AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Hei! Håper noen kan hjelpe meg 😊 Jeg har fått en oppdragsgiver som ønsker tjenestene mine uten at jeg går inn på fast kontrakt pdd. Har opplyst om min normale fastlønn (680 000 innenfor markedsføring), dette hadde jeg fått om de kunne tilbudt meg fast jobb. Som frilans/enk, hva burde jeg fakturere for å havne på noenlunde lik årslønn? På forhånd takk! Anonymkode: 1b661...a60
Boletta Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Legg på minst 26 % for å dekke arbeidsgiveravgift (ev forsikring) og feriepenger. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 680 000 / 1950 = 348,70 kr/t 348,70*1,12 feriepenger *1,141 arb.giveravgift*1,02 min.pensjonsinnskudd = 452,5 kr/t i tillegg må du plusse på forsikringer, og justere for en evnt faktureringsgrad. Vil du fortsatt kunne fakturere for like mange timer som du ville jobbet hvis du var ansatt? Anonymkode: 65156...d94
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 sorry dumt spm(ikke ts) men fakturerer fra enk. er ikke feriepenger i den fastlønnen? det blir dyrt for en oppdragsgiver😬 Anonymkode: c9e09...ded
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: sorry dumt spm(ikke ts) men fakturerer fra enk. er ikke feriepenger i den fastlønnen? det blir dyrt for en oppdragsgiver😬 Anonymkode: c9e09...ded Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, men det du fakturerer er det oppdragsgiver betaler. Dvs hvis man ikke fakturerer med feriepenger inkludert blir det ikke feriepenger. Timesprisen for en oppdragsgiver er høyere enn det timelønnen vil være, men hvis man fakturerer riktig vil det være tilsvarende som det en arbeidsgiver faktisk betaler. Anonymkode: cd349...783
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: sorry dumt spm(ikke ts) men fakturerer fra enk. er ikke feriepenger i den fastlønnen? det blir dyrt for en oppdragsgiver😬 Anonymkode: c9e09...ded Kan hende jeg var litt for rask og at feriepenger var inkl i den årslønnen ja. Ikke la deg avskrekke av at timesprisen ser høy ut. Arb.giver kunne jo ansatt deg i stede, men velger å la vær for å ha større fleksibilitet og økonomisk frihet. Det må den innleide ta seg betalt for. I utgangspunktet ville jeg sagt at det absolutt minimum du skal fakturere er: ønsket lønn pr time x 1,12 feriepenger x 1,141 arb.giveravgift x 1,02pensjonstrekk = timespris ut med tanke på at risikoen overføres fra arb.giver til arb.taker ville jeg tatt med noen ting til x 1,095 for å dekke inn 10 sykt barn dager og 12 egenmeldingsdager (høyaktuelt i disse dager) x 1,07 for å dekke de første 16 dagene ved sykemelding faktureringsgrad og pris på forsikringer må og bakes inn. Man bruker jo også gjerne noen timer på å adimistrere eget firma, det må også tas med.Hvis man nå blir ansvarlig for å dekke kurs, telefon, internett, transport o.l selv, må det bakes inn. Alle disse kostnadene arb.giver normalt har på en ansatt må inkluderes, og på toppen av det hele bør man også ha en liten fortjeneste. For eksempelets skyld kan vi si at faktureringsgrad er 70%, for å kompensere for det må du gange med 100/70. Og vi antar at forsikring er 12 00 pr år og du forventer å kunne fakturere for 1200 timer. Som ansatt ville du fått maks pensjon på 7%. Du bruker 2 dager pr mnd på administrasjon av eget firma. 350 kr/t x 1,12 feriepenger x 1,141 arb.giveravgift x 1,07 pensjonstrekk x 1,095 for å dekke inn 10 sykt barn dager og 12 egenmeldingsdager x 1,07 for å dekke de første 16 dagene ved sykemelding x 1,43 faktureringsgrad (ant.timer du ville jobbet som ansatt / timer du kan fakturere for som innleid) x 1,1 adm.kost + 10kr forsikring/ant. forventede fakturerbare timer = 888 kr/t I dette eksempelet er det ikke tatt med fortjeneste, eller utgifter til f.eks regnskapsfører. Poenget med det hele er at for å kompensere for alle goder man har som ansatt så må timesprisen settes høyt. Anonymkode: 65156...d94 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå