Gå til innhold

Minst en tredjedel av barna har ikke fått tilgang til læring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Bra vi har latt det gå utover barna for å redde 80-åringene våre...

Minst en tredjedel av verdens barn har ikke fått tilgang til læring under skolestengningen, ifølge en ny UNICEF-rapport.

Utdanning er en barnerettighet, og det må tas på høyeste alvor at så mange barn ikke har hatt tilgang til læring de siste månedene. I mange land betyr skolestenging slutten på utdanningen. Noen av årsakene er at det ikke finnes systemer for å hjelpe dem ta igjen det tapte, barna må prioritere å jobbe for å kunne brødfø familien, må hjelpe til hjemme eller blir giftet bort.

Anonymkode: a08b2...d24

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra vi har latt det gå utover barna for å redde 80-åringene våre...

Minst en tredjedel av verdens barn har ikke fått tilgang til læring under skolestengningen, ifølge en ny UNICEF-rapport.

Utdanning er en barnerettighet, og det må tas på høyeste alvor at så mange barn ikke har hatt tilgang til læring de siste månedene. I mange land betyr skolestenging slutten på utdanningen. Noen av årsakene er at det ikke finnes systemer for å hjelpe dem ta igjen det tapte, barna må prioritere å jobbe for å kunne brødfø familien, må hjelpe til hjemme eller blir giftet bort.

Anonymkode: a08b2...d24

Særlig gjelder dette for jenter. Mange muslimske damer har kjempet med fare for eget liv for å starte skoler for jenter for å redde dem fra analfabetisme, barneekteskap og liv i slaveri. Da skolene stengte, var man tilbake til start. Jenter i muslimske land er svært sårbar og rettlighetsløs gruppe, som disse tiltakene har gått ut over.

Også i Norge kunne stenging av skoler hatt som konsekvens at beskyttelse mot tvangsekteskap opphører. 

Her i Norge har ingen mistet utdanningen teoretisk sett. Men verken min førsteklassing eller førsteklassinger til mine venninner har fått noe som helst undervisning i regi av lærer på de to månedene nedstengingen gjaldt. Det er vi foreldre som måtte gjøre alt, lærer har snakket med barna ca 2 ganger per MÅNED, og helst for å høre hvordan det går, ikke for faglige input. 

Anonymkode: efb9d...8dc

  • Liker 2
Skrevet

jeg blir så irritert over den forestillingen om at smittevernstiltakene er for "å redde 80-åringene."

En gang til for de på bakerste benk: Vi kan ikke tillate dette viruset å spre seg fritt med eksponensiell vekst, fordi det vil føre til at helsevesenet kollapser. Hvis store deler av befolkningen blir syke samtidig så vil også andre samfunnsfunksjoner bryte sammen.

Ja, jeg vet at det ikke er farlig for ungdommen. Men når smittetallene blir store, blir konsekvensene store uansett dødsprosent.

Anonymkode: 756b3...10a

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Særlig gjelder dette for jenter. Mange muslimske damer har kjempet med fare for eget liv for å starte skoler for jenter for å redde dem fra analfabetisme, barneekteskap og liv i slaveri. Da skolene stengte, var man tilbake til start. Jenter i muslimske land er svært sårbar og rettlighetsløs gruppe, som disse tiltakene har gått ut over.

Også i Norge kunne stenging av skoler hatt som konsekvens at beskyttelse mot tvangsekteskap opphører. 

Her i Norge har ingen mistet utdanningen teoretisk sett. Men verken min førsteklassing eller førsteklassinger til mine venninner har fått noe som helst undervisning i regi av lærer på de to månedene nedstengingen gjaldt. Det er vi foreldre som måtte gjøre alt, lærer har snakket med barna ca 2 ganger per MÅNED, og helst for å høre hvordan det går, ikke for faglige input. 

Anonymkode: efb9d...8dc

Slik var «undervisningen» av min tredjeklassing også: Fullstendig overlatt til foreldrene. 

Anonymkode: f3a1c...673

  • Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik var «undervisningen» av min tredjeklassing også: Fullstendig overlatt til foreldrene. 

Anonymkode: f3a1c...673

Og her skapte man klasseskille. Jeg er høyt utdannet og grammarnazi. Selv om jeg måtte kombinere utdanning av to barn (1. og 7. klasse), pass av barnehagebarn og fullt hjemmekontor, klarte jeg å gi jentene det de trengte læringsmessig. Det gikk kun ut over meg som ble tilnærmet utbrent. Men jeg kjenner flere som har kraftig dysleksi, ingen skolegang ut over ungdomsskole/første år videregående, som også måtte undervise barna sine i disse to månedene. Hva kan slike foreldre gi sine barn faglig? Rettskriving utgår, mye av matte også. Og det verste er at det er slike foreldre som skriker høyest om at hjemmeskole fungerer kjempefint og at man burde holde skolene stengt ut pandemien. Rett og slett skummelt å lese i kommentarfeltet til VG/Dagblad.

Anonymkode: efb9d...8dc

  • Liker 2
Skrevet

Jeg er utdannet ingeniør (bare for å understreke at jeg ikke har "lavere utdannelse") og synes stengingen gikk bra, selv om det var litt stress. Barnet mitt i 1.klasse fikk ipad og lekser hver dag (både ukesplan og enkeltdager), og daglig oppfølging fra lærer. Brukte alt fra 2-6 timer om dagen på skolearbeid, avhengig av hvor ivrig hun var. 

Vi må gjerne ha fokus på hvor negativt skolestenging i u-land er for barna, men å direkte dra paralleller til Norge blir for dumt, og spesielt hvis man drar frem de yngste elevene, som har mange år å ta igjen det tapte på. 

Anonymkode: 594e9...257

  • Liker 3
Skrevet

Tersklet nok ned vanskelighetsgraden i læringsaktivitetene under hjemmeskolen, men tillrettela for de som trengte det. Både for de flinke og de som trengte enklere gjøremål. Snakket med alle elevene mine i  små grupper alle timene, ofte flere ganger. Var også tilgjengelig hele døgnet ved at jeg var innom hangouts flere ganger på kveld og tidlig morgen og svarte på forespørsler.

Joda, noen elever satt med andre ting på skjermene i timene, men det var det egentlig lite vi kunne gjøre med utenom å orientere foreldre om manglende innlevert arbeid. Så lenge de var tilgjengelige ved anrop deltok de i skoledagen, sånn formellt.

- Lærer på ungdomsskolen.

Anonymkode: 2b34b...474

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg blir så irritert over den forestillingen om at smittevernstiltakene er for "å redde 80-åringene."

En gang til for de på bakerste benk: Vi kan ikke tillate dette viruset å spre seg fritt med eksponensiell vekst, fordi det vil føre til at helsevesenet kollapser. Hvis store deler av befolkningen blir syke samtidig så vil også andre samfunnsfunksjoner bryte sammen.

Ja, jeg vet at det ikke er farlig for ungdommen. Men når smittetallene blir store, blir konsekvensene store uansett dødsprosent.

Anonymkode: 756b3...10a

Problemet her er vel om hvilke tiltak man skal prioritere å gjennomføre. Skolestenging var dårlig for Norge - et av verdens fremste land rent digitalt, tenk deg konsekvensene i andre land.

Jeg er glad man har falt ned på det i Norge at barn og unge nå skal prioriteres. Å stenge skolene er ikke positivt, på hverken kort eller lang sikt.

  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Example skrev:

Problemet her er vel om hvilke tiltak man skal prioritere å gjennomføre. Skolestenging var dårlig for Norge - et av verdens fremste land rent digitalt, tenk deg konsekvensene i andre land.

Jeg er glad man har falt ned på det i Norge at barn og unge nå skal prioriteres. Å stenge skolene er ikke positivt, på hverken kort eller lang sikt.

det er jeg helt enig i, og jeg så jo at det var stor forskjell på hvilket tilbud barna mottok på hjemmeskolen. For min yngste var det dårlig, og jeg støtter ikke en eventuell ny skolestenging, men jeg forstår hvorfor den vi hadde i vår fremsto som nødvendig. Heldigvis var det ikke mange ukene det sto på for de minste.

Men poenget mitt var bare at dette var ikke noe vi gjorde for "å redde noen 80-åringer." Vi gjorde det for helsevesenet og for samfunnet. Det var for oss alle.

Anonymkode: 756b3...10a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er jeg helt enig i, og jeg så jo at det var stor forskjell på hvilket tilbud barna mottok på hjemmeskolen. For min yngste var det dårlig, og jeg støtter ikke en eventuell ny skolestenging, men jeg forstår hvorfor den vi hadde i vår fremsto som nødvendig. Heldigvis var det ikke mange ukene det sto på for de minste.

Men poenget mitt var bare at dette var ikke noe vi gjorde for "å redde noen 80-åringer." Vi gjorde det for helsevesenet og for samfunnet. Det var for oss alle.

Anonymkode: 756b3...10a

Ja. Dessverre er det fortsatt noen som ønsker å stenge skoler igjen, for å prøve å stoppe det lille vi har av smitte. Det vil være feil.

Etter min mening bør skolen snart gå over til grønt nivå. Gult nivå er et hinder for trivsel og læring.

  • Liker 2
Skrevet
På 27.8.2020 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Slik var «undervisningen» av min tredjeklassing også: Fullstendig overlatt til foreldrene. 

Anonymkode: f3a1c...673

Slik var også "undervisningen" til 5 klassingen. Untatt et par uker pålogget på Teams, men likevel null undervisning. 

Anonymkode: b4185...93e

  • Liker 1
×
×
  • Opprett ny...