AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jeg kan kan ikke fordra å utlyse stillinger for det ruller alltid inn kjempe mange søkere som ikke er kvalifiserte. I utlysningsteksten er det tydelig spesifisert hvilken utdanningsbakgrunn man må ha, og videre hvilke andre kvalifikasjoner som er en fordel (altså ikke påkrevd, men lønner seg). Si f.eks at jeg søker etter en elektriker med fagbrev, og det er en fordel med lang arbeidserfaring innen faget. Så får man ørten søkere fra økonomer, bioingeniører og gudene vet hva, som verken har utdanning eller erfaring. Det sier seg selv at man ikke kan sette en person til å utføre elektriske koblinger, uten verken utdanning eller null erfaring. Bare et oppgitt sukk fra min side, har fått over 100 søkere på en stilling. Men sikkert bare 15-20 stk med riktig bakgrunn. Bruker selvfølgelig lang tid på å gå igjennom alle søknadene, og svare alle søkere. Anonymkode: 9eaa7...64b 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Sikkert for å få penger fra NAV Anonymkode: 49fb2...8c4 39
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Jeg har en jobb hvor jeg ikke oppfylte kravene til hverken utdannelse eller erfaring, men fikk jobben basert på tverrkompetanse. Anonymkode: 25a70...1d9 13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Antar at en del av dem gjør det for å dekke minimumskravet NAV setter for antall søknader i uka. Anonymkode: c06b1...e62 39
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Nav ønsker ett minium med søknader i uka. Så derfor. Anonymkode: ab9df...f7f 23
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 26. august 2020 At noen som ikke har fagbrev søker på en elektrikerstilling er jo tullete, enig i den. Men generelt gjør arbeidsgivere seg selv en bjørnetjeneste ved å være altfor kravstore i annonsen, kontra hva dere egentlig tilbyr. Når så mange av dere skriver at dere krever mastergrad, lang arbeidserfaring, stå på-humør, stor arbeidskapasitet, framoverlenthet (hva enn det betyr) og superfleksibilitet, og dere utlyser en 60,5% stilling som vikar i 10 måneder med helt gjennomsnittlig lønn, så sier det seg selv at folk ikke kommer til å ta det alvorlig. Da slenger alle slags folk inn en søknad når de er på jobbjakt og regner med at alle kravene dere oppgir bare er standard ubetydelig fluff, for så virkelighetsfjerne kan dere jo umulig være. Anonymkode: a4b41...45d 75
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Antar at en del av dem gjør det for å dekke minimumskravet NAV setter for antall søknader i uka. Anonymkode: c06b1...e62 Jepp. Hvorfor har vi så ubrukelig et system? Jævla nevrotypikerfaenskpsystem! Skjønner ikke nav at folk holder på slik? Anonymkode: e28e4...319 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Tro meg, jeg har ikke lyst til å søke på jobber jeg ikke er kvalifisert for, men nav tvinger meg. Anonymkode: 0f5a7...9a2 20
Gjest TheCatLady Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Noen ganger kan man jo ha en annen bakgrunn, men fortsatt være relevant for en stilling. Men jeg tror ikke at det er disse du tenker på. Jeg har søkt en del jobber nå og noen ganger får man søkerlistene. Blir overrasket over noen av søkerne. Det står spesifikt at man må ha bachelor, og at master er en del. Så kommer det for eksempel noen som har null relevant utdanning og som jobber i butikk. Selv om Nav krever x antall søknader så synes jeg det er rart å søke på en jobb man har null relevant erfaring eller utdanning i, og det er bortkastet tid for arbeidsgiver som må gå gjennom alt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nav ønsker ett minium med søknader i uka. Så derfor. Anonymkode: ab9df...f7f Ja!!! Men dette tar mye unødvendig tid til arbeidsgiver som sender ut søknader! Men det er jo ikke nav sit mot problem. Anonymkode: e28e4...319 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Jeg har fått en stilling som jeg egentlig ikke er kvalifisert til 😊 Men det kommer nok hovedsakelig pga nav sitt krav om å søke et minimum jobber hver uke når man får dagpenger. Anonymkode: 690d9...cb2 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Hvorfor har vi så ubrukelig et system? Jævla nevrotypikerfaenskpsystem! Skjønner ikke nav at folk holder på slik? Anonymkode: e28e4...319 Man må holde på sånn for å fylle kravet, det er ikke nok jobber å søke på. Nav sier man skal søke på alt. Anonymkode: 0f5a7...9a2 16
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Så dum jeg er, har ikke engang tenkt på at det er på grunn av NAV sine krav. Og nå etter koronaen så er det sikkert ekstra mange! I en slik type stilling som jeg utlyser må man ha riktig utdanning, siden det er en lovbeskyttet tittel. Studenter kan søke om midlertidig lisens for å arbeide, og dette er den eneste gruppen som jeg vet om som kan utøve yrket uten fullført utdanning. Det med elektriker var bare et eksempel for å ikke bli gjenkjent (og eventuelt tråkke noen søkere på tærne). Anonymkode: 9eaa7...64b 19
Gjest theTitanic Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan kan ikke fordra å utlyse stillinger for det ruller alltid inn kjempe mange søkere som ikke er kvalifiserte. I utlysningsteksten er det tydelig spesifisert hvilken utdanningsbakgrunn man må ha, og videre hvilke andre kvalifikasjoner som er en fordel (altså ikke påkrevd, men lønner seg). Si f.eks at jeg søker etter en elektriker med fagbrev, og det er en fordel med lang arbeidserfaring innen faget. Så får man ørten søkere fra økonomer, bioingeniører og gudene vet hva, som verken har utdanning eller erfaring. Det sier seg selv at man ikke kan sette en person til å utføre elektriske koblinger, uten verken utdanning eller null erfaring. Bare et oppgitt sukk fra min side, har fått over 100 søkere på en stilling. Men sikkert bare 15-20 stk med riktig bakgrunn. Bruker selvfølgelig lang tid på å gå igjennom alle søknadene, og svare alle søkere. Anonymkode: 9eaa7...64b Den som intet våger, intet vinner.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Krav fra NAV. Søkerne driter i hva de søker på, de må bare søke et visst antall jobber ellers mister de penger. Anonymkode: 70762...c41 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 Som andre skriv: Grunnen er sannsynligvis Nav! Da eg var registrert som arbeidssøker, måtte eg sende inn eit visst antal søknader for veka.Nav brydde seg ikkje om at der var få eller ingen ledige stillingar som eg var kvalifisert for, så eg søkte på det meste. Men ikkje på stillingar der søkarliste var av interesse for andre (altså unngikk eg å søke jobb som rektor og rådmann 😊). Det var pinlig nok at eg visste at rekrutteringsansvarlig ville tro at eg ikkje hadde gidda å lese krava i utlysingsteksten. Anonymkode: 17e99...51d 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 5 minutter siden, theTitanic skrev: Den som intet våger, intet vinner. Det sa kontakten min i nav også. Eg har utdanning innan biologi, ergo må eg da ha ein sjans på å få jobb som bioingeniør 🙄 Anonymkode: 17e99...51d 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 * NAV ønsker at man skal søke på "alt", og man må vise til at man har søkt et visst antall stillinger hver uke. * NAV ønsker at folk skal få trening i å skrive søknad. * NAV ønsker at jobbsøking i seg selv skal være en fulltidsjobb for arbeidsledige. Anonymkode: 49455...182 11
Drizzt Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 (endret) De er desperate? De leser ikke annonsen? Det kan også være for å ha noe å vise NAV at de er aktive arbeidssøkere. Jeg har også utlyst stillinger med klare krav og fått mange henvendelser fra personer som ikke oppfyller 1 eller flere av kravene. F.eks. står det førekort B og egen bil påkrevd, så får jeg søknad fra folk uten førekort eller uten egen bil. Jeg hadde også en dame som ikke hadde førekort, men sa at hun har egen bil som hun kjører (?) når hun trenger det. Hæ? Da jeg spurte henne hvorfor hun kjører uten førekort, fikk jeg svar at hun ikke hadde råd til lappen, men kunne spare til det etterhvert. Før dere spør, så jo, jeg tipset politiet om henne. Hvis hun virkelig kjører uten lappen, så er det straffbart. Eller når det står at erfaring innen feltet og samme type arbeid er påkrevd og så kommer folk som overhode ikke har hatt noe med dette å gjøre før men ellers er veldig villige å lære. Ja, men stillingen som er utlyst forutsetter ikke at det skal drives med opplæring fra null. Og sånt går det. Endret 26. august 2020 av Drizzt 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 54 minutter siden, TheCatLady skrev: Selv om Nav krever x antall søknader så synes jeg det er rart å søke på en jobb man har null relevant erfaring eller utdanning i, og det er bortkastet tid for arbeidsgiver som må gå gjennom alt. Så man bør la være å innfri NAV sine krav? Hva tenker du man bør leve av da? Anonymkode: 4c922...b3f 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå