Gå til innhold

overdrivelse med matpakke? (barnehage)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blander meg sammen med en annen AB. Jeg har aldri skrevet noe om kornprodukter, eller kritisert andres kosthold. Med "her spises ikke brødmat" var det i betydningen at det ikke er det som kjøpes inn og lages. Men selvfølgelig er det slik mat de får og spiser hos andre innimellom, og selv tar jeg selvfølgelig snitter og lignende om det er det som blir servert i selskap. 

Frokost er gjerne; kjøleskapsgrøt (chia eller havre) med bær. En eggmuffins med mye grønnsaker. Kokt egg med grønnsaker. Yoghurt med frø og frukt. Frøknekkebrød med hummus eller guacemole. 

Lunsj er gjerne; salater i alle varianter - gjerne med bulgurhvete, quinoa og lignende, fritatta, omeletter, wok, pai, supper. I helgen lager vi gjerne ting som sashimi av laks, shakshuka, med mer. 

Anonymkode: 2f003...cd4

Det er gjerne ting som også er i brød. Så du mener egentlig at det er selve melet i brødet som gjør at det ikke er sunt..? 

Godt mulig jeg blander altså, for jeg klarer ikke å holde rede på alle Anonymkode e bestandig. 

Endret av RockOn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, RockOn skrev:

Det er gjerne ting som også er i brød. Så du mener egentlig at det er selve melet i brødet som gjør at det ikke er sunt..? 

Godt mulig jeg blander altså, for jeg klarer ikke å holde rede på alle Anonymkode e bestandig. 

Jeg har ikke sagt noe om at brød verken er sunt eller usunt. 

Det er bare noe vi normalt ikke spiser. Akkurat som at enkelte normalt ikke spiser fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt noe om at brød verken er sunt eller usunt. 

Det er bare noe vi normalt ikke spiser. Akkurat som at enkelte normalt ikke spiser fisk. 

Kva er grunnen til at du ikkje et brød da? Allergi? Viss det er fordi du ikkje liker det, kan du prøve ein annan type. Litt dårlig utval i enkelte dagligvarebutikkar er det, men heimebakt er kjempegodt 🙂

Anonymkode: 8f828...652

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare komme med noe negativt du

Anonymkode: 1b2b7...df5

... seier debattanten som uttrykker seg så positivt, med formuleringar som "kjipe svette brødskiver". 😄

Egg er godt det! Eg har ikkje sagt at det er noko gale med egg, bortsett fra at det kan bli litt i overkant å ete opptil fleire for dagen. 

Kva skal forresten "Å jeez" bety? 🤔

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du overdriver.

Lag hva du vil til barnet ditt, så lenge hun får noe hun liker som er sunt og godt og metter utover dagen. 

Min treåring får mye brødskiver, men fordi han er mest glad i det.

Ellers kan han få med middagsrester eller annet han vil ha å spise. Hva er ikke viktig for meg, så lenge han blir mett og ikke får blodsukkeret i gjennom taket. Sender aldri med søtbakst el. 

Alltid frukt og/eller grønnsaker. 

Anonymkode: 46299...8e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... seier debattanten som uttrykker seg så positivt, med formuleringar som "kjipe svette brødskiver". 😄

Egg er godt det! Eg har ikkje sagt at det er noko gale med egg, bortsett fra at det kan bli litt i overkant å ete opptil fleire for dagen. 

En variant av herregud... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke ironien nei, det er lov å sparke oppover men ikke nedover

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke ironien nei, det er lov å sparke oppover men ikke nedover

Er det en oppover og nedover i debatten her? Det har jeg ikke fått med meg.

Anonymkode: db2cd...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2020 den 10.32, RockOn skrev:

Melk og potetmel. Dog ikke så mye av sistnevnte ser jeg. Men jeg kan garantere at de fleste bruker ferdigkjøpte, og det tror jeg du vet også. 

Det er ikke usunt med brød eller kornvarer. Det er i hvertfall ikke bra å sette små barn på lavkarbo. Så hva er så usunt med brød? 

Brød som inneholder grovt mel, korn og frø med et sunt pålegg er ikke usunt, tvert i mot. Særlig for barn som vokser. Enda mer supert er å putte oppi litt gulrot også. 

Så hva gir du barna dine sammen med fisk/kjøtt/kylling hvis du ikke spiser karbohydrater? 

Mener du at det ikke finnes karbohydrater i annet enn korn? Det er altså masse karbo i ris, potet, quinoa, søtpotet, andre rotgrønnsaker, frukt, bær, grønnsaker... 

På 28.8.2020 den 10.39, AnonymBruker skrev:

Spennende sammenkomster i din omgangskrets, skjønner jeg 😀 Alle sitter i ring og forteller hva barna har hatt til niste siste måned 😂😂😂

Anonymkode: db2cd...e49

Heh, nei, men på tomannshånd hender det jo at vi diskuterer. Nesten alle som spiser sunt har opplevd å få spisse ekle kommentarer om det på jobb når noen ser maten, fordi svært mange tar det som et personlig angrep om andre spiser sunnere enn dem selv. Vi er opptatt av både mat og trening, dermed blir det av og til nevnt. Jeg møter aldri mange samtidig, liker best å være med venner på tomannshånd, så neida, det er ikke en stor felles-samtale.

Temaet matpakke ble også tatt opp på foreldremøte, og jeg vet hva de fleste foreldrene jobber med. Da ble det litt snakk om det. Et foreldrepar insisterte på å fortsette å sende med muffins, sjokoladepålegg etc, mens de andre var mer på egg, frukt, grønnsaker, salat, kjøtt, fisk, bær, og til dels korn.

På 28.8.2020 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig å legge så mye i en lunsj. Ikke at middagsrester er særlig tidskrevende, da det ofte er rester etter middagen. Det jeg mener er at du skal sammenligne det med yrke og foreldre som tenker på barnas beste. 

Jeg har selv høyere utdannelse, selv om det ikke er av noe fancy, og jeg hadde kasta maten min hvis min mor hadde tatt med middagsrester som jeg måtte spise enten kalde eller romptemererte. Det er det verste jeg vet i voksen alder og kunne ikke drømt om å sende med barnet mitt det heller. 

Det skrytes av utdannelse, overtidsarbeid, det å tenke på barnets beste, også sender dere med kylling og pasta som skal ligge i romtemperatur i flere timer. Dere er ikke klar over at man kan bli skikkelig dårlig av både kylling og pasta som ligger i romtemperatur over tid? 

Det er da helt greit å sende med et barn middagsrester hvis barnet liker det og det er også helt greit å sende med brødskiver, eller knekkebrød med pålegg ved siden av (knekkebrød i matboks med pålegg blir mykt). 

Og kneip er jo mer som loff, men å si at brunost er et "nei" - pålegg er uvitenhet. Det er absolutt noe som kan spises i et variert kosthold. 

Anonymkode: 5cfdd...d9d

Det finnes matbokser som holder mat kald og/eller varm. Og ellers må man selvsagt sende med mat ungen faktisk liker og spiser. Det kan gå litt i perioder. For tiden liker ikke min kalde fiskekaker eller kjøttkaker, mens kald oppslåret biff/steik er ok. I perioder er hun glad i suppe (på mattermos, varm og god, ungen slipper selvsagt å spise kald koagulert suppe), i andre perioder foretrekker hun smoothiebowl (i mattermos, så ikke romtemperert most frukt). 

På 28.8.2020 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Eg hadde blitt lei av egg etter eit par veker med dette kostholdet! 😄

Og andre blir lei av brød hver dag. 

På 28.8.2020 den 12.18, RockOn skrev:

Hvilke ting? Det eneste som ble nevnt der som er korn er havre... Men ja, det er selve kornet/melet i brødet (og i pastaen etc) som gjør det mindre sunt. Hvis du rasper en gulrot oppi brødet blir selvsagt ikke gulroten usunn. Bokhvete er ikke korn. 

Pannekaker og knekkebrød kan fint lages helt uten korn. Pannekaker av egg, banan og litt mandelmel f.eks., og knekkebrød av f.eks. chiafrø, hampfrø, solsikkefrø, linfrø, fiberhusk, gresskarkjerner, sesamfrø, knuste nøtter som makademia, valnøtt, pecannøtter, paranøtter, cashew, mandler... variasjonsmulighetene er store.

Anonymkode: dc199...a8e

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingenting som helst i mot brød eller kornprodukter, hender vi har det også. I det hele tatt er vi altetende. Sunt kosthold er for meg stor variasjon. 

Så forstår ikke helt hvorfor du siterer meg?

Vi liker variasjon, og ser ikke på brød hver dag som variasjon, så da spiser vi en stor variasjon av proteiner, grønt og annet, til hvert måltid. Vi liker at maten er noe annet enn "fyllstoff", at hvert måltid gir noe. Bodde i sentraleuropa en periode, og i London ett år, så mulig der jeg har det fra.

Ja, for det britiske kjøkken er jo viden kjent for sin næringsrikhet og sunnhet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, for det britiske kjøkken er jo viden kjent for sin næringsrikhet og sunnhet 😅

Det er store forskjeller.

Der jeg jobbet var det salatbar, sunne varmretter, havregrøt, med mer. Gikk vi ut og hentet lunsj (det skjedde ganske ofte) var det på Pret (salat eller wrap), Wasabi Sushi og bento (bentoboks eller sashimi med salat), og et-par lokale steder jeg ikke husker navnet på lenger. 

Til middag er det et uendelig utvalg i sunne restauranter, eller gode råvarer om man lager mat hjemme. 

Hva som skjer i skolevesenet er en helt annen diskusjon, og en av mange grunner til at jeg vurderte Norge som et bedre land for en sunn oppvekst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det ikke finnes karbohydrater i annet enn korn? Det er altså masse karbo i ris, potet, quinoa, søtpotet, andre rotgrønnsaker, frukt, bær, grønnsaker... 

Det finnes matbokser som holder mat kald og/eller varm. Og ellers må man selvsagt sende med mat ungen faktisk liker og spiser. Det kan gå litt i perioder. For tiden liker ikke min kalde fiskekaker eller kjøttkaker, mens kald oppslåret biff/steik er ok. I perioder er hun glad i suppe (på mattermos, varm og god, ungen slipper selvsagt å spise kald koagulert suppe), i andre perioder foretrekker hun smoothiebowl (i mattermos, så ikke romtemperert most frukt). 

Jeg vet hva som er karbohydrater i, men jeg snakket da ikke om ketosediett. Men vil dette si at du synes ris, potet og søtpotet er greit...? Mens melet i grovbrød er usunt...?

Ja, biff er jo fin mat det. Men det er jo ikke anbefalt å spise rødt kjøtt mer enn et par dager i uken, så det er jo ikke sånn at det er særlig sunt eller variert om du sender med det flere dager i uken. 

Men du skriver at det er selve melet i brødskivene som er usunt. Du vet at dette begynner å bli litt vel drøyt hvis du mener at man skal unngå alt av mel og at biff til lunsj flere ganger i uka er bra. Hva er det som er så usunt med mel at du må unngå det helt? 

Som jeg har skrevet før, så spiser jeg omtrent ikke brød, jeg elsket det som barn da. Så jeg er ikke noe brødentusiast, jeg er heller ikke glad i restemat, ikke kalde og ikke romtempererte. Jeg er heller ikke så glad i middagsmat at jeg ønsker å spise middagen til lunsj dagen etter, derimot så gjør gjerne mannen min det, så vi kaster ikke rester.. Jeg spiser knekkebrød, faktisk det hjemmelagde som er uten mel... Ikke fordi mel er farlig, men fordi jeg fikk oppskriften etter å ha smakt på ett.

Det virker som du mener at hvis man spiser brød så er man usunn. Jeg vil påstå at det er ikke et par brødskiver om dagen som avgjør om du har et sunt eller usunt kosthold. 

Og selvfølgelig vil noen foreldre sende med muffins, boller, syltetøy og nugatti på brødskiva, men problemet er da ikke brødskiva i det tilfelle.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, Jamie Oliver viste jo det da han dro rundt til de ulike skolekantinene 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsom tråd! Har ikke lest absolutt alle svarene her. Tenkte bare bidra med min lille matpakkehistorie; vi har ikke noe spes god råd, men det hadde man ikke merket på ungen. Hun er kledd i gode kvalitetsklær- og sko og morsom matboks. De første ukene i barnehage hadde vi en 2-etasjes matboks stappfull av godsaker, men måtte bare slutte med det da lite av det ble spist. Vi har endt på en alt-i-ett-pannekake med havregryn og grovmel, og knekkebrød. Hver eneste uke. Ungen er et rutinemenneske, what can you do.

Anonymkode: 99d23...464

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er store forskjeller.

Der jeg jobbet var det salatbar, sunne varmretter, havregrøt, med mer. Gikk vi ut og hentet lunsj (det skjedde ganske ofte) var det på Pret (salat eller wrap), Wasabi Sushi og bento (bentoboks eller sashimi med salat), og et-par lokale steder jeg ikke husker navnet på lenger. 

Til middag er det et uendelig utvalg i sunne restauranter, eller gode råvarer om man lager mat hjemme. 

Hva som skjer i skolevesenet er en helt annen diskusjon, og en av mange grunner til at jeg vurderte Norge som et bedre land for en sunn oppvekst. 

Nettopp. De tingene du beskriver handler vel mer om at det er godt utvalg i storbyer, tror de færreste skolebarn har sånt. Det er for øvrig også ganske vanlig med matpakke (packed lunch) i Storbritannia, som oftest sandwiches, altså brødskiver (jeg har vært au pair der og smurt mange matpakker i min tid ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2020 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Jeg liker og sende med det vesla på 17 måneder liker :) 

Ca 2 ganger i uken kan jeg sende med en spesiell lunsj 

pasta salat, pasta, mais, gulrot og brokkoli

Fiskekaker med pastaskruer og litt cherry tomater.

Og litt andre diverse men er jo sunne ting jeg sender med i matpakka

Besteforeldra hennes mener at jeg overdriver litt med matpakka. Men jeg ser ofte at foreldre sender med veldig mye spesiellt til barna for og spise i barnehagen som vaffler og muffins noen ganger nesten middag. Vesla er ikke så glad i brø hele tiden så då må jeg jo tenke litt kreativt😂

Anonymkode: 42082...e7f

Har prøvd å være kreativ men guttungen spiser mye bedre når det er enkelt som brødskiver 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 28.8.2020 den 18.05, Maleficenta skrev:

Har prøvd å være kreativ men guttungen spiser mye bedre når det er enkelt som brødskiver 

Ja hvorfor skal barn måtte plages med å spise alskens salater når de kan spise brødskiver med GOdt pålegg @

Anonymkode: 59d79...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvorfor skal barn måtte plages med å spise alskens salater når de kan spise brødskiver med GOdt pålegg @

Anonymkode: 59d79...88d

Fordi enkelte barn foretrekker det, og spiser ikke brød fra matpakke? Man må jo se an barnet og sende med mat de liker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo barnet som er viktig oppi dette her. Barnet skal ha en sunn (nok) matpakke, og kose seg med den samtidig som det er påfyll av energi. Da sender man vel med det barnet liker? Min unge hater middagsmat, og det hadde aldri blitt spist. Men han koser seg med brødskiver, knekkebrød, yoghurt og eple. Så da får han det da. Og han er garantert ikke sjalu på de med middag i matboksen. 

Anonymkode: 238df...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...