Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til livstid i fengsel, har litt mer kompliserte følelser ang dødsstraff. 

Anonymkode: 7efe4...d67

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja til livstid i fengsel, har litt mer kompliserte følelser ang dødsstraff. 

Anonymkode: 7efe4...d67

Enig. 

Skrevet

Som regel synes jeg folk fortjener en ny sjanse, men det at Beivik skal komme ut en dag f.eks synes jeg er helt sinnsykt.. 

Anonymkode: 99522...63f

• Liker 5
Skrevet

Ja til sharia? 

Anonymkode: 3730c...df9

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja til sharia? 

Hva har det med sharia å gjøre?

• Liker 5
Skrevet

Farlig med automatisk livstid for overlagt drap. Da er det ingen grunn til å begrense seg når man først er i gang. 

Anonymkode: b7e2a...b6c

• Liker 7
Skrevet

Som regel synes jeg folk fortjener en ny sjanse, men det at Beivik skal komme ut en dag f.eks synes jeg er helt sinnsykt.. 

Han kommer jo ikke ut. Hvorfor skriver du det? 

Tilbakefallsprosenten i Norge er lav, takket være vår kriminalomsorg. 

• Liker 2
Skrevet

Farlig med automatisk livstid for overlagt drap. Da er det ingen grunn til å begrense seg når man først er i gang. 

Anonymkode: b7e2a...b6c

Ja, det ser man jo f.eks i USA. Dødsstraff og livstidsdommer har ikke akkurat senket drapstallene. 

• Liker 1
Skrevet

Han kommer jo ikke ut. Hvorfor skriver du det? 

Tilbakefallsprosenten i Norge er lav, takket være vår kriminalomsorg. 

De kan ikke oppholde han mer enn 21 år? Hva skjer når tiden er ute siden av ble dømt som tilregnelig? 

Skrevet

Kristne som er villig til å diskutere dødsstraff. Hykleriet lenge leve 👏

• Liker 1
Skrevet

De kan ikke oppholde han mer enn 21 år? Hva skjer når tiden er ute siden av ble dømt som tilregnelig? 

Han er dømt til forvaring, så ja, de kan holde på ham mer enn 21 år.

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Enig. 

Din gammeltestamentlige tankegang som er til forveksling lik sharia. Basert på primitive menneskers primitive følelser. 

Dessuten tar du jo feil. Folk forandrer seg. 

Skrevet

Ja, det ser man jo f.eks i USA. Dødsstraff og livstidsdommer har ikke akkurat senket drapstallene. 

Nei, men de som har drept kommer i alle fall ikke ut igjen. Om noen hadde drept en jeg elsker og jeg hadde møtt på denne gjerningspersonen, så tørr jeg ikke å tenke på hva som kunne ha skjedd. Ofre for alvorlige kriminelle handlinger bør slippe sjansen for å treffe på gjerningspersonen på gata.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lever du i Norge i dag? Du har vel fått med deg at han har en forvaringsstraff? Vet du hva forvaring er? Kjenner du til lovgivningen i dette landet, fikk du med deg dommen? 

Det burde være forbudt å delta i debatt når man er så lost. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din gammeltestamentlige tankegang som er til forveksling lik sharia. Basert på primitive menneskers primitive følelser. 

Dessuten tar du jo feil. Folk forandrer seg. 

Hva er det som er primitivt med å gi livstid til de som f.eks., voldtar barn i årevis eller dreper haugevis av mennesker som ABB?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nei, men de som har drept kommer i alle fall ikke ut igjen. Om noen hadde drept en jeg elsker og jeg hadde møtt på denne gjerningspersonen, så tørr jeg ikke å tenke på hva som kunne ha skjedd. Ofre for alvorlige kriminelle handlinger bør slippe sjansen for å treffe på gjerningspersonen på gata.

Heldigvis er ikke hele den vestlige verdens samfunnsstruktur og juridiske system bygget på dine følelser. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Boetica skrev:

Kristne som er villig til å diskutere dødsstraff. Hykleriet lenge leve 👏

Jeg har ikke skrevet at jeg er for dødsstraff

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg mener at farlige mennesker som begår grusomme handlinger som overlagt drap (som ikke er selvforsvar), grov vold og voldtekt (særlig seksuelle overgrep mot barn) bør straffes med livstid. Blir man dømt for narkotikasalg, underslag, svindel eller ran kan man få nesten maks straff. Voldtar man et barn får man maks et par år i fengsel om man blir dømt i det hele tatt. 99/100 overgripere går fri, 80 % av overgrepssaker blir henlagt og de få som blir dømt blir for dårlig rehabilitert slik at gjentakelsesfaren er høy.

Jeg mener at fengsel bør være et sted for farlige mennesker som har ødelagt og tatt menneskeliv, samt traumatisert uskyldige mennesker på det groveste. Dette er mennesker som er til fare for samfunnet og som ikke er trygge å slippe ut igjen. Dødsstraff er jeg usikker på, og tenker i alle fall at bør være opp til ofrene å bestemme i grove saker. Hadde jeg opplevd f.eks., grov overfallsvoldtekt så hadde jeg ønsket at gjerningspersonen skulle fått livstid i fengsel slik at jeg kunne beveget meg fritt utendørs uten å stå i fare for å møte overgriperen over alt. Kanskje ikke dødsstraff, da hadde jeg følt at jeg var skyld i et dødsfall, men livstid, ikke et par usle år i fengsel. Jeg vet at Norge satser på rehabilitering og behandling fremfor straff, men hvordan kan man stole på at personen aldri vil begå en slik handling igjen? Om man klarer å utføre noe så groteskt så har man en karakterbrist og psykopatiske trekk. Det lar seg ikke kurere med et par år i behandling. Psykopati er medfødt og uhelbredelig. 

Ja til høyning av straffer for grove kroppskrenkelser, seksuelle overgrep  (særlig mot barn) og overlagte/planlagte drap. Man kan ikke gi slike folk en ny sjanse når man ikke er trygg på at de er godt nok rehabilitert. Tross alt får ikke ofrene noe ny sjanse. En del må leve med store fysiske og/eller psykiske skader resten av livet. 

Hva mener dere? 

Er helt enig, men ekspertene og rettssystemet er ikke enig. Vi har desverre for mange tannløse folk uten ryggrad som sitter å bestemmer til at det vil skje noe desverre. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg har ikke skrevet at jeg er for dødsstraff

Du virker ikke fremmed for det. Tar du avstand fra det eller ikke?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...