AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Er på jakt etter ny hund, ønsker en hund som liker å være inne, som søker kos og liker barn. Den må være robust nok til å være med på tur på vinteren. Usikker på om vi vil ha en liten hund eller mellomstor. Fordeler og ulemper med begge deler? Evt forslag til rase, og hvorfor? Og vi vil gjerne ha hund så snart som mulig 🙈 Anonymkode: 7393a...2ad
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Tennene på små hunder har det med å bli dyre. Alle jeg kjenner som har små hunder har slitt med å få de stuerene. Mange har aldri lykkes helt. Vi brukte bortimot ett år på å få vår 95% stueren. 100% stueren var hun ikke før hun var 1,5 år. Små blærer blir fort full! De to tingene jeg nevner her er grunnen til at jeg mest sannsynlig aldri vil skaffe meg en liten hund igjen. Er veldig glad i den vi har og vil selvfølgelig aldri bytte henne bort, men det har vært en del fortvilelse underveis som jeg ikke vil gjennom igjen dessverre. Veldig trist siden rasen er helt herlig! Fordeler med liten hund: Lett å ta med seg siden de ikke tar så mye plass. Spiser ikke så mye. Mange av de små hundene er kraftig undervurdert som turkamerater. Min papillon går i mange mil uten problem. Hun hopper og klatrer der hun må/klarer. Det er ingen problem å løfte henne de stedene der det blir for langt eller høyt for henne å hoppe. Vinteren er hun ikke noe glad i, men det er ingen problem å ta henne med på tur da også, men må kle på litt de kaldeste dagene. Anonymkode: 5865a...690
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Har en mellomstor på 12 kilo og en liten på knappe 3 kilo. Den eldste hunden er mye bedre å kose med! Litt mer å ta i 😅 Yngste er lett å ta med seg overalt, og sjarmerer alle i senk. Folk tror hun er valp. Hun sliter derimot når det er kaldt eller regner, da skjelver hun og setter seg ned. Ender ofte opp med å ta henne under jakka. Som nevnt over er små hunder vanskeligere å få stuerene. Min tisset inne til hun var rundt 10 måneder gammel, og vi prøvde alt! Ble litt desperat en stund. Hun satt seg bare ned, samme om det var midt på gulvet eller på et teppe. Ga ingen tegn på forhånd. Vet ikke hva jeg ville valgt igjen, egentlig. Klarer ikke velge den ene ovenfor den andre, de er så ulike og gode på sine måter. Men som sagt, den eldste er best å kose med hvis du skal ha selskapshund - selv om lille er innmari god hun også ❤️ Anonymkode: f0a92...8e9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Tennene på små hunder har det med å bli dyre. Alle jeg kjenner som har små hunder har slitt med å få de stuerene. Mange har aldri lykkes helt. Vi brukte bortimot ett år på å få vår 95% stueren. 100% stueren var hun ikke før hun var 1,5 år. Små blærer blir fort full! De to tingene jeg nevner her er grunnen til at jeg mest sannsynlig aldri vil skaffe meg en liten hund igjen. Er veldig glad i den vi har og vil selvfølgelig aldri bytte henne bort, men det har vært en del fortvilelse underveis som jeg ikke vil gjennom igjen dessverre. Veldig trist siden rasen er helt herlig! Fordeler med liten hund: Lett å ta med seg siden de ikke tar så mye plass. Spiser ikke så mye. Mange av de små hundene er kraftig undervurdert som turkamerater. Min papillon går i mange mil uten problem. Hun hopper og klatrer der hun må/klarer. Det er ingen problem å løfte henne de stedene der det blir for langt eller høyt for henne å hoppe. Vinteren er hun ikke noe glad i, men det er ingen problem å ta henne med på tur da også, men må kle på litt de kaldeste dagene. Anonymkode: 5865a...690 Vi har papillon og har aldri hatt problemer med tennene og hun var nesten helt stueren fra 3 mnd alder så dette er nok individuelt. Vår elsker også snø og vinter, dog ikke så fan av regn. Men med hundejakke så er vi på lange turer både sommer og vinter, sol, snø eller regn. Anonymkode: 2acca...1ec
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har papillon og har aldri hatt problemer med tennene og hun var nesten helt stueren fra 3 mnd alder så dette er nok individuelt. Vår elsker også snø og vinter, dog ikke så fan av regn. Men med hundejakke så er vi på lange turer både sommer og vinter, sol, snø eller regn. Anonymkode: 2acca...1ec Glemte å si, vår en en skikkelig kosehund og vil gjerne ligge på fanget og kose i tillegg til masse lek, tur og trening. Glad i katter, mennesker og barn også. Anonymkode: 2acca...1ec
c0ffebe4n Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 (endret) Jeg stortrives med vår cockapoo (liten hund), hun er så lett å ha med å gjøre, lydig, rolig, lite bjeffende, frisk (denne hundemixen har få helseproblemer) krever mye kos og minst to-tre gåturer daglig. Til å være liten tåler hun gode turer og elsker å være ute, men sover også masse i løpet av dagen. Perfekt mix for meg i alle fall! ☺️👍🏼 Endret 27. august 2020 av c0ffebe4n
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har papillon og har aldri hatt problemer med tennene og hun var nesten helt stueren fra 3 mnd alder så dette er nok individuelt. Vår elsker også snø og vinter, dog ikke så fan av regn. Men med hundejakke så er vi på lange turer både sommer og vinter, sol, snø eller regn. Anonymkode: 2acca...1ec Da tror jeg du har vært heldig mtp. tenner og stueren hund. Hvor gammel er deres? Jeg kjenner til flere med både papillon og papillon mix, og alle har endt opp med skyhøye dyrelegeregninger pga. tennene. Felles for oss alle er at dette har kommet når hunden blir noen år. Min rakk å bli 6,5 år før problemene med tennene ble skikkelig dyr. Nå er hun 8 år og nesten tannløs. Dette gjelder ikke bare papillon, men små hunder generelt. Det er ganske godt kjent at små hunder ofte får problemer med tennene. Jeg står ved at de er vanskelig å få stueren. Kjenner mange med små hunder, og samtlige har slitt med å få de stueren dessverre. Bortsett fra dette er papillon og mange andre små raser helt herlig. De klarer mye mer enn mange tror så fremst man behandler de som hunder og ikke leketøy. Det som er så fint med vår hund er at hun er like glad for en tur (i riktig vær) som hun er i sofaen. Hun vil helst ligge tett inntil oss hele tiden. Det man må være obs på er at små hunder ikke tåler så mye. Med det mener tenker jeg på at beinene i kroppen er svak. Vet om et par små hunder som har knekt en fot etter å ha hoppet ned fra sofaen. De hundene som har litt utstikkende øyne, f.eks. papillon, vil ikke nødvendigvis tåle så godt å få "et kakk" i hodet, for da kan øynene sprette ut. Dette skjedde med vår da en annen hund la labben oppå hodet hennes. Dyrelegen sa da at "øyenen spretter ut dersom du ser litt hardt på hodet deres" for å forklare hvor lite som skal til før dette kan skje. Det er viktig at man er forsiktig. Mange barn har lyst til å løfte de små hundene opp, men der har vi vært veldig streng på at ingen får løfte henne bortsett fra oss voksne nettopp for å unngå skader. Anonymkode: 5865a...690
Julie Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 På 26.8.2020 den 19.19, AnonymBruker skrev: Er på jakt etter ny hund, ønsker en hund som liker å være inne, som søker kos og liker barn. Den må være robust nok til å være med på tur på vinteren. Usikker på om vi vil ha en liten hund eller mellomstor. Fordeler og ulemper med begge deler? Evt forslag til rase, og hvorfor? Og vi vil gjerne ha hund så snart som mulig 🙈 Anonymkode: 7393a...2ad Velg i hvertfall en selskapshundrase 🙂 De aller, aller fleste hunder trives med å være på tur. Pelsen på de aktuelle rasene gir en pekepinn på om den vil trives utendørs på vinterstid. En kortpelset rase med tilnærmet null underhudsfett (eks Whippet) vil eksempelvis være mer frossen/kuldeutsatt enn en mer pelset rase, selv om det riktignok finnes mange gode dekken.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 4 timer siden, c0ffebe4n skrev: Jeg stortrives med vår cockapoo (liten hund), hun er så lett å ha med å gjøre, lydig, rolig, lite bjeffende, frisk (denne hundemixen har få helseproblemer) krever mye kos og minst to-tre gåturer daglig. Til å være liten tåler hun gode turer og elsker å være ute, men sover også masse i løpet av dagen. Perfekt mix for meg i alle fall! ☺️👍🏼 Dont, just dont.... Anonymkode: 337e0...34b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #11 Skrevet 28. august 2020 Jeg har hatt boxer, gordon setter, og nå tibetansk spaniel. Tibetansk er den mest fantastiske hunden jeg har vert borti. Den er så barnekjær🥰 leker med barna, sover med barna, skal vere med barna på alt ☺️ Ikke bjeffer den, lett å lære, super snill. Elsker tur like mye som sofa kos. Ofte med oss på fjellturer. Morsom hunderase. stueren uken etter vi hentet den ☺️ Boxer og er en fin familiehund. Veldig barnevennlig og er veldig glad i familien sin. men ikke lett for barn å gå tur med store hunder. Og store hunder røyter mye mer en små hunder. MYE!! Vetrinær blir dyrere, utstyr blir dyrere. mat blir dyrere, medisin blir dyrere. Anonymkode: 81c47...6a4
Hulderen Skrevet 28. august 2020 #12 Skrevet 28. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dont, just dont.... Anonymkode: 337e0...34b Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #13 Skrevet 28. august 2020 Små hunder fryser ekstremt mye på vinteren og er ikke spesielt eina for klimaet i Norge. Ville definitivt gått for en mellomstor. Anonymkode: 05492...05c
little fairy Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Du sier dere vil ha en hund som liker å være inne, men som kan tåle turer på vinteren? Har du tenkt noe på hvor mye tid du ellers i året vil bruke på hunden? Tenker da på tur og stimuli. Det er ingen garanti for at en hund liker barn selv om man f.eks kjenner noen som har en viss type rase og sier at den elsker barn. Jeg tror det er best å enten kjøpe en omplasseringshund, for da får dere vite om den takler barn, gemyttet osv. Eller å få valp. En valp lærer seg jo å leve med familien. Men det er jo mer krevende, og en valp kan også få problemer/bli redd dersom f.eks et barn gjør noe den ikke liker, noe som lett kan skje om en har småbarn som ikke forstår hundens språk. Har dere erfaring med hund? Vet dere om barnet takler hunder? Om dere har lite erfaring ville jeg startet med å gå turer med andre sine hunder bare for å se om det kan være noe, men også or å gjøre barnet hundevant. Da kan dere også få litt erfaring med ulike raser. Fordelen med små hunder er at de er lettere å ha kontroll på fysisk. For min del er det viktig. At en faktisk skal klare å holde hunden igjen fysisk dersom man må. En annen fordel kan også være at flere er interessert i å passe mindre hunder. Husk også at langhårete raser kan slite med snø i pelsen som setter seg fast på vinteren. Kan også kreve en del pelsstell. Mange hunder kan fint klare seg på lengre turer på vinteren om man tilpasser litt. Er f.eks mulig å bruke dekken og potesokker/sko. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 4 timer siden, Hulderen skrev: Hvorfor? Fordi doodle-buisnissen er en kynisk butikk som reklamerer hundene som superhunder som er barnevennlige, friske og allergivennlige som de i tillegg tar nesten dobbel pris for. Ikke er det underlagt noe kontroll i form av hvor mange kull hver tispe kan ha eller krav om helsesjekk av foreldredyrene. Et avkom er et resultat av foreldrene og det er INGEN garanti at valpen får kun de gode egenskapene til foreldrene. Kommersiell valpeproduksjon er noe alle burde styre unna Anonymkode: 337e0...34b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 Tusen takk for mange gode svar. Vi har inntil nylig hatt en lapphund. En fantastisk hund, men ettersom den trives aller best ute og det fort blir varmt for den inne, har vi funnet ut at vi ikke vil ha en til slik. Ellers en flott hund, men vi savnet selskapet med den inne. Og tross alt er det ganske mange timer i løpet av uka man er inne. I tillegg har vi en datter som er stor nok til å gå tur med en hund, av rett størrelse. Vi har nå sett på japansk spisshund og mittelspitz, samt kleinspitz. I og med at det er et stort tomrom etter hunden vi har hatt, og vi derfor ønsker ny hund raskt ser det ut til at både japansk spisshund og mittelspitz utgår på grunn av lange ventelister. Valget har nok falt på kleinspitz. Men er litt bekymret for størrelsen, altså at det vil føles som at vi ikke egentlig har hund ettersom vi er vant til en mye større hund. Samtidig tenker jeg at dersom den føles for liten er det ikke noe i veien for å anskaffe en til hund med tid og stunder. ts Anonymkode: 7393a...2ad
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt boxer, gordon setter, og nå tibetansk spaniel. Tibetansk er den mest fantastiske hunden jeg har vert borti. Den er så barnekjær🥰 leker med barna, sover med barna, skal vere med barna på alt ☺️ Ikke bjeffer den, lett å lære, super snill. Elsker tur like mye som sofa kos. Ofte med oss på fjellturer. Morsom hunderase. stueren uken etter vi hentet den ☺️ Boxer og er en fin familiehund. Veldig barnevennlig og er veldig glad i familien sin. men ikke lett for barn å gå tur med store hunder. Og store hunder røyter mye mer en små hunder. MYE!! Vetrinær blir dyrere, utstyr blir dyrere. mat blir dyrere, medisin blir dyrere. Anonymkode: 81c47...6a4 Mens min erfaring med tibbe er tvert motsatt! Den er en gneldrebikkje uten like, gneldrer på alt! Den klarer ikke å være i nærheten av andre hunder i det hele tatt, selv ikke om de skal være i samme hus i flere dager. Den er vanskelig å få husren, den har vanskelig for å bli opplært i noe som helst. Når de møter andre hunder er den helt hysterisk, og den roer seg ikke selv om den ser de andre hundene over tid. De jeg kjenner som har den opplever begrensninger i sin hverdag fordi hunden er som den er. Og dette er folk som har hatt og har andre gode hunder i tillegg til denne. Altså hundevante folk som har god kunnskap om hunder. Anonymkode: 777bc...b8f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode svar. Vi har inntil nylig hatt en lapphund. En fantastisk hund, men ettersom den trives aller best ute og det fort blir varmt for den inne, har vi funnet ut at vi ikke vil ha en til slik. Ellers en flott hund, men vi savnet selskapet med den inne. Og tross alt er det ganske mange timer i løpet av uka man er inne. I tillegg har vi en datter som er stor nok til å gå tur med en hund, av rett størrelse. Vi har nå sett på japansk spisshund og mittelspitz, samt kleinspitz. I og med at det er et stort tomrom etter hunden vi har hatt, og vi derfor ønsker ny hund raskt ser det ut til at både japansk spisshund og mittelspitz utgår på grunn av lange ventelister. Valget har nok falt på kleinspitz. Men er litt bekymret for størrelsen, altså at det vil føles som at vi ikke egentlig har hund ettersom vi er vant til en mye større hund. Samtidig tenker jeg at dersom den føles for liten er det ikke noe i veien for å anskaffe en til hund med tid og stunder. ts Anonymkode: 7393a...2ad Ikke tenk på størrelse, tenk heller på hvilke egenskaper dere vil ha i hunden. Anonymkode: 777bc...b8f 1
c0ffebe4n Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 On 8/28/2020 at 8:15 AM, AnonymBruker said: Fordi doodle-buisnissen er en kynisk butikk som reklamerer hundene som superhunder som er barnevennlige, friske og allergivennlige som de i tillegg tar nesten dobbel pris for. Ikke er det underlagt noe kontroll i form av hvor mange kull hver tispe kan ha eller krav om helsesjekk av foreldredyrene. Et avkom er et resultat av foreldrene og det er INGEN garanti at valpen får kun de gode egenskapene til foreldrene. Kommersiell valpeproduksjon er noe alle burde styre unna Anonymkode: 337e0...34b Det er sant! Men valget sto mellom sprøyta eller at noen tok imot en hund, siden hun bodde hos en dement dame som ikke kunne ta vare på henne. Så vi har tatt henne i mot og alle trives mye med det; jeg nevner navnet fordi hun er det, ikke nødvendigvis for å anbefale selve mixrasen til andre! Hun er en liten hund, og akkurat hun er i alle fall rolig, koseglad og glad i tur. Ikke alle er det, men det er min erfaring med akkurat denne hunden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå