AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Dere med barn: spiser barna samme maten som mor og far til middag? Aldri, noen ganger, hele tiden? Hvor gamle er de? Hva spiser dere? Da jeg vokste opp måtte jeg og min søster spise det samme som hele familien. Mesteparten av maten var det jeg vil kalle "vanlig middag", kylling med ris/poteter og grønnsaker osv., noen ganger var det ting vi ikke var glade i, som kokt torsk. I helgen var det noe ekstra godt, f.eks. lasagne. Men vi spiste det samme alle sammen, hver dag. Nå er jeg sammen med en mann med barn fra før, og han lager ofte egen mat til barna. Jeg vet ikke nøyaktig hvor ofte til daglig når det bare er de tre, men de får stort sett noe de liker, og hvis det er en familiemiddag så lager han noe annet til dem for å slippe "mas ved bordet". Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig: jeg har ikke barn selv, så jeg lurer på om dette er en generasjonsforskjell - noe som har endret seg de siste 15-20 årene - eller noe som kun varierer mellom familier. Anonymkode: 4c18d...a75
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Varierer selvsagt fra familie til familie. Jeg fikk alltid spesialmat da jeg vokste opp, det vil ikke mitt barn få 😉 Anonymkode: 303f2...0f0
Brunello Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 I helgen spiser vi ofte senere enn barna. Da lager vi ofte noe litt mer avansert som de ikke er så glade i. Så får barna taco o.l. litt tidligere på ettermiddagen 1
Arkana Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Våre barn spiser samme mat som oss og vi spiser alltid sammen. 11
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Spiser det samme som oss! Noen ganger i helgene får barna noe på ettermiddagen og så spiser vi voksne på kvelden. Men 4/5 helger spiser vi sammen. Anonymkode: 6f349...690 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Spiser alltid det samme som oss. Men de får av og til ketsjup isteden for saus om de ikke liker den. Kjenner ingen jeg kommer på som lager egen mat til barna🧐 Forresten, på julaften lager jeg noe annet kjøtt slik at de slipper det salte pinnekjøttet😂 Anonymkode: c6be4...330 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Jeg fikk alltid pølser når jeg "ikke likte" middagen, med det resultatet at jeg ble mer og mer kresen. Våre barn spiser det samme som oss. Jeg tilpasser litt, ved at jeg serverer ingredienser jeg vet noen av barna ikke kommer til å spise i en egen skål i stedet for å blande det, sånn at det ikke ender med at noen ikke spiser i det hele tatt. Men lager ikke egne retter til noen. Anonymkode: 964de...df9 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Det varierer. Datter liker ikke potetstappe, det liker jeg og min sønn. Da tar jeg av poteter til henne og lager stappe til meg og han. Datter liker tomatsuppe ( toro) det liker ikke jeg og min sønn er lei av det. Da blir det gjerne blomkålsuppe til oss, noe hun ikke liker. Jeg likte ikke torsk som barn, minnes grufulle middager som barn. Nå liker jeg det godt, men mine barn gjør ikke. Da får de gjerne laks istedet om jeg heller vil ha torsk. Sånn vi gjør er helt ok, for meg. Anonymkode: f4a8a...81b 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Vi lager kun 1 middag. Alle spiser det samme, men er ingen spiseplikt😁 Noen ganger lager vi mat vi vet barna elsker, andre ganger mat vi vil de skal begynne å like. Her får ikke barna annen mat om de ikke liker det som står på bordet. Vi hadde aldri hatt tid til å lage flere middager... Anonymkode: b9d76...370 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser alltid det samme som oss. Men de får av og til ketsjup isteden for saus om de ikke liker den. Kjenner ingen jeg kommer på som lager egen mat til barna🧐 Forresten, på julaften lager jeg noe annet kjøtt slik at de slipper det salte pinnekjøttet😂 Anonymkode: c6be4...330 De jeg kjenner som spiser lutefisk på julaften har ofte annen mat til barna. Det er ikke så rart synes jeg Men selv da er det ikke snakk om å steke en egen pizza, men kanskje ha litt annet kjøtt eller fisk, og kombinere med de samme siderettene. TS Anonymkode: 4c18d...a75 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Aldri laget egen mat til barna, vi spiser alltid sammen og det samme. Nå er de større, og den ene er vegeterianer så da lager jeg vegetar versjon når vi andre skal spise kjøtt. Men vi spiser alltid sammen, jobber jeg kveld spiser vi stort sett sammen om de ikke lager seg noe på egenhånd. Middagen er alltid vår tid sammen hvor vi prater om dagen , skolen etc. Dette setter ungene pris på selv om de er tenåringer nå Anonymkode: bcb80...2cf
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Her har vi en veggis, en pescetarianer, en kjøtteter og en kresen ungdom 🤯 Anonymkode: 25901...034
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Barnet får de samme som oss. Husker selv at vi pleide å ha feks pølser og spaghetti, og jeg likte ikke pølser. Da spiste jeg bare spaghetti med ketchup. Ungen liker egentlig ikke pizza, men etter å ha sett oss spise vil hun også smake det nå. Ellers spiser hun alltid noe av middagen feks kun kjøttet eller kun potet og saus. Anonymkode: 89d44...054
Gjest Geirfuglen Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Jeg vokste opp med at jeg måtte spise det samme, men vi lager egen mat til ungen vår innimellom eller tilpasser. F.eks hvis vi har taco får han det samme men med fiskepinne inni i stedet. Hvis han ikke spiser det vi skal ha, hyler han seg helt ut på kvelden fordi han er sulten. Aner ikke hva jeg skal gjøre med det..
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Broren min og jeg fikk av og til egen mat allerede på søttitallet. Noe av hverdagsmaten på den tiden var ikke særlig barnevennlig, og vi var særspiste. Heldigvis var begge mine foreldre helt i mot å tvinge i barn mat, og flinke til å ta barns perspektiv. Dette førte til at jeg prøvde ut ny mat i eget tempo og egen lyst, spesielt senere i barndommen og ungdomstiden når jeg spiste hos andre og vi begynte å eksperimentere med matlaging selv. Jeg er evig glad for den tilnærmingen. I tyveårene var jeg nesten altetende og glad i å prøve nye ting, og nå, i førtiårene elsker jeg å lage mat og prøver gjerne alt når jeg er ute. Det skulle nok ingen trodd om meg, som nektet å spise kokte gulrøtter fram til jeg var 16. Mine barn har fått bedre hverdagsmat fordi de ble født senere, med et helt annet tilfang av retter og råvarer, men, datteren min var også veldig særspist og det var mye hun ikke likte. Vi hadde stort sett ting hun likte i hverdagene, eller tilpasset det med enkle grep, en sjelden gang ble det egen mat. Jeg har aldri gjort noen sak ut av det. Hun likte ikke lam, og vi har lam hver påske. Greit, da fikk hun noe annet. Da barna var små fikk de egen mat fredag og lørdag, og vi voksne koste oss med voksenmat og vin etter leggetid. Søndagsmiddager var felles. Da de ble større ble det taco-:/pizza/burger fredager og lørdager, før de ble s store at de også ville ha «voksne middager». Så oppsummert kommer det vel an på familien. Anonymkode: 20343...ddd
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 Vi spiser alltid det samme, sammen. Den eneste tilpasningen vi gjorde etter at vi fik brn, er at vi bruker mindre chili i maten. Anonymkode: 78b16...5b0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 TS spurte også - hva spiser dere ? Det er også jeg nysgjerrig på. Vi spiser av og til samme middag (kjøttkaker, pannekaker, koljekaker, pizza, taco, spaghetti og kjøttdeig, tomatsuppe), men ofte forskjellige middager. Barna spiser ikke potet og rent kjøtt. Vi voksne liker rent kjøtt og gjerne mat med mye smak og krydder. Vi har et mål om å møtes på midten, men jeg får lite matlyst bare tanken på fiskepinner, fiskeboller og andre barnevennlige ting.. Som regel når vi spiser laks så spiser barna fiskepinner etc.. Noen tips ? Anonymkode: f33b1...919
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS spurte også - hva spiser dere ? Det er også jeg nysgjerrig på. Vi spiser av og til samme middag (kjøttkaker, pannekaker, koljekaker, pizza, taco, spaghetti og kjøttdeig, tomatsuppe), men ofte forskjellige middager. Barna spiser ikke potet og rent kjøtt. Vi voksne liker rent kjøtt og gjerne mat med mye smak og krydder. Vi har et mål om å møtes på midten, men jeg får lite matlyst bare tanken på fiskepinner, fiskeboller og andre barnevennlige ting.. Som regel når vi spiser laks så spiser barna fiskepinner etc.. Noen tips ? Anonymkode: f33b1...919 Det er jo et moment her. Hvis de voksne også spiser kjøttkaker og spaghetti med kjøttsaus, så er det jo ingen sak å lage samme mat til alle. Min nysgjerrighet går egentlig på det - tilpasser man middagen for alle til barna, eller lager voksenmat og barnemat. I min oppvekst spiste alle det samme, selv om det ikke alltid var barnevennlig. Og da spiste man eller gikk sulten. Jeg har ingen "traumer" etter mat jeg ikke likte, jeg spiser nesten alt nå. Men jeg lager f.eks. torsk nå som voksen på en annen måte en min mor forberedte. Spiser de ikke rent kjøtt selv om det er del av en gryterett eller form heller, i litt "løsere" konsistens? TS Anonymkode: 4c18d...a75
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 Det varierer nok fra familie til familie. Selv vonste jeg opp med ei søster som nektet å spise annet enn pølse til middag så hun fikk som oftest det. Med våre barn så har vi kun en middag, liker dem ikke det som blir servert så får dem vente til neste måltid med å spise. Det er som regel noe av det som kommer på bordet dem spiser, men tvinger dem ikke til å spise det som er til middag om det er noe av det dem ikke vil ha/ikke liker. Anonymkode: 2e1ad...dd3
Vera Vinge Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 Vi spiser alltid det samme. Her har vi to barn som spiser alt mulig og en mer kresen. Krever ikke at han skal spise alt vi serverer til hver middag, men vil at han alltid skal spise noe grønnsaker. Prøver å tenke på hvilke grønnsaker han foretrekker når jeg lager mat. Hvis jeg lager noe jeg vet han ikke vil like, kan jeg godt skjære opp noen rå gulrøtter ved siden av. Men å lage helt egen mat er helt uaktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå