Gå til innhold

Mat til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager egen mat til barna i blant. De er små og dersom de får noe de ikke liker så spiser de ikke, med det resultatet at de blir sultne og grinete 😂🙈 Så dersom det f. eks. er kjøtt som ikke er malt opp til middag kan vi finne på å steke noen fiskekaker eller koke pølser til barna. Når de blir litt eldre (type i en alder hvor de bør kunne tygge/spise f. eks. biff/koteletter osv) så blir det kun en middag og selvforsyning av brødskiver med pålegg til de som evt. ikke vil ha det som serveres. Jeg syntes ikke mat bør være forbundet med tvang, så dersom det er noe de ikke liker så står de fritt til å ikke spise det (foretrekker dog at de smaker først)

Anonymkode: 1f579...333

Skrevet

Barnet spiser hovedsakelig det samme som oss, men jeg tilpasser med litt ekstra tilbehør hvis vi skal ha noe som barnet ikke er så glad i. Hun er f.eks. veldig glad i mais og jeg varmer gjerne opp litt mais ved siden av selv om det ikke hører med til retten. Jeg kan også varme opp et par fiskepinner i samme stekepanne som jeg steker annen fisk.  Serverer imidlertid ikke en helt annen rett eller pølser/pizza istedenfor det vi andre skal spise. Gjør man det, tenker jeg at det fort blir mye barna ikke liker. 

Forøvrig kan jeg gjerne ta hensyn og tilpasse litt med tanke på krydder og jeg velger gjerne eksempelvis kyllingkjøttdeig istedenfor annen kjøttdeig siden hun liker kyllingkjøttdeig best og slike ting. Det synes jeg er helt greit. 

Anonymkode: 244af...ba0

Skrevet

Fem barn og de har aldri fått spesialmat. Det har vært perioder hvor den ene eller den andre ikke har likt spesielle grønnsaker, men ellers har de spist, og likt, alt fra lutefisk til moussaka og raspeballer. I dag er de i alderen 11-25 og ingen av dem er kresne eller sære.
De to yngste er 11 og 13 og de har av og til ansvaret for middagen. Hen på 11 velger ofte å lage tyrkiske kjøttboller, køfte, og hen på 13 har gambas al ajillo som favoritt. Begge er glad i tradisjonsmat, som lapskaus, lammestek og pinnekjøtt.

Jeg vet ikke om vi har vært spesielt heldige, eller om det er det at vi aldri har servert "barnevennlig" mat og at man ikke kan drive en a la carte restaurant, som gjør det. Men det er veldig fint å ha det slik :)

Anonymkode: 90ac3...cef

Skrevet

. Her kan en uke være ca slik: fiskekaker i brun saus, linsegryte, thai fiskesuppe, kjøttdeig og spaghetti, taco, lakseburger og nøttesteik. 

Anonymkode: 6f349...690

Skrevet

Vi spiser stort sett det sammen, tidvis har voksenmiddag i helgene. Spiser de ikke noe av maten må de vente til kveldsmat, men prøver å tilpasse slik at det i alle fall er et tilbehør som går ned. Middager er:

Laks med ris og grønnsaker

Mye ulik wok

Fiskepudding i hvit saus, potet og gulrot

Spagetti og kjøttboller, mozzarellasalat

Fiskeburger med råkost

Taco

Nakkekoteletter og nudelsalat 

Italiensk pizza

Anonymkode: d66d3...543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...