Gå til innhold

Få lubbent barn ned i vekt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min var også litt vel godt "polstret". Så at han hadde lagt på seg mye og fant ut at han over en lengre periode kjøpte en stor melkesjokolade og nudler hver dag. Pratet mye om kosthold og at godteri er forbeholdt helgene og har et ellers normalt kosthold. Han er nå 12 og har gått ned masse og er normalvektig. Lett å ta seg 2 nuddelpakker feks, men det alene er jo ca 800kcal! Og ikke metter det over tid heller.  Ser at han fort går i kjøleskapet hvis han kjeder seg, så må stadig minnes på om han er sulten eller om det er kjedsomhet. Så det kan jo hende at hun spiser i det skjulte, noe som egentlig er et dårlig tegn. Hun må jo få i seg mere mat enn hun forbrenner ellers vil ikke vekten gå oppover. 

Anonymkode: 0bddd...f15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun må jo få i seg mere mat enn hun forbrenner ellers vil ikke vekten gå oppover. 

Anonymkode: 0bddd...f15

Ts vet jo ikke om vekten går særlig oppover, hun sier bare at datteren har lagt noe på seg på mage, hofter og lår. Noe som kan være helt normalt når man nærmer seg puberteten.

Anonymkode: b8f46...bf3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rapportert tråden og håper moderatorene stenger den. Dette er utelukkende et spørsmål som burde rettes mot helsepersonell med kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt, grønt og magert kosthold med innslag av ekstra kos i helgene. Så tipper jeg det går seg til over tid. En næringsrik og mettende frokost er veldig viktig for å få en god start, og bidrar til å redusere lysten til ukloke, impulsive matvalg senere på dagen. Smoothie som eneste inntak til frokost er langt fra å anbefale. Det gir lite metthetsfølelse, øker blodsukkeret og vil trolig føre til mye småspising. Sats heller på havregrøt med ekstra-lettmelk, valnøtter og bær/frukt på toppen. Eller grove skiver med grønnsaker og proteinrikt pålegg som magerost/kalkunpålegg/egg etc. Omelett er også supert og metter lenge. Lunsjene og middagene du beskriver synes jeg høres ok ut. Så lenge du lager mat fra bunnen av og balanserer næringsstoffene kan barn spise normale porsjoner av det meste. 

Endret av Kitcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor det er så ille å spørre om dette. Rapportere tråden, liksom?

Vi har også denne problemstillingen hjemme. Det er snakk om en 12-åring. Ikke bare-bare å veie han. Aner ikke hva han veier, men ingen tvil om at han er overvektig....

Tar med meg gode råd videre! Vil absolutt ikke «slanke» han på den måten. Men prøver å tilby sunn, god mat. Håper han skal strekke seg, men han har vært overvektig noen år nå, så er redd det ikke er hokus-pokus med at han plutselig strekker seg.....

Synes dette er en helt OK problemstilling å ta opp i et fora som dette.

Anonymkode: 5524e...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvorfor det er så ille å spørre om dette. Rapportere tråden, liksom?

Vi har også denne problemstillingen hjemme. Det er snakk om en 12-åring. Ikke bare-bare å veie han. Aner ikke hva han veier, men ingen tvil om at han er overvektig....

Tar med meg gode råd videre! Vil absolutt ikke «slanke» han på den måten. Men prøver å tilby sunn, god mat. Håper han skal strekke seg, men han har vært overvektig noen år nå, så er redd det ikke er hokus-pokus med at han plutselig strekker seg.....

Synes dette er en helt OK problemstilling å ta opp i et fora som dette.

Anonymkode: 5524e...222

Poenget er vel at det er bedre å få råd hos helsepersonell som eventuelt også kan vurdere om det er grunn til å ta grep om vekten. For alt vi vet, kan datteren til ts være helt normal med tanke på vekt og utvikling, mens ts kan være sykelig opptatt av utseende/vekt, og får «blod på tann» av råd her inne.

Anonymkode: b8f46...bf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke sette i gang med å slanke et barn uten at det er i samråd med lege/helsesykepleier. Et barn som fortsatt vokser bør heller ikke slankes med i vekt men vokse inn i vekten. Dvs vekten holder seg på stedet hvil mens barnet blir høyere. Man skal i allefall ikke begynne å veie og ta vektkontroll av et barn, det er å be om en spiseforstyrrelse! 

En 10-åring har fortsatt flere år igjen der han/hun vil vokse seg lengre, det er også veldig vanlig å få litt ekstra valpefett i den alderen der, både for gutter og jenter. Særlig hos jenter så legger det seg over mage, lår og rumpe. 

Har en familie et generelt usunt kosthold så trenger man såklart ikke kontakte fagfolk før de gjør kostholdsendringer for hele familien, det er bare postitivt at hele familien legger om til et grønnere kosthold med mindre sukker og mindre raske karbohydrater og tomme kalorier, men da er det snakk om hele familien og ikke bare det ene barnet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var også «lubben» i den alderen, litt mage, rundt i kinna, men ikke unormalt mye. Hun fikk vanlig kost, og koste seg i helgene. 

Helsesøster på skolen sendte et skjema med oss hjem(etter ordinær undersøkelse på skolen), og der stod det at vi kunne kontakte henne hvis vi ønsket hjelp med kosten OL, da de så at hun hadde for høy vekt ift høyde osv. 

Jeg hold på å klikke. 

Vi gjorde ingenting, vi stolte på at hun spiste det hun skulle, spilte håndball to ganger i uka, gikk og syklet til skolen mm. 

Nå er hun 14 og helt normal tenåring 😊 Ingen overvekt, kun sunn og «normal» kroppsfasong og sammensetning. Hun spiser mer usunt nå enn før, nå er det mer toast eller nudler etter sein trening osv. 

Hun vokste det rett og slett av seg, og jeg er SÅ glad jeg ikke gjorde noe 😊 

Så, slapp av, kanskje dette er tilfellet for din datter også 👍

Anonymkode: d3ec7...979

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen

Edie, adm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...