AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Samboer har blitt litt forkjølet etter jobbreise og har ringt koronatelefonen og skal teste seg. De sa til henne at hun er i isolasjon, dessverre glemte hun å spørre om noe informasjon om hva som gjelder for den hun bor med. Prøvde å få noe ut av den chat boten til helsenorge men kom ingen vei der, den ga bare svart om hva som gjelder ved påvist korona. Jeg har jobb i morgen, skal jeg holde meg hjemme? Har googlet i en halvtime men vet ikke helt hva jeg skal søke på. Gjerne vis til offentlig link med informasjon hvis dere finner noe. Anonymkode: c4c39...2a9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Samboer har blitt litt forkjølet etter jobbreise og har ringt koronatelefonen og skal teste seg. De sa til henne at hun er i isolasjon, dessverre glemte hun å spørre om noe informasjon om hva som gjelder for den hun bor med. Prøvde å få noe ut av den chat boten til helsenorge men kom ingen vei der, den ga bare svart om hva som gjelder ved påvist korona. Jeg har jobb i morgen, skal jeg holde meg hjemme? Har googlet i en halvtime men vet ikke helt hva jeg skal søke på. Gjerne vis til offentlig link med informasjon hvis dere finner noe. Anonymkode: c4c39...2a9 Hvis hun er satt i isolasjon så skal du i karantene. Hvis hun er i karantene kan du gå på jobb. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Anonymkode: 1394f...bab
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er satt i isolasjon så skal du i karantene. Hvis hun er i karantene kan du gå på jobb. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Anonymkode: 1394f...bab Jo, men det gjelder vel bare ved påvist smitte. Dette er jo en midlertidig isolasjon som er over det sekundet testsvaret kommer hvis det er negativt. Får jeg gyldig sykefravær for at samboer tester seg? Anonymkode: c4c39...2a9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, men det gjelder vel bare ved påvist smitte. Dette er jo en midlertidig isolasjon som er over det sekundet testsvaret kommer hvis det er negativt. Får jeg gyldig sykefravær for at samboer tester seg? Anonymkode: c4c39...2a9 Isolasjon er isolasjon. Hvis hun har isolasjon så gjelder reglene for isolasjon og karantene for deg. Syns det er rart at hun har fått isolasjon og ikke karantene jeg. Det med sykefravær vet jeg ikke noe om. Anonymkode: 1394f...bab
Gjest Tutte Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboer har blitt litt forkjølet etter jobbreise og har ringt koronatelefonen og skal teste seg. De sa til henne at hun er i isolasjon, dessverre glemte hun å spørre om noe informasjon om hva som gjelder for den hun bor med. Prøvde å få noe ut av den chat boten til helsenorge men kom ingen vei der, den ga bare svart om hva som gjelder ved påvist korona. Jeg har jobb i morgen, skal jeg holde meg hjemme? Har googlet i en halvtime men vet ikke helt hva jeg skal søke på. Gjerne vis til offentlig link med informasjon hvis dere finner noe. Anonymkode: c4c39...2a9 Det er kun ved positiv test at resten av familien må i karantene. Så lenge du er symptomfri kan du dra på jobb som normalt også om samboeren din venter på testsvar. Dette fikk jeg beskjed om da vi hadde forkjølelse i familien og ventet på svar. De som har symptomer må holde seg hjemme fra jobb til man er symptomfri selv om testen er negativ. Endret 27. august 2020 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Det er en uklarhet i retningslinjene her, som ikke er så lett å forstå. FHI sier at man er i «isolasjon» ved påvist smitte, og i «karantene» ved nærkontakt med noen med påvist smitte, eller ved ankomst fra et rødt eller skravert land. Din samboer er derimot i kategorien «holde seg hjemme i påvente av testsvar». Det er ikke det samme som isolasjon eller karantene, selv om mange feilaktig kaller dette for karantene. Dette medfører ingen begrensninger for deg. Skulle hun derimot teste positivt, skal hun i isolasjon og du i karantene. Anonymkode: 60664...883 2
Tension Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er en uklarhet i retningslinjene her, som ikke er så lett å forstå. FHI sier at man er i «isolasjon» ved påvist smitte, og i «karantene» ved nærkontakt med noen med påvist smitte, eller ved ankomst fra et rødt eller skravert land. Din samboer er derimot i kategorien «holde seg hjemme i påvente av testsvar». Det er ikke det samme som isolasjon eller karantene, selv om mange feilaktig kaller dette for karantene. Dette medfører ingen begrensninger for deg. Skulle hun derimot teste positivt, skal hun i isolasjon og du i karantene. Anonymkode: 60664...883 Dårlig smittevern. Skulle vært isolasjon på begge.
Gjest Tutte Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 38 minutter siden, Tension skrev: Dårlig smittevern. Skulle vært isolasjon på begge. Isolasjon når man ikke har fått påvist korona? Frihet er en menneskerett, og en person som ikke har korona skal på noen måte isoleres. Da hadde det forresten blitt mye fravær og isolasjon framover med all høstforkjølelsen vi har i vente.
Tension Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 On 8/27/2020 at 5:58 PM, Tutte said: Isolasjon når man ikke har fått påvist korona? Frihet er en menneskerett, og en person som ikke har korona skal på noen måte isoleres. Da hadde det forresten blitt mye fravær og isolasjon framover med all høstforkjølelsen vi har i vente. Fordi det er mistanke om korona. Det er ingen menneskerett å kunne vandre fritt og smitte andre under en pandemi.
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 Her fikk vi et infoskriv ved testing, der det sto at personen som ble testet skulle i isolasjon fram til prøvesvar foreligger mens andre i husstanden kan leve som normalt.
Gjest Tutte Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 (endret) 1 time siden, Tension skrev: Fordi det er mistanke om korona. Det er ingen menneskerett å kunne vandre fritt og smitte andre under en pandemi. Nei, ved mistanke om covid 19 er man ikke pålagt isolasjon, kun ved påvist covid 19 ved positiv test. Karantene derimot gjelder så lenge man har symptomer. Endret 1. september 2020 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 På 27.8.2020 den 11.40, AnonymBruker skrev: Samboer har blitt litt forkjølet etter jobbreise og har ringt koronatelefonen og skal teste seg. De sa til henne at hun er i isolasjon, dessverre glemte hun å spørre om noe informasjon om hva som gjelder for den hun bor med. Prøvde å få noe ut av den chat boten til helsenorge men kom ingen vei der, den ga bare svart om hva som gjelder ved påvist korona. Jeg har jobb i morgen, skal jeg holde meg hjemme? Har googlet i en halvtime men vet ikke helt hva jeg skal søke på. Gjerne vis til offentlig link med informasjon hvis dere finner noe. Anonymkode: c4c39...2a9 var jobbreisen til et rødt land? Da skal hun i karantene i 10 dager, og negativ test opphever ikke den. Var jobbreisen til et annet sted så er det karantene til man har negativ test OG er symptomfri. Ved positiv test er det isolasjon for henne og karantene for deg. https://www.fhi.no/contentassets/8dd151206b26481698377dbc45f9189f/2020-08-27-flytskjema.pdf 3 minutter siden, Tutte skrev: Nei, ved mistanke om covid 19 er man ikke pålagt isolasjon, kun ved påvist covid 19 ved positiv test. Det stemmer ikke helt. Det er også isolasjon ved sannsynlig covid19. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/meldinger/ny-definisjon---sannsynlig-covid-19/ Anonymkode: ac613...663 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 1 time siden, Sugar Plum Fairy skrev: Her fikk vi et infoskriv ved testing, der det sto at personen som ble testet skulle i isolasjon fram til prøvesvar foreligger mens andre i husstanden kan leve som normalt. det står ikke isolasjon, det står karantene. Fikk det samme skrivet selv forleden. Anonymkode: ac613...663
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #14 Skrevet 1. september 2020 Guttungen her testa seg igår, han har karantene frem til han får prøvesvar, resten av fam lever som normalt 😊 Anonymkode: f9781...f2b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 På 27.8.2020 den 17.58, Tutte skrev: Isolasjon når man ikke har fått påvist korona? Frihet er en menneskerett, og en person som ikke har korona skal på noen måte isoleres. Da hadde det forresten blitt mye fravær og isolasjon framover med all høstforkjølelsen vi har i vente. man skal jo i prinsippet teste og gå i karantene ved alle nyoppståtte luftveissymptomer, så det blir mye fravær, ja. Men det er ikke det samme som isolasjon. Folk må snart lære seg forskjellen. Anonymkode: ac613...663 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 På 27.8.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev: Det er en uklarhet i retningslinjene her, som ikke er så lett å forstå. FHI sier at man er i «isolasjon» ved påvist smitte, og i «karantene» ved nærkontakt med noen med påvist smitte, eller ved ankomst fra et rødt eller skravert land. Din samboer er derimot i kategorien «holde seg hjemme i påvente av testsvar». Det er ikke det samme som isolasjon eller karantene, selv om mange feilaktig kaller dette for karantene. Dette medfører ingen begrensninger for deg. Skulle hun derimot teste positivt, skal hun i isolasjon og du i karantene. Anonymkode: 60664...883 Ikke enig. I infoskrivet du får når du tar test, står det tydelig at du skal "være hjemme i karantene til svaret foreligger og du er uten symptomer". Anonymkode: ac613...663
Gjest Tutte Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: var jobbreisen til et rødt land? Da skal hun i karantene i 10 dager, og negativ test opphever ikke den. Var jobbreisen til et annet sted så er det karantene til man har negativ test OG er symptomfri. Ved positiv test er det isolasjon for henne og karantene for deg. https://www.fhi.no/contentassets/8dd151206b26481698377dbc45f9189f/2020-08-27-flytskjema.pdf Det stemmer ikke helt. Det er også isolasjon ved sannsynlig covid19. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/meldinger/ny-definisjon---sannsynlig-covid-19/ Anonymkode: ac613...663 Selvfølgelig holder man seg hjemme og unna folk hvis man er syk, men man er ikke pålagt isolasjon som man blir ved påvist korona var det jeg skulle fram til. Denne linken du la fram var fra april. Har selv vært borti syke familiemedlemmer og test for bare et par uker siden, så ble da informert om reglene rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 På 27.8.2020 den 12.39, AnonymBruker skrev: Jo, men det gjelder vel bare ved påvist smitte. Dette er jo en midlertidig isolasjon som er over det sekundet testsvaret kommer hvis det er negativt. Får jeg gyldig sykefravær for at samboer tester seg? Anonymkode: c4c39...2a9 verken karantene eller isolasjon er over ved negativ test - man må være symptomfri i tillegg. Hvis det er reisekarantene, så er det 10 dager uansett om man har negativ test. Anonymkode: ac613...663 1
Gjest Tutte Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: man skal jo i prinsippet teste og gå i karantene ved alle nyoppståtte luftveissymptomer, så det blir mye fravær, ja. Men det er ikke det samme som isolasjon. Folk må snart lære seg forskjellen. Anonymkode: ac613...663 Ja, nettopp.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 2 minutter siden, Tutte skrev: Selvfølgelig holder man seg hjemme og unna folk hvis man er syk, men man er ikke pålagt isolasjon som man blir ved påvist korona var det jeg skulle fram til. Denne linken du la fram var fra april. Har selv vært borti syke familiemedlemmer og test for bare et par uker siden, så ble da informert om reglene rundt dette. det står det samme i denne artikkelen som er oppdatert 31. august: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Anonymkode: ac613...663
Anbefalte innlegg