Gå til innhold

Selge bolig - Pelsbiller hjeeeelp

Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen råd angående det å selge bolig med pelsbiller. Det jeg tror er pelsbiller iallefall, etter jeg flyttet inn så fant jeg et par biller her og der. På den tiden trodde jeg bare det var noen biller som hadde fløyet inn vinduet, jeg flyttet inn på sommeren så vinduene sto konstant åpent. Så så jeg ikke noen biller på en periode, men nå når jeg holder på å flytte noen møbler og i vinduskarmen når jeg kom tilbake fra ferie så var det noen der igjen. En venninne sa at hun mente det var pelsbiller. Selvfølgelig så hadde jeg tenkt til å legge ut bolig for salg snart, men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre?.

Tenker de fleste er skeptisk til å kjøpe bolig med disse billene, blir man litt roligere hvis jeg får inn et skadedyrfirma? Kanskje det går å få litt dokumentasjon fra de på omfanget? 

Burde kanskje vente med å legge ut for salg?

Anonymkode: b706d...cf8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1403289-selge-bolig-pelsbiller-hjeeeelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kun er noen få her og der har de nok bare forvillet seg inn. :)

Det ikke er noe å tenke over med mindre det er veldig mange på en gang og du ser de på vinteren også. Helt vanlig at man finner sånt om sommeren, de kryper gjerne inn gjennom ventiler på bad og kjøkkenvifter dersom man ikke har vinduer åpne. 

Anonymkode: ecb3c...8d9

Fordi de kommer lett inn utenfra, og er vanlige i norsk natur, så regnes ikke pelsbiller som skadedyr. De gjør for så vidt ikke skade på boligkonstruksjon heller. Men, helt ærlig, de er en stor plage på Østlandet, og å bli kvitt de er dyrt. Fordi de trives i ullpapp, og ullpapp var lenge hyppig brukt som et underlag under gulv, så må man skifte gulvet for å bli kvitt de for godt. Billene gjør det nærmest umulig å bruke noe som helst plagg av ull/pels, de spiser alt. Jo mindre du er påpasselig med å ha alt av ulltøy lagret i fryser fra mars til november. Det er ikke biller selv som gjør skade men larvene. De larvene er også ganske ekle å finne i sengetøy, håndkle, ulltøy, osv, de liker egentlig alt av tøy. Jeg personlig forstår ikke hvordan er ikke disse skadedyr, og ikke gir erstatning, mens sjeggkre er. Sjeggrkre gjør ingen skade. 

Dette var bare mil lille sukk, og du som huseier som skal selge, trenger ikke engang å opplyse om de, så vidt jeg vet. Fordi, som sagt, de er ikke skadedyr, og er vanlige. 

Anonymkode: 61ade...e70

Jeg trodde de ble regnet som skadedyr og skulle opplyses om. Men kan være du har rett, var på visning i en leilighet hvor alle vinduskarmene var dekket av sånne biller. Var ingen opplysninger om at de fantes der i prospekt eller fra megler.  Det var ingen som bodde i leilighet der da. Har en mistanke om at det er sånn papp i min leilighet da, siden det fortsatt er originale tregulv fra 60 tallet. Men nå støvsuger jeg veldig ofte pga allergi, så det er kanskje ikke noe mat til de? 

Har ikke funnet noen larver heller, men nå skal jeg jammen meg gå gjennom alt av ull o.l jeg har liggende for å lete etter hull i de. Hvor finner man som oftest disse larvene?

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sånn de ser ut, bare helt brune. De jeg har sett iallfall 

Kontakt skadedyr firma. De vet best. Mye lettere å bruke noen 1000lapper på det og selge med god samvittighet. Det er også lettere å selge uten biller

6 timer siden, Morten1 skrev:

Kontakt skadedyr firma. De vet best. Mye lettere å bruke noen 1000lapper på det og selge med god samvittighet. Det er også lettere å selge uten biller

Helt enig! 

har vært saker i avisen der folk har fått godt avslag på boliger det har vist seg å våre pelsbiller i, fiks problemet eller iallefall opplys om det

Anonymkode: e00b3...1d6

• 1 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.8.2020 den 9.33):

Vi fant flere larver i sofa sprekkene🤮

Anonymkode: f51c0...8fb

fant også nylig i sofaen, hva gjorde dere? hadde dere biller? ble dere kvitt det? hvorfor var de der? hadde satt stor pris på svar og hjelp. 😪

Anonymkode: 65ad0...668

AnonymBruker

Er sofaen kjøpt brukt? Da kan man eventuelt å med seg skadedyr fra leilighet til forrige eier.

Vi fikk veggdyr etter en tur på danskebåten og solgte leilighet rett etter sanering av leiligheten. Sjekk om dette inngår i forsikringen din, da dekker den kostnaden. Kan fort koste 50 000 fordi alle møbler må ut og leiligheten må sjekkes.

Opplyste dette på egenerklæringsskjema og hadde dokumentasjon fra skadedyrfirma. Ingen problem å få solgt, men tror jeg hadde hatt litt noia om vi ikke hadde hatt papirene i orden og vært ærlige om det fra start.

Anonymkode: c84a7...4fc

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er sofaen kjøpt brukt? Da kan man eventuelt å med seg skadedyr fra leilighet til forrige eier.

Vi fikk veggdyr etter en tur på danskebåten og solgte leilighet rett etter sanering av leiligheten. Sjekk om dette inngår i forsikringen din, da dekker den kostnaden. Kan fort koste 50 000 fordi alle møbler må ut og leiligheten må sjekkes.

Opplyste dette på egenerklæringsskjema og hadde dokumentasjon fra skadedyrfirma. Ingen problem å få solgt, men tror jeg hadde hatt litt noia om vi ikke hadde hatt papirene i orden og vært ærlige om det fra start.

Anonymkode: c84a7...4fc

Ja den er kjøpt brukt, men hatt den en stund.. min innboforsikring dekker ikke og jeg leier.

Anonymkode: 65ad0...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...