AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jobber i barnehage. Mange diskusjoner rundt TV bruk i barnehagen, ønsker derfor svar fra foreldre, syntes du det er greit at barnehagen lar barna se på film i barnehagen en gang i blant? Tenker da en kort film knyttet til temaarbeid i barnehagen, for at barna skal få like erfaringer som de kan ta i bruk i leken, og samspill med andre barn Anonymkode: 1a300...403
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Ja. Men kun som du sier. En kortfilm til tema er innafor. Vi har også hatt kanskje en gang i året filmvisning i bhg, gjerne knyttet til jul hvor det er få barn og man gjør litt ekstra. Anonymkode: 21112...27e 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Nei! Absolutt ikke. Ingen skjerm hjemme, ingen skjerm i barnehagen. Anonymkode: 438c7...0c1 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Som du forklarer, en gjennomtenkt film en sjelden gang, er helt fint. Men hvis TV blir en «barnevakt», syntes jeg ikke det er ok. Anonymkode: d608f...091 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Ja, selvfølgelig. Skjerm er ikke djevelens verk. Barn kommer til å måtte forholde seg til skjermer resten av livet, så noen filmer i barnehagen er helt innafor. Spill på iPad mener jeg også er fint av og til. Anonymkode: 937dd...212 14
Gjest Ishm Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Selvfølgelig går det fint av og til med kort film relatert til tema! vi har vist barna i barnehagen kort film av korps Foreksempel på 17 mai for å vise dem. er ingenting galt i å vise kort film på 5-10 min 2-3 gang i året.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Ja å nei det må ikke kun være til tema Anonymkode: 932ad...84b 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du forklarer, en gjennomtenkt film en sjelden gang, er helt fint. Men hvis TV blir en «barnevakt», syntes jeg ikke det er ok. Anonymkode: d608f...091 Absolutt enig med deg om at TV ikke skal brukes som barnevakt. Men barna har ulike forutsetninger og erfaringer med ulike temaer, tenker at en liten kortfilm kan hjelpe barna med å få felles erfaringer, som kan bidra til felles lek og felles erfaringer. Så tenker å bruke det som en ressurs for arbeid med temaer samt, sosialt samspill, vennskap og felles erfaringer. Anonymkode: 1a300...403 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Greitt med ein kort temafilm ein gang iblant. Anonymkode: e3e04...a21 2
Glød Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig. Skjerm er ikke djevelens verk. Barn kommer til å måtte forholde seg til skjermer resten av livet, så noen filmer i barnehagen er helt innafor. Spill på iPad mener jeg også er fint av og til. Anonymkode: 937dd...212 Enig i dette.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Slik som du skriver ja og hadde ikke brydd meg om det ble laget kino en gang i året og frost ble satt på. Men ikke i det daglige. Anonymkode: c3bc2...c8e 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Syns det er helt greit. I fjor høst, i den nasjonale brannvernuka, sa ped.leder på sønnen min sin avdeling at hun hadde valgt å vise noen episoder med Brannmann Sam i løpet av uka fordi hun så at noen av barna lekte mye fra denne tegnefilm-serien, men at det var tydelig at noen falt utenfor leken. Flere av barna var nylig kommet til Norge og hadde null erfaring, og andre hadde bare ikke sett det. Det ble mye fin lek de neste ukene. Likevel var det én mor som klikket helt og truet med å ta barnet ut av barnehagen siden "de bare så på TV der..." Anonymkode: ca2c3...674 11
kisskissbangbang Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Ja, det bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Helt fint for meg.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er helt greit. I fjor høst, i den nasjonale brannvernuka, sa ped.leder på sønnen min sin avdeling at hun hadde valgt å vise noen episoder med Brannmann Sam i løpet av uka fordi hun så at noen av barna lekte mye fra denne tegnefilm-serien, men at det var tydelig at noen falt utenfor leken. Flere av barna var nylig kommet til Norge og hadde null erfaring, og andre hadde bare ikke sett det. Det ble mye fin lek de neste ukene. Likevel var det én mor som klikket helt og truet med å ta barnet ut av barnehagen siden "de bare så på TV der..." Anonymkode: ca2c3...674 Du skreiv "noen av barna"... Har vanskelig å sjå for meg at det er så mange som kjenner til ein viss figur at det er eit problem for dei andre som ikkje kjenner til denne. Det er sikkert nokre som leiker "paw patrol", "dr mcstuffins" og "fantorangen" også. Utan at det betyr at barnehagen må vise filmar fra alle kanalar som har barne-tv. For ikkje å snakke om Frost. Har sett ein del kjolar og slikt fra denne, men jenta mi har ikkje antyda noko om at ho føler seg utanfor enno. (Eg er ikkje begynt å vise langfilm heime. Er nok med korte episodar når ho ser på tv) Dei leikar brannmann her også. Er det noko "Sam" gjer som dei andre brannmennene (eller kvinnene!😄) ikkje gjer? Kanskje det evt. går an å finne "Brannmann Sam"-kjenningsmelodien, eller lese ei "Sam"-bok? Anonymkode: e3e04...a21
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Jeg er så glad for at barnehagen til mine barn har hatt et avslappet forhold til dette. De setter gjerne på en film hvis dette passer. Må være så godt for både barn og voksne kan være vanlige mennesker innimellom som ikke er styrt av at alt må legges til prosjekter. Barnehagen har ekstremt lavt sykefravær blant de ansatte, og barna er også sjelden syke. Tror dette henger sammen med minimering av stress. Takk og lov for at mine barn har fått lov til å være barn her! Anonymkode: 0bf94...4bd 11
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 Vi viser noenganger små snutter på iPaden i forhold til tema (brann, politi, forut, dyr osv) og noenganger setter vi på storskjerm og har enten kino etter en lang dag ute i ruskevær, eller setter på Blime-dansen og danser med barna. Ser ikke problemet med det. Anonymkode: 7ded4...a39 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skreiv "noen av barna"... Har vanskelig å sjå for meg at det er så mange som kjenner til ein viss figur at det er eit problem for dei andre som ikkje kjenner til denne. Det er sikkert nokre som leiker "paw patrol", "dr mcstuffins" og "fantorangen" også. Utan at det betyr at barnehagen må vise filmar fra alle kanalar som har barne-tv. For ikkje å snakke om Frost. Har sett ein del kjolar og slikt fra denne, men jenta mi har ikkje antyda noko om at ho føler seg utanfor enno. (Eg er ikkje begynt å vise langfilm heime. Er nok med korte episodar når ho ser på tv) Dei leikar brannmann her også. Er det noko "Sam" gjer som dei andre brannmennene (eller kvinnene!😄) ikkje gjer? Kanskje det evt. går an å finne "Brannmann Sam"-kjenningsmelodien, eller lese ei "Sam"-bok? Anonymkode: e3e04...a21 Å vise de episodene var på ingen måte i stedenfor noe. De hadde brannøvelser, besøkte brannstasjonen, hadde besøk av Bjørnis, laget brannbiler av papp, malte, hørte på musikk, testet brannslukkingsapparat ++ JEG ser ikke problemet, eller hvordan noen kan tenkte at det er et problem. Det var et besvisst valg med en god intensjon - som virket! Og man må gjerne være uenig, men å klikke helt syns jeg er litt voldsomt 🙂 Anonymkode: ca2c3...674 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å vise de episodene var på ingen måte i stedenfor noe. De hadde brannøvelser, besøkte brannstasjonen, hadde besøk av Bjørnis, laget brannbiler av papp, malte, hørte på musikk, testet brannslukkingsapparat ++ JEG ser ikke problemet, eller hvordan noen kan tenkte at det er et problem. Det var et besvisst valg med en god intensjon - som virket! Og man må gjerne være uenig, men å klikke helt syns jeg er litt voldsomt 🙂 Anonymkode: ca2c3...674 Og ped.leder sa noen av barna - jeg har ikke noen detaljer. Men sønnen min var altså en av de som ikke hadde sett det og som ikke hang med i (denne) leken.. Anonymkode: ca2c3...674 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei! Absolutt ikke. Ingen skjerm hjemme, ingen skjerm i barnehagen. Anonymkode: 438c7...0c1 Stakkars unge! Får ikke se på barne-TV en gang, fy faen! Tenk om ungen ser et lite sekund på telefonen, nettbrettet eller pcen din da, da må du ringe 112 med en gang Skikkelig kult for ungen hvis de andre barna i barnehagen spør om din så på barne-TV igår og må svare «nei, mamma sier at skjerm er farlig og røsker ut øynene på små barn, så får ikke lov jeg». Det er å be om at ungen skal bli ekskludert. Verre blir det når den blir større og de andre barna/ungdommene får lov å se på serier og sånt. Anonymkode: 8d3a0...a55 6
Morgenrøden Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. Mange diskusjoner rundt TV bruk i barnehagen, ønsker derfor svar fra foreldre, syntes du det er greit at barnehagen lar barna se på film i barnehagen en gang i blant? Tenker da en kort film knyttet til temaarbeid i barnehagen, for at barna skal få like erfaringer som de kan ta i bruk i leken, og samspill med andre barn Anonymkode: 1a300...403 Jeg tenker at skjerm som ren underholdning er unødvendig i barnehagen, i de aller fleste tilfeller. Kort film knyttet til temaarbeid derimot, synes jeg er helt innafor. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå