AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 På lista til barnehagen står det at vi trenger bukse og genser i fleece. Jeg er imot syntetisk stoff, og da særlig fleece som slipper ut masse mikroplast. Er fleece noe man må ha, eller finnes det gode alternativer? Hva er fordelene med fleece? Anonymkode: 36d21...863 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Ullfleece! Fra nøstebarn Anonymkode: b2352...613 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Merkelig at barnehagen ønsker fleece. Selv skriver jeg på lista til foreldrene at vi ønsker ull, men at fleece kan være et alternativ dersom barnet ikke tåler ull. Anbefaler deg å kjøpe ull da det regulerer varmen og holder på varmen selv om det blir litt bløtt. Om ikke ull er aktuelt er ullfleece til nøstebarn veldig fint. Anonymkode: 3465e...60b 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: På lista til barnehagen står det at vi trenger bukse og genser i fleece. Jeg er imot syntetisk stoff, og da særlig fleece som slipper ut masse mikroplast. Er fleece noe man må ha, eller finnes det gode alternativer? Hva er fordelene med fleece? Anonymkode: 36d21...863 Fordelen med fleece er at det ikke trekker til seg vann på samme måte som bomull feks. Som mellomlag er det derfor veldig bra, i tillegg til at det som regel er mykt og behagelig for barna å bevege seg i. Dersom du ikke liker syntetisk fleece kan du gå for mellomlag i tynn/mellomtykk ull eller ullfleece. Anonymkode: dd6d5...f61 3
velociraptor Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Det er billig, det må være eneste fordel. Ut over det er det klamt og skikkelig dårlig for miljøet. Jeg hadde aldri kjøpt det samme hva barnehagen sa. Hvis barnehagen ikke synes strikket ull er bra nok hadde jeg gått for ullfleece, f.eks. fra Nøstebarn. 3
Nerine_ Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Jeg har alltid brukt fleece over ullundertøy/superundertøy til mine barn når det er kaldt. Foretrekker fleece som mellomlag selv også. Sikkert bare jeg som er rar, men jeg syns ull er skikkelig oppskrytt i forhold å holde varmen. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: På lista til barnehagen står det at vi trenger bukse og genser i fleece. Jeg er imot syntetisk stoff, og da særlig fleece som slipper ut masse mikroplast. Er fleece noe man må ha, eller finnes det gode alternativer? Hva er fordelene med fleece? Anonymkode: 36d21...863 Fleece har ingen fordeler! Skjønner ikke at barnehagen vil ha det? Jobber selv i barnehage, og barna med fleece er iskald helt gjennom når de kommer inn. Det kan bli vått og klamt også. Og som du sier er det veldig lite miljøvennlig. Det finnes ull i forskjellige tjukkelser, hadde gått for det. Ull er virkelig gull;) Anonymkode: 3c6eb...39b 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fleece har ingen fordeler! Skjønner ikke at barnehagen vil ha det? Jobber selv i barnehage, og barna med fleece er iskald helt gjennom når de kommer inn. Det kan bli vått og klamt også. Og som du sier er det veldig lite miljøvennlig. Det finnes ull i forskjellige tjukkelser, hadde gått for det. Ull er virkelig gull;) Anonymkode: 3c6eb...39b Merkelig.. jeg har motsatt erfaring. Varm og tørr 🤔 Anonymkode: 52df7...b61 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ullfleece! Fra nøstebarn Anonymkode: b2352...613 Denne har vi sett på! Hadde ullfleece fra mikkeline forrige halvår, men da i en slags dress de brukte til soving. Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at barnehagen ønsker fleece. Selv skriver jeg på lista til foreldrene at vi ønsker ull, men at fleece kan være et alternativ dersom barnet ikke tåler ull. Anbefaler deg å kjøpe ull da det regulerer varmen og holder på varmen selv om det blir litt bløtt. Om ikke ull er aktuelt er ullfleece til nøstebarn veldig fint. Anonymkode: 3465e...60b Ja, jeg har lest at ull holder tørt selv når det er 30% vått eller noe sånt. Vi er veldig glad i å bruke ull. Både jeg og barnet bruker ull året rundt, men så har vi fått denne lista da. Er ikke nøstebarns ullfleece 100 % ull? Anonymkode: 36d21...863 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordelen med fleece er at det ikke trekker til seg vann på samme måte som bomull feks. Som mellomlag er det derfor veldig bra, i tillegg til at det som regel er mykt og behagelig for barna å bevege seg i. Dersom du ikke liker syntetisk fleece kan du gå for mellomlag i tynn/mellomtykk ull eller ullfleece. Anonymkode: dd6d5...f61 Så ullfleece eller mellomtykk ull er et fullgodt alternativ? Det har vi endel av. Anonymkode: 36d21...863 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Fleece er jo ikke et eget stoff. Hvis du ikke liker fleece av polyester, så finnes det jo fleece av ull, bomull, akryl og viskose... Ellers er ull mer en godt nok i barnehagen. Anonymkode: d6fbd...582 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 23 minutter siden, Nerine_ skrev: Jeg har alltid brukt fleece over ullundertøy/superundertøy til mine barn når det er kaldt. Foretrekker fleece som mellomlag selv også. Sikkert bare jeg som er rar, men jeg syns ull er skikkelig oppskrytt i forhold å holde varmen. Neida, det er sikkert individuelt. Min mann synes ull klør, selv den myke merinoulla, mens jeg og barnet går med det hele året. Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fleece har ingen fordeler! Skjønner ikke at barnehagen vil ha det? Jobber selv i barnehage, og barna med fleece er iskald helt gjennom når de kommer inn. Det kan bli vått og klamt også. Og som du sier er det veldig lite miljøvennlig. Det finnes ull i forskjellige tjukkelser, hadde gått for det. Ull er virkelig gull;) Anonymkode: 3c6eb...39b Ja, ikke sant. Kan det tenkes de skriver fleece siden det er billigere? Man vil jo ikke at foreldrene skal blakke seg for barnehageutstyret. Anonymkode: 36d21...863 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fleece er jo ikke et eget stoff. Hvis du ikke liker fleece av polyester, så finnes det jo fleece av ull, bomull, akryl og viskose... Ellers er ull mer en godt nok i barnehagen. Anonymkode: d6fbd...582 Aha, jeg tenkte at fleece var stoff i polyester (og ev. andre syntetiske materialer) siden plagg i ull spesifiseres som ullfleece, mens de i syntetisk materiale bare heter fleece. Men da tenker jeg at vi legger litt tykkere ull i skifteboksen og hopper over fleece-punktene på lista. Takk for innspill alle sammen! Anonymkode: 36d21...863 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 Selvom det står fleece så trenger du ikke følge det slavisk. Men ville evt hatt en tynn ulldress/ullsett og et tykkere sett, (litt avhengig av hvor du bor i landet og hvor kaldt det blir da) noen ganger holder det med en tynn ullgenser/jakke under dressen og noen ganger trenger man tykkere bukse og genser 😊 også lurt med todelt av samme grunnen, da det hender det blir for varmt med heldress. Anonymkode: 0d40d...91d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvom det står fleece så trenger du ikke følge det slavisk. Men ville evt hatt en tynn ulldress/ullsett og et tykkere sett, (litt avhengig av hvor du bor i landet og hvor kaldt det blir da) noen ganger holder det med en tynn ullgenser/jakke under dressen og noen ganger trenger man tykkere bukse og genser 😊 også lurt med todelt av samme grunnen, da det hender det blir for varmt med heldress. Anonymkode: 0d40d...91d Haha, så bra. Jeg var bare litt redd for å bomme helt på bekledningen. Ungen går i utebarnehage, så det kunne jo tenkes at fleece hadde egenskaper jeg ikke visste om. Vi er tross alt ikke like mye ute som de er i barnehagen. Vi bor langs fjorden på Østlandet, så det kan bli ganske kaldt, og i tillegg er ungen ganske frysen av seg. Angående dress har de ikke vært så fan av å bruke det i barnehagen, annet enn til soving. Det gjør det visst vanskelig å skifte bleier raskt. Anonymkode: 36d21...863
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Vi har et fleecesett som vi har i barnehagen fordi de sier det er bra. Jeg forstår tanken, deilig og mykt 😊 hun har likevel med tykk hjemmestrikk som går over et til to lags klær 😊 da blir det varmt. Anonymkode: 9bbba...381
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 Jeg tror fleece ofte brukes som et synonym for mellomlag, og om det er ull eller syntet vil jeg anta at dere kan bestemme selv. Fleece er billig og kan vaskes ofte (selvsagt ikke uten at det avgir mikroplast, men det er en annen sak), noen sender barna med kjempedyrt ulltøy i barnhagen, som er ødelagt hvis man søler tomatsuppe, makrell i tomat etc på det.. Så lenge du sender med mellomtykt ulltøy eller ullfleece som mellomlag, og som ikke krever mye ekstra hensyn mht når det må tas av for å holde det like pent, så antar jeg det er helt fint for barnehagen. Anonymkode: bb896...5ba 5
Lysistrata Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 Vår erfaring er at de ungene som får på seg fleece også er de ungene som begynner å klage på at de fryser og vil inn. Når vi har med venner av barnet vårt på hyttetur kan vi si allerede når de kler på seg hvem som kommer til å gråte pga kulde ute i skisporet. Den ene tar på tynn ull, tynn fleece, tykk fleece og så dress. Den andre tar på tynn ull, tykk ull og så dress. Nr to fryser aldri, selv når vi bytter om på hvilket av barna som har på ulla. Dette har vi faktisk gjort for å vise foreldrene til fleece-ungene at NEI, barnet deres er ikke «bare en frysepinn som liker seg best inne» - det er snarere de som ikke gir barnet skikkelig utetøy. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå