AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Hallo Har noen slitt med migrene i svangerskapet? Jeg må bestille legetime i morgen, for jeg får ikke i meg smertestillende (ikke at paracet fungerer uansett). Jeg bare kaster opp i forsøkene eller tanken på tabletter, og vet ikke hva jeg skal gjøre.. Det er veldig hyppig denne hodevondten kommer. Går det over? Er i uke 13. Anonymkode: 56dfa...f08
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Hadde migrene hele svangerskapet, kunne ikke ta noe form for migrenemedisin, aldri ALDRI IGJEN. Anonymkode: fa7f7...69d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Det er nyere forskning som åpner for at gravide kan ta migrenemedisiner. Det er ikke bra verken for deg eller fosteret at du har heftige og hyppige migreneanfall. Da får du ikke i deg næring og har det ikke noe bra... https://forskning.no/svangerskap-smertelindring-medisiner/gravide-kan-bruke-medisiner-mot-migrene/501434 Anonymkode: 73937...b14 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Takk for svar 😊 Blir helt utslitt 😩 Anonymkode: 56dfa...f08
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hallo Har noen slitt med migrene i svangerskapet? Jeg må bestille legetime i morgen, for jeg får ikke i meg smertestillende (ikke at paracet fungerer uansett). Jeg bare kaster opp i forsøkene eller tanken på tabletter, og vet ikke hva jeg skal gjøre.. Det er veldig hyppig denne hodevondten kommer. Går det over? Er i uke 13. Anonymkode: 56dfa...f08 Jeg ville kontaktet legen. Kanskje det er rett med kortere fsger og mer hvile. Forøvrig: Paracet kommer i mange former. Sikkert enklere med brusetabletter. Jeg har alltid paracet stikkpiller liggende - for fordøyelsen min fungerer ikke i det hele tatt når jeg har migrene. Det blir ikke helt bra, men det tar toppen av smertene. Anonymkode: 619c4...ce5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde migrene hele svangerskapet, kunne ikke ta noe form for migrenemedisin, aldri ALDRI IGJEN. Anonymkode: fa7f7...69d Hvorfor kunne du ikke det? Ubrukelig lege? Anonymkode: 03e9b...b79
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Skulle også foreslå stikkpiller. Jeg fikk beskjed av min fastlege at jeg kunne ta sumatriptan ved migreneanfall, men jeg har bare 1-2 anfall i måneden typisk så det er ikke så ofte. Anonymkode: 7b995...5f6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg ville kontaktet legen. Kanskje det er rett med kortere fsger og mer hvile. Forøvrig: Paracet kommer i mange former. Sikkert enklere med brusetabletter. Jeg har alltid paracet stikkpiller liggende - for fordøyelsen min fungerer ikke i det hele tatt når jeg har migrene. Det blir ikke helt bra, men det tar toppen av smertene. Anonymkode: 619c4...ce5 Når jeg ikke er gravid tar jeg forøvrig 400 mg ibux. Hvis det ikke hjelper endel innen sånn 45 min, så tar jeg 1gr paracet stikkpiller i tillegg. Anonymkode: 619c4...ce5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Paracet skal jo ikke tas ved migrene avfall, fordi paracet kan fremkalle og forverre migrene. Elller er det bare hos meg? Også, migrene gir meg alltid kvalme, så jeg bruker nesespray når jeg har anfall - denne https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-imigran-glaxosmithkline-560006 Men den får man på resept, og og siden du skal uansett til lege, så kan du samtidig spørre legen om den passer for gravide. Anonymkode: 9464b...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Hvis det er migrene, så fungerer ikke Paracet eller Ibux. Da må man ha skikkelige medisiner beregnet på migreneanfall. Til vanlig har jeg 1-2 anfall i året i gjennomsnitt, mens når jeg er gravid har jeg flere anfall i uka. Det er en av grunnene til at jeg ikke skal ha flere barn! Anfallene ble også mye verre, jeg ble lammet i fjeset, kunne ikke snakke, lammet på den ene siden (kunne ikke løfte hånda eller foten på venstre side), de varte lengre, osv. Jeg kunne ta sumatriptan i svangerskapet et begrenset antall ganger. Dette i samråd med lege selvfølgelig! Du må kontakte lege og få snakket om dette. Det finnes også nesespray man kan prøve om man ikke får tatt tabletter. Men hvis det er litt til trøst så gikk mine anfall gravid over etter 1 trimester. De første 12 ukene var verst, de var helt for jævlig. I 2. trimester hadde jeg færre og færre anfall, og i 3.trimester hadde jeg nesten ikke noen anfall. Så det kan være det blir bedre for deg også utover! Anonymkode: 3547c...21c 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kontaktet legen. Kanskje det er rett med kortere fsger og mer hvile. Forøvrig: Paracet kommer i mange former. Sikkert enklere med brusetabletter. Jeg har alltid paracet stikkpiller liggende - for fordøyelsen min fungerer ikke i det hele tatt når jeg har migrene. Det blir ikke helt bra, men det tar toppen av smertene. Anonymkode: 619c4...ce5 Brusetabletter 😍 de hadde jeg helt glemt ❤️ litt smerter tåler jeg, men slik som det var idag var forferdelig.. 😢 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle også foreslå stikkpiller. Jeg fikk beskjed av min fastlege at jeg kunne ta sumatriptan ved migreneanfall, men jeg har bare 1-2 anfall i måneden typisk så det er ikke så ofte. Anonymkode: 7b995...5f6 Jeg tør ikke røre bak der, men som en annen her nevner er visst brusetabletter et godt alternativ jeg hadde glemt fantes 😊 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Paracet skal jo ikke tas ved migrene avfall, fordi paracet kan fremkalle og forverre migrene. Elller er det bare hos meg? Også, migrene gir meg alltid kvalme, så jeg bruker nesespray når jeg har anfall - denne https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-imigran-glaxosmithkline-560006 Men den får man på resept, og og siden du skal uansett til lege, så kan du samtidig spørre legen om den passer for gravide. Anonymkode: 9464b...b6f Skal spørre legen om nesespray er et alternativ for meg 😊 hadde vært flott om paracet faktisk fungerte LITT, men tviler.. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er migrene, så fungerer ikke Paracet eller Ibux. Da må man ha skikkelige medisiner beregnet på migreneanfall. Til vanlig har jeg 1-2 anfall i året i gjennomsnitt, mens når jeg er gravid har jeg flere anfall i uka. Det er en av grunnene til at jeg ikke skal ha flere barn! Anfallene ble også mye verre, jeg ble lammet i fjeset, kunne ikke snakke, lammet på den ene siden (kunne ikke løfte hånda eller foten på venstre side), de varte lengre, osv. Jeg kunne ta sumatriptan i svangerskapet et begrenset antall ganger. Dette i samråd med lege selvfølgelig! Du må kontakte lege og få snakket om dette. Det finnes også nesespray man kan prøve om man ikke får tatt tabletter. Men hvis det er litt til trøst så gikk mine anfall gravid over etter 1 trimester. De første 12 ukene var verst, de var helt for jævlig. I 2. trimester hadde jeg færre og færre anfall, og i 3.trimester hadde jeg nesten ikke noen anfall. Så det kan være det blir bedre for deg også utover! Anonymkode: 3547c...21c Takk for at du deler erfaringen din! Jeg håper at det kommer til å bli bedre her også. Det begynte for et par uker siden med litt vondt bare (vanlig hodepine) , men idag har det vært forjævlig med oppkast pga smertene.. Håper det bedrer seg 😊 Høres ut som du var ganske uheldig med migrene, det hørtes virkelig ille ut😢 Må nok til legen om jeg skal ha noe som faktisk funker for slik kan jeg ikke ha det.. Anonymkode: 56dfa...f08
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Hadde svangerskapsmigrene med aura fom uke 13 og hele veien ut. Det roet seg betraktelig i tredje trimester. Fikk migrenemedisin som fungerte med diverse andre tiltak (mørkt rom, sove, ta de raskt osv). Om det klaffet slapp jeg unna den verste hodepinen. Anonymkode: aff90...70e
Eneri Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Jeg ble plaget med migrene tidlig i tjueårene. Gikk gravid da jeg var 27 og 32. Begge gangene hadde jeg forverret migrene første trimester, deretter migrenefri resten av svangerskapet + noen måneder etter fødsel mens jeg fullammet. Paracet funker ikke på min migrene. Ibux funker litt hvis jeg klarer å ta det tidlig nok i anfallet, ellers Imigran. Jeg ble frarådet både Ibux og Imigran i svangerskapet. Men nå er min yngste 16 år, så mye har nok skjedd på medisinfronten siden den gang jeg var gravid.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Jeg er gravid i uke 19 nå. Til vanlig har jeg migrene ca 3-4 ganger i måneden(jeg har dog ikke så langvarige anfall). Nå har jeg anfall 5 dager i uka ca. Helt grusomt. Tar triptaner for det, men kan jo ikke ta det hver dag, så noen dager holder jeg bare ut(kan få det på kvelden og det varer noen timer til jeg sover av utmattelse). Har hatt det slik siden ca uke 10. At jeg fremdeles jobber 100 prosett er sikkert ikke bra, men jeg sliter med å si ifra siden jeg er i (relativ) ny jobb. Anonymkode: caa1e...d05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå