AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Har en 3-åring som ofte drar frem tusjer og fargeleggingsbok. Men han vil ikke fargelegge selv, vil bare at jeg eller pappaen skal fargelegge for ham. Han påstår han ikke klarer det selv. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: ddd76...9fc
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en 3-åring som ofte drar frem tusjer og fargeleggingsbok. Men han vil ikke fargelegge selv, vil bare at jeg eller pappaen skal fargelegge for ham. Han påstår han ikke klarer det selv. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: ddd76...9fc Prøvd å gjøre det sammen? Begge holder på pennen? fargelegger/tegner han i bhg? om ikke han vil fargelegge så er jo ikke det verdens undergang 🙂 Finn på noe annet. Anonymkode: 1835e...692 4
fire24 Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Et godt tips jeg fikk da barna skulle lære seg å skrive var å vise hvordan blyanten skal gå over papiret ved å bruke fingeren din. Stryk over papiret med fingeren din i det mønsteret du vil at barnet skal gjøre det med blyanten. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Har jobbet både i barnehage og i småklassene på barneskolen, og majoriteten av dem har en periode der de vil andre skal fargelegge for dem og tegne for dem for de syns ikke de er flinke selv og får ikke til selv. Bare sitt ned og gjør det sammen og skryt masse. Anonymkode: fa806...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Treåringen min er lik. Hun vil bare at jeg skal tegne for henne.. Anonymkode: f5e2a...b5a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Kjenner meg godt igjen! Er begynt å grue meg til fireårskontroll. Har høyrt at enkelte helsesjukepleiarar stiller strenge krav. Må kunne holde fargestift riktig og teikne sirkel og hodefoting på kommando... Barnet mitt liker å teikne, men bare kruseduller. Og så seier barnet kva farger eg skal bruke på dei forskjellige tinga i fargeleggingsboka. Eg roser etter beste evne, men det ser ut til at eg har fått ein liten perfeksjonist ... Bra vi er fleire. Anonymkode: 979ac...c2f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg godt igjen! Er begynt å grue meg til fireårskontroll. Har høyrt at enkelte helsesjukepleiarar stiller strenge krav. Må kunne holde fargestift riktig og teikne sirkel og hodefoting på kommando... Barnet mitt liker å teikne, men bare kruseduller. Og så seier barnet kva farger eg skal bruke på dei forskjellige tinga i fargeleggingsboka. Eg roser etter beste evne, men det ser ut til at eg har fått ein liten perfeksjonist ... Bra vi er fleire. Anonymkode: 979ac...c2f Hvorfor gruer du deg? Om ikke helsesøster er fornøyd så er det jo en grunn til det 🙂 da er det jo bare bra om dere får tips til hva dere bør øve på? Anonymkode: 1835e...692 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner meg godt igjen! Er begynt å grue meg til fireårskontroll. Har høyrt at enkelte helsesjukepleiarar stiller strenge krav. Må kunne holde fargestift riktig og teikne sirkel og hodefoting på kommando... Barnet mitt liker å teikne, men bare kruseduller. Og så seier barnet kva farger eg skal bruke på dei forskjellige tinga i fargeleggingsboka. Eg roser etter beste evne, men det ser ut til at eg har fått ein liten perfeksjonist ... Bra vi er fleire. Anonymkode: 979ac...c2f Min ble ikke testet på dette på 4 årskontroll? Er det vanlig? Han ble testet på hørsel, syn og forståelse av bilder/historien i en bok (slik som følelser, antall mennesker, farger etc) Anonymkode: 30e67...40f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min ble ikke testet på dette på 4 årskontroll? Er det vanlig? Han ble testet på hørsel, syn og forståelse av bilder/historien i en bok (slik som følelser, antall mennesker, farger etc) Anonymkode: 30e67...40f Det varierer ein god del fra plass til plass. Aner ikkje kva som er vanligast. Har ikkje vore på helsekontroll her ennå, så eg veit ikkje kva som blir krevd av barnet. Veit at blyantgrepet blir testa ut enkelte stader. Kan ikkje heilt sjå poenget, da det er to år igjen før barnet begynner på skulen. Tanken er kanskje å venne barnet av med "uvaner"? 🙂 Anonymkode: 979ac...c2f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Takk for svar, godt å se dette er vanlig blant flere. Vi skryter, oppmuntrer, prøver å vise hvordan holde tusjen, holder den sammen. Men da later han som han ikke greier å holde tusjen i det hele tatt. Han kommer hjem med masse malerier og tegninger fra barnehagen. Vi får vel bare fortsette å øve og oppmuntre og satse på at det går over. 🙂 Anonymkode: ddd76...9fc
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skryter, oppmuntrer, prøver å vise hvordan holde tusjen, holder den sammen. Men da later han som han ikke greier å holde tusjen i det hele tatt. Anonymkode: ddd76...9fc Luring! Jenta mi later av og til som om ho er baby med "slappe, korte armar". Da klarer ho ingenting! 😄 (Har ikkje småsøsken, så det det er ikkje det som er grunnen) Anonymkode: 979ac...c2f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Treåringen her er også sånn 😊 Anonymkode: a5376...18b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Hehe, jeg må le litt her. Sønnen min hadde en ped.leder i bhg som ga mye tilbakemelding om at han ikke ville tegne og ikke hadde blyantgrep før han fylte 3. Og jeg bekymret meg...og prøvde å oppmuntre til tegning uten hell. Herlighet for noen unødvendige bekymringer. Han er nå 5 og har perioder hvor han elsker fargelegging. Og blyantgrep, det kom av seg selv.. Ped.lederen var på jordet! Det skjønte jeg når vi fikk ny. Anonymkode: 56c7a...885
Hactar Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Tja, jeg ville bare ventet. Ingen av mine ville tegne noe særlig selv før de var blitt fem, men så plutselig ble det kjempeinteressant. Jeg tror de rett og slett de hadde større ambisjoner enn det finmotorikken kunne levere før det. Er jo ikke noe gøy når den tøffe traktoren du hadde visjoner om bare ser ut som en krusedull, haha!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en 3-åring som ofte drar frem tusjer og fargeleggingsbok. Men han vil ikke fargelegge selv, vil bare at jeg eller pappaen skal fargelegge for ham. Han påstår han ikke klarer det selv. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: ddd76...9fc Han går sikkert i en bhg der de voksne farger for barna som spør. Sånn er det i bhg jeg jobber som vikar. Latterlig å farge for barna,hva lærer de av DET?? Anonymkode: 903e8...a53
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe, jeg må le litt her. Sønnen min hadde en ped.leder i bhg som ga mye tilbakemelding om at han ikke ville tegne og ikke hadde blyantgrep før han fylte 3. Og jeg bekymret meg...og prøvde å oppmuntre til tegning uten hell. Herlighet for noen unødvendige bekymringer. Han er nå 5 og har perioder hvor han elsker fargelegging. Og blyantgrep, det kom av seg selv.. Ped.lederen var på jordet! Det skjønte jeg når vi fikk ny. Anonymkode: 56c7a...885 Jeg aner ikke hva en ped.leder skal se etter (jobber ikke med barn), men om det et utenfor normalen, så er det jo helt riktig å reagere på det. På tross av at det kom av seg selv senere. Jeg begynte å snakke sent, da jeg var liten. Såpass sent at mamma begynte å bli bekymret. Men plutselig kom det av seg selv. Og da jeg begynte å snakke, tok det visstnok ikke lang tid før jeg begynte ø snakke veldig rent. Det betyr ikke at det var feil å være bekymret, om noe var utenfor normalen. Anonymkode: ba91a...553
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg aner ikke hva en ped.leder skal se etter (jobber ikke med barn), men om det et utenfor normalen, så er det jo helt riktig å reagere på det. På tross av at det kom av seg selv senere. Poenget var at blyantgrep absolutt ikke er forventet for 3-åringer. De vil helst at det er på plass før skolestart... Å bekymre seg for fargelegging og tegning...er å bekymre seg for noe som påvirker barns utvikling i liten grad. I motsetning til språkutvikling som er veldig viktig. Anonymkode: 56c7a...885 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Min sønn hadde null interesse for fargelegging, og svært begrenset interesse for tegning og maling, til tross for at jeg prøvde å stimulere til dette. Jeg hadde liksom en forestilling om at barn likte dette basert på at jeg selv var glad i dette som barn. Han hang likevel ikke noe etter i utviklingen, og kunne skrive før han begynte på skolen. Anonymkode: afee8...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå