Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 16 uke og har lite symptomer. Hatt litt kvalme et par dager og litt trøttere enn vanlig ellers føler jeg ingenting annerledes. Har vært på TUL hvor alt så bra ut og roet meg med det.

Jeg hører om gravide som får syke cravings på masse rare matvarer osv og ulike rare ting de må lukte på o.l. Dette har jeg INGEN kjennskap til selv. Jeg spiser som vanlig, har ikke lyst på noe spesielt og føler meg som jeg gjorde for et år siden?? Mens andre vil spise såpe og lukte på bensin, jeg skjønner ikke hvordan dette kan være så forskjellig? Er det folk som gjør seg til å later som de har sånne sykt rare cravings eller er det virkelig så varierende?

Anonymkode: 01f47...948

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det likt som deg. Er i uke 23 nå. Litt kvalme i en kort periode, men ikke noe som gikk ut over hverdagen i noen grad. Har kastet opp én gang, og det var i uke 16-17 tror jeg, men var ikke kvalm før eller etter. 🤷🏼‍♀️ Ingen cravings, ingen store mataversjoner, reagerer ikke på lukt. Spiser som vanlig (om man ser bort fra det man anbefales å holde seg unna). Kjenner at jeg begynner å bli litt fortere sliten nå og litt begynnende bekkenplager, men ellers er alt fint. 

Tror vi bare er heldige. 

Anonymkode: 9462b...784

• Liker 2
Skrevet

Det er så varierende. Pris deg lykkelig, du. 

Skjønner ikke at du mistror andre bare fordi du er heldig selv? 

Jeg hadde ingen cravings, spydde ikke eneste gang, kjøpte meg ny sykkel i 5.måned, var på fest hele natta, dro på topptur tre uker før termin, kjørte Oslo-Stockholm og tilbake to uker før termin, dro på mange timers båttur uken før termin pluss pluss pluss. Jeg var griseheldig. Rett og slett flaks. 

Tror du ellers at andre er akkurat lik deg selv? Merkelig utgangspunkt. 

Anonymkode: 1bc23...b1e

• Liker 13
Skrevet

Var heller ikke kvalm en dag da jeg var gravid :) Merket fint lite det første trimesteret. Eneste aversjonen jeg hadde var laks, ingen spesielle cravings 😂 Er like normalt med lite symptomer som det er med mange :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke opplevd "syke cravings", men jeg opplevde å like mat som jeg før ikke var så begeistret for. Dette gikk tilbake til normalen etter fødsel.. 

Anonymkode: 03b4c...5ae

• Liker 1
Skrevet

Sære historier man hører om ting gravide MÅ lukte på og at noen får lyst til å spise gummi (foreks) - ja det syns jeg høres veldig merkelig ut.. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid i 16 uke og har lite symptomer. Hatt litt kvalme et par dager og litt trøttere enn vanlig ellers føler jeg ingenting annerledes. Har vært på TUL hvor alt så bra ut og roet meg med det.

Jeg hører om gravide som får syke cravings på masse rare matvarer osv og ulike rare ting de må lukte på o.l. Dette har jeg INGEN kjennskap til selv. Jeg spiser som vanlig, har ikke lyst på noe spesielt og føler meg som jeg gjorde for et år siden?? Mens andre vil spise såpe og lukte på bensin, jeg skjønner ikke hvordan dette kan være så forskjellig? Er det folk som gjør seg til å later som de har sånne sykt rare cravings eller er det virkelig så varierende?

Forrige svangerskap var som ditt, merket nada til graviditeten bortsettfra at jeg ble tyngre. Denne gangen har jeg endel merkeligheter. Reagerer positivt og negativt på lukter, var kvalm i første trimester etc. Men tror litt som deg, at mange gravide overdriver veldig 😋 Enkelte prøver nok å gjøre seg selv interessante ved å overdrive plager eller lyster..

Anonymkode: 01cff...77c

• Liker 2
Skrevet

Hvert svangerskap er forskjellig, og alle er like unike (eller normale, kall de hva du vil).

Du er også under halvveis, så ting kan også endre seg.

Jeg kasta opp en gang i svangerskapet, og da var jeg nesten fullgått.

Anonymkode: 4ca30...8a3

• Liker 2
Skrevet

Bortsett fra at jeg veide 15 kg mer den dagen jeg fødte og kunne kjenne at det beveget seg i magen, så merket jeg aldri noe til å være gravid. Ikke hovne føtter, ikke sure oppstøt, ikke trøtt, ikke kvalm, ikke vondt noe sted. Var vel bare heldig. 

Anonymkode: c9017...e6a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sære historier man hører om ting gravide MÅ lukte på og at noen får lyst til å spise gummi (foreks) - ja det syns jeg høres veldig merkelig ut.. 

Det er en reell tilstand og heter pica og kan forekomme i svangerskap. Google it. 

Anonymkode: cd83b...b49

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk en trang til å spise dopapir. (sånn billig grått) 

Dette var før jeg visste jeg var gravid, og jeg stoppet med det når jeg fant ut av graviditeten. Tenkte det umulig kunne være bra. Synes fremdeles det lukter nydelig da, 8 år etter😂

Anonymkode: 8cfd9...7ff

• Liker 2
Skrevet

Eg følte meg stort sett ganske vanlig når eg var gravid faktisk. Magen vokste og det vart tyngre å bæra magen, men eigentlig ganske lite symptomer fram til tredje trimeter. Kjente barnet flytta på seg, spark og slikt. Men var heller ikkje kvalm eller hadde masse vondter, var ikkje spesielt trøtt heller.

Skrevet

Første svangerskap gikk helt fantastisk, ingen plager og følte meg fantastisk. 

No er jeg i 2. Svangerskap og er utrolig kvalm hele dagen. Får ikke i meg skikkelig mat, og føler meg helt mørbanket. 

Anonymkode: 9bd62...43a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en trang til å spise dopapir. (sånn billig grått) 

Dette var før jeg visste jeg var gravid, og jeg stoppet med det når jeg fant ut av graviditeten. Tenkte det umulig kunne være bra. Synes fremdeles det lukter nydelig da, 8 år etter😂

Anonymkode: 8cfd9...7ff

Såpass 🤣 Merkelige greier.. 

Skrevet

Hadde det sånn selv, helt til jeg fikk helt syke cravings på en spesiell lukt(!!!) i tredje trimester. 

Utenom omndet merket jeg ikke stort til graviditeten. 

Anonymkode: bc103...a5c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde det sånn selv, helt til jeg fikk helt syke cravings på en spesiell lukt(!!!) i tredje trimester. 

Utenom omndet merket jeg ikke stort til graviditeten. 

Anonymkode: bc103...a5c

Kommer det helt plutselig da? Helt ut av det blå? Jeg forstår det ikke 😩

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig varierende. Jeg fikk dårlig matlyst under alle tre svangerskap, i tillegg til å være sliten på slutten.

Anonymkode: c4bbe...41a

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer det helt plutselig da? Helt ut av det blå? Jeg forstår det ikke 😩

Du trenger ikke forstå det heller, bare anerkjenne at det forekommer. :) Kvalme og pica er relativt vanlig. Venninnen min spiste jord fra potteplantene, jeg tror ikke hun gjorde det for å gjøre seg til, liksom. 

Anonymkode: 1bc23...b1e

• Liker 7
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forrige svangerskap var som ditt, merket nada til graviditeten bortsettfra at jeg ble tyngre. Denne gangen har jeg endel merkeligheter. Reagerer positivt og negativt på lukter, var kvalm i første trimester etc. Men tror litt som deg, at mange gravide overdriver veldig 😋 Enkelte prøver nok å gjøre seg selv interessante ved å overdrive plager eller lyster..

Anonymkode: 01cff...77c

Det finnes noe som heter empati. Det går ut på at man kan sette seg inn i at andre har det på en annen måte enn deg selv. Les litt om det, jeg tror det kan trenes opp.

Anonymkode: 1fb80...9f2

• Liker 7
Skrevet

Ja, det er virkelig så varierende. Jeg hadde ingen cravings, jeg var bare mer sulten enn vanlig. Jeg var fryktelig kvalm i første trimester, men bortsett fra det merket jeg fint lite til graviditeten. Jeg var i veldig fin form i andre og tredje trimester og hadde liten mage og anbefalt vektoppgang, så kroppen fungerte omtrent som normalt. 

Anonymkode: 612d1...e55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...