Rottenikken1 Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 (endret) Mange syntes det er galt å kritisere andres religion. Men Jesus gjorde jo det: «Dette folk ærer meg med leppene men deres hjerter er langt borte fra meg». «Det de lærer er menneskebud». I bibelsk tid var det et klart skille mellom religion og tilbedelse som Gud godkjente og som Gud ikke godkjente. Da isrealittene hadde tilbedt kanaeesiske guder som Baal og, Asjera og Molok i flere hundre år så viste Gud sin brennende vrede ved å tillate at isrealittene ble ført i fangenskapi Babylon i år 607 før Kristus. Disse profetiene som viste at Guds harme kom av at de drev med avgudsdyrkelse ble profetert av bla Profetinnen Hulda, og profetene Jesaja, Esekiel og Jeremia. Når Gud tydelig viste både ved ord og gjerning at han ikke godkjente alle religioner på den tiden, er det ikke da naturlig å tro det samme i dag? Endret 26. august 2020 av Rottenikken1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Det er lov å være uenig, også uten å være en drittsekk. Anonymkode: 786a4...5c2 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Nei, det er ikke galt og det kan være fruktbart, dersom det er konstruktivtog spesielt i en offentlig debatt. Men å påpeke at religiøse mennesker er dumme, irrasjonelle etc., det er teit og vitner om mangel på vitebegjær. Det er dessuten utrolig ufint å sitte overfor en religiøs person og hakke løs, når man egentlig ikke aner noe om hvordan vedkommende ser på eller praktiserer sin religion. Dette har jeg opplevd flere ganger, og disse personene har til felles at de ser verden sort hvitt og lytter mer enn de snakker når det kommer til temaer som handler om samfunn. Null forståelse, null nysgjerrighet, null vitebegjær, bare fordømmelse av vedkommendes religion. Kloke mennesker driver ikke på sånn. Anonymkode: edfcc...c08
Rottenikken1 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2020 (endret) Ingen kommentar til det. Men her er et av kjennetegnene som er med på å identifisere de sanne kristne som Gud godkjenner, for Jesus sa: «dere er ikke en del av verden, liksom jeg ikke er en del av verden» «vennskap med verden er fiendskap mot Gud» den sanne religion skulle altså ikke ha noe som helt befatning med politikk. Politiske forbineldser var noe Jesus advarte sterkt mot. Jesus sa at vi skulle være helt nøytrale i verdens anliggender. Uten å nevne noen bestemt religion så kan du jo undersøke om din religion passe med dette kjennemerket Endret 26. august 2020 av Rottenikken1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Å diskutere forskjell på tro er jo ikke noe problem, men å kritisere andre for at de tror annerledes det ser jeg ikke noe poeng i, da er det bedre å holde seg unna. Anonymkode: 69b95...399 2
Rottenikken1 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å diskutere forskjell på tro er jo ikke noe problem, men å kritisere andre for at de tror annerledes det ser jeg ikke noe poeng i, da er det bedre å holde seg unna. Anonymkode: 69b95...399 Jesus selv gjorde det. Jeg kritiserer ikke andre for deres religion. Jeg bruker bibelen Ved å sitere fra den hva den sier for å la Bibelen kritisere dem for meg. Da er det som om jeg lar Gud selv kritisere. Jeg sier hva bibelen sier og så kan du sammenligne. Kanskje du til om med må dømme deg selv. Endret 26. august 2020 av Rottenikken1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Det er både riktig og viktig å kritisere religion. Også kristendommen. Noe annet blir det å kritisere mennesker. Anonymkode: acfbb...5d9 1
Gjest theTitanic Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 45 minutter siden, Rottenikken1 skrev: Mange syntes det er galt å kritisere andres religion. Men Jesus gjorde jo det: «Dette folk ærer meg med leppene men deres hjerter er langt borte fra meg». «Det de lærer er menneskebud». I bibelsk tid var det et klart skille mellom religion og tilbedelse som Gud godkjente og som Gud ikke godkjente. Da isrealittene hadde tilbedt kanaeesiske guder som Baal og, Asjera og Molok i flere hundre år så viste Gud sin brennende vrede ved å tillate at isrealittene ble ført i fangenskapi Babylon i år 607 før Kristus. Disse profetiene som viste at Guds harme kom av at de drev med avgudsdyrkelse ble profetert av bla Profetinnen Hulda, og profetene Jesaja, Esekiel og Jeremia. Når Gud tydelig viste både ved ord og gjerning at han ikke godkjente alle religioner på den tiden, er det ikke da naturlig å tro det samme i dag? God bedring.
Rottenikken1 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er både riktig og viktig å kritisere religion. Også kristendommen. Noe annet blir det å kritisere mennesker. Anonymkode: acfbb...5d9 Jeg har inenting i mot andre mennesker. Egentlig skulle jeg ønske at alle mennesker var Jehovas vitner.
Gjest Alexz Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 20 minutter siden, Rottenikken1 skrev: Ingen kommentar til det. Men her er et av kjennetegnene som er med på å identifisere de sanne kristne som Gud godkjenner, for Jesus sa: «dere er ikke en del av verden, liksom jeg ikke er en del av verden» «vennskap med verden er fiendskap mot Gud» den sanne religion skulle altså ikke ha noe som helt befatning med politikk. Politiske forbineldser var noe Jesus advarte sterkt mot. Jesus sa at vi skulle være helt nøytrale i verdens anliggender. Uten å nevne noen bestemt religion så kan du jo undersøke om din religion passe med dette kjennemerket Jehovas vitne ?
Gjest Alexz Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Akkurat nå, Rottenikken1 skrev: Jeg har inenting i mot andre mennesker. Egentlig skulle jeg ønske at alle mennesker var Jehovas vitner. Nevermind, her fikk jeg svar 🙂
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 19 minutter siden, Rottenikken1 skrev: Jeg har inenting i mot andre mennesker. Egentlig skulle jeg ønske at alle mennesker var Jehovas vitner. Det beste er at folk holder seg unna den sekten, mange skjønner hvordan selskapet Vakttårnet fungerer og hvordan sekten oppsto for å samle inn penger til lederne. https://www.nrk.no/trondelag/mor-reagerer-pa-at-datter-solveig-_8_-fikk-handskrevet-forkynnelsesbrev-fra-jehovas-vitner-1.15127603?fbclid=IwAR1DzXqHLy4csZGPbVj-tL2QnSh2yZq5hO2JjnaMkOUGAdcRz9ijwOS79Qk https://www.jwfacts.com/ https://jwvictims.org/ Anonymkode: ca77c...0e5 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Nei det er ikke galt å kritisere andre religioner. Det er heller ikke galt at andre kritiserer din religion. 1
Collan Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 4 hours ago, Rottenikken1 said: Mange syntes det er galt å kritisere andres religion. Men Jesus gjorde jo det: «Dette folk ærer meg med leppene men deres hjerter er langt borte fra meg». «Det de lærer er menneskebud». I bibelsk tid var det et klart skille mellom religion og tilbedelse som Gud godkjente og som Gud ikke godkjente. Da isrealittene hadde tilbedt kanaeesiske guder som Baal og, Asjera og Molok i flere hundre år så viste Gud sin brennende vrede ved å tillate at isrealittene ble ført i fangenskapi Babylon i år 607 før Kristus. Disse profetiene som viste at Guds harme kom av at de drev med avgudsdyrkelse ble profetert av bla Profetinnen Hulda, og profetene Jesaja, Esekiel og Jeremia. Når Gud tydelig viste både ved ord og gjerning at han ikke godkjente alle religioner på den tiden, er det ikke da naturlig å tro det samme i dag? Så fordi det i den ene religionens eventyrbok står at andre religioner er feil så gir eventyrboka di deg rett til å kritisere andre religioner. Men hva om det i en av de andre religionenes eventyrbok står at andre religioner enn den er feil? Da har jo de like mye rett til å kritisere f. eks. kristendommen. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange mennesker som ønsker å la livene sine styres mer eller mindre bokstavtro av skrifter som gjenspeiler kulturen i Midtøsten for noen tusen år siden. Heldigvis er det svært få kristne som lever bokstavtro etter bibelen, de aller fleste har modernisert seg betraktelig. Men hvis man blar i det gamle testamentet fins det rikelig med fæle ting: https://www.salon.com/2014/05/31/11_kinds_of_bible_verses_christians_love_to_ignore_partner/ Quote Elisha went up to Bethel. As he was walking along the road, some boys came out of the town and jeered at him. "Get out of here, baldy!" they said. "Get out of here, baldy!" He turned around, looked at them and called down a curse on them in the name of the Lord. Then two bears came out of the woods and mauled forty-two of the boys. 2 Kings 2:23-25 NIV Quote You may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way. Leviticus 25:44-46 NLT De fleste skjønner at f. eks. aksepten av det å holde slaver kommer fra kulturen den gang, jeg tror ikke den mest ihuga konservative Krf-er i dag vil anbefale oss å holde slaver. Det viser bare at religiøse tekster er laget av mennesker, ikke guder.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Hvordan ligger det an med Harmageddon rottenikken ? 🤔 Du sa sist du skrev her inne ( I Mars) at vi snart kunne forvente en total kollaps i verden øyenstraks Anonymkode: f981c...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 5 timer siden, Rottenikken1 skrev: Jeg har inenting i mot andre mennesker. Egentlig skulle jeg ønske at alle mennesker var Jehovas vitner. Jeg skulle ønske alle var ateister. Anonymkode: 39ee0...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 On 8/26/2020 at 4:14 PM, Rottenikken1 said: Jesus selv gjorde det. Jeg kritiserer ikke andre for deres religion. Jeg bruker bibelen Ved å sitere fra den hva den sier for å la Bibelen kritisere dem for meg. Da er det som om jeg lar Gud selv kritisere. Jeg sier hva bibelen sier og så kan du sammenligne. Kanskje du til om med må dømme deg selv. Det er disse to det er forskjell på: "I min religion sier den hellige boken slik og slik, som jeg forstår er forskjellig på det og det punktet fra din religion og bok" Og så diskuterer dere forskjellene etter det. Du sier ikke "Din religion er dritt, min er best!" Du mener i begge tilfeller at din religion er den mest riktige, men om dere begge er åpne for en reflektert diskusjon så vil dere kunne ha en god samtale om de to, respektere at troen dere har er forskjellig. Det er unødvendig å hakke og kritisere, da er dere forresten uansett ikke gode troende siden ingen av religionene mener det er å være en god religiøs ved å yte vold. Det å være en disippel handler om å informere, ikke påtvinge. Jesus tvang ingen sies det, folk fulgte ham frivillig. Han snakket til de som hadde lyst til å høre. Om du møter noen i dag som du vil snakke med om dette men som ikke vil høre, så gjør du mest godt i å la dem være i fred om du ikke klarer å respektere, du er vel ikke ute etter bråk og krangel. Og møter du noen med en annen religion, så får du dem i hvertfall ikke med på laget med en gang om du disser andre folks tro først. Norge ble jo på en måte kristnet ved tvang, selv om flere etterhvert kom frivillig eller fulgte tradisjon. Vikingene hadde jo sin egen tro, som attpåtil var omtrent 500 år eldre enn kristu fødsel! Og en av de tingene som viser overgangen i starten av tusen-tallet best er jo stavkirkene våre, gudshus bygd i hedningestil, og det var altså en overlappingsperiode på mange hundre år. Selv tror jeg mest på buddhismen, og synes det er veldig greit med andre religioner, det finnes buddhister som tror på Gud og det finnes buddhister som ikke tror på Gud. Selve livssynet/religionen Buddhisme fokuserer ikke på gudespørsmålet, de fokuserer på livet og livsløpet, på organismene og elementene, på kroppen og det mentale, bevisstheten. Og de godtar dermed til en viss grad alle andre religioner, bortsett fra reglene, og evt. ritualene. Det handler ikke for dem om hva som skjer etterpå, men hva som skjer nå. Og de er heller ikke da basert på (Guds)frykt, om en ikke tenker på fokuset på lidelse -men der er også ikke perspektivet på frykten for lidelsen, men hvordan man skal kunne bli kvitt frykten og etterhvert også lidelsen. Jaja, så da har vi to forskjellige typer tro vi også, men jeg godtar din -godtar du min? Anonymkode: 69b95...399
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 På 26.8.2020 den 15.46, AnonymBruker skrev: Det er lov å være uenig, også uten å være en drittsekk. Anonymkode: 786a4...5c2 Det var ikke det tråden spurte om. Det er stor forskjell på å være uenig og utøve kritikk. Å være uenig er et standpunkt. Å utøve kritikk er en handling. Religiøse flest, og noen religiøse grupper spesielt, kan strekke seg til å godta det første, men som regel ikke det andre. Arnulf Øverland la aldri skjul på at han var uenig i bibelens budskap, men det var først da han hodlt foredraget "kristendommen - den 10. landeplage" i 1933 at han ble rettsforfulgt og stemplet som oppvigler kun ute etter å provosere. Antagelig ble han også drapstruet. Skulle Øverland latt være å holde foredraget? Skulle hans etterfølgende essaysamling blitt forbudt? For de fleste kristne var han utvilsomt en drittsekk som kunne snakke og skrive så stygt om deres religion. Anonymkode: a72c1...a93 1
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 På 26.8.2020 den 16.20, Rottenikken1 skrev: Jeg har inenting i mot andre mennesker. Egentlig skulle jeg ønske at alle mennesker var Jehovas vitner. Jeg er veldig glad for at ikke alle er Jehovas Vitner.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #20 Skrevet 31. august 2020 På 26.8.2020 den 16.14, Rottenikken1 skrev: Jesus selv gjorde det. Jeg kritiserer ikke andre for deres religion. Jeg bruker bibelen Ved å sitere fra den hva den sier for å la Bibelen kritisere dem for meg. Da er det som om jeg lar Gud selv kritisere. Jeg sier hva bibelen sier og så kan du sammenligne. Kanskje du til om med må dømme deg selv. Du kan sitere bibelen, så lenge du også forstår at ikke alle leser den bokstavelig. Noen tror religion er svart-hvitt. Men i virkeligheten er det veldig mange varianter av tro. Det alle kristne har til felles er troen på Gud og Jesus i all hovedsak. Når det kommer til spesifikke sitater i bibelen så har alle forskjellig tolkning, ulike kristne ser ulikt på det. Anonymkode: 726f5...3d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå