AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #21 Skrevet 27. august 2020 Her bruker gutten min fleece når det er høst/vår. Bruker kun ull på vinteren/sen høsten. Han elsker fleece dressen sin og bruker helst det framfor parkdress 😊 Anonymkode: b62d2...aef 3
-venter- Skrevet 27. august 2020 #22 Skrevet 27. august 2020 Jeg har alltid brukt lit tykkere ull som mellomlag. Enten rillete fra NameIt eller krinkelull fra Janus.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #23 Skrevet 27. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bruker gutten min fleece når det er høst/vår. Bruker kun ull på vinteren/sen høsten. Han elsker fleece dressen sin og bruker helst det framfor parkdress 😊 Anonymkode: b62d2...aef Enig. Jeg tror fleece kan være godt å ha på tidlig høst. Når det er litt for varmt med to lag ull. Anonymkode: 80e5c...34e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #24 Skrevet 27. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, så bra. Jeg var bare litt redd for å bomme helt på bekledningen. Ungen går i utebarnehage, så det kunne jo tenkes at fleece hadde egenskaper jeg ikke visste om. Vi er tross alt ikke like mye ute som de er i barnehagen. Vi bor langs fjorden på Østlandet, så det kan bli ganske kaldt, og i tillegg er ungen ganske frysen av seg. Angående dress har de ikke vært så fan av å bruke det i barnehagen, annet enn til soving. Det gjør det visst vanskelig å skifte bleier raskt. Anonymkode: 36d21...863 Ull er gull når det er utebarnehage, og i tillegg når barnet er frysen av seg 😊 Ull varmer rett og slett mer, og holder mer på varmen om de blir våte. Og ikke minst, så er det flammehemmende, mens fleece er det helt motsatte. Blir jo sikkert mye bål når de er i utebarnehage også 😊 Vil ikke tro barnehagen klager på at du ikke har fleece, men om de gjør det så får du bare så i bordet med at ull er så mye bedre, både for barnet og miljøet 😊 Anonymkode: 0d40d...91d 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #25 Skrevet 27. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et fleecesett som vi har i barnehagen fordi de sier det er bra. Jeg forstår tanken, deilig og mykt 😊 hun har likevel med tykk hjemmestrikk som går over et til to lags klær 😊 da blir det varmt. Anonymkode: 9bbba...381 Vi har mye hjemmestrikk, så kan kanskje ta med noe av det også! Anonymkode: 36d21...863 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #26 Skrevet 27. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror fleece ofte brukes som et synonym for mellomlag, og om det er ull eller syntet vil jeg anta at dere kan bestemme selv. Fleece er billig og kan vaskes ofte (selvsagt ikke uten at det avgir mikroplast, men det er en annen sak), noen sender barna med kjempedyrt ulltøy i barnhagen, som er ødelagt hvis man søler tomatsuppe, makrell i tomat etc på det.. Så lenge du sender med mellomtykt ulltøy eller ullfleece som mellomlag, og som ikke krever mye ekstra hensyn mht når det må tas av for å holde det like pent, så antar jeg det er helt fint for barnehagen. Anonymkode: bb896...5ba Vi har en liten gris av rang, så søl regner vi med. Opplever egentlig at de fleste flekker går av med sitronsåpe eller gallesåpe. Men det er kanskje en idé å ikke sende med den dyreste eller fineste ulla. Nå spiser de i hovedsak ute, så når vi begynner med mellomlag, så er det nok utedressen som får den største støyten mtp gris. Anonymkode: 36d21...863 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #27 Skrevet 27. august 2020 39 minutter siden, Lysistrata skrev: Vår erfaring er at de ungene som får på seg fleece også er de ungene som begynner å klage på at de fryser og vil inn. Når vi har med venner av barnet vårt på hyttetur kan vi si allerede når de kler på seg hvem som kommer til å gråte pga kulde ute i skisporet. Den ene tar på tynn ull, tynn fleece, tykk fleece og så dress. Den andre tar på tynn ull, tykk ull og så dress. Nr to fryser aldri, selv når vi bytter om på hvilket av barna som har på ulla. Dette har vi faktisk gjort for å vise foreldrene til fleece-ungene at NEI, barnet deres er ikke «bare en frysepinn som liker seg best inne» - det er snarere de som ikke gir barnet skikkelig utetøy. Ja, du merker så stor forskjell, altså? Vi har en liten frysepinn, til tross for flere lag ull, men hun trives ute likevel, heldigvis! Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #28 Skrevet 27. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bruker gutten min fleece når det er høst/vår. Bruker kun ull på vinteren/sen høsten. Han elsker fleece dressen sin og bruker helst det framfor parkdress 😊 Anonymkode: b62d2...aef Han er kanskje litt eldre? Mitt barn har ikke så mange meninger til hva slags klær hun ønsker å ha på seg enda. Helst skulle hun gått naken, hele tiden. Hehe. Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #29 Skrevet 27. august 2020 38 minutter siden, -venter- skrev: Jeg har alltid brukt lit tykkere ull som mellomlag. Enten rillete fra NameIt eller krinkelull fra Janus. Skal sjekke ut begge deler! Fint med alternativer til hjemmestrikk og nøstebarn. Takk! Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #30 Skrevet 27. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg tror fleece kan være godt å ha på tidlig høst. Når det er litt for varmt med to lag ull. Anonymkode: 80e5c...34e Ja, som et litt tynnere mellomlag da? Det kan jo tenkes. Men vi har gensere pg bukser i mellomtynn ull som er ganske fin før det blir kaldt. Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #31 Skrevet 27. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ull er gull når det er utebarnehage, og i tillegg når barnet er frysen av seg 😊 Ull varmer rett og slett mer, og holder mer på varmen om de blir våte. Og ikke minst, så er det flammehemmende, mens fleece er det helt motsatte. Blir jo sikkert mye bål når de er i utebarnehage også 😊 Vil ikke tro barnehagen klager på at du ikke har fleece, men om de gjør det så får du bare så i bordet med at ull er så mye bedre, både for barnet og miljøet 😊 Anonymkode: 0d40d...91d Ja, ulla er flammehemmende? Det visste jeg ikke! Enda et alternativ for ull fremfor fleece. Det er mye bål, både for mat og varme. Ja, jeg får gjøre det. Nå har jeg mange gode argumenter fra denne tråden, mer enn bare «jeg liker ikke å vaske polyesterplagg». Haha! Neida, jeg tror ikke de ville klaget, men jeg føler veldig på at jeg ikke vil gjøre noe feil. Kjipt om mitt barn er det eneste som fryser, fordi jeg ikke har tatt med fleece. Hehe. Men da er det godt å vite at det egentlig ikke har noen fordeler overfor ull. Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #32 Skrevet 27. august 2020 Har brukt Janus ridderslitesterk/krinkelull i barnehagen. Den er varm uten å være tykk og jeg syns den tåler vask bra og tørker fort. Anonymkode: 480fc...313 1
Druid Skrevet 27. august 2020 #33 Skrevet 27. august 2020 44 minutter siden, Lysistrata skrev: Den ene tar på tynn ull, tynn fleece, tykk fleece og så dress. Den andre tar på tynn ull, tykk ull og så dress. fleece på fleece gir motsatt varmeeffekt. Ta vekk den tynne fleecen og test igjen. Poenget med fleece (eller tykk ull) er at det gir mye plass til isolerende luft, poenget med ull innerst er å bli kvitt fuktighet. Legger du til ett til lag med fleece, kondenserer fuktigheten mellom de to fleecelagene nærmere huden og kjøler. Du ønsker det skal kondensere seg i dressen. Hvis fleecen blir våt eller klam, er det feil type fiber i den. Normalt sett er Fleece enda dårligere til å ta vann enn ull. (Problemet er at man bruker begrepet Fleece på veldig mye forskjellig, Jeg har en foret skalljakke med fleece utenpå, som folk hevder er fleece. Hvilket er teknisk korrekt i absolutt alle sammenhenger som ikke handler om funksjonen av tøyet. ) Fordelen med Fleece i forhold til Ull, er at det tåler mer juling i vask, og du får samme mengde luft i ett tynnere plagg som derfor gir ungen større bevegelighet. Men lagene må uansett være riktig. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #34 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På lista til barnehagen står det at vi trenger bukse og genser i fleece. Jeg er imot syntetisk stoff, og da særlig fleece som slipper ut masse mikroplast. Er fleece noe man må ha, eller finnes det gode alternativer? Hva er fordelene med fleece? Anonymkode: 36d21...863 Ull innerst, fleece over så skal iallfall ikke barnet fryse. Anonymkode: 00149...6cb
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #35 Skrevet 27. august 2020 21 minutter siden, Druid skrev: fleece på fleece gir motsatt varmeeffekt. Ta vekk den tynne fleecen og test igjen. Poenget med fleece (eller tykk ull) er at det gir mye plass til isolerende luft, poenget med ull innerst er å bli kvitt fuktighet. Legger du til ett til lag med fleece, kondenserer fuktigheten mellom de to fleecelagene nærmere huden og kjøler. Du ønsker det skal kondensere seg i dressen. Hvis fleecen blir våt eller klam, er det feil type fiber i den. Normalt sett er Fleece enda dårligere til å ta vann enn ull. (Problemet er at man bruker begrepet Fleece på veldig mye forskjellig, Jeg har en foret skalljakke med fleece utenpå, som folk hevder er fleece. Hvilket er teknisk korrekt i absolutt alle sammenhenger som ikke handler om funksjonen av tøyet. ) Fordelen med Fleece i forhold til Ull, er at det tåler mer juling i vask, og du får samme mengde luft i ett tynnere plagg som derfor gir ungen større bevegelighet. Men lagene må uansett være riktig. Aha! Takk for informerende innlegg! Angående vask er jeg ikke så giret på å vaske fleece overhodet, men jeg ser absolutt poenget med at det er tynnere og gir mer bevegelighetsfrihet. Anonymkode: 36d21...863
Druid Skrevet 27. august 2020 #36 Skrevet 27. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angående vask er jeg ikke så giret på å vaske fleece overhodet, Kritikken mot Fleece i forhold til microplast er like overdrevet som kritikken mot ull fra Veganere. Ja, det slipper ut noe microplast, men i forhold til reelle kilder til microplast er det så forsvinnende lite og praktisk ubetydelig, at det er latterlig å angripe problemet på denne måten. Vi må lære oss at miljøproblemer må løses fra mest til minst signifikant, ikke bare på hva som er enkel pressesak. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #37 Skrevet 27. august 2020 54 minutter siden, Druid skrev: Kritikken mot Fleece i forhold til microplast er like overdrevet som kritikken mot ull fra Veganere. Ja, det slipper ut noe microplast, men i forhold til reelle kilder til microplast er det så forsvinnende lite og praktisk ubetydelig, at det er latterlig å angripe problemet på denne måten. Vi må lære oss at miljøproblemer må løses fra mest til minst signifikant, ikke bare på hva som er enkel pressesak. Vi gjør mange ting for å bedre miljøet. Man kan også se nytten i «alle monner drar», fremfor at man f.eks. bare skal gjøre én ting med stor miljøeffekt. Jeg synes ikke det er latterlig å ta hensyn til miljøet der man kan Anonymkode: 36d21...863 2
Druid Skrevet 27. august 2020 #38 Skrevet 27. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi gjør mange ting for å bedre miljøet. Man kan også se nytten i «alle monner drar», fremfor at man f.eks. bare skal gjøre én ting med stor miljøeffekt. Jeg synes ikke det er latterlig å ta hensyn til miljøet der man kan Anonymkode: 36d21...863 Det er så, men det bør monne LITT. Fleece eri utgangspunktet ett resirkulert materiale, bare miljøbelastningen av den alternative forvaltningen av dette avfallet betyr mer.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #39 Skrevet 27. august 2020 Fleece holder vel på varmen. Men transporterer jo ikke noe fukt.. Kan fort bli klamt. Jeg tror det beste er lag på lag med ull, rett og slett. Anonymkode: cdc51...467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå