Gå til innhold

Skadet bil, skal få erstatning- MÅ jeg vrake den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et uhell med bilen som var forsikret med fullkasko. Forsikringsselskapet sier at skaden er for dyr til at de dekker det, og at jeg heller skal få erstatning. Jeg synes egentlig erstatningssummen er litt for lav, men greit nok. Han fra forsikringsselskapet sa at nå må jeg bare levere skiltene til biltilsynet og legge vinterdekkene inni bilen så kommer de for å hente den og vrake den. For det første forstår jeg ikke hvorfor jeg skal legge vinterdekkene i en bil som skal vrakes, MÅ jeg det? Kunne også tenkt meg å selge noen deler av denne bilen, KAN jeg det? KAN jeg selge bilen som delebil og likevel få igjen erstatningen?

Har forsikring med gjensidige.

Anonymkode: 205da...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde et uhell med bilen som var forsikret med fullkasko. Forsikringsselskapet sier at skaden er for dyr til at de dekker det, og at jeg heller skal få erstatning. Jeg synes egentlig erstatningssummen er litt for lav, men greit nok. Han fra forsikringsselskapet sa at nå må jeg bare levere skiltene til biltilsynet og legge vinterdekkene inni bilen så kommer de for å hente den og vrake den. For det første forstår jeg ikke hvorfor jeg skal legge vinterdekkene i en bil som skal vrakes, MÅ jeg det? Kunne også tenkt meg å selge noen deler av denne bilen, KAN jeg det? KAN jeg selge bilen som delebil og likevel få igjen erstatningen?

Har forsikring med gjensidige.

Selvfølgelig kan du ikke selge bilen som delebil og få igjen erstatning. 

Anonymkode: 61c10...005

• Liker 3
Skrevet

Bilen er kondemnert og er forsikringsselskapets eiendom når du har fått erstatning.

Anonymkode: efc7b...0ec

• Liker 7
Skrevet

Jeg har vraket flere biler etter krasj og fått penger pluss beholdt bilen. Jeg solgte dekk og andre deler først jeg vraket den. Har gjensidige

Skrevet
1 minutt siden, trøndermann38 skrev:

Jeg har vraket flere biler etter krasj og fått penger pluss beholdt bilen. Jeg solgte dekk og andre deler først jeg vraket den. Har gjensidige

Forstår ikke hvorfor han sa at jeg skulle legge vinterdekkene i bilen heller... Har de sagt lignende til deg? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilen er kondemnert og er forsikringsselskapets eiendom når du har fått erstatning.

Greit nok, men vinterdekkene også? 

Skrevet

Du kan jo bare ringe dem og høre??? 🙄

Anonymkode: de3d1...b8f

• Liker 2
Skrevet

Dette er forskjellig fra selskap til selskap men hvis du syntes summen er lav må du ikke godta. 

Har selv fått beholde vrak bil og fått erstatning fra Gjensidige. 

Anonymkode: 30334...b95

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvorfor han sa at jeg skulle legge vinterdekkene i bilen heller... Har de sagt lignende til deg? 

Nei, aldri, har også ofte klaget på summen jeg får utbetalt, har endt opp med å få mer hver gang

Skrevet

Nei det skal du ikke trenge men sjekk hva du faktisk har godtatt som forsikring i papirene dine.

Anonymkode: 30334...b95

Skrevet

Det er nok vilkårene i forsikringen som avgjøre dette, selv om jeg umiddelbart tenker at det med vinterdekkene var litt rart. 

Men, dersom du får erstatning, er bilen i sin helhet forsikringsselskapets eiendom. Hvorvidt dette også gjelder alle åtte dekk, kommer kanskje også an på vilkårene.

Les vilkårene i forsikringen, så står det antagelig noe om det der. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men vinterdekkene også? 

Akkurat det høres rart ut.  Jeg har fått kondemnert en bil som de hentet men det andre sett hjul sa de ikke noe om så de solgte jeg. Men de tenker vel at de tilhører bilen og bilen tilhører dem.

• Liker 2
Skrevet

Nei. Ved å ta imot erstatning, så gir du ifra deg eierrettighetene til vraket/skadet objekt. 
Du er pliktig til å gjøre som de ber om, uansett hvor uenig du er i at det bør/ikke bør vrakes. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, trøndermann38 skrev:

Nei, aldri, har også ofte klaget på summen jeg får utbetalt, har endt opp med å få mer hver gang

Hvordan klarer du ofte å få bilene dine kondemnert?

• Liker 5
Skrevet

Vinterhjulene (eller annen løsøre som ikke på påmontert bilen) er ikke noe som følger bilen så det er ikke noe de kan kreve at du skal legge med.  Det er ikke gitt at du har vinterhjul en gang. (og særlig ikke i den varme årstid.)

• Liker 3
Skrevet

Her var det mye spekulasjoner. Alt som tilhører bilen, skal leveres med! Har selv vraka en bil, og det eneste vi kunne vi enige om, var om det var satt inn en dyr stereo. Vinterhjulene måtte jeg kjøre flere mil med for å legge de i vraket. Her er det faktisk bare å følge det forsikringselskapet krever!

Anonymkode: e33c8...3cb

Skrevet

Her var det mye spekulasjoner. Alt som tilhører bilen, skal leveres med! Har selv vraka en bil, og det eneste vi kunne vi enige om, var om det var satt inn en dyr stereo. Vinterhjulene måtte jeg kjøre flere mil med for å legge de i vraket. Her er det faktisk bare å følge det forsikringselskapet krever!

Nei. Alt som er forsikret selv om det ikke er fastmontert i bilen skal følge med.  Er vinterdekkene (evt sommerdekkene) dekket av bilforsikringen når de ligger på sommer/vinterlagring?

Skrevet

Forsikringsselskapet kan gjøre hva de vil med bilen din. Det er ikke sikkert den blir vraket. Den kan bli solgt til verksted som vil reparere den.

Anonymkode: 6123c...539

Skrevet

Klag på summen om du ikke er fornøyd. Jeg klagde og fikk over det dobbelte av hva de først ville betale

Anonymkode: b440a...586

Skrevet
1 time siden, Whistler skrev:

Nei. Alt som er forsikret selv om det ikke er fastmontert i bilen skal følge med.  Er vinterdekkene (evt sommerdekkene) dekket av bilforsikringen når de ligger på sommer/vinterlagring?

Legg fram dokumentasjon på din påstand, inntil du klarer det snakker du kun tull! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...