Konungr Skrevet 26. august 2020 #21 Skrevet 26. august 2020 50 år per drap kan være en grei deal. I Fjottolfs tilfelle ville det blitt en straff på 3850 år i fengsel for 77 drap, helt innafor. 3
Silva Pluvialis Skrevet 26. august 2020 Forfatter #22 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis er ikke hele den vestlige verdens samfunnsstruktur og juridiske system bygget på dine følelser. Anonymkode: 3730c...df9 Vet du hvordan det er å ikke føle seg trygg noe sted fordi man når som helst kan møte på en person som har forårsaket store traumer? Eller for alle de som må leve på hemmelig adresse, på flukt, med skjult identitet eller med konstant angst fordi gjerningspersonen går fri? Jeg synes ofrene skulle slippe den byrden i tillegg til det kriminelle de har vært utsatt for.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #23 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, Boetica skrev: Du virker ikke fremmed for det. Tar du avstand fra det eller ikke? I en annen tråd var det så absolutt åpent for det, ja. Artig at det er de samme folka som er for dødsstraff som samtidig mener at abort er mord. Anonymkode: 3730c...df9
Gjest Boetica Skrevet 26. august 2020 #24 Skrevet 26. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I en annen tråd var det så absolutt åpent for det, ja. Artig at det er de samme folka som er for dødsstraff som samtidig mener at abort er mord. Anonymkode: 3730c...df9 Ja, herlig. Er ikke overrasket. De ti bud gjelder bare innimellom.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #25 Skrevet 26. august 2020 7 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hva er det som er primitivt med å gi livstid til de som f.eks., voldtar barn i årevis eller dreper haugevis av mennesker som ABB? Men ABB er dømt til forvaring. Han er ikke alene. Det virker ikke som om du vet hvordan straffesystemet vårt fungerer? Anonymkode: 3730c...df9 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #26 Skrevet 26. august 2020 De som har begått mord på uskyldige eller mishandlet mennesker eller dyr grovt eller noe sånt, de synes jeg ikke er verdt noe. Og livet deres er ikke verdt å leve lenger, for de vil alltid være den som gjorde det grusomme. De har ikke noe mer å leve for , helt enkelt. For det første har de ikke hatt det bra med seg selv i og med at de gjorde det de gjorde, og enda verre blir det i ettertid. Håpet er ute, liksom. Livet er ikke godt i fengsel hele livet heller, så hvorfor ikke bare ta dødsstraff... Men det finnes folk som fortjener en ny sjanse, selvfølgelig. Jeg snakker om sånne gjennomgående onde mennesker. Anonymkode: 54751...af5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #27 Skrevet 26. august 2020 5 minutter siden, Konungr skrev: 50 år per drap kan være en grei deal. I Fjottolfs tilfelle ville det blitt en straff på 3850 år i fengsel for 77 drap, helt innafor. Nå har han jo som sagt forvaring da. Anonymkode: 3730c...df9
Gjest Boetica Skrevet 26. august 2020 #28 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De som har begått mord på uskyldige eller mishandlet mennesker eller dyr grovt eller noe sånt, de synes jeg ikke er verdt noe. Og livet deres er ikke verdt å leve lenger, for de vil alltid være den som gjorde det grusomme. De har ikke noe mer å leve for , helt enkelt. For det første har de ikke hatt det bra med seg selv i og med at de gjorde det de gjorde, og enda verre blir det i ettertid. Håpet er ute, liksom. Livet er ikke godt i fengsel hele livet heller, så hvorfor ikke bare ta dødsstraff... Men det finnes folk som fortjener en ny sjanse, selvfølgelig. Jeg snakker om sånne gjennomgående onde mennesker. Anonymkode: 54751...af5 Noe av det farligste som fins er vel de som bestemmer at andres liv ikke er verdt å leve. Hat med honningglasur.
Silva Pluvialis Skrevet 26. august 2020 Forfatter #29 Skrevet 26. august 2020 5 minutter siden, Boetica skrev: Du virker ikke fremmed for det. Tar du avstand fra det eller ikke? Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I en annen tråd var det så absolutt åpent for det, ja. Artig at det er de samme folka som er for dødsstraff som samtidig mener at abort er mord. Anonymkode: 3730c...df9 Jeg er ikke for dødsstraff. Jeg mener at drap er galt uansett, og jeg hadde ikke selv ønsket at en gjerningsperson skulle blitt henrettet om jeg ble utsatt for en alvorlig kriminell handling. Samtidig er noen saker så ekstreme at jeg kan forstå at folk kan være for det, f.eks., i situasjoner som ABB, Josef Fritzl eller Hitler. Jeg mener at noen mennesker bare er tvers gjennom onde, og at verden hadde hatt det bedre uten dem. Likevel tenker jeg at det blir feil at staten skal henrette de. Om man dreper noen som dreper så er man ikke bedre selv.
Silva Pluvialis Skrevet 26. august 2020 Forfatter #30 Skrevet 26. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en annen tråd var det så absolutt åpent for det, ja. Artig at det er de samme folka som er for dødsstraff som samtidig mener at abort er mord. Anonymkode: 3730c...df9 Hvor har jeg vært åpen for dødsstraff?
Diafragma Skrevet 26. august 2020 #31 Skrevet 26. august 2020 (endret) Jeg er imot livstidsstraff og dødsstraff. Jeg syns også generelt at straffenivået er for høyt i Norge. Livstidsstraff er også altfor dyrt for skattebetalerne. Dødsstraff er bare teit. Ta et liv for å hevne en kriminell handling. Snakk om barnehagementalitet og ineffektiv kriminalomsorg. Det holder med noen måneder eller få år inne. Det handler om å poengtere at handlingen var kriminell etter flertallets mening (lov). Dessuten syns jeg ofre for kriminelle handlinger, og folk generelt, har en sløret oppfatning av menneskets natur, hvis de ikke tror at enkelte kommer til å bryte loven, uten at disse forbryterne er en del av fellesskapet som også bør beskyttes av de samme prinsipper. Det er ikke sånn at de som bryter eller har brutt en eller flere av fellesskapets regler har mindre rett til liv og leve enn andre. Det er bare fordi fengsel og drap som straff er de enkleste og mest umiddelbare reaksjonene vi har for hånden, og som gir best hevneffekt eller trygghetsillusjon for ofret. Dessuten er det til et (mer eller mindre sikkert) punkt allmennpreventivt, da folk i urimelig grad er redd for død og institusjonalisering. Når dette punktet overgås, og reaksjoner blir for strenge, løper vi (etter min mening) en større risiko for serieforbrytere. Har du først gjort noe som kvalifiserer for dødsstraff eller livstid, kam du gjerne da «gi deg hen» til du stoppes. Noe som igjen vil styrke oppfatningen i folket om at slike mennesker må drepes eller innesperret for alltid, også har du det gående til det norske flagget bytter kors ut med striper og stjerner eller hammer og sigd. Endret 26. august 2020 av Diafragma 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #32 Skrevet 26. august 2020 Neste gang en POLE! PLS! Men...tja, ville ikke satt fri mordere og pedoer..for å si det sånn Anonymkode: 44f1b...c2b
Gjest Boetica Skrevet 26. august 2020 #33 Skrevet 26. august 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke for dødsstraff. Jeg mener at drap er galt uansett, og jeg hadde ikke selv ønsket at en gjerningsperson skulle blitt henrettet om jeg ble utsatt for en alvorlig kriminell handling. Samtidig er noen saker så ekstreme at jeg kan forstå at folk kan være for det, f.eks., i situasjoner som ABB, Josef Fritzl eller Hitler. Jeg mener at noen mennesker bare er tvers gjennom onde, og at verden hadde hatt det bedre uten dem. Likevel tenker jeg at det blir feil at staten skal henrette de. Om man dreper noen som dreper så er man ikke bedre selv. Dette skrev du i HI: Dødsstraff er jeg usikker på, og tenker i alle fall at bør være opp til ofrene å bestemme i grove saker. Håper virkelig du går i deg selv.
Gjest Onkel Blå Skrevet 26. august 2020 #34 Skrevet 26. august 2020 Forbrytelser mot barn som har særlig høy gjentagelsesrisiko bør straffes adskillig strengere enn i dag. Tenker da på seksuelle overgrep. Straffen bør kombineres med behandling som virker. I den grad denne finnes. Det er ingen menneskerett å bevege seg fritt rundt i samfunnet, og begå slike forbrytelser gang på gang!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #35 Skrevet 26. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som har begått mord på uskyldige eller mishandlet mennesker eller dyr grovt eller noe sånt, de synes jeg ikke er verdt noe. Og livet deres er ikke verdt å leve lenger, for de vil alltid være den som gjorde det grusomme. De har ikke noe mer å leve for , helt enkelt. For det første har de ikke hatt det bra med seg selv i og med at de gjorde det de gjorde, og enda verre blir det i ettertid. Håpet er ute, liksom. Livet er ikke godt i fengsel hele livet heller, så hvorfor ikke bare ta dødsstraff... Men det finnes folk som fortjener en ny sjanse, selvfølgelig. Jeg snakker om sånne gjennomgående onde mennesker. Anonymkode: 54751...af5 Det spørs jo om sånne gjennomgående onde mennesker finnes, da. Derom strides de lærde, som det heter. De farligste i Norge har fått forvaring. Det betyr blant annet at de gjennomgår en kontinuerlig evaluering om gjentakelsesfare og farlighet, men det er jo ingen eksakt vitenskap. Det er pr nå ingen vestlige land med unntak av USA som har dødsstraff, og flere og flere ikke-vestlige land avskaffer den. I mitt sinn er det er fremskritt. Anonymkode: 3730c...df9
Silva Pluvialis Skrevet 26. august 2020 Forfatter #36 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, Diafragma skrev: Jeg er imot livstidsstraff og dødsstraff. Jeg syns også generelt at straffenivået er for høyt i Norge. Livstidsstraff er også altfor dyrt for skattebetalerne. Dødsstraff er bare teit. Ta et liv for å hevne en kriminell handling. Snakk om barnehagementalitet og ineffektiv kriminalomsorg. Det holder med noen måneder eller få år inne. Det handler om å poengtere at handlingen var kriminell etter flertallets mening (lov). Mener du virkelig det? Så om et barn blir voldtatt i årevis så er det ok at gjerningspersonen får et par år i fengsel? Hva med offeret da? Rettferdig at ofrene skal leve hele livet med grusomme traumer mens overgriperen skal få leve som om ingenting hadde skjedd? Seriøst?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #37 Skrevet 26. august 2020 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvor har jeg vært åpen for dødsstraff? I den syke tråden om borgervern i Baneheiasaken. Du kunne tolkes slik. Anonymkode: 3730c...df9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #38 Skrevet 26. august 2020 I de verste sakene er jeg for. Jeg ser ingen grunn for å rehabilitere for å komme ut i samfunnet igjen. Og jeg syntes samfunnet hadde hatt det bedre med å vite at enkelte ikke kom ut igjen. Anonymkode: da309...bcc
Gjest Boetica Skrevet 26. august 2020 #39 Skrevet 26. august 2020 Akkurat nå, Onkel Blå skrev: Forbrytelser mot barn som har særlig høy gjentagelsesrisiko bør straffes adskillig strengere enn i dag. Tenker da på seksuelle overgrep. Straffen bør kombineres med behandling som virker. I den grad denne finnes. Det er ingen menneskerett å bevege seg fritt rundt i samfunnet, og begå slike forbrytelser gang på gang! Dette er jeg enig i. Straffenivået for voldsforbrytelser bør diskuteres, særlig der det er høy gjentakelsesfare. Noe det dessverre er for seksuelle overgrep mot barn. Mer forskning for å finne virksom behandling. Synd at debatten alltid skal bli så ekstrem.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #40 Skrevet 26. august 2020 3 minutter siden, Boetica skrev: Dette skrev du i HI: Dødsstraff er jeg usikker på, og tenker i alle fall at bør være opp til ofrene å bestemme i grove saker. Håper virkelig du går i deg selv. Ja, der var det ja, jeg husket feil. Svart på hvitt, gitt. Og helt i sharia-ånd. Anonymkode: 3730c...df9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå