Gå til innhold

Hvordan melde seg ut av styret i en forening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en nasjonal forening med mange lokallag, men de har ingen skrifter om hvordan man melder seg ut. 

Tittelen min er "styremedlem", hvilket betyr at jeg ikke har noe spesifikt ansvarsområde, og trenger heller ikke møte opp på møter. Jeg fungerer egentlig som en vikar dersom en av de med høyere titler ikke kan møte. 

Andre medlemmer (ikke styremedlemmer) kan heller ikke svare. Og jeg vil ikke snakke med noen i styret i tilfelle de maser om at jeg ikke må slutte. Jeg må ha minst mulig åpninger for at de kan overtale meg til å fortsette😂 er lei nå.

Er det innenfor å sende en mail til styrelederen? Hva må jeg isåfall passe på å ha med i mailen? 

Anonymkode: 8d93c...995

Skrevet

Det høres ut som du er varamedlem og ikke styremedlem.

Normalt sett foregår utmelding slik at du varsler valgkomiteen om at du ikke ønsker gjenvalg, og de må finne en annen som kan erstatte deg til neste generalforsamling.

Anonymkode: 4526c...d07

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du er varamedlem og ikke styremedlem.

Normalt sett foregår utmelding slik at du varsler valgkomiteen om at du ikke ønsker gjenvalg, og de må finne en annen som kan erstatte deg til neste generalforsamling.

Anonymkode: 4526c...d07

Nei, styremedlem er tittelen min.. 

Vi har leder, nestleder, sekretær, kasserer, 4-5 andre ting, og så er vi 2stk som er styremedlem/poteter. 

Anonymkode: 8d93c...995

Skrevet

Du kan ikke melde deg ut, men må vente til neste valg og si ifra om at du ikke vil være medlem/styremedlem lenger.

Anonymkode: 47d89...889

• Liker 4
Skrevet

Det er mulig å melde seg ut selv som styremedlem, men da bør det stå i vedtektene hvordan det løses, enten ved opprykk av vara, at styret supplerer seg selv eller eventuelt ekstraordinært årsmøte.

Anonymkode: 047eb...211

Skrevet

Det kommer an på vedtektene om hvorvidt man kan trekke seg fra verv.  Det som er en gjenganger i de fleste vedtekter for foreninger, er at man må være medlem i foreningen for å  inneha verv.  Meld deg ut av foreningen med umiddelbar virkning, eller finn noe annet i foreningens vedtekter som at du ikke er valgbar..  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...