Gå til innhold

Koronaregler - tilbake på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person har luftveissymptomer og skal testes for korona på en fredag. Det tar 1- 4 virkedager å få svar, og svaret kan dermed komme alt fra mandag- torsdag påfølgende uke. Hvis man skulle bli symptomfri før man får testsvar, må man likevel holde seg hjemme fra jobb inntil man har fått svaret?

Anonymkode: dc5ae...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man skal være i karantene til man har fått svar og er fri for symptomer

Anonymkode: c4b01...757

• Liker 8
Skrevet

Ja, man må holde seg hjemme til prøvesvar foreligger! Det bør jo virkelig være allmenn kjent nå!!!!

Anonymkode: 0ed75...3fb

• Liker 8
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man skal være i karantene til man har fått svar og er fri for symptomer

De kalte det isolasjon på koronalinja, brukte de feil ord? 

Anonymkode: 70ae0...5bd

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man må holde seg hjemme til prøvesvar foreligger! Det bør jo virkelig være allmenn kjent nå!!!!

Slapp av, jeg bare spør!

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kalte det isolasjon på koronalinja, brukte de feil ord? 

Anonymkode: 70ae0...5bd

Tja, såvidt jeg har forstått er det først ved positiv test man skal være i isolasjon. Og karantene ved symptom og mistanke.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, såvidt jeg har forstått er det først ved positiv test man skal være i isolasjon. Og karantene ved symptom og mistanke.

Jeg synes det egentlig er litt uklart hva som er forskjellen mellom isolasjon og karantene. Er det hovedsaklig bare ordene, og at husstandsmedlemmer må i karantene dersom man er i isolasjon? ) Jeg er også forkjølet, men jeg lever iallfall som om jeg skulle hatt corona. De på telefonen brukte ordet karantene.

Skrevet

Jeg tok en test på mandag. Venter på svar enda. Jeg har ingen symptomer i det hele tatt nå. Skal jeg virkelig være hjemme fra jobb i morgen også? Neste gang jeg blir småforkjøla vurderer jeg å la være å teste altså når det tar så lang tid. Hvis det ikke var for at jeg testet, kunne jeg gått på jobb både i går og i dag

Anonymkode: 7b8e1...752

Skrevet
1 minutt siden, sminkebord skrev:

Jeg synes det egentlig er litt uklart hva som er forskjellen mellom isolasjon og karantene. Er det hovedsaklig bare ordene, og at husstandsmedlemmer må i karantene dersom man er i isolasjon? ) Jeg er også forkjølet, men jeg lever iallfall som om jeg skulle hatt corona. De på telefonen brukte ordet karantene.

Ved påvist korona skal man være i isolasjon. Karantene er for alle som skal skjerme seg fra andre for sikkerhets skyld, for eksempel etter reise eller ved fare for at man kan ha blitt smittet. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

Anonymkode: e003f...83b

Skrevet
6 minutter siden, sminkebord said:

Isolasjon  er isolasjon. Karantene kan du gå i butikken om du må og f.eks kaste søppel.

Anonymkode: af534...daf

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isolasjon  er isolasjon. Karantene kan du gå i butikken om du må og f.eks kaste søppel.

Men samtidig skal man jo ikke dra på butikken dersom man har symptomer på luftveisinfeksjon? Ikke at det er så viktig, synes bare ordene er litt forvirrende! :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en test på mandag. Venter på svar enda. Jeg har ingen symptomer i det hele tatt nå. Skal jeg virkelig være hjemme fra jobb i morgen også? Neste gang jeg blir småforkjøla vurderer jeg å la være å teste altså når det tar så lang tid. Hvis det ikke var for at jeg testet, kunne jeg gått på jobb både i går og i dag

Kan jeg spørre om du bor i en storby eller et sted med mye smitte? Du er på dag 3 etter testen, så vil jo tro du får svar på testen før helgen? Ja, jeg ville ha vært hjemme til testen var klar.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om du bor i en storby eller et sted med mye smitte? Du er på dag 3 etter testen, så vil jo tro du får svar på testen før helgen? Ja, jeg ville ha vært hjemme til testen var klar.

Mandags morgen testet jeg pga forkjølelse. Bor rett utenfor Bergen og her er det lite smitte. Dumt av meg å ringe, angrer nå

Skrevet

Det jeg synes er litt rart er at vi hører i avisene at «det går ikke an å teste seg ut av karantene, karantene er alltid 10 dager uansett». Men både jeg og flere jeg kjenner i forskjellige byer har fått beskjed om at vi kan gå ut av karantene en dag etter symptomfrihet hvis testen er negativ. 

Anonymkode: 6ec41...7f5

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes er litt rart er at vi hører i avisene at «det går ikke an å teste seg ut av karantene, karantene er alltid 10 dager uansett». Men både jeg og flere jeg kjenner i forskjellige byer har fått beskjed om at vi kan gå ut av karantene en dag etter symptomfrihet hvis testen er negativ. 

Anonymkode: 6ec41...7f5

Det er forskjell på karantene fordi man har vært nærkontakt/i rødt land og karantene fordi man er syk og har testet seg. 

10 dager karantene uansett når du har vært nærkontakt eller i rødt land. 

Negativ test + 24 timer symptomfri hvis du er i karantene pga korona-symptomer. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, jeg bare spør!

Men det burde være unødvendig å spørre etter nesten et halvt år med korona!

Skrevet
13 timer siden, gullhjerte skrev:

Det er forskjell på karantene fordi man har vært nærkontakt/i rødt land og karantene fordi man er syk og har testet seg. 

10 dager karantene uansett når du har vært nærkontakt eller i rødt land. 

Negativ test + 24 timer symptomfri hvis du er i karantene pga korona-symptomer. 

Jepp, men det er jo egentlig helt meningsløst. 

Anonymkode: 4a190...bee

Skrevet

Syns selv det er litt overdrevet, men husk at de fleste arbeidssteder er veldig strenge på dette. Vi hadde en kollega som kom på jobb med lett forkjølelse mens han ventet på testsvar. Ble sendt rett hjem og sjefen var ikke happy. Tenk det styret de får hvis det faktisk er korona og alle du jobber med må i karantene. Du blir ikke akkurat årets medarbeider da. 

Anonymkode: b8ec2...a50

• Liker 4
Skrevet
På 27.8.2020 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Kaste søppel og hente post kan du også gjøre om det er på samme adresse og du er alene. Kan ikke la søppel stå inne i leiligheten i 14 dager, eller til symptomene fra Corona er borte. Det kan jo ta lengere tid. Du kan også feks sitte på verandaen..

Du skal derimot ikke forlate adressen du bor på. 

Skrevet
25 minutter siden, tussi84 skrev:

Kaste søppel og hente post kan du også gjøre om det er på samme adresse og du er alene.

Jeg er i karantene pga luftveissymptomer. Har tatt koronatest, og venter på svar. Jeg har tenkt på dette med å gå ut med søppel hvis man bor i blokk, og må ta heis for å komme ut til felles søppelrom. Jeg må nemlig ta heis, både når jeg skulle ta testen og når jeg skal kaste søppel. Men om jeg har korona da, så vil det jo være mulig at noen blir smittet av dråper som blir værende igjen i heisen🤔 Tar selvsagt ikke på noen ting, men man må jo puste.

• Opprett ny...