Gå til innhold

Forskudd på dagpenger ifm korona og tilbakebetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GRX4v/naa-begynner-nav-aa-kreve-tilbake-forskudd-paa-dagpenger

Ifølge denne teksten ser det ut til at alle som har fått forskudd på dagpenger må tilbakebetale disse. 

Betyr det at de som har fått innvilget dagpenger og har tatt forskudd, har fått utbetalt litt dobbelt? 

Det står også i artikkelen at de som fortsatt er arbeidsledige får krav om tilbakebetaling før de som har kommet seg tilbake i arbeid. Hva er logikken bak dette? 

Anonymkode: e40de...74f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer. Blant de jeg jobber med må de fleste betale tilbake et beløp mellom 20 og 40.000, og hittil har det vært helt håpløst å finne ut nøyaktig hvor stort beløpet er. Jeg skjønte heldigvis tidlig at noe var muffens, da disse sinnsyke summene begynte å trille inn på konto, og har satt av alt som var til overs på egen konto, i påvente av krav om tilbakebetaling. Men dette er jo en gjeldsfelle for folk som aldri har vært arbeidsledige før, og ikke er så gode på økonomi. Så jeg håper jo de vil være veldig fleksible med nedbetalingen. 

Anonymkode: 33700...170

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

etyr det at de som har fått innvilget dagpenger og har tatt forskudd, har fått utbetalt litt dobbelt? 

Det står også i artikkelen at de som fortsatt er arbeidsledige får krav om tilbakebetaling før de som har kommet seg tilbake i arbeid. Hva er logikken bak dette? 

Ja, de fikk et forskudd på dagpengene før saken var behandlet. Og dermed dobbel utbetaling, fordi det kom reaksjoner når man trakk tilbake forskuddet i etterbetalingen av dagpengene.

de begynner med de som fortsatt er arbeidsledige, fordi de har fått prioritert søknadene om dagpenger. Dagpengesakene som ikke er behandlet består av de som er tilbake i jobb, og derfor ikke har fått dobbel utbetaling😊

Anonymkode: a5458...eb1

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Blant de jeg jobber med må de fleste betale tilbake et beløp mellom 20 og 40.000, og hittil har det vært helt håpløst å finne ut nøyaktig hvor stort beløpet er. Jeg skjønte heldigvis tidlig at noe var muffens, da disse sinnsyke summene begynte å trille inn på konto, og har satt av alt som var til overs på egen konto, i påvente av krav om tilbakebetaling. Men dette er jo en gjeldsfelle for folk som aldri har vært arbeidsledige før, og ikke er så gode på økonomi. Så jeg håper jo de vil være veldig fleksible med nedbetalingen. 

Det stemmer godt med det som står i saken, at det skal betales tilbake i gjennomsnittet 20.000kr per person som har mottatt forskudd. 

Jeg gikk ut i barsel permisjon rett før korona kom, så jeg er heldigvis ikke berørt. 

Men de som har mottatt forskudd og fått innvilget dagpenger, har de fått skriv om dette da? Altså at det som er gitt tidligere skal trekkes fra? 

Jeg har jo fått med meg at det har vært en del reaksjoner på det, har det vært for dårlig informert? Burde ikke NAV holde tilbake det som evt er betalt for mye? 

TS

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de fikk et forskudd på dagpengene før saken var behandlet. Og dermed dobbel utbetaling, fordi det kom reaksjoner når man trakk tilbake forskuddet i etterbetalingen av dagpengene.

de begynner med de som fortsatt er arbeidsledige, fordi de har fått prioritert søknadene om dagpenger. Dagpengesakene som ikke er behandlet består av de som er tilbake i jobb, og derfor ikke har fått dobbel utbetaling😊

Anonymkode: a5458...eb1

Men om de trekker tilbake forskuddet eller gir befolkningen krav om tilbakebetaling er jo litt hipp som happ? Pengene er jo ikke mottageren uansett. Ville det ikke vært lettere at NAV bare trakk det av i stedet for å trikse frem og tilbake?

Ja, det siste gir jo mening. 

TS

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer godt med det som står i saken, at det skal betales tilbake i gjennomsnittet 20.000kr per person som har mottatt forskudd. 

Jeg gikk ut i barsel permisjon rett før korona kom, så jeg er heldigvis ikke berørt. 

Men de som har mottatt forskudd og fått innvilget dagpenger, har de fått skriv om dette da? Altså at det som er gitt tidligere skal trekkes fra? 

Jeg har jo fått med meg at det har vært en del reaksjoner på det, har det vært for dårlig informert? Burde ikke NAV holde tilbake det som evt er betalt for mye? 

TS

Nei. Den eneste infoen jeg har fått er at det er en link på hjemmesidene til nav, når man er pålogget, som heter "tilbakebetaling av forskudd" hvor det står at det skal tilbakebetales og et kontonummer. For beløp blir man henvist til siden som viser alle utbetalinger, og en slags instruks på hvordan man skal regne ut dette selv, men ingen jeg kjenner har fått noe fornuftige summer ut av det som står der. Så jeg tror alle har valgt å avvente en ordentlig utregning fra nav. 

Skrevet

Forskuddsordningen ble vel opprettet i hui og hast da flere hundretusen dagpengesøknader haglet inn hos NAV i mars. Det ble klart at det kom til å ta NAV mange måneder å behandle alle søknadene og man innså at en ordning som sikret at folk noe penger frem til søknaden var ferdig behandlet måtte på plass. Da de lanserte ordningen var nok ikke alt rundt tilbakebetaling osv. på plass, såvidt jeg husker stod det ingenting om tilbakebetaling på NAVs sider, der man søkte om forskudd. 

Jeg fikk forskudd på dagpenger i slutten av mars og slutten av april. Totalt dreide det seg om snaut 30.000 kr. Jeg regnet med at forskuddet kom til å trekkes fra den første dagpengeutbetalingen når søknaden min ble behandlet. Da dagpengesøknaden var behandlet i begynnelsen av mai og etterbetalingen kom var det trukket noe av forskuddet, men ikke hele beløpet. Dreide seg vel om rundt 8.000 kr de trakk. Jeg har de resterende 22.000 på sparekonto, så når kravet kommer kan jeg betale det med en gang.

Leste på VG.no i går at NAV begynner å sende ut brev om tilbakebetaling 1. september, så da kommer det vel noe til uka regner jeg med. I samme saken uttalte NAV at de vil være fleksible og at de som har behov for lavere trekkprosent enn standardtrekket på 15% må melde fra om det.

Dette er vel dessverre en uheldig konsekvens av en ordning som ble opprettet "fort og gæli" uten at alle aspekter ble gjennomarbeidet før den ble lansert og dermed sitter noen i en litt uventet gjeldsfelle, selv om det for alle burde være åpenbart at et forskudd skal tilbakebetales. Det er ikke ekstra penger man får beholde.

Anonymkode: c8001...0eb

Skrevet

Samboeren min turte ikke bruke noe av pengene som kom, da vi aldri fikk noen oversikt over hva som var hva. Han var permittert i til sammen 2,5 måned, for det meste delvis permittert, og har jobbet veldig ujevnt, han har nok jobbet mer enn 50% i en eller flere toukers-perioder. Vi aner ikke hva som skal tilbakebetales, så de 80 000 (!!) som ble utbetalt står heldigvis urørt. Helt sprøtt, men det viktigste var sikkert å gi folk penger til tak over hodet.

Anonymkode: 37d6d...fca

Skrevet

Jeg har forståelse for at dette ble fort og gæli, men synes likevel det er et par ting de kunne gjort annerledes.

For det første burde den doble utbetalingen blitt kommunisert mye tydeligere, med tanke på de som er økonomisk analfabeter.

For det andre har det alltid vært slik hos Nav at når du får et forskudd,så vil dette automatisk bli trukket av etterutbetalingen, med en gang vedtaket foreligger. Jeg forventet faktisk at dette skulle skje her også, men pengene bare trillet inn på konto. 

Tredje er at Nav begynte å trekke en prosent av de ordinære utbetalingene, men da media fikk vite dette ble det et nytt ramaskrik, og denne ordningen ble stoppet. Jeg rakk å bli trukket tre ganger, og syntes dette var en helt fin ordning, så lenge jeg fortsatt var permitert. 

Til slutt så kunne også trukket disse pengene direkte fra den 100%  lønsskompensasjonen, da den ble utbetalt, siden denne kom så latterlig seint at de fleste var tilbake i full jobb igjen. 

• Opprett ny...