AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Dette gjør jeg for å gå ned i vekt nå. Målet er å holde kostholdsendringen til noe jeg kan leve med i mange år: Ingen mat til kl 12. Deretter 1 eller 2 måltider av så mye frukt og bær jeg ønsker. 1 stort hovedmåltid en gang mellom kl 17- 20, bestående av 150-200 gr kjøtt, fisk, fugl eller kjøttdeig, Feks 1/4 del lapskausblanding (hender jeg tilsetter 1 ekstra potet og 1 ekstra gulrotbit) med 200 gr kjøttdeig, 1 fedd hvitøk, litt løk, ca 1 og en halv dl pastapenne/skruer, 1 boks kidneybønner, salt, pepper, krydder og vann. Kokes i en gryte. Gir meg ca 2 porsjoner mettende måltid. Avslutter med litt frukt senere på kvelden om jeg føler behov for noe mer.. Ønsker jeg snack tar jeg en liten lakrisstang eller noe annet i begrenset mengde dersom frukt på kvelden ikke frister. Jeg har et stillesittende liv og blir veldig mett på dette kostholdet. Blodsukkeret har stabilisert seg, Jeg har sluttet med å bli søvnig etter måltider slik jeg gjerne ble tidligere pga veldig store mengder med snop og ferdigmat fra butikken og varmedisken. Jeg teller ikke kcal og andre ting, jeg kjenner heller på hvordan jeg føler meg etter at jeg har spist noe. Jeg har kuttet ut all cola, brus, is, sjokolader, kaker osv fordi det bare dro meg tilbake til en usunn livsstil enda hvor hardt jeg prøvde. Jeg forsøker å tilpasse det til om det er varme eller kalde dager. På varme dager er matlaging noen ganger altfor varmt, men jeg har oppdaget at det går lettere å gjennomføre denne kostholdsendringen når jeg merker at kroppen trives med det jeg har innført hittil. Trikset er å lage enkle måtider som alt-i-ett-gryte på varme dager med minimalt arbeid på kjøkkenet. Det er utrolig hvor mye variasjon det blir kun ved bytte ut kjøttdeig med laksebiter uten skinn og bein. Og tilføre bønner eller linser og kikerter. og noen ganger kutte ut kjøttet. Om jeg er ute og treffer venner spiser jeg evt en hamburger (uten pomfrites eller cola, og ber om vann, eller to pizza stykker og vann. Jeg prøver å unngå alt som jeg brukte å spise tidligere, eller som kroppen har gitt tydelig tegn på at jeg bør unngå. Feks får jeg hjertebank av koffein har jeg oppdaget, så jeg kuttet det. Og det som tidligere var mine favoritter junk food, er plutselig begynt å ikke smake så godt som jeg husket det gjorde. Jeg har også måtte lære meg å innse at selv når noe er på tilbud i butikker, er det ikke nødvendigvis en matvare jeg har godt av. Feks er det på coop appen stadig rabattkuponger på matvarer som er usunne, tilogmed gratis noen ganger. Det har jeg lært meg å ikke se på som et godt tilbud og heller la vær å aktivere den rabatten. Og heller aktivere varer jeg kjøper uansett. Likeens med tilbud på rema og kiwi. Passer tilbudet med kostholdet jeg ønsker å fortsette med? Ja eller nei. Hvis nei er det ikke et godt tilbud uansett hvor billig det er. Har jeg gått ned i vekt? Det vet jeg ikke da jeg ikke har badevekt. Men jeg merker at jeg føler meg annerledes, og ikke har like mye sug etter usunne matvarer lenger. Noen her som har oppdaget det samme og som nå lever omtrent som jeg gjør? Anonymkode: 87486...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Jeg tenker mye av det samme som du gjør, mht innkjøp og hva som er et godt kjøp. Jeg tenker at selv det som er gratis, kommer med en skjult kostnad. Etter høytider er det ofte halv pris, eller mindre, på godterier og kaker. Jeg kan kjøpe det, men det kommer til å bli vanskelig å begrense seg når jeg har mye. I butikken trenger jeg bare å stå imot i noen minutter, hjemme er jeg konstant fristet. Men jeg tenker ikke på noe mat som usunn, lenger. Alt til sin tid, og alt med måte. Ingenting smaker mindre, men alt smaker mer, enn noensinne. Jeg har ganske faste spisetider, men i praksis er det ikke strengere enn "frokost, lunsj, middag", jeg spiser når jeg er sulten, og når det passer med andre ting jeg skal gjøre den dagen. Jeg er også veldig fan av enkel matlaging, og roterer komponentene sånn at jeg både kan spise variert og billig. Og jeg veier meg hver dag. Har gjort det i seks år nå, siden jeg nådde målvekt. Anonymkode: 72225...5da 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Det er bra du har funnet noe som passer for deg og din livsstil, jeg har veldig troen på at det er nøkkelen til en varig livsstilsendring! Jeg har gjort mye av det samme som deg, har tilpasset kostholdet på en måte som jeg trivdes med og klarte å opprettholde. Jeg kuttet ut frokost og hadde første måltid i 11-tiden, deretter hadde jeg et mindre måltid i 15-tiden, før jeg avsluttet med en større middag med mye grønnsaker i 18-tiden. Jeg opplevde også mindre sult og søtsug ved å følge dette kostholdet. Jeg telte ikke kalorier, men prøvde å begrense prosjonstørrelsene og gi meg når jeg var passelig mett. Noe av utfordringen min var at jeg tidligere følte på en emosjonell sult, i stede for en reel sult, så jeg prøvde å kjenne etter om jeg faktisk var sulten eller om jeg bare var stresset/trist, kjedet meg etc. Jeg tror også det har vært lettere for meg å kontrollere dette når jeg kuttet ut småspisingen og kun trengte å forholde meg til tre måltider. Jeg har også kuttet ut det meste av søtsaker og chips. Om jeg har blitt tilbydd takker jeg ja hvis det frister, men øver meg på å begrense mengden (selv om det er veldig godt). Jeg har i motsetning til deg likt å bruke litt erstatninger for det søte, som f.eks. sukkerfri saft og mye kaffe. Jeg gikk ned 30 kg på denne måten. Jeg har prøvd å gå ned tidligere men da har jeg ikke lykkes. Jeg tror grunnen til at jeg klarte det denne gangen var at jeg fant ut hva som faktisk fungerte for meg og min hverdag, samtidig som jeg var klar over utfordringene mine med overspising. Jeg tror alle har ulike grunner til at de har den vekten de har, om man ønsker å endre den må man vite hvorfor man gjør som man gjør og lage seg gode strategier for å håndtere det. Da fungerer ikke samme løsning for alle, man må finne noe som passer for hver enkelt. Det høres det ut som du har funnet, og det er bra! Anonymkode: 19683...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker mye av det samme som du gjør, mht innkjøp og hva som er et godt kjøp. Jeg tenker at selv det som er gratis, kommer med en skjult kostnad. Etter høytider er det ofte halv pris, eller mindre, på godterier og kaker. Jeg kan kjøpe det, men det kommer til å bli vanskelig å begrense seg når jeg har mye. I butikken trenger jeg bare å stå imot i noen minutter, hjemme er jeg konstant fristet. Men jeg tenker ikke på noe mat som usunn, lenger. Alt til sin tid, og alt med måte. Ingenting smaker mindre, men alt smaker mer, enn noensinne. Jeg har ganske faste spisetider, men i praksis er det ikke strengere enn "frokost, lunsj, middag", jeg spiser når jeg er sulten, og når det passer med andre ting jeg skal gjøre den dagen. Jeg er også veldig fan av enkel matlaging, og roterer komponentene sånn at jeg både kan spise variert og billig. Og jeg veier meg hver dag. Har gjort det i seks år nå, siden jeg nådde målvekt. Anonymkode: 72225...5da Hva er formålet med å veie seg hver dag? Butikken er en liten prøvelse egentlig fortsatt. Men det hjelper å tenke at usunne matvarer er full i dritt jeg ikke ønsker å fore kroppen min med Husker når jeg gjorde det, jeg fikk helt vondt i magen av tallene som vippet opp og ned og mest oppover. Nå har jeg en hyssingbit som er knyttet slik at den viser hva jeg målte rundt magen på det største. Det er det eneste målemiddelet jeg tillater meg for å få vekk fokuset på tall og cm. 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er bra du har funnet noe som passer for deg og din livsstil, jeg har veldig troen på at det er nøkkelen til en varig livsstilsendring! Jeg har gjort mye av det samme som deg, har tilpasset kostholdet på en måte som jeg trivdes med og klarte å opprettholde. Jeg kuttet ut frokost og hadde første måltid i 11-tiden, deretter hadde jeg et mindre måltid i 15-tiden, før jeg avsluttet med en større middag med mye grønnsaker i 18-tiden. Jeg opplevde også mindre sult og søtsug ved å følge dette kostholdet. Jeg telte ikke kalorier, men prøvde å begrense prosjonstørrelsene og gi meg når jeg var passelig mett. Noe av utfordringen min var at jeg tidligere følte på en emosjonell sult, i stede for en reel sult, så jeg prøvde å kjenne etter om jeg faktisk var sulten eller om jeg bare var stresset/trist, kjedet meg etc. Jeg tror også det har vært lettere for meg å kontrollere dette når jeg kuttet ut småspisingen og kun trengte å forholde meg til tre måltider. Jeg har også kuttet ut det meste av søtsaker og chips. Om jeg har blitt tilbydd takker jeg ja hvis det frister, men øver meg på å begrense mengden (selv om det er veldig godt). Jeg har i motsetning til deg likt å bruke litt erstatninger for det søte, som f.eks. sukkerfri saft og mye kaffe. Jeg gikk ned 30 kg på denne måten. Jeg har prøvd å gå ned tidligere men da har jeg ikke lykkes. Jeg tror grunnen til at jeg klarte det denne gangen var at jeg fant ut hva som faktisk fungerte for meg og min hverdag, samtidig som jeg var klar over utfordringene mine med overspising. Jeg tror alle har ulike grunner til at de har den vekten de har, om man ønsker å endre den må man vite hvorfor man gjør som man gjør og lage seg gode strategier for å håndtere det. Da fungerer ikke samme løsning for alle, man må finne noe som passer for hver enkelt. Det høres det ut som du har funnet, og det er bra! Anonymkode: 19683...7b7 Wow det er jo veldig bra! Husker du hvor lang tid det tok deg? Gikk du turer eller trente i tillegg? Anonymkode: 87486...b4e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Jeg tok grep for en del år siden, min oppskrift er; 1. Brøt båndet mat=kos. Lærte meg å se en film eller serie uten handen i godteskålen. 2. Skille fysisk og psykisk sult. Tenke "har jeg lyst på et tørt knekkebrød?". Er svaret nei, da spiser jeg ikke. 3. Lære meg om kalorier, og telle dette en kort periode. Forstod at jeg spiste for store mengder olje, fisk, avocado, med mer. 4. Spise meg akkurat passe mett. 5. Planlegge matuka, både frokost, lunsj og middag, og ukeshandle. Anonymkode: d3411...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er formålet med å veie seg hver dag? Husker når jeg gjorde det, jeg fikk helt vondt i magen av tallene som vippet opp og ned og mest oppover. Nå har jeg en hyssingbit som er knyttet slik at den viser hva jeg målte rundt magen på det største. Det er det eneste målemiddelet jeg tillater meg for å få vekk fokuset på tall og cm. Anonymkode: 87486...b4e Formålet er nettopp det, å fjerne angsten. Når jeg veier meg hver dag, blir jeg vant med svingningene, som kan være forbløffende store, men jeg vet at hvis det svinger, så går det både opp og ned, og raskt, mens reelle endringer i vekt er noe som tar tid, og de går bare den ene veien. Jeg lar ikke lenger en potensiell vektøkning få den tiden. Nå har jeg oversikten og kan regulere alle snikende vektøkninger før de blir for store, med enkle, effektive inngrep. Jeg er glad i mat og godteri, og jeg kan spise mye mer enn det jeg trenger, om jeg ikke tar bevisste grep. Selv blir jeg stresset av å skulle måle, spesielt om det er myke ting, som magen er et utmerket eksempel på. Jeg foretrekker klare, konsise, konkrete tall. Sitat Butikken er en liten prøvelse egentlig fortsatt. Men det hjelper å tenke at usunne matvarer er full i dritt jeg ikke ønsker å fore kroppen min med Jeg forsøkte det i en tjue, tredve år, siden det er det som stort sett anbefales, men ble bare stressa av det, og endte opp med å kjøpe den "dritten" likevel, og så føle meg dritt etterpå. Å ha et mer nyansert syn på mat/godteri føles mye mindre anspent, og jeg kjøper nesten aldri godteri lenger, heller. Anonymkode: 72225...5da 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forsøkte det i en tjue, tredve år, siden det er det som stort sett anbefales, men ble bare stressa av det, og endte opp med å kjøpe den "dritten" likevel, og så føle meg dritt etterpå. Å ha et mer nyansert syn på mat/godteri føles mye mindre anspent, og jeg kjøper nesten aldri godteri lenger, heller. Anonymkode: 72225...5da Jeg forsøker å finne sunnere "dritt" å spise som er bedre enn den andre "dritten" da Anonymkode: 87486...b4e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forsøker å finne sunnere "dritt" å spise som er bedre enn den andre "dritten" da Anonymkode: 87486...b4e Forsøkte det også. Det eneste som hjalp meg, var å endre måten jeg tenkte på mat, kropp og vekt. Anonymkode: 72225...5da
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow det er jo veldig bra! Husker du hvor lang tid det tok deg? Gikk du turer eller trente i tillegg? Anonymkode: 87486...b4e Tusen takk! Ja, er veldig fornøyd med at det fungerte. Tror jeg brukte 9 måneder totalt, hvor det gikk saktest de første månedene når jeg gradvis endret vanene mine, mens under korona hvor alle sosiale samlinger forsvant gikk det plutselig veldig raskt. Spørsmålet nå er om jeg klarer å vedlikeholde den nye livsstilen min. Anonymkode: 19683...7b7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Ja, er veldig fornøyd med at det fungerte. Tror jeg brukte 9 måneder totalt, hvor det gikk saktest de første månedene når jeg gradvis endret vanene mine, mens under korona hvor alle sosiale samlinger forsvant gikk det plutselig veldig raskt. Spørsmålet nå er om jeg klarer å vedlikeholde den nye livsstilen min. Anonymkode: 19683...7b7 Hvorfor er du usikker på det? Det så ut for meg som et bærekraftig opplegg. (Hah, sier man bærekraftig lenger 🤣) Anonymkode: 72225...5da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå