kaleidoskop Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Vi lar mini på 7 mnd spise selv. Serverer det meste i fruktpose, men kjenner jeg er tom for ideer på hva vi kan gi. Prøver å unngå så mye frukt. Ønsker grønnsaker som ikke trenger å kokes. Så langt er squash og avokado slagere. Men er det noe jeg ikke har tenkt på som funker? Når kan vi gi baby biter med mat i stede for posen? Baby nekter å spise mosen jeg lager, men mat i pose som ikke er most går veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Du kan gi hva som helst, baby kan spise det samme som dere spiser. Dere må lage maten uten salt, unngå melkeprodukter og være helt uten honning. Du kan gi biter så lenge barnet klarer å sitte oppreist og bitene er på størrelse med fingeren din, slik at babyen får tak. Å servere i fruktpose er ikke å la babyen spise selv, de får jo ikke i seg noe annet enn saften da. Anonymkode: 09bd5...c13 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Vi ga alt. Han yngste var mest glad i brødskiver Anonymkode: 22834...9d6
-venter- Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Når de er sju mnd kan de fint spise brødskiver med forskjellige pålegg. Leverpostei er fint for jernet sin del.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Serverer i fruktpose til en på 7 måneder og mener han spiser selv? Anonymkode: d113b...8c4 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Viktig at baby får øve seg på å spise. Pose er problematisk fordi babyen suger i seg maten i stedet for å øve på å flytte maten bakover i ganen med tunga. En baby på 7 måneder kan fint gis fingermat, så lenge maten er myk og bitene ikke er for store. Noe av det jeg gir min på 8 måneder: - Brødskive i staver. Lett å holde selv og god tyggetrening. Som pålegg bruker vi plantemargarin, og leverpostei, most banan eller mandelsmør - Bønner og linser. Bønner skjærer jeg opp i mindre biter, linser gir jeg som de er. God jernkilde! - Revet eple/gulrot/kålrot/knutekål - Fullkornsmakaroni - Braisert kjøtt som er plukket fra hverandre ("pulled"). Kylling, okse, svin... - Kokte eller bakte grønnsaker i staver. Anonymkode: 89f9e...f87 6
kaleidoskop Skrevet 27. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Du kan gi hva som helst, baby kan spise det samme som dere spiser. Dere må lage maten uten salt, unngå melkeprodukter og være helt uten honning. Du kan gi biter så lenge barnet klarer å sitte oppreist og bitene er på størrelse med fingeren din, slik at babyen får tak. Å servere i fruktpose er ikke å la babyen spise selv, de får jo ikke i seg noe annet enn saften da. Anonymkode: 09bd5...c13 1 hour ago, AnonymBruker said: Serverer i fruktpose til en på 7 måneder og mener han spiser selv? Anonymkode: d113b...8c4 Vel, både avokado, banan og kokte poteter går gjennom. Ok, så spiser han ikke. Men holder hvertfall selv, og blir ikke matet med skje. Men enig som en skrev at maten på denne måten blir sugd i stede for spist. Biter går ikke inn i munnen, dyttes bare ut igjen med tunga. Skjønner ikke greia, derfor jeg lurte på hva andre dyttet inn i posen. Vil gi variasjon, derfor jeg spurte her.
kaleidoskop Skrevet 27. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Viktig at baby får øve seg på å spise. Pose er problematisk fordi babyen suger i seg maten i stedet for å øve på å flytte maten bakover i ganen med tunga. En baby på 7 måneder kan fint gis fingermat, så lenge maten er myk og bitene ikke er for store. Noe av det jeg gir min på 8 måneder: - Brødskive i staver. Lett å holde selv og god tyggetrening. Som pålegg bruker vi plantemargarin, og leverpostei, most banan eller mandelsmør - Bønner og linser. Bønner skjærer jeg opp i mindre biter, linser gir jeg som de er. God jernkilde! - Revet eple/gulrot/kålrot/knutekål - Fullkornsmakaroni - Braisert kjøtt som er plukket fra hverandre ("pulled"). Kylling, okse, svin... - Kokte eller bakte grønnsaker i staver. Anonymkode: 89f9e...f87 Takk, veldig gode tips 😊 Kjøper du brød på butikken, eller lager selv? Prøvd å gi brød, men klarte ikke svelge, så ble bare til en stor klump som "satte seg fast" i munnen. Han er ikke fylt 7 mnd enda. Men er bare 10 dager igjen, så tenker ikke det er avgjørende o. Han er 6,5 eller 7 mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, kaleidoskop skrev: Takk, veldig gode tips 😊 Kjøper du brød på butikken, eller lager selv? Prøvd å gi brød, men klarte ikke svelge, så ble bare til en stor klump som "satte seg fast" i munnen. Han er ikke fylt 7 mnd enda. Men er bare 10 dager igjen, så tenker ikke det er avgjørende o. Han er 6,5 eller 7 mnd. Jeg kjøper superheltbrød fra Mesterbakeren 🙂 Jeg vil tro at overgangen fra pose til brød blir litt brå og at babyen trenger å øve på å håndtere maten med noe mykere først. Jeg ville gitt most mat eller grøt med skje for å la babyen øve seg å bruke tunge og svelg riktig først og så heller gi biter etterhvert. Eventuelt prøve veldig myke biter som overkokt pasta eller banan/potet/avokado i staver. Eller en kombinasjon 🙂 Anonymkode: 89f9e...f87 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 overkokte grønsaker som brokkoli, blomkål, gulrot og kålrot. Skjære i staver før koking, så kan de holde selv og «gnage» med gommene. indrefilet, i strimler skåret på tvers av muskelfibrene. «pulled»kjøtt, alt mulig av kjøtt egentlig fiskekaker, hjemmelagede. Jeg laget egne med morsmelk til babyen 😂 Siden de ikke skal ha kumelk grove vafler pastaskruer av sunn type pasta, typ av bønner etc omelett quinoa ris skrellet agurk - kun når babyen sitter oppreist (jeg klarte å gi min en agurkbit å gnage på mens hun lå på rygg - yaiks!) blåbær jordbær bringebær Anonymkode: e37c2...c9f
Sariou Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, kaleidoskop skrev: Takk, veldig gode tips 😊 Kjøper du brød på butikken, eller lager selv? Prøvd å gi brød, men klarte ikke svelge, så ble bare til en stor klump som "satte seg fast" i munnen. Han er ikke fylt 7 mnd enda. Men er bare 10 dager igjen, så tenker ikke det er avgjørende o. Han er 6,5 eller 7 mnd. Det er lurt å riste brødet, da er det lettere for dem og det klumper seg mindre. Og du skal ikke overkoke grønnsakene. Tvert om. Det skal være mulig for babyen å holde dem uten at de går i stykker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 On 8/27/2020 at 4:21 PM, kaleidoskop said: Vel, både avokado, banan og kokte poteter går gjennom. Ok, så spiser han ikke. Men holder hvertfall selv, og blir ikke matet med skje. Men enig som en skrev at maten på denne måten blir sugd i stede for spist. Biter går ikke inn i munnen, dyttes bare ut igjen med tunga. Skjønner ikke greia, derfor jeg lurte på hva andre dyttet inn i posen. Vil gi variasjon, derfor jeg spurte her. Det er sånn babyen øver på å spise! De bearbeider mat med tunge og gane, og det vil ta en stund før babyen faktisk klarer å tygge og føre maten bakover i svelget. Hvis du ønsker å gi barnet alle fordelene av å spise selv, må du også gi han rom og mulighet til å øve. Det du egentlig spør om i denne posten er kanskje forslag til fingermat til baby? For om du hadde kjørt BLW hadde babyen spist det samme som resten av familien. Det er en litt større greie enn bare det at baby skal holde mat selv. Man skal lære å spise ved å observere resten av familien rundt bordet og bli inkludert i måltidene. De skal heller ikke få egen mat, men spise det samme som resten (selvfølgelig kuttet på en måte som gjør det ok å holde i, og ikke er kvelningsrisiko) bare uten salt, honning osv. Vi har bare saltet vår egen mat ved bordet. Anonymkode: ef023...3fc 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 On 8/27/2020 at 4:21 PM, kaleidoskop said: Vel, både avokado, banan og kokte poteter går gjennom. Ok, så spiser han ikke. Men holder hvertfall selv, og blir ikke matet med skje. Men enig som en skrev at maten på denne måten blir sugd i stede for spist. Biter går ikke inn i munnen, dyttes bare ut igjen med tunga. Skjønner ikke greia, derfor jeg lurte på hva andre dyttet inn i posen. Vil gi variasjon, derfor jeg spurte her. Det er greit å lure på det, men ikke bland det med blw. Anonymkode: 22834...9d6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 6 måneder gammel babyer skal ikke spise samme mat som oss, er dere helt kookoo? Anonymkode: 9b2bd...b1f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: 6 måneder gammel babyer skal ikke spise samme mat som oss, er dere helt kookoo? Anonymkode: 9b2bd...b1f Jo, det kan de helt fint. Selvfølgelig krever det et sunt og balansert kosthold i resten av familien, så noen må sikkert gjøre enkelte justeringer. De skal ikke ha særlig salt, Ikke melkeprodukter (mye kalsium) eller honning, og ikke store mengder spinat, rødbete eller selleri. Men les deg opp, du, før du uttaler deg. Anonymkode: ef023...3fc 4
Sariou Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 6 måneder gammel babyer skal ikke spise samme mat som oss, er dere helt kookoo? Anonymkode: 9b2bd...b1f Hvordan tror du menneskeheten har klart å overleve helt frem til de siste 60 årene, før industriell babymat ble oppfunnet, egentlig? 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #17 Skrevet 3. september 2020 Just now, Sariou said: Hvordan tror du menneskeheten har klart å overleve helt frem til de siste 60 årene, før industriell babymat ble oppfunnet, egentlig? Morsomt at du spør -- svaret er ved å gi babyen av vår egen mat, tilpasset en konsistens babyen takler. Altså enten tyntflytende mat som velling/grøt, eller ved å tygge maten selv før vi gir den til baby. (At noen har popularisert ideen om at de ikke hadde blendere og babyglass i steinalderen, så det naturlige må være at baby går rett på voksenmat uten noen form for tilpassing, betyr ikke at denne ideen har noen historisk forankring . Men så lenge man passer på næringsinnhold, salt, honning, osv. kan det meste de voksne spiser tilpasses en baby.) Det er fint å la baby øve på å spise selv, altså - men det trenger ikke være enten eller. Mitt barn hadde så sterk brekningsrefleks at hun ikke klarte å spise mat med noen slags konsistens uten å kaste opp før hun var 8-9 måneder. Samtidig var det tydelig fra vektkurven at hun hadde behov for mer enn morsmelk på det tidspunktet, og hun var tydelig interessert i mat og fast føde, så jeg vil påstå hun var "klar" for fast føde på flere måter. Vi lot henne få eksperimentere og det med å spise selv/mat med mer konsistens løsnet etterhvert. Gjør det som funker for dere og ditt barn. Til TS: syns du har fått mange gode tips til fingermat allerede. Det som funket best her var avocado, staver av søtpotet, eggerøre, og ristet brød i striper som var enkle å holde. Anonymkode: c0a55...e4c 1
kaleidoskop Skrevet 10. september 2020 Forfatter #18 Skrevet 10. september 2020 On 9/3/2020 at 8:10 PM, AnonymBruker said: Det er greit å lure på det, men ikke bland det med blw. Anonymkode: 22834...9d6 Beklager at jeg som helt ny i dette med å gi baby mat har missforstått utrykket. Leste på ennettside om blant annet blw og hvordan baby kan spise selv. En slik pose var nevnt der. Men skjønner jo nå etter svar fra kg, at min baby spiser ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #19 Skrevet 10. september 2020 4 minutter siden, kaleidoskop skrev: Beklager at jeg som helt ny i dette med å gi baby mat har missforstått utrykket. Leste på ennettside om blant annet blw og hvordan baby kan spise selv. En slik pose var nevnt der. Men skjønner jo nå etter svar fra kg, at min baby spiser ikke. Hvordan går det med tilvenningen? 🙂 Anonymkode: 89f9e...f87
kaleidoskop Skrevet 10. september 2020 Forfatter #20 Skrevet 10. september 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan går det med tilvenningen? 🙂 Anonymkode: 89f9e...f87 Veldig bra 😊 spiser mer og mer på egen hånd. Tilvennes litt etter litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå