Gå til innhold

Har alltid stilt opp - er tildelt få vakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vikar i en stor bedrift, og har vært ansatt i 2 år. Jeg har alltid stilt opp. Jeg i perioder sagt ja til veldig mange vakter, og jeg har i tillegg delt opp sommerferien min for at det skal passe med arbeidsgiver. Dette har jeg gjort fordi det har vært relativt uproblematisk for meg, men også fordi jeg rett og slett vil vise at jeg kan være fleksibel. Jeg sier sjelden nei, og jeg prøver alltid strekke meg.

I denne turnusen har jeg blitt tildelt svært få vakter i forhold til de andre turnusene. Jeg har heller ikke fått noen arbeidshelger. Jeg har uttrykt skuffelse over å ikke få mange vakter. Om jeg gjør en god eller dårlig jobb vet jeg ikke, men jeg har ikke hørt at jeg gjør en dårlig jobb, men hører fra forskjellig folk at jeg er flink og engasjert. Jeg har spurt direkte om jeg ikke er ønsket på jobb, men dette blir avkreftet. Forklaringen er at det er så mange ansatte at de faste går foran. Jeg ser den, og har full forståelse for det. Problemet er at det ikke er ansatt noen nye, så jeg skjønner ikke hvor disse ansatte plutselig kommer fra. 

Mitt spørsmål er til dere ledere der ute. Tildeler få vakter til ansatte dere ikke lenger ønsker å ha i deres arbeidsstab? 

Anonymkode: ddcea...376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at det har vært mange sykemeldte som nå er tilbake i jobb igjen? 

Anonymkode: 3422c...aef

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at det har vært mange sykemeldte som nå er tilbake i jobb igjen? 

Anonymkode: 3422c...aef

Nei, jeg kjenner ikke til at det er noen som har kommet tilbake fra sykemelding. Om det skulle være noen, så har vi faktisk noen i sykemelding. Vi hadde noen i permisjon, men her var det vikar, så det skal ikke påvirke. 

Skrevet

Dette er dessverrre den nye hverdagen. Løsarbeidersamfunnet.

Du må ikke ta det personlig, det handler kun om budsjettall.

Men alle som skryter av og forsvarer løsaberbeidersamfunnet og hvor fleksibelt det er kan ikke komme å klage når de ikke får jobb.

Anonymkode: 6e917...d9d

• Liker 1
Skrevet

Du ser vel hvem de har satt opp på vakt og ikke? Da vil du se om de er faste eller nye vikarer. 

Jeg setter opp vakter og turnuser i min jobb, og må alltid sette opp ift stillingsprosent slik at de faste får det de skal ha.

Anonymkode: aa0b2...ea6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser vel hvem de har satt opp på vakt og ikke? Da vil du se om de er faste eller nye vikarer. 

Jeg setter opp vakter og turnuser i min jobb, og må alltid sette opp ift stillingsprosent slik at de faste får det de skal ha.

Anonymkode: aa0b2...ea6

Turnuslistene er ikke gjort tilgjengelig enda, men det kan virke som det er litt omrokkeringer. Akkurat som om jeg gjør en dårlig jobb, også er jeg erstattet med noen andre. Det føles i hvert fall slik. 

Skrevet

Mest sannsynlig har arbeidsgiver færre timer til rådighet, som så veldig mange andre i disse dager, og må prioritere de fast ansatte. Du vil også helt sikkert få mange vakter selv om du ikke er satt opp, folk slutter jo ikke å være syke. 

Anonymkode: 3f573...a39

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det samme som ...a39. Om det er omrokkering, så er det flere som må jobbe der du jobber, og de faste kommer jo først. Selv om det er slitsomt, så får du håpe at du blir spurt når det er sykdom og annen fravær. Tror ikke du skal tenke at dette er personlig. Antar jo at arbeidsgiver er seriøs, og forteller det til deg om de er misfornøyd med deg. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig har arbeidsgiver færre timer til rådighet, som så veldig mange andre i disse dager, og må prioritere de fast ansatte. Du vil også helt sikkert få mange vakter selv om du ikke er satt opp, folk slutter jo ikke å være syke. 

Det tenker jeg også. Jeg er selv tilkallingsvikar, har vært ansatt i firmaet i snart tre år, før det jobbet jeg et år der via bemanningsbyrå. Har jobbet masse, stort sett omtrent 100%, og har som TS strukket meg langt for å stille opp. Sier så og si aldri nei, selv midt i ferien min i fjor tok jeg på meg et par vakter da det var krise og de ikke hadde noen andre å spørre.

Sommeren er høysesong og foregående år har jeg hatt fast skiftplan med 100% stilling fra april til september, men i år har vi mye mindre å gjøre pga corona og ingen av tilkallingsvikarene (vi er seks stykker) fikk skiftplan. Vi har fått et par vakter i uka, mest helgevakter for det er der behovet er størst hos oss. I snitt har jeg nok jobbet ca 60% i sommer og når vinteren og lavsesongen kommer blir det nok enda mindre. 

Det er ikke noe personlig mot verken meg eller de andre vikarene, det er rett og slett mindre jobb og de fast ansatte må selvsagt prioriteres først så de får de timene de skal ha.

Anonymkode: c76f1...351

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke at "de fast ansatte må få de timene de skal ha," når de fast ansatte har vært der, og fått timene de skal ha, hele tiden. Jeg tenker dette er en blanding av løsarbeidersamfunnet og at du bli tatt litt for gitt. Du stiller opp hele tiden, så du godtar vel dette også, liksom. Er du avhengig av mer inntekt bør du se deg om etter annen, fast jobb 

Anonymkode: 400bf...94b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke at "de fast ansatte må få de timene de skal ha," når de fast ansatte har vært der, og fått timene de skal ha, hele tiden. Jeg tenker dette er en blanding av løsarbeidersamfunnet og at du bli tatt litt for gitt. Du stiller opp hele tiden, så du godtar vel dette også, liksom. Er du avhengig av mer inntekt bør du se deg om etter annen, fast jobb 

Hvis det verken er noen nye ansatte der eller noen som har kommet tilbake fra sykemelding, så er det ikke så mange andre forklaringer enn at det er færre timer til rådighet. Det må liksom være en av de tingene. Eventuelt så har noen av de faste fått en større stilling. 

Skrevet

At du er så fleksibel kan bli en ulempe, for da gie de kanskje lite vakter til deg nå, så kan se ringe deg ved sykdom for da vet de at du stiller opp..

Anonymkode: b6e74...ab7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er flere muligheter, noen eksempler:

Alternativ 1:

Firmaet trenger folk som jobber ca 1000 timer i uka. Fast ansatte har stillinger som dekker opp 800 av disse timene. Da må noen andre, vikarene, dekke opp de resterende 200 timene. 

Firmaet mister en stor kunde og får mindre å gjøre. De trenger nå bare folk som jobber ca 900 timer i uka. De fast ansatte jobber sine 800 timer. Da er det bare 100 timer igjen å fordele på vikarene.

Alternativ 2:

"Tove" og "Gunn" har jobbet 50% stilling mens barna var små. De skal nå tilbake i 100% stilling. I tillegg har "Lars" som har jobbet 70% fått økt stillingen sin til 100%. Da er det nesten halvannen stilling mindre å fordele på vikarene.

Alternativ 3:

Ledelsen har satt inn tiltak for effektivisering og en gjennomgang har vist at man kan gjøre den jobben som hittil har blitt beregnet til å kreve ca 1000 timer i uka på ca 900 timer ved å investere i litt nytt utstyr og å endre noen rutiner. De fast ansatte dekker 800 timer og det er igjen 100 timer til vikarene, mot 200 tidligere.

Siden TS skriver at det er omrokkeringer på gang tyder det jo på at det er noe som endres på arbeidsplassen.

Anonymkode: c76f1...351

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...