Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen tvil om at søvnregresjon herjer her i gården, men det ser ut som den verste støyten har gitt seg. har tidligere brukt 5-10 min på å legge mini for natten, å nå blir det bare verre og verre for hver dag. Vi skifter til nattklær før hun mates, så legges hun i sengen med tutt og koseklut. det tar opp mot en time før hun sovner, der vi iherdig skifter mellom tutt og melk på flaske. her er det mye gråt, men prøver å trøste og veksle mellom tutt og flaske. når hun tilslutt sovner, våkner hun som regel etter en halvtime time, der det blir en ny runde. så sovner hun til neste morgen. vi tar henne sjeldent opp, men det hender om hun har grått veldig lenge at vi bysser i søvn. 

legger henne rundt halv 8-8 om kvelden, da har hun hatt siste hvil rundt 17.00-18.00 (på en halvtime). hun virker veldig trøtt i tidsrommet etterpå, også når vi legger henne. på dagtid er hun maks våken 2t før hun tar seg 30-40min på øyet. 

jeg er førstegangsfødende som ikke har snøring på noe som helst, tar derfor i mot alt av tips! ville dere gjort noe anderledes? er så redd for å lage dårlige uvaner, selvom de kan endres på senere 🙉 hun må forresten ha tutt for å sovne, å denne spytter hun ut hele tiden. nytter derfor ikke med skrikekur, ikke har jeg hjerte til det heller. 

Anonymkode: dd79f...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrikekur er noe jeg ville vurdert å gjort en mild versjon av med større barn, ikke en baby

Anonymkode: 2aa18...880

Skrevet

Hun er for ung til å søvntrenes i mine øyne. Vent med det til 6 mnd og gjør i så fall «opp ned-metoden» og ikke Ferber. Det løste vårt problem med første barnet og halvtimeskneika. Men hun sover gjennom natten etter det? For vår søvnregresjon bestod av oppvåkning hver time heeeele døgnet 🤯 

Anonymkode: fe330...11f

Skrevet

Syns det høres veldig strengt ut å ikke ta en 4 mnd gammel baby opp hvis den gråter.. Sover hun i egen seng? Ville i så fall vurdert å samsove for å se om det er bedre. Har dere prøvd white noise eller vuggesanger? 

• Liker 1
Skrevet

Hun trenger nok trøst og nærhet. Det er skummelt ute i den store verdenen. Legg bort tanker om at hun skal legge seg på kvelden enda. Kanskje det beste er å få sove på brystet i stua en periode. 

Anonymkode: ee239...d5e

• Liker 4
Skrevet

Mine har sovnet på puppen i sofaen( eller hvor jeg nå måtte befinne meg) og sovet og vært våkne som de selv ville utover kvelden og så har jeg tatt dem med i senga når vi la oss (og samsovet) til veldig mye lengre enn til 4 mnd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en på snart 5mnd, og helt siden han var 3,5mnd har vi lagt han kl.18.30 om kvelden. Ja, noen kvelder er han vill og umulig å legge, og det kan fint ta en time å få han til å sovne, men det blir flere og flere av de kveldene hvor han roer seg i sengen etter å ha fått flaske og sovner med en hånd på ryggen, eller ingen stimuli i det hele tatt. Det er kvelder hvor han våkner etter 30min og trenger smokk og hjelp til å sovne igjen, men det skjer sjeldnere og sjeldnere. Jeg har alltid tatt han opp og roet han om han har grått, og lagt han ned igjen når jeg hører at pusten roer seg. Jeg ville ikke begynt med samsoving nå, da jeg føler vi nærmer oss bedre søvnrutiner for hver dag som går, men det er bare min mening og mitt barn. Hva du ønsker og hva som funker for dere, er det bare du som vet :)  
Stol på magefølelsen din, og gjør der som føles riktig. Det kommer til å gå bra!

Anonymkode: 9c190...3a6

Skrevet

Min sov maks 45 minutter i slengen og kun på meg i den alderen 🙈 hvis jeg måtte ta en dusj, gikk gaten stå med bæresele og ta knebøy mens jeg sprang gjennom dusjen 😂 varte heldigvis bare noen uker, men vi fant ut at i den alderen var det best å bare gjøre det beste ut av litjkarens behov. De blir store og sover i senga si på sikt stort sett uansett senere 🤷‍♀️

Anonymkode: 4c086...107

Skrevet

Fra 0 til 6 måneder sov hun ikke mer enn dupper frem til 23.00. Lot hun sove i vugga på stua frem til jeg la meg, også samsov vi 

Anonymkode: 0068a...cfc

Skrevet

ts her! hun har vært kveldstrøtt siden omtrent dag 1, å vi har gradvis gått fra å legge henne 24.00 til nå, 20.00. for noen uker siden la vi henne 20.00 da hun var trøtt, 5-10min etterpå sovnet hun å sov hele natten. tvinger på ingen måte barnet i seng for jeg skal ha fri, hun er trøtt og vil sove selv. å det sies vell at man skal innføre gode leggerutiner fra 3mnd alder?

hun vil ikke ligge på brystet lenger, og skal helst sitte oppreist om vi tar henne opp. om vi da bysser i søvn blir det en del gråt, men hun sovner. å igjen! jeg legger ikke en våken baby. hun gnir seg i øynene, blir sutrete og gjesper i denne tiden, gjør hun ikke det så utsetter vi leggingen. 

men! tusen takk for råd og tips 🙂

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her! hun har vært kveldstrøtt siden omtrent dag 1, å vi har gradvis gått fra å legge henne 24.00 til nå, 20.00. for noen uker siden la vi henne 20.00 da hun var trøtt, 5-10min etterpå sovnet hun å sov hele natten. tvinger på ingen måte barnet i seng for jeg skal ha fri, hun er trøtt og vil sove selv. å det sies vell at man skal innføre gode leggerutiner fra 3mnd alder?

hun vil ikke ligge på brystet lenger, og skal helst sitte oppreist om vi tar henne opp. om vi da bysser i søvn blir det en del gråt, men hun sovner. å igjen! jeg legger ikke en våken baby. hun gnir seg i øynene, blir sutrete og gjesper i denne tiden, gjør hun ikke det så utsetter vi leggingen. 

3 mnd er som regel for tidlig for de fleste å få skikkelige rutiner :)

Og hun kan godt være trøtt men likevel ikke finne roen. Er det noe som plager henne? Tenner? Luft? Begynt med smaksprøver? 

Begge mine har dog blitt urolige ifht søvn rundt 4 mnd alder. Og er det en ting som er sikkert med barn er at ting forandrer seg hele tiden. Det som fungerte forrige uke fungerer nødvendigvis ikke nå :) med eldste måtte vi plutselig begynne å legge han i vogna på kvelden. Hvis ikke ble det bare uro og ingen søvn. Men det gikk seg til og etterhvert sovnet han fint i sengen sin igjen. 

Anonymkode: ee239...d5e

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som vi har ganske lik baby. Min vil heller ikke sovne i armkroken/på brystet og skal bare opp å stå/sitte. Vi har også gradvis lagt baby tidligere og tidligere på kvelden, og vi ser nå at han er klar for å legge seg rundt halv syv. Som oftest sover han 3-4 timer, spiser og sovner igjen. Men, som nevnt tidligere hender det at enkelte kvelder er mer urolige enn andre. Tenker det er helt normalt, og så lenge vi gjør baby trygg og ikke lar han gråte, så går det seg til. Du kjenner din baby best og ser godt når baby er trøtt, så da følger du hennes behov. 

Anonymkode: 9c190...3a6

Skrevet

Skulle tro vi hadde samme unge 🙈 nærmer seg 4 måneder her, og vi har den siste måneden gitt siste flaske kl 20 og deretter er det natta. Hun sovner som regel innen 15 min uten gråt da, men våkner igjen kl 00, 03 eller 04 og holder det gående i en time eller to. Det har hun begynt med den siste uken, så jeg tenker 4 month sleep regression... På dagtid sover hun 30 min, på slaget, og er heldigvis blid og fornøyd når hun våkner. Er våken 1 og 1/2 - maks 2 timer før hun trenger og sove igjen. De siste dagene har det gjerne vært litt uro og klaging når hun skal sove på dagtid. Ligger ved siden av og tar henne ikke opp med mindre hun gråter. Føler dagene kun går til spising og tilrettelegge for at baby skal få sove halvtimen sin 🤪 har ingen gode råd men vil bare si at du ikke er alene (høres ut som du har det litt verre enn meg da). Selvom baby våkner 1-2 timer på natten så kjenner jeg at jeg ikke ønsker og ta hun bort i vår seng og starte med samsoving nå når hun nærmer deg 4 måneder. (ligger i bedsidecrib). Men der må jo man kjenne selv hva som passer en. Kanskje jeg endrer mening i morgen eller om en uke om dette fortsetter 🙈

Anonymkode: 15d9a...f81

Skrevet

Sikker på at hun ikke egentlig er klar for kvelden når hun tar siste dupp? 

Min pleide å sove dupp i 17-tida, for så å våkne etter en halvtime også legge seg i 20-tida. 

Syntes også min virket trøtt fremt til leggetid. Så jeg prøvde å stelle henne 17.30, mate å legge. Hun fortsatte å våkne etter en halvtimes tid, men da bare la jeg meg ved siden av henne og strøk henne litt på panna så hunnsovna igjen, også sov hun videre til midnatt. Og det har hun fortsatt med, 5 mnd nå :) hun slutta også å våkne etter en halvtime etter en ukes tid.

Sikkert ikke noe fasit, men verdt et forsøk. 

Anonymkode: 4c888...96c

Skrevet

Har ingen tips - synes det høres ut som en drøm! Så det kan kanskje være "trøsten". 

Anonymkode: 53760...e55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...