Gå til innhold

Er dere engasjerte foreldre mht skole 8,9,10 trinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere engasjerte i barna angående måloppnåelse og karaktererer? Tar dere kontakt med lærere om misnøye i karakterer? Her er snakk om elev med diagnose, og ønsker å hjelpe og heve ungdommen mest mulig. 

Reagerte på kroppsøving karakter, der aktiv og atletisk elev fikk satt en lavere gym karakter, enn en som har astma og er meget inaktiv som person. Tok kontakt med skolen for å få kontaktinformasjon på kroppsøvingslærerne, for å høre hva hen trenger å gjøre for å heve seg i faget.  Jeg var den eneste som hadde spurt om kontaktinfo 🤔 Skolen er stor.

Kjenner jeg blir litt irritert over manglende detaljert informasjon i fra skolen. 

Anonymkode: 7120a...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er engasjert i barna mine og deres skoleprestasjoner, men tar det for min del opp med barna mine om karakterene er dårlige og forklarer dem hva de må gjøre for å gjøre det bedre.

Du vet at kroppsøvingskarakteren ikke er en karakter for fysisk prestasjon, men går på innsats, evne til å forbedre seg fra sitt nivå og også teoretisk kunnskap? En inaktiv person med astma som likevel gjør sitt beste i kroppsøvingsfaget skal selvfølgelig få bedre karakter enn en som har gode fysiske forutsetninger, men som ikke gidder gjøre en innsats hverken fysisk eller teoretisk.

Anonymkode: c92b7...c8f

• Liker 4
Skrevet

Enig med den over. Jeg var ikke blant de mest spreke/atletiske selv, men fikk god karakter pga jeg lagde gode opplegg, fulgte instrukser og hevdet meg teoretisk. 

Anonymkode: 892f9...06a

Skrevet

Ville hjulpet eleven å skrive en klage dersom eleven mente det var en urettferdig satt karakter og kunne reflektert rundt den i forhold til hva som stemmer og ikke stemmer. Men velger dere å skrive en klage så omhandler den eleven, man drar ikke inn "den fikk den karakteren og den fikk den karakteren" for det er bare barnslig å basere sin klage på. 

Som de over sier baserer jo læreren sin vurdering på innsats og derfor kan en med astma få bedre enn en atletisk. 

Anonymkode: 21f80...94e

Skrevet

Hva slags info er det du mener mangler fra skolens side?

Er jo helt innafor å ta kontakt med lærer og høre hva eleven trenger for å forbedre seg, men det beste er jo hvis ungen kan spørre læreren selv. En lærer er ikke pliktig til å dokumentere vurderingsarbeid for foreldres skyld, men har en plikt i å gi eleven en fremovermelding. 

Husk også at hver elev skal vurderes mot målene i faget. Hvis karakteren gjelder en spesiell periode eller test kan læreren sette karakteren på grunnlag av enkelte mål uten å ta alle kompetansemålene i betraktning. Det er kun standpunkt (etter 10. klasse) som skal ta høyde for alle mål. I kroppsøving teller også innsats og lærer skal vurdere hver elev mot målene, ikke sammenligne elevene, derfor kan man ikke komme trampende og spørre hvorfor elev X fikk lavere enn elev Y. 

En formell klage er også mulig, men det eneste man kan klage på er standpunkt etter 10. klasse. Alle karakterer gitt før dette er undeveisvurdering, som ikke er endelig og dermed ikke grunnlag for klage.

Anonymkode: 1020c...72e

Skrevet

Hvilken vurdering snakker du om? Skolen har bare vart i snart to uker. Om de har hatt ei vurdering allerede må det være i et eller to mål bare? Da finner du kriterier for måloppnåelse i elevens oppgavetekst, eller på.læringsplattformen (skooler, it's learning, visma etc...) Der står det tydelig hva som skal til for å oppnå de ulike karakterene, og i tilbakemeldingen hva eleven klarte å oppnå av disse. 

Skrevet

Of topic. Synes det er rart at det i gym skal gå på innsats og ikke prestasjon. I alle andre fag så går det på prestasjon og ikke innsats. 

Ja, jeg er engasjert og følger godt med. Det var en klar overgang fra barneskole til ungdomsskole mtp hvor lett/vanskelig det er å få kontakt og hvor mye informasjon man får. Men jeg legger meg ikke opp i karakterene læreren gir, da skal jeg være svært uenig. Og jeg tenker at i gym spesielt, så er ikke jeg tilstede og ting kan være annerledes enn man tror.

Anonymkode: d18aa...b27

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Of topic. Synes det er rart at det i gym skal gå på innsats og ikke prestasjon. I alle andre fag så går det på prestasjon og ikke innsats. 

Anonymkode: d18aa...b27

I alle fag er det kompetansemålene man måler etter, og i gym så er det ganske mange kompetansemål som er vektlegger det vi i dagligtale kaller «innsats», for eksempel samspill med andre, å øve, delta i ulike aktiviteter (og ikke bare den aktiviteten man er best i) også videre.

Men det er ikke slik at innsats alene er et eget kriterium. :) Det er bare kompetansemålene som er utformet slik at man ikke kan vurdere elevene ut i fra rene fysiske prestasjoner.

Anonymkode: 1020c...72e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...