AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Jeg og typen skal gifte oss til neste år. Vi har begynt å skrevet ned hvem vi skal invitere. Tanter og onkler ber vi til Middag + kaffe ! Fest Søskenbarn ber vi til kaffe +fest Men så er spørsmålet. Ste-søskenbarna (alltså barna til ny kjærestene til tanter/onkler) må disse bees? Egentlig vil vi ikke det da vi ikke har noen som helst kontakt med dem, men på den andre siden føler jeg vi kanskje må det for å ikke forskjellsbehandle våre "ekte" søskenbarn og disse ste-søskenbarna Anonymkode: 6b2fc...622
Brunello Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg og typen skal gifte oss til neste år. Vi har begynt å skrevet ned hvem vi skal invitere. Tanter og onkler ber vi til Middag + kaffe ! Fest Søskenbarn ber vi til kaffe +fest Men så er spørsmålet. Ste-søskenbarna (alltså barna til ny kjærestene til tanter/onkler) må disse bees? Egentlig vil vi ikke det da vi ikke har noen som helst kontakt med dem, men på den andre siden føler jeg vi kanskje må det for å ikke forskjellsbehandle våre "ekte" søskenbarn og disse ste-søskenbarna Anonymkode: 6b2fc...622 Nei, de må ikke bes. Man ber de man har kontakt med. Det gjelder for øvrig også slektninger. Dersom man ikke har kontakt med søskenbarna sine (eller tanter og onkler for den saks skyld), er det bare tull å be de. Be heller flere venner. 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Tanter og onkler ber vi til Middag + kaffe ! Fest Søskenbarn ber vi til kaffe +fest Men så er spørsmålet. Ste-søskenbarna (alltså barna til ny kjærestene til tanter/onkler) må disse bees? Anonymkode: 6b2fc...622 Er det snakk om voksne, ikke hjemmeboende personer, eller barn? Hvis det er snakk om hjemmeboende barn i en blandet søskenflokk, ville jeg invitere alle barn i husstanden uansett herkomst og tilknytning. (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hele barneflokken). Men hvis det er en husstand med bare stebarn (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hennes barn) ville jeg ikke føle tvang til å invitere barna. Sagt på annen måte, jeg ville ikke utelukke et eller flere barn fra samme søskenflokk. Voksne ste-søskenbarn ville jeg ikke invitere. Anonymkode: acf36...203 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det snakk om voksne, ikke hjemmeboende personer, eller barn? Hvis det er snakk om hjemmeboende barn i en blandet søskenflokk, ville jeg invitere alle barn i husstanden uansett herkomst og tilknytning. (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hele barneflokken). Men hvis det er en husstand med bare stebarn (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hennes barn) ville jeg ikke føle tvang til å invitere barna. Sagt på annen måte, jeg ville ikke utelukke et eller flere barn fra samme søskenflokk. Voksne ste-søskenbarn ville jeg ikke invitere. Anonymkode: acf36...203 Ja noen av disse bor fortsatt hjemme med sine stesøsken men noen er voksne og bor for seg selv. Greia er at skal di bees blir det kun til kaffe da dem er under 15 , så det vil si at dem blir i bryllupet i maks 2 timer før festen starter. Så da må foreldrene uansett ha barnepass til dem både under middagen siden foreldrene (mine tanter og onkler) og under festen Anonymkode: 6b2fc...622
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja noen av disse bor fortsatt hjemme med sine stesøsken men noen er voksne og bor for seg selv. Greia er at skal di bees blir det kun til kaffe da dem er under 15 , så det vil si at dem blir i bryllupet i maks 2 timer før festen starter. Så da må foreldrene uansett ha barnepass til dem både under middagen siden foreldrene (mine tanter og onkler) og under festen Anonymkode: 6b2fc...622 Ok, skjønner. Personlig ville jeg invitere enten alle barn eller ingen barn (fra samme husstand). Hva foreldrene vil gjøre ang. barnepass finner de ut av selv. Jeg tenker mest på tilfellet hvis man som "Onkel+Ny Fru" får en invitasjon som gjelder (ex) 2 av 3 hjemmeboende barn. Det ville jeg føle ble feil (som den som inviterer). Anonymkode: acf36...203 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 Jeg leste nettop i "Skikk og bruk" av Toppen Bech, altså den personen i Norge som har oversikt over alt som har med feiring å gjøre. Hun sa at det ikke er forventet at hvem som helst bes i bryllup. Selvsagt kan folk bli fornærma, og foreldre kan være innpåslitne over hvem som "må" bes men det er ingen tradisjoner på hvem som skal komme i norsk kultur. Helt opp til brudeparet selv. Anonymkode: a25d4...b4a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 På 27.8.2020 den 11.21, AnonymBruker skrev: Ja noen av disse bor fortsatt hjemme med sine stesøsken men noen er voksne og bor for seg selv. Greia er at skal di bees blir det kun til kaffe da dem er under 15 , så det vil si at dem blir i bryllupet i maks 2 timer før festen starter. Så da må foreldrene uansett ha barnepass til dem både under middagen siden foreldrene (mine tanter og onkler) og under festen Anonymkode: 6b2fc...622 Men det samme gjelder jo de mindreårige søskenbarna også, ikke bare stesøskenbarn. Anonymkode: b9400...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå