Gjest Orange81 Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Tenker på dette hver høst. Det river i sjela at sola og varmen forsvinner i Norge. Elsker jo norsk natur og miljø, så er redd det blir et for stort kultursjokk å flytte. Men hvorfor ikke prøve.. Har med mann og barn så det må være greit for alle. Har inntrykk av at de fleste flytter til Spania, men grøsser litt av turister og trengsel. Er det andre land som er trygt å flytte til for en norsk huleboer?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Jeg bor mesteparten av året i et land som er på samme breddegrad (omtrent) som Spania. Kunne aldri tenkt meg å flytte til Spania. Da måtte det i såfall blitt milevis fra nærmeste norske "koloni".Jeg vil ikke treffe massevis av nordmenn. Jeg vil ikke snakke norsk. Jeg vil ikke spise kjøttkaker. Jeg vil ikke se norsk fotball på TV på barene. Jeg vil ikke delta i superkleine 17-mai tog. Ja, det var et kultursjokk. Men det går seg til etterhvert. Folk er forskjellige. Noen utflyttede nordmenn vil gjerne ha tryggheten og tilhørigheten ved å bosette seg i norske "kolonier". For meg passer det best å oppleve Norge og nordmenn kun når jeg er i Norge. Her i utlandet er jeg opptatt av å leve med maten, skikkene, språket og forholdene som gjelder her. Selv om det er noen deler av kulturen her som jeg styrer unna. Blant annet reagerer jeg fortsatt med sjokk når jeg ser foreldre slå og riste barna sine. Anonymkode: c79bf...605 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Rart hvor forskjellige vi er! er jo nå det føles fint! Den krispe, rene lufta, fine fargene på bladet... hva mener du med at sjela forsvinner? Anonymkode: d0d6a...e12 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Norge burde kanskje hatt mer vinter og høstfestivaler i fremtida, kanskje det kunne hjelpet? Litt sånn hedensk-ish, med masse lys, sanger, mat, prat, andre ting?? Vi har jo en lysfestival årlig i November, men ellers veldig lite som skjer. Anonymkode: d0d6a...e12 3
Rytz Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Jeg ønsker meg et hus i Hellas/Kreta eller Italia en gang. Tror ikke jeg noen gang kommer til å flytte fra Norge, men vil gjerne ha muligheten til å komme bort fra vinter og mørketid. Det blir maange år til da. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Er så glad for at jeg ikke har samme ønske! Vi er så godt vant som nordmenn, tror det er vanskelig å trives noe annet sted. Anonymkode: 7d1cf...9d6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Nesten hvor som helt er jo bedre enn Norge. Jeg vurderer Spania, Frankrike, Nederland, England, Danmark og Tyskland. Det kommer flere på listen jo mer jeg ser. Italia, Bulgaria og der omkring er ikke aktelt Jeg følger spent med på tråden. Mitt 'kriterie' er Vest-Europa, gjennomsnittstempereatur ove 0 grader hele året. Det blir jo kyststrøk. Anonymkode: 721dd...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #8 Skrevet 28. august 2020 Jeg ville nok flyttet til en av Kanariøyene på grunn av behagelige temperaturer året rundt. I tillegg snakker jeg spansk ganske bra. Jeg ville ikke bodd i en turist-ghetto. Jeg kunne kanskje vurdert noen andre steder også, men det måtte ha vært et spansk- eller engelskspråklig land 😊 Jeg måtte hatt en slags base i Norge også, kanskje en liten hybel i Oslo som kunne vært "hytta" mi 😄 Anonymkode: f737d...c7e 1
Gjest Orange81 Skrevet 28. august 2020 #9 Skrevet 28. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart hvor forskjellige vi er! er jo nå det føles fint! Den krispe, rene lufta, fine fargene på bladet... hva mener du med at sjela forsvinner? Anonymkode: d0d6a...e12 Varmen forsvinner, kulda tar knekken på meg
Gjest Orange81 Skrevet 28. august 2020 #10 Skrevet 28. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge burde kanskje hatt mer vinter og høstfestivaler i fremtida, kanskje det kunne hjelpet? Litt sånn hedensk-ish, med masse lys, sanger, mat, prat, andre ting?? Vi har jo en lysfestival årlig i November, men ellers veldig lite som skjer. Anonymkode: d0d6a...e12 Er sola og varmen jeg vil ha
Gjest Orange81 Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor mesteparten av året i et land som er på samme breddegrad (omtrent) som Spania. Kunne aldri tenkt meg å flytte til Spania. Da måtte det i såfall blitt milevis fra nærmeste norske "koloni".Jeg vil ikke treffe massevis av nordmenn. Jeg vil ikke snakke norsk. Jeg vil ikke spise kjøttkaker. Jeg vil ikke se norsk fotball på TV på barene. Jeg vil ikke delta i superkleine 17-mai tog. Ja, det var et kultursjokk. Men det går seg til etterhvert. Folk er forskjellige. Noen utflyttede nordmenn vil gjerne ha tryggheten og tilhørigheten ved å bosette seg i norske "kolonier". For meg passer det best å oppleve Norge og nordmenn kun når jeg er i Norge. Her i utlandet er jeg opptatt av å leve med maten, skikkene, språket og forholdene som gjelder her. Selv om det er noen deler av kulturen her som jeg styrer unna. Blant annet reagerer jeg fortsatt med sjokk når jeg ser foreldre slå og riste barna sine. Anonymkode: c79bf...605 Er det så vanlig!? Off det hadde jeg nok ikke taklet å sett på, fikk helt vondt nå
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 Madeira. Mildt klima året rundt, flott natur og fjell, massevis av turmuligheter! Stødige i engelsk er de også. Finnes sikkert internasjonal bhg/skole der også. Anonymkode: 88236...778 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 Jeg tenker at det ikke enødvendigvis er en ulempe at det er infrastruktur for nordmenn der man kommer. Du trenger ikke bosette deg midt i den norske kolonien i Torrevieja, for eksempel. Fordelene er at det er rimelige og hyppige flyavganger til Norge, og hvis du skulle ha behov for kontakt med nordmenn, eller råd om eiendomsmarked, heletjenester, osv osv, finnes det hjelp å få. Jeg elsker Spania (og Portugal, ikke minst), det er mange, mange fine steder der du ikke trenger å være en av mange nordmenn. Anonymkode: 2b5e5...ee9 2
Repus Asserts Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Karibien eller Belize i sentral-amerika. Nydelig der,folk snakker engelsk og er generelt ganske chill. Enkelte steder er det dog en del kriminalitet,men hold deg unna de største bysentrumene,så er man ganske trygg. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 Jeg tenker jeg ville flyttet til et sted hvor jeg kunne språket, hvor skoler og helsevesen var godt og hvor jeg hadde fått meg jobb. Anonymkode: 1dcf1...be3 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 På 27.8.2020 den 13.13, Orange81 skrev: Tenker på dette hver høst. Det river i sjela at sola og varmen forsvinner i Norge. Elsker jo norsk natur og miljø, så er redd det blir et for stort kultursjokk å flytte. Men hvorfor ikke prøve.. Har med mann og barn så det må være greit for alle. Har inntrykk av at de fleste flytter til Spania, men grøsser litt av turister og trengsel. Er det andre land som er trygt å flytte til for en norsk huleboer? Høsten er den beste tiden på hele året! Vakre farger,trær som skifter farge,mørkere om kvelden og svalt og deilig. Sommeren er grusom. Klam og ekkel varme,mygg og flått i gresset. Men hvis du absolutt må "flytte" til et varmere land,så flytt til Arizona. Der er det varmt... Anonymkode: c3027...5b0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 Jeg forstår deg sååååå godt, ts! Velkommen til vinterdepresjonen min som starter i september og varer til april sier jeg bare 😂😂 Mitt forslag: Australia! Vestkysten av Australia har helt perfekt klima med sommer i 10 mnd og "høst/norsk sommer" i 2 mnd. Det er tørr og frisk luft som kommer inn fra det Indiske hav. Menneskene er vennlige og infrastrukturen er veldig bra. De har systemer som lånekasse for studenter og alt minner ganske om Norge i så måte. Det var det perfekte sted for meg...helt til jeg fikk barn. Da ble det veeeldig langt unna besteforeldre og annen familie/venner. Men hadde det ikke vært for den avstanden hadde jeg aldri kommet tilbake til Norge. Så om du er veldig veldig nær familien og venner så er det nei. Om ikke: anbefaler det av hele mitt hjerte! Anonymkode: 3738e...f19 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Samme her. Har vært slik så lenge jeg kan huske! Bodde mange år i utlandet med perfekt klima, og hadde aldri kommet tilbake hvis det ikke var fordi jeg fikk barn. Ville være nør familien. Jeg ville nok ikke flyttet til Spania. Personlig liker jeg bedre Italia. Du må vel begrense deg til EU pga oppholdstillatelse m.m. Men selv Syd-Europa blir kjølig om vinteren og deres hus er ikke isolert. Jeg hater alt med Norge fra september til mai. Jeg virkelig hater vårt klima. Passer meg ikke i det hele tatt. Nå planlegger jeg livet mitt slik at jeg kan være borte store mengder av året i sol og varme hvor jeg har masse venner allerede. Dere kan jo ta et år og prøve først. Spar dere opp penger, lei ut huset og se hva dere synes. Ta permisjon fra jobb slik at dere ikke brenner alle broer. Anonymkode: 673e1...538 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Nesten hvor som helt er jo bedre enn Norge. Jeg vurderer Spania, Frankrike, Nederland, England, Danmark og Tyskland. Det kommer flere på listen jo mer jeg ser. Italia, Bulgaria og der omkring er ikke aktelt Jeg følger spent med på tråden. Mitt 'kriterie' er Vest-Europa, gjennomsnittstempereatur ove 0 grader hele året. Det blir jo kyststrøk. Anonymkode: 721dd...a6c England er er helvete værmessig. Da snakker vi dyp depresjon. Anonymkode: 673e1...538
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 Whops! Jeg så ikke at det måtte være vest-Europa! Da kan du stryke Autralia-forslaget mitt!🙈 Anonymkode: 3738e...f19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå