Gå til innhold

Erfaringer med Lipitor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt med Lipitor (20 mg) som er kolestrolsenkende medisin. Noen som har prøvd det og kan dele erfaringer? Hører og leser at det kan ha en og annen bivirkning. Et annet spørsmål er om det er noe blodbanken har sterke meninger om selv om de får vite om det?

Anonymkode: bacb3...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare endre kostholdet? Mye bedre enn å måtte gå på medisiner....

Anonymkode: 5ff21...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt med Lipitor (20 mg) som er kolestrolsenkende medisin. Noen som har prøvd det og kan dele erfaringer? Hører og leser at det kan ha en og annen bivirkning. Et annet spørsmål er om det er noe blodbanken har sterke meninger om selv om de får vite om det?

Jeg har brukt det, men i høyere dose, og fikk kraftige muskelsmerter i sete-, lår- og leggmuskulatur. Har byttet til en annen type statiner, men har fremdeles disse bivirkningene så jeg skal sjekke med kardiologen om jeg kan få noe annet. I så vidt lav dose som du får kan det godt tenkes at du ikke kommer til å merke noe som helst. 

Hva blodbanken mener vet jeg ikke, men du bør jo selvfølgelig informere om at du tar disse medisinene. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare endre kostholdet? Mye bedre enn å måtte gå på medisiner....

Anonymkode: 5ff21...09d

For noen pasientgrupper er det ikke tilstrekkelig å endre kostholdet, selv om statiner (Som de fleste andre medisiner) selvfølgelig bør unngås i det lengste.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt Lipitor 80 mg tidligere, men gått over til Crestor nå. Har kun merket litt stivhet i muskulaturen, ellers ingen bivirkninger. Jeg har gitt blod uten problemer. 

Anonymkode: b06c7...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt Lipitor 80 mg tidligere, men gått over til Crestor nå. Har kun merket litt stivhet i muskulaturen, ellers ingen bivirkninger. Jeg har gitt blod uten problemer. 

Anonymkode: b06c7...699

Samme dose og samme bytte her, men jeg merker altså ganske mye. Men det varierer så vidt jeg vet. Og du vil jo ikke ha noen problemer med å gi blod, men du mente kanskje at Blodbanken har godkjent medisinbruken din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har genetisk høyt kolesterol, og går på 40mg lipitor. Startet på 20, men endte på 40 for å få fine verdier. Hadde bivirkninger som muskelsmerter og stivhet, men merker svært lite til det i dag. Har nå gått på dem i ca 10 år. Jeg gir regelmessig blod, ingen problem på lipitor så lenge du informerer om det 😊👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, alli634 skrev:

Jeg har genetisk høyt kolesterol, og går på 40mg lipitor. Startet på 20, men endte på 40 for å få fine verdier. Hadde bivirkninger som muskelsmerter og stivhet, men merker svært lite til det i dag. Har nå gått på dem i ca 10 år. Jeg gir regelmessig blod, ingen problem på lipitor så lenge du informerer om det 😊👍

Kan jeg spørre hvor gammel du var da du begynte på medisinene? Jeg har også genetisk høyt kolesterol, det ble oppdaget da jeg var 19 år, nå er jeg 30 og legene vil fortsatt ikke at jeg begynner med det.

Jeg stoler på legene, men jeg bare lurer på når andre begynte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mercury_ skrev:

Kan jeg spørre hvor gammel du var da du begynte på medisinene? Jeg har også genetisk høyt kolesterol, det ble oppdaget da jeg var 19 år, nå er jeg 30 og legene vil fortsatt ikke at jeg begynner med det.

Jeg var rundt 20, fastlegen min (som også er fastlegen til min far som jeg har arvet genfeilen fra) satte meg på 20mg med en gang det ble oppdaget. Økte dosen da verdien ikke sank tilstrekkelig. 

Kolesterolet mitt var på 10 da det ble oppdaget, ligger under 5 nå 😊 vet du din verdi? 

Er 30 jeg også, etter 10 år på lipitor tenker jeg ikke særlig over det lenger :) 

Endret av alli634
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, alli634 skrev:

Jeg var rundt 20, fastlegen min (som også er fastlegen til min far som jeg har arvet genfeilen fra) satte meg på 20mg med en gang det ble oppdaget. Økte dosen da verdien ikke sank tilstrekkelig. 

Kolesterolet mitt var på 10 da det ble oppdaget, ligger under 5 nå 😊 vet du din verdi? 

Er 30 jeg også, etter 10 år på lipitor tenker jeg ikke særlig over det lenger :) 

Hmm, merkelig at legene mine fortsatt ikke vil gjøre noe med det. Jeg mener at jeg lå på 14 da det ble oppdaget, men har siden fått det ned til rundt 9. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kollesterolsenkende medisin i fra jeg var 12 år og er nå 40.  Har Ingen bivirkninger på lopitor, men min far fikk muskelsmerter og måtte bytte. 
Ellers vil jeg anbefale alle som har høyt kolesterol og mistenker at den er genetisk betinget å kontakte Lipid klinikken i Bergen Oslo eller Trondheim. Der får man ordentlig oppfølging. Jeg fikk en tillegsmedisin for to år siden og plutselig lå kolesterolet på 2,2 mens det har lagt på Ca 6-7 ( lå på 12 da det ble oppdaget da jeg var 11 år)

Anonymkode: 5087c...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mercury_ skrev:

Jeg syns du bør kontakte en lipidklinikk og få en vurdering der- syns det høres veldig rart ut at du ikke skal ha medisiner. Hva ligger kolesterolet ditt på? 
Jeg fikk medisiner  ett år etter det ble oppdaget og jeg var da bare tolv år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du bør kontakte en lipidklinikk og få en vurdering der- syns det høres veldig rart ut at du ikke skal ha medisiner. Hva ligger kolesterolet ditt på? 
Jeg fikk medisiner  ett år etter det ble oppdaget og jeg var da bare tolv år. 

Takk for svar, jeg bor i utlandet nå, men sjekker kolesterolet årlig hos legen her. Før jeg flytta var jeg også årlig på kontroll på Ullevål sykehus. Kolesterolet lå på 14 da det ble oppdaget, men er ikke så høyt nå mer. 

Jeg fikk time på sykehuset da coronaen kom, som da selvfølgelig ble avlyst, så jeg må prøve å fikse meg ny time når det blir mulig igjen. Men hvis man kan gå på medisiner fra man er 12 år syns jeg det er rart at jeg ikke kunne begynne da jeg var 19. Husker legen på Ullevål sa at han helst så at jeg var ferdig med å få barn før jeg begynte med medisiner. Men jeg har enda ikke fått barn, og nå er jeg 30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 80mg daglig og har ingen bivirkninger. Innbilte meg at jeg ble litt støl i starten, men det tror jeg kan ha vært fordi jeg hadde lest det i pakningsvedlegget. Og jeg var kanskje litt rar i magen de første ukene, men det kan like gjerne ha vært noe annet. Jeg har iallefall hatt veldig god effekt av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mercury_ skrev:

Takk for svar, jeg bor i utlandet nå, men sjekker kolesterolet årlig hos legen her. Før jeg flytta var jeg også årlig på kontroll på Ullevål sykehus. Kolesterolet lå på 14 da det ble oppdaget, men er ikke så høyt nå mer. 

Jeg fikk time på sykehuset da coronaen kom, som da selvfølgelig ble avlyst, så jeg må prøve å fikse meg ny time når det blir mulig igjen. Men hvis man kan gå på medisiner fra man er 12 år syns jeg det er rart at jeg ikke kunne begynne da jeg var 19. Husker legen på Ullevål sa at han helst så at jeg var ferdig med å få barn før jeg begynte med medisiner. Men jeg har enda ikke fått barn, og nå er jeg 30. 

Jeg har hatt pause når jeg har gått gravid og ammet i to omganger ellers har jeg brukt medisiner i alle årene fra 12 - 40 år. 
I følge min lege på lipidklinikken og min fastlege var det viktig å starte medisinering slik at totalbelastningen på hjerte og kartsystem blir så lav som mulig i løpet av livet. 
Legen på lipidklinikken har satt behandlingsmålet mitt til kolesterol under 2,5 noe jeg nådde raskt da jeg fikk medisiner i kombinasjon. 
Håper du får god hjelp, for det er viktig å få ned kolesterolet! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg skal ta dette opp med legene mine igjen neste gang. Kjipt å tenke på at dette har fått utspille seg ubehandlet i over 11 år allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar. Jeg har "bare" 6,9 som totalverdi, så godt under det jeg ser flere her har, men hvis man først har forhøyet verdi og den ikke går ned med trening og kost, så er det er kanskje ingen grunn til å la være dersom man slipper bivirkninger.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt pause når jeg har gått gravid og ammet i to omganger ellers har jeg brukt medisiner i alle årene fra 12 - 40 år. 
I følge min lege på lipidklinikken og min fastlege var det viktig å starte medisinering slik at totalbelastningen på hjerte og kartsystem blir så lav som mulig i løpet av livet. 
Legen på lipidklinikken har satt behandlingsmålet mitt til kolesterol under 2,5 noe jeg nådde raskt da jeg fikk medisiner i kombinasjon. 
Håper du får god hjelp, for det er viktig å få ned kolesterolet! 

Datteren min har forresten begynt på medisiner og fikk disse for et år siden da hun var ni, så forstår virkelig ikke det med alder

Takker for alle svar. Jeg har "bare" 6,9 som totalverdi, så godt under det jeg ser flere her har, men hvis man først har forhøyet verdi og den ikke går ned med trening og kost, så er det er kanskje ingen grunn til å la være dersom man slipper bivirkninger.

TS

Det er meg som har gått på medisiner siden jeg var tolv igjen.

min datter har også fått påvist genetisk betinget høyt kolesterol- ikke høyere en 7,2 men hun ble da satt på medisiner selv om hun bare var ni år( er nå ti og har brukt de i Ca et  år). 
syns ikke du skal vente!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av dere som har opplevd bivirkninger, hvor raskt meldte de seg? Sånn umiddelbart eller etter en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...