AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Naboen min ønsker å kjøpe min halvdel av garasjen. Vi er usikre på hvor mye av min tomt den står på (ifølge naboen står hele garasjen på mesteparten av min tomt). Er det noen som vet hvordan man går frem? Takstmann koster vel halve prisen av garasjen... Bor på et sted med lave tomtepriser og garasjen er gammel og ikke særlig stor. Mer som et skur skal jeg være ærlig. Anonymkode: c4f96...a71
Dillan Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Et alternativ er at han leier den av deg. Hvis han absolutt skal kjøpe bør han jo kjøpe den delen av tomta garasjen står på. Om du ikke har målebrev, har kommunen det. I de fleste kommuner kan du finne dette digitalt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 garasjesalg? Anonymkode: effc3...187 3
mamma til gogutta Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Kort oppsummert (du bør egentlig få bistand av noen): Det du må gjøre er å finne en pris du aksepterer (helst be nabo om å fremlegge et tilbud) og signere på kontrakten. Pass på at det i kontrakten fremgår at nabo har ansvar for alt det praktiske med og kostnader til fradeling, når kjøpesum skal betales (evnt sikkerhet for innbetaling) og at det omtales hva som skjer om fradelingen ikke godkjennes av kommunen. Det eneste som gjenstår for deg er da å gjennomgå og signere på delesøknad og være med på oppmålingsforretning. MEN tenk igjennom før du selger: ønsker du å selge? Avh av tomtens strl kan det bla ha betydning for din mulighet til å bygge tilbygg/terrasse/uthus el senere.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, mamma til gogutta skrev: Kort oppsummert (du bør egentlig få bistand av noen): Det du må gjøre er å finne en pris du aksepterer (helst be nabo om å fremlegge et tilbud) og signere på kontrakten. Pass på at det i kontrakten fremgår at nabo har ansvar for alt det praktiske med og kostnader til fradeling, når kjøpesum skal betales (evnt sikkerhet for innbetaling) og at det omtales hva som skjer om fradelingen ikke godkjennes av kommunen. Det eneste som gjenstår for deg er da å gjennomgå og signere på delesøknad og være med på oppmålingsforretning. MEN tenk igjennom før du selger: ønsker du å selge? Avh av tomtens strl kan det bla ha betydning for din mulighet til å bygge tilbygg/terrasse/uthus el senere. Takk for informativt svar og gode råd. Særlig dette med at naboen er anvarlig for det praktiske og kostnadene til dette, så slipper jeg. Og ja, jeg er bare glad for å "bli kvitt" garasjehalvdelen som står på en liten flik av en 8 måls tomt. TS Anonymkode: c4f96...a71
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 7 timer siden, Dillan skrev: Et alternativ er at han leier den av deg. Hvis han absolutt skal kjøpe bør han jo kjøpe den delen av tomta garasjen står på. Om du ikke har målebrev, har kommunen det. I de fleste kommuner kan du finne dette digitalt. Min feil. Jeg skrev sikkert ikke tydelig nok, men ja tomten den står på skal også selges. Utleie er ikke aktuelt for meg. TS Anonymkode: c4f96...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå