AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 En jeg kjenner har ikke jobbet på over et år. Personen sluttet pga hun ikke likte yrket lengre. Hun har ikke studert og ikke forsøkt å søke jobber i særlig stor grad. Søkte et par jobber i fjor, men ikke noe siden da. Hun er frisk (dette vet jeg). Jeg tror egentlig hun er opptatt av å føle seg litt fri, ikke ha noen som sjefer over henne. Vet også at hun helst vil tjene raske penger og vil slippe å måtte jobbe for hardt. Det jeg egentlig lurer på er om det faktisk er mulig å gå så lenge og leve på NAV uten å gjøre et forsøk på å få jobb. Og hva får man utbetalt av NAV frem til man får jobb? Hun har ikke vært sykemeldt heller. Lurer nesten på om hun lurer systemet? Andre har jeg jo hørt må gå på jobbsøkerkurs, bevise at de søker jobb og får avslag osv. Utdanningen hun har i bunn er et yrke som ikke burde være så vanskelig å få jobb innen. Anonymkode: 629ab...9b6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Kan legge til at hun ikke har penger fra før. Har feks ikke arvet penger og har ikke lån. Anonymkode: 629ab...9b6
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Er hun oppført som arbeidssøker og får dagpenger? Eller står hun på sosial stønad?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Virker som om det er dagpenger? Da må du søke i snitt fem jobber i uka for å beholde pengene dine, men det er ikke alle veiledere som er like flinke til å følge opp klientene sine, så det er muligens en del som slipper unna den biten. Anonymkode: 1adb5...dbf
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Har hun AAP (arbeidsavklaringspenger) kanskje? Det har jeg. Hadde sterk depresjon på videregående skole og havnet rett på Nav etter endt skolegang. Vært i flere praksisjobber, så har vært av og på med Nav og ulike jobber i kanskje 4 år nå. Innimellom har det gått bra å jobbe og andre ganger har det ikke gått i det hele tatt, så veldig greit å ha Nav i ryggen. Man må gå på møter, prøve ut ulike jobber, kanskje få følge med til legen hvor de skal finne løsninger sammen med deg og legen din, osv. Du føler at du blir litt invadert, men igjen så er det ofte lang tid mellom hver gang du hører fra de i Nav, så du får årene til å gå dersom du ikke VIL jobbe. Anonymkode: 8f774...253 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Tror det kommer an på nav kontoret. Ikke alle maser så mye om jobbsøking osv. Anonymkode: d2096...66b 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det kommer an på nav kontoret. Ikke alle maser så mye om jobbsøking osv. Anonymkode: d2096...66b Det siste halvåret har vel NAV hatt andre ting å drive med enn å passe på at alle dagpengemottakere søker x-antall jobber i uka. Mener å huske å ha lest at de ikke er så strenge på det for tiden, siden det er færre ledige jobber nå pga corona. Anonymkode: 43ce4...7c3 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det siste halvåret har vel NAV hatt andre ting å drive med enn å passe på at alle dagpengemottakere søker x-antall jobber i uka. Mener å huske å ha lest at de ikke er så strenge på det for tiden, siden det er færre ledige jobber nå pga corona. Anonymkode: 43ce4...7c3 Jeg sendte Mail om jeg måtte føre inn alle jobber jeg søkte i skjemaet, og fikk som svar at det var greit jeg førte inn noen. Så jeg tror du har rett i at det ikke er så strengt. Anonymkode: a933e...04f 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 Jeg mista jobben og fikk dagpenger uka etter da gikk jeg 2 år med grei inntekt og det eneste jeg måtte gjøre fra nav sin side var 2 telefonsamtaler per år, de varte 15min ca og da lurte de bare på om jeg søkte noe jobber og hvordan det gikk ellers. Etter det gikk jeg over på kvalifikasjonsprogrsm der jeg nå holder på med utdanning. Fortsatt grei inntekt men dårligere enn dagpenger. Anonymkode: 8435b...42b 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 Dersom hun er jobbsøker er det nok dagpenger hun mottar. Vanligvis kaller nav deg inn til f.eks jobbsøkerkurs eller annen aktivitet innen få måneder, men nå under corona-tiden er nok alt slikt stoppet. Både fordi Nav har ikke tid, men også pga smittevern. Slik kan hun holde på til dagpengeperioden går ut. Ellers kan det vel være at hun er på AAP pga et eller annet du ikke vet om. Kanskje hun sier hun er frisk og søker jobber, men egentlig trenger behandling. Anonymkode: 0168b...555 2
Druid Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: En jeg kjenner har ikke jobbet på over et år. Personen sluttet pga hun ikke likte yrket lengre. Hun har ikke studert og ikke forsøkt å søke jobber i særlig stor grad. Søkte et par jobber i fjor, men ikke noe siden da. Hun er frisk (dette vet jeg). Jeg tror egentlig hun er opptatt av å føle seg litt fri, ikke ha noen som sjefer over henne. Vet også at hun helst vil tjene raske penger og vil slippe å måtte jobbe for hardt. Det jeg egentlig lurer på er om det faktisk er mulig å gå så lenge og leve på NAV uten å gjøre et forsøk på å få jobb. Og hva får man utbetalt av NAV frem til man får jobb? Hun har ikke vært sykemeldt heller. Lurer nesten på om hun lurer systemet? Andre har jeg jo hørt må gå på jobbsøkerkurs, bevise at de søker jobb og får avslag osv. Utdanningen hun har i bunn er et yrke som ikke burde være så vanskelig å få jobb innen. Anonymkode: 629ab...9b6 Skal vi se: det handler om hvor i NAV systemet hun er: Hvis hun sa opp og søkte arbeidsledighetstrygd, så vil hun få utbetalt dagpenger over 2 år etter 6 uker karensperiode. Jeg vet ikke helt hvor mye det er , men for de absolutt fleste er det ett relativt ubetydelig sum. Etter det faller hun ut. I denne perioden får du ikke studere. Du skal i utgangspunktet søke jobb, men som regel er det lite reell oppfølging, selv om du må drive med en selvangivelse for å dokumentere at du er aktivt arbeidsøkende. Utfordringen her, er at jo lengre du er uten jobb i ett fungerende jobbmarked, jo mindre sjanse er det for at du kommer tilbake i jobb. Hvis hun ble sykemeldt, så kan hun få økt summene og strekt dette noe, men det er sånt man må gå jevnlig å fornye, og det får man ikke på denne typen løp. Hun kan ha søkt AAP, som er en overgangsperiode før ufør. Igjen trenger du en diagnose, og skal være under oppfølging. Grunnen til at man nå prøver terminere AAP, er fordi det ikke har virket: hele poenget med en sånn løsning er tung oppfølging og aktiv hjelp fra NAV, og det har ikke NAV kapasiet til. Siste er akutthjelp i form av sosialhjelp, som krever at NAV i praksis administrere den overordnede økonomien din. 1
Gjest Ishm Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 (endret) Venninna mi leverer søknader hver uke til nav, jeg derimot gjør ikke det. og vi er begge hos nav av samme grunn tror man kan leve på nav penger et år, men man tjener ikke akkuratt store summer jeg fikk 4000 i måneden av nav etter skatt😛 ikke så mye, nei begynte på jobb igjen denne uka på grunn av det Endret 27. august 2020 av Ishm
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 Da jeg fikk dagpenger var det 66% av lønna så jeg hadde utbetalt ca 9k vær 14 dag. Da jeg gikk over på kvalifikasjonsprogrsmmet fikk jeg 13800 utbetalt per måned men ca 1000kr per uke ekstra for kjøring til aktivitet med levering av ungen i bgh. Anonymkode: 8435b...42b
Lisa Rowe Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 Det er utrolig mange som sliter med diverse ting, men som synes det er mindre flaut å si at de sluttet fordi de mistrivdes i yrket, enn å innrømme at de har problemer. Sier ikke at dette nødvendigvis er tilfellet her, men å tro at man vet alt om andre og situasjonen deres blir litt for naivt, spesielt når det potensielt kan dreie seg om private saker. Jeg fikk nylig vite at min far er ufør på grunn av dårlig psykisk helse, men jeg trodde hele oppveksten at han bare ikke gadd å jobbe, fordi det var det han sa til både meg og andre som spurte. Han synes tydeligvis at det var mindre flaut. De aller færreste leve på NAV fordi de ønsker det. Jeg mottar selv arbeidsavklaringspenger, og jeg lever langt mer begrenset nå enn det jeg gjorde når jeg hadde fast jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 Det kan være at den venninnen din er syk ts. Det er ikke alle sykdommer som synes, og det er ikke alt man har lyst til å dele med omverdenen. Selv ble jeg psykisk syk for 1 år siden, og har siden vært sykemeldt, men det er veldig få som vet grunnen til at jeg er sykemeldt. Jeg får også mange spørsmål og kommentarer på at jeg ser da frisk ut til å jobbe, og folk lurer på når jeg skal begynne å jobbe igjen. Nå har Nav og legen åpnet opp for at jeg skal søke på AAP, og heldigvis så står jeg også i KLP, så jeg vil muligens ende opp på nesten samme utbetaling da som jeg nå har i lønn. Kan hende det er sånn for venninnen din også. 1 time siden, Ishm skrev: Venninna mi leverer søknader hver uke til nav, jeg derimot gjør ikke det. og vi er begge hos nav av samme grunn tror man kan leve på nav penger et år, men man tjener ikke akkuratt store summer jeg fikk 4000 i måneden av nav etter skatt😛 ikke så mye, nei begynte på jobb igjen denne uka på grunn av det Hva er grunnen til at dere går på Nav, og hvilken stønader har dere? Man tjener ikke penger på Nav, man får de. Penger tjener man når man utfører en jobb eller oppgave. Anonymkode: d3210...38f 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 Jeg tenker at man skal passe sine egne saker. Alle har et privatliv og holder noen ting skjult fra vennene sine. Det er uansett stygt av deg å antyde at hun snylter på systemer og bare er lat. Det kan være hun ble sagt opp i jobben, men er flau og sier hun sa opp selv. Hun kan ha helseplager hun ikke deler med deg osv. Nå er jo nav ganske opptatt med corona så tviler på at man får særlig god oppfølging nå. Du er uansett ikke ansatt som vaktbikkje, og dersom du er en god venninne får du kanskje vite grunnen. Anonymkode: a2a9e...7ac
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 Enda mere misunnelighet ja.. Hva med å ikke ha så lang nese og dytte den overalt? Anonymkode: 14eed...d99
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 I utgangspunktet kan du motta sosialhjelp hele livet, men da kan du heller ikke eie noe av verdi. BSU må tømmes, eiendeler må selges, og NAV skal ha stadige innsyn i alle dine konti. Det er, ærlig talt, ikke noe verdi liv. Har vært der av nødvendighet et par ganger, og vil aldri dit igjen. Anonymkode: 30cc1...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 Hvis man er mottaker av dagpenger så er det et krav at man er reell arbeidssøker. Man skal altså være aktiv, søke jobber (som skal legges inn i aktivitetsplanen), ta de jobbene som er og ev blir tilbydd og delta på jobbsøkerkurs i regi av NAV. Men, det er stor forskjell på hvor mye av dette en veileder krever. Mye av grunnen er fordi denne brukergruppen ikke er prioritert hos NAV. De som er prioritert er de med nedsatt arbeidsevne og sånn har det vært i mange år. Veiledere som har denne brukergruppen har da mange brukere i porteføljen sin og de får ikke lov å bruke så mye penger på tiltak. Så hvis en veileder har et par hundre brukere så sier det seg selv at det er begrenset hva man har tid til å bruke på slik type oppfølging. Det blir stort sett de som selv tar kontakt man hjelper. Og siden mars har denne brukergruppen mangedoblet seg og en veileder sitter nå med 500+ med brukere. Da har de nok med å bare svare på spørsmål og ta oppgaver som kommer inn. De har ikke tid til å lage arbeid for seg selv og brukere får ikke de samme kravene på seg. Men om man har blitt påmeldt et jobbsøkerkurs el og ikke møter så vil man få varsel om stans og risikerer å miste dagpengene. Ellers så kan man være jobbsøker med dagpenger og gjøre minimal innsats på det den tiden vedtaket varer, altså 52 eller 104 uker. Men jo lengre tid man er borte fra arbeidslivet, jo vanskeligere er det å komme tilbake. Anonymkode: b2dd5...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 Min eks levde nesten 18 år på sosialstønad så alt går ann. Anonymkode: c4607...81b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå