AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 I forrige uke slapp VG til en som mente at koronahåndteringen er overdrevet og hysterisk. Dagens Næringsliv har i dag en lederartikkel som mener det er sunt med kritikk av strenge smittevernstiltak: "Hytteeiere i Sverige vil saksøke den norske stat, Oslo kommune vil oppheve skjenkerestriksjonene. I Europa demonstreres det mot bruk av munnbind. Alt i alt er dette sunnhetstegn." Anonymkode: a88ea...b0e 14
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 På tide at dette kommer frem i media. Det har vært en hinsides form for maktmisbruk, skremsel og ødeleggelser av folks liv. Og før noen sier noe: nei, man kan ikke skjerme alle fra alt HELE tiden. Anonymkode: 1251d...3b1 19
Kågebruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Vi har ikke hatt spesielt strenge tiltak her i Norge. Hadde det vært som i Frankrike og Italia med portforbud hadde jeg skjønt det. Vi har heller ikke munnbindpåbud. Skulle myndighetene bare latt de svake og eldre dø? Og ødelegge helsevesenet? Noe måtte ofres. Når det er sagt er jeg ikke klar for strengere tiltak igjen. Nok er nok. 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Akkurat nå, Kågebruker skrev: Vi har ikke hatt spesielt strenge tiltak her i Norge. Hadde det vært som i Frankrike og Italia med portforbud hadde jeg skjønt det. Vi har heller ikke munnbindpåbud. Skulle myndighetene bare latt de svake og eldre dø? Og ødelegge helsevesenet? Noe måtte ofres. Når det er sagt er jeg ikke klar for strengere tiltak igjen. Nok er nok. Mener ikke at tiltakene nødvendigvis ikke skulle vært gjennomført, det var muligens rett på det tidspunktet man ikke visste. Men nå føler jeg ting tyder på at det ikke er så skummelt som vi ble forespeilet, folk har jo blitt skremt til døde og endret atferd osv. Det er det jeg stiller spm til, om hvorfor man ikke evt kommuniserer det, at det kanskje ikke var såååå skummelt? reagerte verden som den gjorde pga Kinas reaksjon? og hva skjer i Kina nå egentlig? Anonymkode: 7da0b...cf8 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Vi må ha de tiltakene som helsemyndighetene setter i verk til enhver tid, enkelt og greit. Hytteeiere og andre "sutrere har jeg 0 sympati for, Anonymkode: 2b59d...0d9 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, Kågebruker skrev: Skulle myndighetene bare latt de svake og eldre dø? Nei, de skulle skjermet de svake og eldre, og latt det bli med det. I stedet har de satt alt inn på tiltak mot friske folk for at eldre fremdeles skal få sitte på cafe dagen lang. Meningsløst. Anonymkode: c75bc...fc2 7
Example Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Media har vel nærmest som samlet enhet i Norge presset på for hardere tiltak. De fikk bygd opp en forventning om påbud mot munnbind, og ble nærmest sjokkert over at det ikke skjedde. De skriver sensasjonsoverskrifter som: SISTE! 54 NYE SMITTEDE" - og knapt et ord om det aktuelle tallet er en nedgang fra dagen før, eller en synkende trend. For de store massene som ikke leser mer enn overskrifter eller ser sammenhengene og trendene, virker det som at det er voldsomt smittepress. 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Hytteeiere "krever sine rettigheter" 🙄For et overflodssamfunn vi lever i hvor "retten" til å feriere i Syden, de tre ukene med hytteforbud, og alle andre luksusgoder blir en kritisk invasjon av enkeltindividets rettigheter. Vi har det altfor godt. Håper at oljefondet blir oppbrukt så folk kan begynne å kjenne på litt ekte nød. Anonymkode: 20df4...c8c 3
Example Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hytteeiere "krever sine rettigheter" 🙄For et overflodssamfunn vi lever i hvor "retten" til å feriere i Syden, de tre ukene med hytteforbud, og alle andre luksusgoder blir en kritisk invasjon av enkeltindividets rettigheter. Vi har det altfor godt. Håper at oljefondet blir oppbrukt så folk kan begynne å kjenne på litt ekte nød. Anonymkode: 20df4...c8c Det er lett å be andre ofre noe, så lenge det ikke rammer en selv. Det har gått et halvt år siden restriksjonene kom. Hvor lenge skal hyttene stå der uten vedlikehold? De som har fulgt alle regler og anbefalinger har ikke vært der siden mars (og sannsynligvis enda lenger). Ville du brent ned ditt eget hus, dersom noen sa det ville vært bra for å hindre smittespredningen? Ta en for laget liksom. Uten noen form for kompensasjon. 10
000VF000 Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: I forrige uke slapp VG til en som mente at koronahåndteringen er overdrevet og hysterisk. Dagens Næringsliv har i dag en lederartikkel som mener det er sunt med kritikk av strenge smittevernstiltak: "Hytteeiere i Sverige vil saksøke den norske stat, Oslo kommune vil oppheve skjenkerestriksjonene. I Europa demonstreres det mot bruk av munnbind. Alt i alt er dette sunnhetstegn." Anonymkode: a88ea...b0e Stakkars hytteeierne, pandemiens virkelige offer. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, Example said: Det har gått et halvt år siden restriksjonene kom. Hvor lenge skal hyttene stå der uten vedlikehold? De som har fulgt alle regler og anbefalinger har ikke vært der siden mars (og sannsynligvis enda lenger). Det stod jo eksplisitt i loven at man kunne drive nødvendig vedlikehold av hytten. 5 minutter siden, Example said: Det er lett å be andre ofre noe, så lenge det ikke rammer en selv. Ville du brent ned ditt eget hus, dersom noen sa det ville vært bra for å hindre smittespredningen? Ta en for laget liksom. Uten noen form for kompensasjon. Du fremstiller det jo som om det er hytteeierne som har måttet ta det største offeret. Mange mistet jobben,ble permittert og opplevde at bedriften de eide gikk konkurs. Tror det oppleves som vesentlig tyngre enn å ikke få feriere på hytta i et halvt år. Anonymkode: 35d2a...85b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Det er lett å be andre ofre noe, så lenge det ikke rammer en selv. Det har gått et halvt år siden restriksjonene kom. Hvor lenge skal hyttene stå der uten vedlikehold? De som har fulgt alle regler og anbefalinger har ikke vært der siden mars (og sannsynligvis enda lenger). Ville du brent ned ditt eget hus, dersom noen sa det ville vært bra for å hindre smittespredningen? Ta en for laget liksom. Uten noen form for kompensasjon. Det handler om innstilling og perspektiv. Det var irriterende å ikke ta den ferieturen vi hadde planlagt i ett år, jeg jobber i en usikker bransje med mye permittering og nedbemanning, flere eldre i familien har syns det har vært trist med tiltak på sykehjem. Men det er ingen krise! Folk er så dramatiske at de ikke evner å sette denne unntakstilstanden i et større perspektiv. Vi er blitt så vant til overflodsgodene. Det handler ikke om at jeg fronter fullstendig altruisme, det handler om en grunnleggende fellesskapsfølelse, og klare å tilpasse seg et samfunn som ikke er så forutsigbart og overdådig og skjønne at velstanden ikke er en konstant. Anonymkode: 20df4...c8c 3
Gjest Niek79 Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 12 minutter siden, Example said: Det er lett å be andre ofre noe, så lenge det ikke rammer en selv. Det har gått et halvt år siden restriksjonene kom. Hvor lenge skal hyttene stå der uten vedlikehold? De som har fulgt alle regler og anbefalinger har ikke vært der siden mars (og sannsynligvis enda lenger). Ville du brent ned ditt eget hus, dersom noen sa det ville vært bra for å hindre smittespredningen? Ta en for laget liksom. Uten noen form for kompensasjon. Hytteforbudet kommer ikke tilbake. Det ble fastslått temmelig utvetydig av jusseksperter at det var grunnlovsstridig.
Example Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stod jo eksplisitt i loven at man kunne drive nødvendig vedlikehold av hytten. Du fremstiller det jo som om det er hytteeierne som har måttet ta det største offeret. Mange mistet jobben,ble permittert og opplevde at bedriften de eide gikk konkurs. Tror det oppleves som vesentlig tyngre enn å ikke få feriere på hytta i et halvt år. Anonymkode: 35d2a...85b Det er ikke stort man får gjort på dag, da man får ikke overnattet der. Dette unntaket er jo så snevert at det ikke hjelper stort. Hytteeiere er ikke de største ofrene, men de gjør et offer de også. Og det er lett å se ned på disse, dersom man selv ikke har hytte i utlandet. Dette kunne vært løst ved å gi anledning til å besøke hyttene karantenefritt, dersom man ikke oppsøker butikker osv. i Sverige. Noe som allerede står i det originale unntaket. Overnattningsforbudet gjør ting ganske mye vanskeligere. 2
Example Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler om innstilling og perspektiv. Det var irriterende å ikke ta den ferieturen vi hadde planlagt i ett år, jeg jobber i en usikker bransje med mye permittering og nedbemanning, flere eldre i familien har syns det har vært trist med tiltak på sykehjem. Men det er ingen krise! Folk er så dramatiske at de ikke evner å sette denne unntakstilstanden i et større perspektiv. Vi er blitt så vant til overflodsgodene. Det handler ikke om at jeg fronter fullstendig altruisme, det handler om en grunnleggende fellesskapsfølelse, og klare å tilpasse seg et samfunn som ikke er så forutsigbart og overdådig og skjønne at velstanden ikke er en konstant. Anonymkode: 20df4...c8c Det er forskjell på å droppe en ferietur til 10 000 kroner, og ha en feriebolig til flere millioner stående og råtne på fot (ja, jeg overdriver selvfølgelig litt), uten at det ser ut til at man får besøkt den på lang, lang tid. Man kan fint snakke om fellesskapsfølelse. Det var det også når det norske hytteforbudet gjaldt, selv om det var noe av det mest idiotiske som har kommet noen gang. Man kalte hytteeiere for egoister, fordi de ville sitte på fjellet alene i en hytte under en pandemi. Det er mye man ikke bryr seg om selv. Jeg er selv ikke noen stor konsertgåer, men jeg har fortsatt medfølelse for artister og andre i underholdningsbransjen som taper enorme mengder penger nå. Store som små. Det blir litt for enkelt å gi de en klapp på skulderen og si de tar en for laget her. Tiltakene rammer ulikt, det er det ingen tvil om. De største ofrene har barn, unge, og unge voksne gjort. Folk i små leiligheter i byen har som regel hatt en tøffere tid enn de som bor i store hus på landet med god plass. Det er lettere å sitte i karantene når du har 200 meter boltringsplass, enn hvis du sitter i en hybel på 10 kvadrat. 4
Example Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 11 minutter siden, Niek79 skrev: Hytteforbudet kommer ikke tilbake. Det ble fastslått temmelig utvetydig av jusseksperter at det var grunnlovsstridig. Og godt er det. Et forbud presset frem av hysterikerne og lokalpolitikere som ikke ville ha smitte til sin lille bygd. 3
Gjest Niek79 Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 9 minutter siden, Example said: Og godt er det. Et forbud presset frem av hysterikerne og lokalpolitikere som ikke ville ha smitte til sin lille bygd. Helt enig, fullstendig tåpelig. Hadde de stengt skiheisene (de stedene det var aktuelt) og utestedene så ville det mest sannsynlig vært langt tryggere å la folk reise på hyttene i påsken fremfor å trø oppå hverandre i byene.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Jeg har fått den mentale helsen ødelagt av dette. Anonymkode: 7da0b...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: På tide at dette kommer frem i media. Det har vært en hinsides form for maktmisbruk, skremsel og ødeleggelser av folks liv. Og før noen sier noe: nei, man kan ikke skjerme alle fra alt HELE tiden. Anonymkode: 1251d...3b1 Er det noen som har blitt det da? Og tror faktisk ikke du har peil på hva maktmisbruk, skremsel og ødeleggelse av folks liv vil si, dersom du mener dette har vært en hinsides form for maktmisbruk osv . Hjelpe trøste altså. Anonymkode: c2d91...06d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har blitt det da? Og tror faktisk ikke du har peil på hva maktmisbruk, skremsel og ødeleggelse av folks liv vil si, dersom du mener dette har vært en hinsides form for maktmisbruk osv . Hjelpe trøste altså. Anonymkode: c2d91...06d Jeg har blitt ødelagt. Ikke pga maktmisbruk men skremsel. Anonymkode: 7da0b...cf8 2
Anbefalte innlegg