AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Del Skrevet 26. august 2020 Hei, Jeg skal lage biff i morgen, men trenger noen gode tips. Skrev "første" gang fordi jeg har laget det noen ganger før, men da kun i stekepanne og synes den alltid blir for svidd i kantene og rå inni. Med andre ord, jeg kløner mye på kjøkkenet (ikke bare med biff). Men jeg tipper jeg får det til om jeg får noen gode konkrete tips. Det er snakk om to biffstykker på 250 gram hver :) Så spørsmålene er: 1) Jeg ser flere skriver at man bør bruke stekepanne først, og så ovnen. Hvor lenge bør de stekes i panne og hvor lenge i ovnen? 2) Som tilbehør tenker jeg kanskje champignon og løk. Bør jeg har gul eller rød løk, og er det annet jeg også kan supplere med? 3) Jeg skal også pommes noisettes og bearnaisesaus, men jeg tar imot tips om noe bedre passer. Jeg er som sagt ikke supererfaren her, så jeg får beklage om mine spørsmål er amatørmessige. Men håper å lære noe av noen mesterkokker online :) Mvh Trond Anonymkode: 158e1...086 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Del Skrevet 26. august 2020 PS! Jeg ser for meg indrefilet, det er vel best. Men tar imot tips her også. Akkurat denne gangen er ikke pris viktig, jeg vil bare lage så godt som mulig Mvh Trond Anonymkode: 158e1...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Del Skrevet 26. august 2020 Jeg liker best ytrefile, men det er samk og behag. Anonymkode: 72db2...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Del Skrevet 26. august 2020 Skal du være garantert bra resultat er den beste måten å krydre biffene før du vakumpakker de og hiver de i et vannbad hvor du har en sous vide-sirkulator. Da stiller du inn ønsket kjernetemperatur, og når det er tid for å spise tar du dem ut av vakumposene, tørker av og steker på høy temperatur i ett minutt på hver side for å få en fin stekeskorpe. https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/frityrgryter-og-fonduer/sous-vide-sirkulator-005527/ Anonymkode: fdd03...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 26. august 2020 #5 Del Skrevet 26. august 2020 Jeg kjøper som regel indrefilet, tar de ut av kjøleskap ca en time før steking. Da taper biffen mindre væske under steking. Smelter margarin, når det er gyllent hiver jeg de på på høyeste varme. Lar de bli brune på begge sider før jeg skrur ned til medium og lar de ligge i 6-7 min til ca. Da blir de rosa inni. Snur de innimellom. Pass på i starten så de ikke blir svidd. Liker godt fløtegratinerte poteter, kjøper ofte Bama sine som er ferdige. Den minste pakken holder til 2-3 stykk. Kan i kjele på svak varme eller i ovn med ost på i 15 min på 200 gr. Asparges til er min favoritt, skal bare kokes i 2-3 min. Kjøper også tomat som jeg deler i to og steker på begge sider. Når jeg har fløtepoteter syns jeg ofte saus blir overflødig, elsker peppersausen til Fjorland eller bearnaisesausen til Jacobs hvis jeg har bakt potet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ytmnd Skrevet 26. august 2020 #6 Del Skrevet 26. august 2020 Ikke ta biffen rett fra kjøleskap til panna, la den ligge på benken til den er romtemperert. viktig viktig! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elien Skrevet 26. august 2020 #7 Del Skrevet 26. august 2020 Noen tips her https://www.matprat.no/artikler/tilberedning/hvordan-oppna-den-perfekte-biffen/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Del Skrevet 26. august 2020 Takk for tips! Men er det slik å forstå at dersom jeg kun skal steke 2 x 250g stykker, så trenger jeg egentlig ikke ta det i ovnen? Mvh Trond Anonymkode: 158e1...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Del Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Men er det slik å forstå at dersom jeg kun skal steke 2 x 250g stykker, så trenger jeg egentlig ikke ta det i ovnen? Mvh Trond Anonymkode: 158e1...086 Du trenger ikke ha dem i stekeovn. Som andre skriver: Veldig viktig at kjøttet har vært i romtemperatur før det stekes. Jeg bruker jernstekepanne til biff. Det fungerer sikkert greit med teflon også, men jeg har en greie på at teflon ikke skal ha så høy temperatur. Biff steker jeg på høy varme, noen minutter på hver side. Deretter slår jeg av varmen, og lar biffene ettersteke på varmen som er igjen på jernstekepanna. Hvor lenge de skal "ettersteke" kommer an på hvor rosa/rød du vil ha dem. En annen ting som er viktig: Man kan være en superkokk, og gjøre alt riktig. Likevel vil kvaliteten på selve kjøttet påvirke resultatet. Jeg har stekt biff i flere tiår, men opplever innimellom at resultatet ikke blir bra fordi kjøttet ikke er bra. Vanligvis lar jeg kjøttet ligge i kjøleskapet så lenge som jeg våger før jeg skal bruke det. Gjerne til langt over "holdbarhetsdato". Men det er en fin linje mellom mørt, modent kjøtt og råttent kjøtt. Så da trenger du litt erfaring. Lykke til! Anonymkode: 1d274...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Del Skrevet 26. august 2020 For det første er det viktig å ta kjøttet ut i god tid før. Gjerne flere timer før så det blir ordentlig romtemperert. Deretter er det viktig å salte og pepre kjøttet godt før det stekes. Jeg pleier å steke kjøttet rundt 3-5 minutter (stort sett 4 minutter), men da er kjøttet på cirka 150-200g og blir medium rare ish. Vanlig mengde å beregne per pers. er 150-200g. Så med mindre du serverer mat til noen meget sultne mennesker, så burde 150-200g holde. Personlig synes jeg indrefilet er best, da det er mørt og har god smak, men dette er smak og behag. Som tilbehør hadde jeg anbefalt pannestekte kantareller eller sjampinjong, asparges og noen gode poteter. Om du vil ha løk så hadde jeg tatt gul løk. Poteter som er gode til biff kan være hasselback eller fløtegratinerte. I tillegg hadde jeg anbefalt en god hjemmelaget rødvinsaus om du vil virkelig ta den fult ut, men dette er kun min personlige mening Anonymkode: 8152a...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Del Skrevet 26. august 2020 Sjalottløk, fløtegratinerte poteter og peppersaus. Anonymkode: b14cb...d9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnfjording Skrevet 26. august 2020 #12 Del Skrevet 26. august 2020 Man kan ikke ta ut en enkelt biff og la den ligge i romtemperatur i timesvis, da vil du få uakseptabelt med bakterier, større stykker kan ligge litt lenger. Entrecote er den enkleste biffen å få god og saftig for nybegynnere, den har mye fett i seg som gir mye smak og saftighet til kjøttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. august 2020 #13 Del Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, Sunnfjording said: Man kan ikke ta ut en enkelt biff og la den ligge i romtemperatur i timesvis, da vil du få uakseptabelt med bakterier, større stykker kan ligge litt lenger. Entrecote er den enkleste biffen å få god og saftig for nybegynnere, den har mye fett i seg som gir mye smak og saftighet til kjøttet. Jeg er enig i at entrecôte er det beste stykket til biff, men jeg er ikke redd for å la den ligge et par timer i romtemperatur før jeg steker den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Del Skrevet 27. august 2020 12 timer siden, Sunnfjording skrev: Man kan ikke ta ut en enkelt biff og la den ligge i romtemperatur i timesvis, da vil du få uakseptabelt med bakterier, større stykker kan ligge litt lenger. Entrecote er den enkleste biffen å få god og saftig for nybegynnere, den har mye fett i seg som gir mye smak og saftighet til kjøttet. Også enig i at entrecôte er den beste biffen, men ikke enig i at det er den enkleste for en nybegynner. En god entrecôte skal ha god fettmarmorering, og man risikerer klumper med rått fett om man er unøyaktig med stekingen, så jeg synes TS sin idé om indrefilet er god, det er nok det mest idiotsikre stykket å starte med. Anonymkode: ed7f2...2db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 27. august 2020 #15 Del Skrevet 27. august 2020 Høy varme i jern eller stålpanne i max 2 min på hver side. Helt ned med varmen (skift ett. plate), inn med steketermometer. God klatt med smør i panna og et knust hvitløksfedd. Øs det lett fresende smøret over biffen med en skje mens den ettersteker. Hold på med dette til termometeret viser drøyt 50 grader (rundt 55 vil være medium rare for de fleste). Snu biffen en gang eller to underveis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 27. august 2020 #16 Del Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, spinner skrev: Høy varme i jern eller stålpanne i max 2 min på hver side. Helt ned med varmen (skift ett. plate), inn med steketermometer. God klatt med smør i panna og et knust hvitløksfedd. Øs det lett fresende smøret over biffen med en skje mens den ettersteker. Hold på med dette til termometeret viser drøyt 50 grader (rundt 55 vil være medium rare for de fleste). Snu biffen en gang eller to underveis. Hvis hvitløk blir brunstekt blir den bitter, så jeg ville aldri stekt hvitløk sammen med biff. Kanskje bare det siste minuttet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 27. august 2020 #17 Del Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Apocalypte skrev: Hvis hvitløk blir brunstekt blir den bitter, så jeg ville aldri stekt hvitløk sammen med biff. Kanskje bare det siste minuttet. Les hva jeg skriver. Knus et fed med flatsiden av kniven og la det ligge i det småfresende smøret. Gjerne sammen med en kvast timian. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Del Skrevet 27. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Men er det slik å forstå at dersom jeg kun skal steke 2 x 250g stykker, så trenger jeg egentlig ikke ta det i ovnen? Mvh Trond Anonymkode: 158e1...086 Jeg steker biffen på sterk varme til de er godt brune, deretter ca 5-10 min i stekeovn på 150 grader. Jeg liker den rosa inni,men ikke med blod. Jeg får alltid skryt for biffmåltidene her, ved siden av steker jeg gul løk,som jeg sukrer såvidt så den blir blank og fin,stekes sammen med chaminjong. Ved siden av bruker jeg kun blomkål og saus. Anonymkode: 52c42...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Del Skrevet 27. august 2020 Tips: bruk steketermometer uansett om det er stykker eller helt biffstykke. Brun på begge sider på høy varme i 1 minutt. Skru ned platen og stikk inn steketermometeret. Sett biffen til siden når kjernetempraturem viser 58 grader. Har du en kjempe god biff 😊 Anonymkode: ef125...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Del Skrevet 27. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tips: bruk steketermometer uansett om det er stykker eller helt biffstykke. Brun på begge sider på høy varme i 1 minutt. Skru ned platen og stikk inn steketermometeret. Sett biffen til siden når kjernetempraturem viser 58 grader. Har du en kjempe god biff 😊 Anonymkode: ef125...a32 Takk for mange gode tips! Sist jeg prøvde for noen år siden hadde jeg sterk varme i kort tid, men den ble fort litt svidd. Kanskje jeg ikke hadde latt den ligge i romtemperatur lenge nok? Men selv om den var litt svidd utenpå, var den nokså rå inni. Og får å få den nærmere medium måtte jeg steke mer, da hadde da svak varme men den ble fortsatt enda mer svidd utenpå. Er det noen nybegynner-tabber jeg begikk her? Dessverre har jeg ikke steketermometer, men skal prøve å låne et. Trond Anonymkode: 158e1...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå