AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Hva tenker dere blir riktig når det kommer til ansvarsfordeling hjemme når den ene parten er 100% sykemeldt (grunnet stor sttessbelastning, mulig depresjon) mens den andre er 100% på jobb? Her i huset er det i hovedsak hvem som skal stå opp med barnet som våkner +/- kl 6 som diskuteres. Riktig å fortsette som vanlig, med annen hver dag? Noe som vil si at den sykemeldte kan sove så lenge den vil annen hver dag + lørdsg eller søndag? Eller bør den sykemeldte stå opp med barnet hver dag, og få sove ut en dag i helga. Den som er på jobb må uansett opp litt før 7 hver arbeidsdag. Kan legge til at den sykemeldte gjør lite ellers om dagene, annet enn å sove, litt husarbeid, scrolling, tv-titting og muligens en tur. Vi blir ikke helt enige her om hva som er mest rettferdig, og er ganske sta begge to Anonymkode: 6d597...46a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Hvor gammel er barnet og er det i barnehage? Anonymkode: 6bff5...099
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er barnet og er det i barnehage? Anonymkode: 6bff5...099 Snart 2 år. Går i barnehage ja Anonymkode: 6d597...46a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Den sykemeldte er jo sykemeldt av en grunn. Tror jeg ville fortsatt med annenhver dag som vanlig. Alle har godt av rutiner. Når det er sagt er ikke sykemeldt det samme som å ha fri. Har inntrykk av at det diskuteres rettferdighet, og ingenting er rettferdig med å være syk. Tenker at den sykemeldte nok har behov for å sove utpå de dagene han eller hun kan. Anonymkode: bb9f7...d51 19
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Min mann er sykemeldt for tiden, jeg jobber fullt. Jeg tenker sånn at jeg tar det som må gjøres med unger og hjem, så får han ta det han orker. Da får han regulere hva som er greit, hva er for krevende. Så han har frihet til å velge. Noe kan forbli ugjort fordi ingen orker, men det er greit en tid. Min mann er ikke en latsabb. Vet ikke hvordan vi burde løst det hvis han var. I deres tilfelle ville jeg spurt hva han tror han orker/latt han plukke oppgaver. Så da må du opp hver morgen kl 06. Legg deg tidlig. Sov dupp når du kan. Anonymkode: 115a0...79e 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Jeg tenker at dette ikke er noe å diskutere en gang jeg, så lenge det ikke er vanlig at den ene er sykmeldt? For det er jo faktisk unntakstilstand og en grunn til at han er sykmeldt? Og kanskje (akkurat nå) er det for mye for han å stå opp med barnet hver dag? Også tror jeg det vil føles fint for den sykmeldte om du nå stilte opp og viste at du bryr deg om han ve og vel? Jeg er delvis sykmeldt nå, men er høygravid da. De dagene jeg er hjemme tar jeg levering i barnehagen og skole. Det går litt tregere enn normalt (pga.bekkenet), men ellers går det fint. Men hadde det blitt for mye for meg og jeg ikke klarte, har jeg heldigvis en mann som absolutt hadde forstått det og tatt seg av det. Hva skjer med å stille opp for hverandre? Alt kan ikke være rettferdig til en hver tid. Neste gang er det du som trenger litt støtte. Anonymkode: 377ef...a28 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Jeg har aldri forstått slike diskusjoner. Her drar vi lasset sammen, og leser hverandre godt. Vi vet hvem som har mest overskudd, hvem som har det vondt. Begge er på tilbudssiden, og første som ser at noe må bli gjort, gjør det. Han har tatt 100% i perioder jeg har vært syk eller har høy arbeidsbelastning, og motsatt. Blir belastningen samlet for høy så gjør vi justeringer, det kan være alt fra mindre arbeidsbelastning en periode, hushjelp eller annen kjøpt hjelp. Hva med å starte der? Ha en god prat om hvorfor man ikke har den omsorgen for hverandre, og hele tiden ønsker å gjøre minst mulig på den andres (som man bør være glad i og sette foran seg selv) bekostning? Anonymkode: dbe97...4e0 6
Mt3 Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Den sykemeldte er jo sykemeldt av en grunn. Tror jeg ville fortsatt med annenhver dag som vanlig. Alle har godt av rutiner. Når det er sagt er ikke sykemeldt det samme som å ha fri. Har inntrykk av at det diskuteres rettferdighet, og ingenting er rettferdig med å være syk. Tenker at den sykemeldte nok har behov for å sove utpå de dagene han eller hun kan. Anonymkode: bb9f7...d51 Enig i dette. Bør sette ett krav til at den som er sykemeldt går ut av huset for å lufte seg/gå tur en gang pr dag, ikke godt for psyken å være inne hele dagen, i hvertfall når det er sykemelding pga stress og mulig depresjon. Sykemeldt=syk, altså ikke permitert eller fri. Og da bør en heller slippe unna flere oppgaver enn til vanlig, men en må jo samtidig gjøre så godt en kan for å få hverdagen til å fungere. 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 Jeg er sykmeldt av samme grunn, men alene med ungene. Jeg gjør da alt hjemme. Tror nok man skal klare å stille opp på hjemmebane, det er jo jobben man er sykmeldt fra og ikke sykmeldt som far/mann/samboer??? Anonymkode: 78546...722 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 Det kommer an på hvorfor man er sykmeldt tenker jeg. Om helsen tilsier det, så kan jo den som er sykmeldt stå opp med barnet hver dag og legge seg igjen etterpå. Om man er veldig syk kan det på den annen side være vanskelig å bidra med noe i det hele tatt. Så det er umulig å svare på uten å vite mer. Hos oss ville den sykmeldte automatisk gjort så mye den klarte/som var forsvarlig, og den andre tatt resten. Men skjønner jo at ikke alle har det sånn... Anonymkode: dc92c...518
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Det kommer an på hvorfor man er sykmeldt tenker jeg. Om helsen tilsier det, så kan jo den som er sykmeldt stå opp med barnet hver dag og legge seg igjen etterpå. Om man er veldig syk kan det på den annen side være vanskelig å bidra med noe i det hele tatt. Så det er umulig å svare på uten å vite mer. Hos oss ville den sykmeldte automatisk gjort så mye den klarte/som var forsvarlig, og den andre tatt resten. Men skjønner jo at ikke alle har det sånn... Anonymkode: dc92c...518 Beklager, ser at grunnen står der. Men vanskelig å si hvor mye vedkommende klarer likevel... Anonymkode: dc92c...518
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykmeldt av samme grunn, men alene med ungene. Jeg gjør da alt hjemme. Tror nok man skal klare å stille opp på hjemmebane, det er jo jobben man er sykmeldt fra og ikke sykmeldt som far/mann/samboer??? Anonymkode: 78546...722 Selv om man er sykemeldt fra jobb,så er det ikke sagt at man klarer alt av oppgaver hjemme osv. Skal man be legen skrive en sykemelding hjemme også da om man er for syk til begge deler? Selv har jeg vært sykemeldt fra jobb (nå aap) i 1.5 år, og heller ikke klart min del av oppgaver hjemme . Mannen har i perioder stått opp og levert i bgg hver morgen, men når jeg har blitt bedre har jeg begynt å gjøre det. Den syke må gjøre det som trengs for å bli frisk raskest mulig, og da kan det å måtte stå opp kl 6 faktisk påvirke resten av dagen i stor grad. Anonymkode: 6f405...6cf 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 Kommer ann på hva en er sykmeldt for, men i ts sitt tilfelle så bør faktisk den sykmeldte bidra ganske så mye på hjemmebane. Selv om en er sykmeldt pga stress og mulig depresjon, så trenger en ikke sitte på rævva hele dagen, sove lenge og gjøre minst mulig. Da ender jo ts utmattet selv tilslutt. Vil tro den sykmeldte har godt av daglige rutiner, stå opp til en tid, rydde litt, sette på maskin og gjøre småting. Sitter en og glor så tar det lenger tid før en kommer tilbake til normalt tror jeg. Hadde blitt sur om min partner var sykmeldt pga stress og bidro lite på hjemmebane, oppgavene hjemme er der uansett og det er ikke familielivet en er sykmeldt fra . Tror mange sykmeldte blir fryktelig late, og dagene flyter over i hverandre, det er ikke positivt for noen, hverken på psyken eller kroppen Anonymkode: 47858...558 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere blir riktig når det kommer til ansvarsfordeling hjemme når den ene parten er 100% sykemeldt (grunnet stor sttessbelastning, mulig depresjon) mens den andre er 100% på jobb? Her i huset er det i hovedsak hvem som skal stå opp med barnet som våkner +/- kl 6 som diskuteres. Riktig å fortsette som vanlig, med annen hver dag? Noe som vil si at den sykemeldte kan sove så lenge den vil annen hver dag + lørdsg eller søndag? Eller bør den sykemeldte stå opp med barnet hver dag, og få sove ut en dag i helga. Den som er på jobb må uansett opp litt før 7 hver arbeidsdag. Kan legge til at den sykemeldte gjør lite ellers om dagene, annet enn å sove, litt husarbeid, scrolling, tv-titting og muligens en tur. Vi blir ikke helt enige her om hva som er mest rettferdig, og er ganske sta begge to Anonymkode: 6d597...46a Sykemeldt er sykemeldt og man har da behov for å bli frisk igjen enten det gjelder fysisk eller mental sykdom. Rutinene bør da opprettholdes i den grad det er mulig og den friske til tross for 100% arbeid (som da er standarden for alle) bør da eventuelt ta de oppgaver som overgår den sykemeldtes kapasitet i denne perioden som da er en unntakstilstand. Anonymkode: 62e54...c7e 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 For egen del tenker jeg at dersom stresset er jobbstress, så er det positivt for den sykemeldte å holde seg litt aktiv på hjemmebane (forutsetter at h*n ikke er sengeliggende). Ha faste rutiner, gjøre litt husarbeid, gå turer. Dette er også viktig om man er (/er på vei til å bli) deprimert. Men det er også viktig å få mye søvn. Både for den sykemeldte og den friske, som også får en ekstra belastning både i arbeidsmengde og mentalt. Vil anbefale at begge legger seg tidligere enn vanlig, og at den sykemeldte står opp med barnet et par ganger i uken. Gjerne helg, så den som jobber også får sove ut. Men igjen, tidlig legging så ikke begge kommer i underskudd. Anonymkode: 177fe...6d8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Den sykemeldte er jo sykemeldt av en grunn. Anonymkode: bb9f7...d51 Utifra hovedinnlegget høres det ut som en som er sliten av å være småbarnsforeldre og klarer ikke dette samtidig å jobbe. Rart at folk blir sykemeldt for dette. Anonymkode: 506db...592
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er sykmeldt av samme grunn, men alene med ungene. Jeg gjør da alt hjemme. Tror nok man skal klare å stille opp på hjemmebane, det er jo jobben man er sykmeldt fra og ikke sykmeldt som far/mann/samboer??? Anonymkode: 78546...722 og her synes jeg det er helt hårreisende at folk blir sykemeldt for dette. Dere har valgt å ha barn og jobbe. Selvfølgelig er det slitsomt! Går ned i stillingen hvis dere klarer ikke begge. Men synes ikke det er rett at andre skal betale for at du kan gå hjemme og kose deg siden egentlig er du ikke "syk" bare sliten, som burde ikke være grunn for sykemelding. Anonymkode: 506db...592
Carrot Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Forståelse for den andre sin problemstilling er en god start, en som sliter med stress / depresjon har det ganske slitsomt og er kanskje ikke fysisk eller psykisk i stand til å bidra noe særlig på hjemmebane. Slik er det bare, den friske må dra lasset alene og være støtende - det er derfor det å være pårørende til psyisk syke er så tungt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva tenker dere blir riktig når det kommer til ansvarsfordeling hjemme når den ene parten er 100% sykemeldt (grunnet stor sttessbelastning, mulig depresjon) mens den andre er 100% på jobb? Her i huset er det i hovedsak hvem som skal stå opp med barnet som våkner +/- kl 6 som diskuteres. Riktig å fortsette som vanlig, med annen hver dag? Noe som vil si at den sykemeldte kan sove så lenge den vil annen hver dag + lørdsg eller søndag? Eller bør den sykemeldte stå opp med barnet hver dag, og få sove ut en dag i helga. Den som er på jobb må uansett opp litt før 7 hver arbeidsdag. Kan legge til at den sykemeldte gjør lite ellers om dagene, annet enn å sove, litt husarbeid, scrolling, tv-titting og muligens en tur. Vi blir ikke helt enige her om hva som er mest rettferdig, og er ganske sta begge to Anonymkode: 6d597...46a Jeg ville ha vært rasende om min partner ble sykemeldt fra jobben fordi jobben gjorde at de ble sliten, så da å overføre 100% ansvar for begge barn og huset mens jeg måte fortsatt jobbe. Nei selvfølgelig skal ikke den "friske", og beklager men å være sliten på grunn at folk har fått barn og må jobbe er ikke en sykdom, må gjør alt mens den andre som nå har fått fri fra jobb skal være en lattsabb på sofaen. Regner med at den sykmeldte som sover hele dagen, klarer ikke å sove på nattid og er våken lenge, slik at den blir for trøtt å våkne med barna på morgenen. 🙄 Anonymkode: 506db...592 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Sykemeldt er sykemeldt og man har da behov for å bli frisk igjen enten det gjelder fysisk eller mental sykdom. Rutinene bør da opprettholdes i den grad det er mulig og den friske til tross for 100% arbeid (som da er standarden for alle) bør da eventuelt ta de oppgaver som overgår den sykemeldtes kapasitet i denne perioden som da er en unntakstilstand. Anonymkode: 62e54...c7e Slik at den som er i 100% jobb blir utbrent og sliten selv, og må kanskje sykemeldes? Nei, sykemeldt er ikke sykemeldt og betyr ikke at folk skal avskrive 100% ansvar for alt annet i livet. Anonymkode: 506db...592 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå