Gå til innhold

Skal ste-søskenbarn bees?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og typen skal gifte oss til neste år.

Vi har begynt å skrevet ned hvem vi skal invitere. 

Tanter og onkler ber vi til Middag + kaffe ! Fest

Søskenbarn ber vi til kaffe +fest

Men så er spørsmålet. Ste-søskenbarna (alltså barna til ny kjærestene til tanter/onkler) må disse bees?

Egentlig vil vi ikke det da vi ikke har noen som helst kontakt med dem, men på den andre siden føler jeg vi kanskje må det for å ikke forskjellsbehandle våre "ekte" søskenbarn og disse ste-søskenbarna

Anonymkode: 6b2fc...622

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg og typen skal gifte oss til neste år.

Vi har begynt å skrevet ned hvem vi skal invitere. 

Men så er spørsmålet. Ste-søskenbarna (alltså barna til ny kjærestene til tanter/onkler) må disse bees?

Egentlig vil vi ikke det da vi ikke har noen som helst kontakt med dem, men på den andre siden føler jeg vi kanskje må det for å ikke forskjellsbehandle våre "ekte" søskenbarn og disse ste-søskenbarna

Nei, de må ikke bes. Man ber de man har kontakt med. Det gjelder for øvrig også slektninger. Dersom man ikke har kontakt med søskenbarna sine (eller tanter og onkler for den saks skyld), er det bare tull å be de. Be heller flere venner.

• Liker 13
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det snakk om voksne, ikke hjemmeboende personer, eller barn?

Hvis det er snakk om hjemmeboende barn i en blandet søskenflokk, ville jeg invitere alle barn i husstanden uansett herkomst og tilknytning. (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hele barneflokken). Men hvis det er en husstand med bare stebarn (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hennes barn) ville jeg ikke føle tvang til å invitere barna. Sagt på annen måte, jeg ville ikke utelukke et eller flere barn fra samme søskenflokk. Voksne ste-søskenbarn ville jeg ikke invitere. 

Anonymkode: acf36...203

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om voksne, ikke hjemmeboende personer, eller barn?

Hvis det er snakk om hjemmeboende barn i en blandet søskenflokk, ville jeg invitere alle barn i husstanden uansett herkomst og tilknytning. (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hele barneflokken). Men hvis det er en husstand med bare stebarn (Eksempel: Onkel+Ny Fru+hennes barn) ville jeg ikke føle tvang til å invitere barna. Sagt på annen måte, jeg ville ikke utelukke et eller flere barn fra samme søskenflokk. Voksne ste-søskenbarn ville jeg ikke invitere. 

Ja noen av disse bor fortsatt hjemme med sine stesøsken men noen er voksne og bor for seg selv. 

Greia er at skal di bees blir det kun til kaffe da dem er under 15 , så det vil si at dem blir i bryllupet i maks 2 timer før festen starter. Så da må foreldrene uansett ha barnepass til dem både under middagen siden foreldrene (mine tanter og onkler) og under festen

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja noen av disse bor fortsatt hjemme med sine stesøsken men noen er voksne og bor for seg selv. 

Greia er at skal di bees blir det kun til kaffe da dem er under 15 , så det vil si at dem blir i bryllupet i maks 2 timer før festen starter. Så da må foreldrene uansett ha barnepass til dem både under middagen siden foreldrene (mine tanter og onkler) og under festen

Ok, skjønner. Personlig ville jeg invitere enten alle barn eller ingen barn (fra samme husstand). Hva foreldrene vil gjøre ang. barnepass finner de ut av selv. Jeg tenker mest på tilfellet hvis man som "Onkel+Ny Fru" får en invitasjon som gjelder (ex) 2 av 3 hjemmeboende barn. Det ville jeg føle ble feil (som den som inviterer). 

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere ikke vil så lar dere være :) 

Skrevet

Nei!

Anonymkode: d8852...b40

Skrevet

Jeg leste nettop i "Skikk og bruk" av Toppen Bech, altså den personen i Norge som har oversikt over alt som har med feiring å gjøre. Hun sa at det ikke er forventet at hvem som helst bes i bryllup. 

Selvsagt kan folk bli fornærma, og foreldre kan være innpåslitne over hvem som "må" bes men det er ingen tradisjoner på hvem som skal komme i norsk kultur. Helt opp til brudeparet selv. 

Anonymkode: a25d4...b4a

Skrevet
På 27.8.2020 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Men det samme gjelder jo de mindreårige søskenbarna også, ikke bare stesøskenbarn.

Anonymkode: b9400...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...