AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Hvordan er rutinene deres etter barnehage og skole? Når henter dere? Jeg er en del alene med dem på ettermiddagen, så her blir det gjerne mye skjerm rett etterpå, så får de slappet av litt og jeg laget middag. Men ser at de sliter med å finne på ting å gjøre, begynner å krangle fort og det er ikke så mange barn ute på hverdagene her. Kanskje jeg gjør dem en bjørnetjeneste med skjerm rett etter de kommer hjem? Er det bedre etter middag? Andre tips? Anonymkode: 0967b...bcb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Vi tar det helt med ro på ettermiddagene med snart 4åringen. Vet at det blir mer enn travelt nok når de begynner på skolen (har eldre barn også). Jeg henter 14.30 og da får mini en liten halv time med Barne-TV (barnehagen ville han bært på hviling denne tiden). I mellomtiden lager jeg ferdig middag. Etter middag leker han med lekene sine, stort sett koser han seg alene på rommet. Andre ganger når han ikke er helt i det hjørnet, finner jeg frem bordaktiviteter som tegning, plastelina, nabbi med mer. Ellers hører vi på lydbøker, leser. Føler ettermiddagene går fort og liker å ta det med ro. De eldste kommer seg frem og tilbake på aktiviteter selv så slipper kjøring nå for tiden (etter flere år med det). Bading eller dusj før «vanlig» Barne-TV 17.30-18 og deretter kveldsmat. Sjelden vi stresser med mer ut på lekeplass osv på ettermiddagene på hverdager da de er mye ute i barnehagen og vi slapper av godt inne. Anonymkode: 83867...810
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Vi pleier å lage en avtale om morgenen om at barnet skal leke med togbanen/dukkehuset/klinkekulebanen/Lego etc, så det «gjøres klart» alt før vi går om morgenen. På vei hjem snakker vi om avtalen, og vips, så sitter hen og leker. Lærer å holde seg til avtaler fra tidlig alder, lærer å huske på dem osv. Og alt annet ryddes vekk. Vinn vinn. Anonymkode: d8a7d...9c0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Jeg har barn på samme alder. Vi er sjelden hjemme før 16:30. De begynner stort sett å leke med en gang de kommer inn døren, eller hjelper meg med å lage middag. Spiser ca kl 17. Etter middag fortsetter de å leke sammen eller hver for seg, av og til med nabobarna. Stort sett inne, men særlig minstemann liker å leke i hagen. Eldste har nettopp begynt på skolen, og må legge inn tid til lekser. To ganger i uken er de på aktiviteter etter skole/bhg. TV/skjerm bruker vi sjelden i ukedagene, kanskje en ettermiddag i uken hvis de er ekstra sliten får de en halvtime-time med skjermbild. De styrer ofte på for seg selv, men vi prøver å gjøre noe sammen med dem hver dag. Bygge litt lego med dem, en liten sykkeltur osv alt ettersom hva de vil. Av og til er de med på praktiske gjøremål om ettermiddagen, som å dra på butikken osv (mindre av det nå i corona tiden) Anonymkode: 8ac26...2fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå