Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er for mye strengere straffer for de mest alvorlige voldslovbruddene. Jeg synes at vi fint kunne hatt i hvert fall 50 år i fengsel for ting som dødelig terror, massedrap og enkelte grove handlinger som er begått mot barn eller grov vold/drap som fremstår uprovosert for offeret.

Anonymkode: f1a79...aee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Du har et godt poeng. Forstår at det jeg skrev kan oppfattes som galskap. Jeg er takknemlig for at vi ikke har dødsstraff i Norge, og jeg håper ikke at vi innfører det heller - men at om vi hadde hatt det, så burde ofrene f.eks., kunne velge at dødsstraff ikke skulle gjennomføres. En del ville ikke ønsket at dødsstraff skulle blitt gjennomført. Derfor tenker jeg at de burde hatt rett til å si sin mening. Det hadde vært galskap å drepe gjerningspersonen om ofrene var totalt imot det. Da kunne man risikert at ofrene satt igjen med enda et traume og masse skyldfølelse.

Beklager, men det er fortsatt galskap. Vil du  ikke leve i et moderne rettssamfunn? 

Det virker på meg som om du vil ha et tilfeldig stammesamfunn basert på hevn og følelser. 

Anonymkode: 3730c...df9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for mye strengere straffer for de mest alvorlige voldslovbruddene. Jeg synes at vi fint kunne hatt i hvert fall 50 år i fengsel for ting som dødelig terror, massedrap og enkelte grove handlinger som er begått mot barn eller grov vold/drap som fremstår uprovosert for offeret.

Anonymkode: f1a79...aee

I praksis har vi det. Det sitter ganske mange på Ila som neppe slipper ut. 

Skrevet (endret)

Jeg er imot dødsstraff selv om jeg holder fast på at tilværelsen ville blitt bedre for en del om visse mennesker forsvant. Det betyr ikke at jeg er for at man skal drepe disse, men at jeg kan forstå tanker om hevn og hat hos ofrene. 

Endret av Uatskillelig
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har redigert HI for uttalelser om dødsstraff. Jeg er imot dødsstraff selv om jeg holder fast på at tilværelsen ville blitt bedre for en del om visse mennesker forsvant. Det betyr ikke at jeg er for at man skal drepe disse, men at jeg kan forstå tanker om hevn og hat hos ofrene. 

Du får jo halvparten av debatten til å fremstå som meningsløs da, og debattantene som idioter. Jeg mener det er uredelig av deg. 

Men for all del, hvis vi skal debattere på dette nivået: jeg synes det er kjempebra at Hitler tok livet av seg. Tilværelsen for mange ble bedre etter det! 

Skrevet
38 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er imot dødsstraff selv om jeg holder fast på at tilværelsen ville blitt bedre for en del om visse mennesker forsvant. Det betyr ikke at jeg er for at man skal drepe disse, men at jeg kan forstå tanker om hevn og hat hos ofrene. 

Interessant lesning for deg kan kanskje være historiebøkene om forsoningsprosessene etter 2.verdenskrig, i Sør-Afrika etter apartheid, og ikke minst (og den viktigste i nyere tid) Rwanda. Hva tenker du om forsoningsprosessen i Rwanda? 

Tanker om hevn og hat forstår alle. Det er jo helt naturlig. Moderne rettsvesen er heldigvis ikke bygget på hevn og hat. Det kvittet vi oss med i middelalderen. 

Skrevet
14 timer siden, jabx skrev:

Mennesker som åpenbart ikke kan være i frihet uten å utsette andre for ting, bør kunne sperres inne resten av livet. Dette selv om det ikke er snakk om f.eks. drap, men også "mildere" handlinger.

Nettopp.

Fengsel bør være et sted for farlige mennesker nettopp for å beskytte samfunnet mot disse.

Skrevet

Før tenkte jeg at folk fortjener en ny sjanse etter at de har sonet og fått riktig hjelp i fengsel. Gitt at de faktisk får den hjelpen de trenger til å ikke få tilbakefall.

Det var før! Nå sitter jeg her som etterlatt etter drap og ønsker ikke at drapsmannen skal slippe ut, noen sinne. Det sykeste er at de færreste sitter inne i det antall år man ble dømt til. 21 år blir gjerne redusert til 14-15 år. 

Anonymkode: e1e25...267

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før tenkte jeg at folk fortjener en ny sjanse etter at de har sonet og fått riktig hjelp i fengsel. Gitt at de faktisk får den hjelpen de trenger til å ikke få tilbakefall.

Det var før! Nå sitter jeg her som etterlatt etter drap og ønsker ikke at drapsmannen skal slippe ut, noen sinne. Det sykeste er at de færreste sitter inne i det antall år man ble dømt til. 21 år blir gjerne redusert til 14-15 år. 

Anonymkode: e1e25...267

❤️

Skrevet

Jeg er for livstid i fengsel.

Skrevet

Jeg enig med HI. 

Selv er jeg heller ikke fremmed for dødsstraff, men tenker å bli pint ihjel er bedre enn å dø når man først har gjort noe utilgivelig mot et annet menneske da skal få så man kjenner det. Horrible straffer i Norge, når en får mindre straff for voldtekt enn for underslag da er det noe alvorlig feil.

Voldtekt og overgrep bør straffest hardt.

Skrevet

Helt klart for. Drap på både mennesker og dyr burde gitt livstid i fengsel 

Skrevet

Nei og nei. Vi er bedre enn som så. Omtrrent ingen fortjener livstid i fengsel. 
Det er helt latterlig at vi har satt enkelte mennesker som dommere over andre mennesker til å begynne med. 

Skrevet
7 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nei og nei. Vi er bedre enn som så. Omtrrent ingen fortjener livstid i fengsel. 
Det er helt latterlig at vi har satt enkelte mennesker som dommere over andre mennesker til å begynne med. 

Hva med ofrene i disse sakene da? Fortjener ikke de å kunne ferdes trygt utendørs? Eller er det riktig at offeret skal måtte isolere seg eller leve på hemmelig adresse fordi overgriperen går fri?

Skrevet

Jeg vet at det høres fryktelig ut, men folk som sitter i maksimale sikkerhetsfengsler kan ikke gå tilbake til samfunnet. De kan heller ikke miste livet i fengsel, staten bruker så mye penger for å holde folk i fengsel.
Hvordan er dette en god investering?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...