Gå til innhold

Få lubbent barn ned i vekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser deres barn, som er overvektige? Min datter 11 år er nå helt i grenseland om hun ikke alt beregnes om overvektig. Hun har fått mye mer fett på hoftene og spiser ofte. Prøver ofte lage middager med grønnsaker og med nok proteiner. Hun er fryktelig kresen. Hun går på en idrett 2 dager i uka, ellers må jeg sykle turer med henne feks, for å holde henne litt aktiv (hun er tidvis fryktelig lat). Vi sykler da lange turer.. Er mye alene med barna mine. Hun er ca 155-156 cm og veier nok sikkert bare noen kilo mindre enn meg. 

Anonymkode: 4e3a3...1ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette noe du gjør i samråd med helsepersonell? Da synes jeg du bør få råd fra dem. 

Er dette noe du har funnet på selv? Stopp. Du har ansvar for å servere sunn og god mat og du har makt til å ikke ha masse usunn mat hjemme. Utover det, så bør alt slikt gjøres i samråd med noen som kan dette. Jenta nærmer seg/er i puberteten og det er mye rart som skjer med kroppen i den perioden. Du bør ikke gå inn på egenhånd for å slanke noen. 

• Liker 15
Skrevet

Gå igjennom kjøleskap og kjøkkenskap. Sørg for at dere kun har sunne matvarer i hus. Ha alltid frukt og grønnsaker lett tilgjengelig.

En 11 åring går ikke på butikken selv, så det er dere som har 100% ansvar for hva hun inntar av mat og drikke. 
Slutt med juice, brus bare på lørdager, sett frem fruktfat på kvelden i helgene, og tilby frukt etter middag i ukedagene. Ikke noe godteri, eller pizza med lys bunn. 
Tacosalat i stedet for lefser eller tacoskjell. Dere må rett og slett ta skikkelig tak i eget kosthold.

Anonymkode: 35527...d50

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor har du ikke veid henne så du VET hva hun veier, og ikke bare tror? Hun dør ikke av spiseforstyrrelser bare fordi hun blir veid en gang eller to. Sunt kosthold og trening er aldri for tidlig å lære ungene.

Det er du som handler inn til hjemmet, og du som dermed styrer hva dere har i hus av mat. Sørg for at godteri til lørdagen ikke kjøpes før lørdagen, og i begrensede mengder. Ikke ha liggende i skapet, så hun kan gå og småstjele snacks.

Hva er det hun spiser når du sier hun spiser "ofte"? Går hun og småspiser mellom måltidene?

Anonymkode: e454a...386

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, tangent skrev:

Er dette noe du gjør i samråd med helsepersonell? Da synes jeg du bør få råd fra dem. 

Er dette noe du har funnet på selv? Stopp. Du har ansvar for å servere sunn og god mat og du har makt til å ikke ha masse usunn mat hjemme. Utover det, så bør alt slikt gjøres i samråd med noen som kan dette. Jenta nærmer seg/er i puberteten og det er mye rart som skjer med kroppen i den perioden. Du bør ikke gå inn på egenhånd for å slanke noen. 

Hun får grove brødskiver og frukt i matpakken sin, evt med en gulrot ved siden av. Hun drikker ikke melk. Jus kjøper vi svært sjeldent! Hun er nå sulten non-stop og sitter oftest i ro, om jeg ikke selv tar henne ut på aktiviteter. Vekt er et touchy tema. Hun har selv sagt hun veier for mye (jeg vet ikke hennes vekt, selvom vi har badevekt hjemme). Jeg ser at kroppen er i endring og at hun har litt for mye rundt magen, lår, rumpe. Dette er ikke noe jeg vil si til barnet som nærmer seg tenårene. 

Så da lurer jeg på om jeg selv må kontakte helsestasjonen eller lignende, uten at ungen er med. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke veid henne så du VET hva hun veier, og ikke bare tror? Hun dør ikke av spiseforstyrrelser bare fordi hun blir veid en gang eller to. Sunt kosthold og trening er aldri for tidlig å lære ungene.

Det er du som handler inn til hjemmet, og du som dermed styrer hva dere har i hus av mat. Sørg for at godteri til lørdagen ikke kjøpes før lørdagen, og i begrensede mengder. Ikke ha liggende i skapet, så hun kan gå og småstjele snacks.

Hva er det hun spiser når du sier hun spiser "ofte"? Går hun og småspiser mellom måltidene?

Anonymkode: e454a...386

Frukt, brødskiver med pålegg, det som enn er i kjøleskapet. Hun er jo alene innimellom noen timer mens jeg jobber. Vi kjøper ikke godteri, kjeks, potetgull utenom helger! 

Skrevet

Ville satset enda mer på aktivitet her. Det som ofte skjer med overvektige barn er at de syns trening er så ubehagelig at de unngår å ta seg ut. Dermed blir det en ond sirkel. Hvilken trening går hun på?

Ellers så kan det godt være at hun vokser mye av seg og strekker seg mer i høyden neste gang. Det høres jo ut som om dere allerede har et sunt kosthold.

Anonymkode: 54a21...ee7

• Liker 5
Skrevet

Ja, her må dere ta tak i deres eget kosthold. Gi henne mye rent kjøtt, ren fisk, litt grønnsaker, litt frukt, litt nøtter, fete meieriprodukter. Ikke vær redd for naturlig fett. Korn bør dere holde dere unna. Kutt ut brød, pasta, ris, juice, brus, godteri. Kutt ut prosesserte matvarer og lag mat fra bunnen av. 

Ser nå at du sier hun er konstant sulten og at dere gir henne mye frukt og brødskiver. Ikke rart hun spiser annen mat. Et barn skal aldri gå sulten, ei heller et overvektig barn! Hvis man må gå sulten for å gå ned i vekt, så spiser man FEIL mat. Spiser man riktig mat, så blir man normalvektig. 

Anonymkode: b058f...e06

• Liker 1
Skrevet

Du vet at hun er ment å legge på seg på hoftene? På meg virker det som om du ikke aner om hun er overvektig eller i ferd med å bli det engang, og da kan det ikke akkurat være et dramatisk vektproblem. 

Anonymkode: 941c2...346

• Liker 11
Skrevet

Ja, her må dere ta tak i deres eget kosthold. Gi henne mye rent kjøtt, ren fisk, litt grønnsaker, litt frukt, litt nøtter, fete meieriprodukter. Ikke vær redd for naturlig fett. Korn bør dere holde dere unna. Kutt ut brød, pasta, ris, juice, brus, godteri. Kutt ut prosesserte matvarer og lag mat fra bunnen av. 

Ser nå at du sier hun er konstant sulten og at dere gir henne mye frukt og brødskiver. Ikke rart hun spiser annen mat. Et barn skal aldri gå sulten, ei heller et overvektig barn! Hvis man må gå sulten for å gå ned i vekt, så spiser man FEIL mat. Spiser man riktig mat, så blir man normalvektig. 

Dere har nok helt rett. Mulig vi spiser for mye karbohydrater. Kanskje jeg skal kjøpe smoothieblender og lage mettende smoothies til frokost. Og muligens salater til lunsj. Vil jo lage mat og matpakke som søsteren på 6 år også liker. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere har nok helt rett. Mulig vi spiser for mye karbohydrater. Kanskje jeg skal kjøpe smoothieblender og lage mettende smoothies til frokost. Og muligens salater til lunsj. Vil jo lage mat og matpakke som søsteren på 6 år også liker. 

Neineinei! Ikke smoothie og ikke salat! Gi henne MAT. Jeg vil anbefale deg å få inspirasjon fra keto-oppskrifter for eksempel. Hva med omelett f.eks.? Knekkebrød laget av nøtter og frø (men ikke til hvert måltid)? Taco der man blander alt i en skål i stedet for å ta det i en tortilla eller et skjell? Gryteretter? Kjøtt/fisk med grønnsaker og saus?

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at hun er ment å legge på seg på hoftene? På meg virker det som om du ikke aner om hun er overvektig eller i ferd med å bli det engang, og da kan det ikke akkurat være et dramatisk vektproblem. 

Anonymkode: 941c2...346

Dramatisk? Nei. Har jeg øyne? Ja. Hun har alltid vært i øvre sjikt på vekt og høyde. Nå ser jeg jo at hun har fått større mage, blant annet. Det må faktisk være ok å snu trenden FØR det bikker over. Jeg var selv svært lubben som 15 åring. La på meg fra 10-11 års alder. Jeg skulle ønske mine foreldre gikk mer inn for et sunnere kosthold fremfor det å kalle meg tjukk, og at jeg ikke hadde "godt" av diverse matvarer. 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neineinei! Ikke smoothie og ikke salat! Gi henne MAT. Jeg vil anbefale deg å få inspirasjon fra keto-oppskrifter for eksempel. Hva med omelett f.eks.? Knekkebrød laget av nøtter og frø (men ikke til hvert måltid)? Taco der man blander alt i en skål i stedet for å ta det i en tortilla eller et skjell? Gryteretter? Kjøtt/fisk med grønnsaker og saus?

Hva er galt med smoothies av feks avocado, egg, bringebær? Den MÅ ikke være lagd på youghurt og jus. Salat med kylling, litt fullkornspasta og grønnsaker. Dette er noe jeg kanskje får henne til å like. 

Tacosalat hadde vi til middag forrige helg. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dramatisk? Nei. Har jeg øyne? Ja. Hun har alltid vært i øvre sjikt på vekt og høyde. Nå ser jeg jo at hun har fått større mage, blant annet. Det må faktisk være ok å snu trenden FØR det bikker over. Jeg var selv svært lubben som 15 åring. La på meg fra 10-11 års alder. Jeg skulle ønske mine foreldre gikk mer inn for et sunnere kosthold fremfor det å kalle meg tjukk, og at jeg ikke hadde "godt" av diverse matvarer. 

Du snakker med fastlegen hennes om dette, og får råd. Du kan ikke la være å snakke med henne om det, det gjør det ikke bedre. Det går an å snakke om overvekt med barn uten at det bikker over til shaming. Men gjør det sammen med legen. Og dere må faktisk veie henne på legekontoret så dere vet ståa helt konkret. En i familien hadde barn med litt ekstra, og fikk som råd at det ikke var fri tilgang på mat per måltid, men regel om maks lov å forsyne seg to ganger, maks to stykker kake i når det var kake osv. Man skal spise seg mett, men ikke mer.

Anonymkode: 7ae96...2d4

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ikke noe rart om hun er "kresen", og spiser det hun kan finne utenom måltidene, om fokuset ditt er "middager med grønnsaker og med nok proteiner" - jeg tørrbrekker meg bare ved tanken. Kom deg på et skikkelig matlagingskurs, hvis du mangler kreativitet og grunnleggende kunnskap. Og ikke rart om hun er "lat" hvis hun blir "syklet lange turer med". Hun skal leke, med jevnaldrende venner! Du behandler henne ikke som en datter, men som ei bikkje.

Anonymkode: 409fc...a0b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med smoothies av feks avocado, egg, bringebær? Den MÅ ikke være lagd på youghurt og jus. Salat med kylling, litt fullkornspasta og grønnsaker. Dette er noe jeg kanskje får henne til å like. 

Tacosalat hadde vi til middag forrige helg. 

Ingenting galt med det, du har bare fått svar fra en lavkarbofantast.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke noe rart om hun er "kresen", og spiser det hun kan finne utenom måltidene, om fokuset ditt er "middager med grønnsaker og med nok proteiner" - jeg tørrbrekker meg bare ved tanken. Kom deg på et skikkelig matlagingskurs, hvis du mangler kreativitet og grunnleggende kunnskap. Og ikke rart om hun er "lat" hvis hun blir "syklet lange turer med". Hun skal leke, med jevnaldrende venner! Du behandler henne ikke som en datter, men som ei bikkje.

Hva er galt med kjøtt og grønnsaker til middag? Det gir uendelig med muligheter.

Anonymkode: eda67...7c3

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun får grove brødskiver og frukt i matpakken sin, evt med en gulrot ved siden av. Hun drikker ikke melk. Jus kjøper vi svært sjeldent! Hun er nå sulten non-stop og sitter oftest i ro, om jeg ikke selv tar henne ut på aktiviteter. Vekt er et touchy tema. Hun har selv sagt hun veier for mye (jeg vet ikke hennes vekt, selvom vi har badevekt hjemme). Jeg ser at kroppen er i endring og at hun har litt for mye rundt magen, lår, rumpe. Dette er ikke noe jeg vil si til barnet som nærmer seg tenårene. 

Så da lurer jeg på om jeg selv må kontakte helsestasjonen eller lignende, uten at ungen er med. 

Sikker på at ikke non-stop sulten egentlig betyr at hun er fysen? Det er forskjell på å være sulten og fysen. Når man er fysen så har man lagt til seg en vane med å småspise hele tiden.

• Liker 4
Skrevet

Som et eksempel er min favorittrett søtpotetlasagne, med karbonadedeig, cottage cheese, og hakkede tomater. Toppes med litt ost. Brekk deg så mye du vil. 

Dette med antall venner eller ikke venner er ikke relevant for saken overhodet. Takk for ditt konstruktive innspill 

• Liker 3
Skrevet

Min søster er på alder med din datter og også overvektig. 
Det ene er gener. Hun legger på seg mye fortere enn hva jeg gjør og har gjort. Jeg spiste mye mer og var aktiv, mens hun er moderat aktiv og spiser mye. Hun snikspiser mens mamma ikke ser. Jeg vil ikke fungere som sladresøster.

Ikke tving henne på lange sykkelturer. Hun vil bare hate det mer. Gjør aktivitet som hun liker bedre og sykling er ikke det som forbrenner mest. Gå turer, ta løpeturer. Forklar henne at dagens samfunn er for stillesittende og at en selv må ta ansvar for helsa si. Forklar konsekvensen av overvekt og lite aktivitet. 

Ikke ha drittmat tilgjengelig. Hun vil bare gå i skapene når du ikke ser det. 

Er du og far samarbeidsvillige på området? Problemet her er at far sender med henne penger og dette bruker hun selvfølgelig på hva hun vil. Kjøper seg nudler og smågodt. 

Hjelper heller ikke at maten er sunn hvis det er store mengder om gangen. 

Anonymkode: 8acbc...017

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...