Gå til innhold

Punkterte 2 dekk pga stein på kommunal vei- kan jeg få erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 60 sona på en kommunal vei kjørte jeg på en stor spiss stein, som resulterte i at jeg punkterte 2 dekk umiddelbart og at den ene felgen ble helt bøyd. Da jeg fikk øye på at det lå noe i veibanen trodde jeg det var søppel, og jeg la ikke merke til at det var en sten før det var for sent for å svinge unna pga smal vei og møtende biler. Har jeg krav på erstatning? Har bilder av veien, steinen og dekkene. 

Anonymkode: 28a4e...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 8b5d2...73b

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Hvorfor tror du at du får erstatning for noe du ikke viket for?

Anonymkode: e2be7...f21

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Anonymkode: 8b5d2...73b

Takk. Det var det jeg regner med og, men samboeren var så sikker på at det skulle gå pga at de har ansvaret for å rydde veien. 🙄

Skrevet (endret)

Flott at du har dokumentert dette. Du har helt klart krav på erstatning. Vet om flere som har fått dekket bilskader pga. liknende forhold.

Legg inn et krav til kommunen om dette er en kommunal vei. Husker ikke detaljer om de sakene jeg refererte til, men mulig dette var en fylkesvei.

Endret av 911
  • Liker 1
Skrevet

Neppe. Om noe hadde vært feilkonstruert ved veien; feks en jernbit opp av asfalten så kan det hende, men steinen kan ikke noen ta ansvar for.

Understreker at dette er synsing.

Anonymkode: ccb59...b2c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke.

Hvorfor tror du at du får erstatning for noe du ikke viket for?

Tror ikke det, men hadde ikke noe valg om å vike heller da veien er smal, det var møtende trafikk i den ene retningen og autovern på andre siden. Hadde jeg bråbremset med en gang jeg så den i veibanen hadde det likevel ikke hjulpet.

Skrevet

Folk blir jo drept og skadet for livet på glatte veier...Har du lest om noen som har fått penger fra kommunen?

Anonymkode: f57a8...426

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir jo drept og skadet for livet på glatte veier...Har du lest om noen som har fått penger fra kommunen?

Litt annerledes da man må kjøre etter forholdene uansett hva. Skal litt til for å bli drept om du kjører riktig etter forholdene. Tenker det er litt annerledes fordi man ikke forventer at det plutselig skal være noe i veibanen i 60 sona. Det var et lite hull i den samme veien i fjor og da var det flere som fikk erstatning på grunn av det. Nå er det jo ganske stor forskjell på et hull og en stein og da...

Skrevet

Flytt til USA så kan du saksøke for at kaffen var varm, for at det er stein i veien, for at du legger på deg av McDonalds-mat...altså mulighetene er uendelige! USA: The land of opportunity!!!! 

Anonymkode: d10c1...452

• Liker 3
Skrevet

Du kan godt sende det inn, ts, da får kontor folket seg en god latter om noe. 

Du som kjører bilen har ansvar for skader som kommer på den. At det er en sten i vegbanen, som er helt normalt at forekommer, er kun din egen feil for at du ikke var oppmerksom eller viket unna. 

Synes det er passe gjerrigknark å tro at kommunen skal betale for din egen tabbe. 

• Liker 3
Skrevet

Ser ut som det er tvilsomt å få erstatning pga. stein i veibanen. Dersom det kom som følge av ras kan man kanskje ta det med forsikringsselskapet? 

– For at bilister skal få dekket sine utlegg må det foreligge et erstatningsansvar for veieier eller veieiers entreprenør. Erstatning forutsetter at det kan påvises et erstatningsansvar etter gjeldende erstatningsregler. Det er altså ikke slik at veieier eller veieiers entreprenører har et generelt erstatningsansvar for skader som oppstår i forbindelse med ferdsel på veien. Utgangspunktet er at veien stilles til disposisjon for trafikantene i den tilstand den til enhver tid er, og at trafikantene ferdes på eget ansvar.

https://www.pengenytt.no/skade-pa-bil-som-folge-av-hull-i-veien-dette-svarer-statens-vegvesen-om-erstatning/

https://www.nordlys.no/derfor-fikk-leif-inge-erstatning-da-det-lose-kumlokket-odela-bilen/s/5-34-171661

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange får erstatning hvis kommunen har gjort en feil jo. Det er bla. en egen erstatningsordning for dem som får manglende skolegang pga mobbing osv. Men om dette er tilfelle i denne saken (at kommunen blir regnet for å ha gjort en feil) tviler jeg på.

Anonymkode: 1afba...a27

Skrevet

Så, hva er tanken at kommunen skulle gjort med dette? Skal vi ansette folk som har som jobb å vandre langs veiene i hele Norge og se etter spisse steiner? Holder det med inspeksjon en gang om dagen? Eller burde det være kontinuerlig overvåkning, i tilfelle en stein triller ut i veien?

Det kan bli dyrt i lengden... 

Anonymkode: 7b9bb...070

• Liker 8
Skrevet

Kan skape en festlig presendes da. Litt slitte vinterdekk? Stikk hull på dekket i garasjen, legg en stein på en kommunal vei og send regning.. 

Én ting er hull i veibanen kommunen veit om som de ikke gidder å fikse, og som knuser felger. Eller løse kumlokk som knuser understell på bilen når man kjører over. Men løse steiner i veibanen som ingen har kontroll på blir litt vanskelig å belaste kommunen... 

• Liker 4
Skrevet

For det offentlige er elendige veier god butikk. De sparer store summer på vedlikehold, på verkstedregninger henter de inn 25% av beløpet i moms. Det er snakk om store penger her. Det er ingen land i verden som har så mange biler inne for å fikse dempere og hjuloppheng som i Norge. Disse utgiftene dekkes av oss private. Det offentlige registrerer det som en økning i BNP, og SSB registrerer varsler at vi nordmenn blir stadig rikere fordi BNP øker og øker. Vi nordmenn tror på det, og betaler de enorme regningene fordi vi skal jo være så rike. Så da så.

Anonymkode: abae1...6c3

Skrevet

Blir litt provosert over folk som tror at fellesskapet skal ta regninga for at de selv ikke kjører etter forholdene. Hvis du ikke greier å stoppe for en hindring om du bråbremser med en gang du får øye på den, ja da kjører du ikke etter forholdene. Du skal til enhver tid greie å stanse på den delen av veien du har oversikt over. 

Og om det nå skulle vært slik at du skulle få erstatning, så må jo det bety at det var vanlig at kommunen betaler slike erstatninger for slikt (med mindre du mener at du av en eller annen grunn er spesiell og fortjener forskjellsbehandling). Og hvis det er vanlig, blir det jo fort millioner, ja om ikke milliarder, på landsbasis i løpet av året i slike erstatningssaker.

Så, TS. Hvor mener du disse pengene skulle blitt hentet fra? Skole? Eldreomsorg? Sykehus? Kanskje fra budsjettet til vedlikehold av veier? 😂

Nei, skaff deg fullkaskoforsikring du, så har du ihvertfall til neste gang 👍

Anonymkode: 4d44f...c9c

• Liker 6
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Så, TS. Hvor mener du disse pengene skulle blitt hentet fra? Skole? Eldreomsorg? Sykehus? Kanskje fra budsjettet til vedlikehold av veie

Åh, det finnes nok rom i andre budsjetter enn skole- og eldreomsorgsbudsjettene. Leste nettopp at Stavanger brant 1400 millioner kroner  på en sykkelvei på 13km. Ja, 1'400'000'000 kroner. Ettusenfirehundremillioner. Og en kommune på vestlandet eier en gullfarget dass til 2-3 millioner. Hamar eier et stupetårn til 30. Oslo har nettopp ferdigstilt et bibliotek til 4 milliarder. Og et nasjonalmuseum til 3. Tromsø brant vel opp noen hundre millioner på en ny fergeterminal som ikke passer til Hurtigruten, og har et basseng til 1,5 milliarder som lekker 50'000 liter i døgnet. Så det finnes penger i offentlige budsjetter uten å måtte skyte gamle damer bak låven fremfor å stelle pent med dem. 

Men at kommunen er ansvarlig for løse steiner på veien tviler jeg på. Ta det med forsikringsselskapet. 

Skrevet

Jeez. Du bor i Norge, ikke USA. 

Anonymkode: 223d5...4c4

• Liker 2
Skrevet

Nope, du kan ikke få erstatning for dette. 

Når det gjelder hull i veien og lignende kan man få erstatning dersom man kan vise til at kommunen har blitt gjort oppmerksom på feilen tidligere, uten å utbedre den innen rimelig tid (sjekk postlister osv) 

Anonymkode: 0610f...543

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...