Gå til innhold

Hva irriterer deg mest med oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som irriterer meg mest, er matbloggere som åpenbart er sponset og angir ferdigprodukter fra enkelte leverandører der det ikke er nødvendig.

Den mest irriterende oppskriften av alle er Pavlova, der det i kremen ofte er angitt ferdig vaniljekrem. Hovedingrediensen i vailjekrem er eggeplommer. Og hva har en som "restprodukt" etter å ha laget kakebunnen. Jo, ganske riktig eggeplommer.

• Liker 12
Skrevet

At det f.eks står 6 porsjoner, jeg vil vite til hvor mange personer det er beregnet til. 

Anonymkode: 9d126...b60

• Liker 5
Skrevet

Cups! Hater når noe oppgis i cups i norske oppskrifter. Det ser utrolig dust ut, og så aner jeg ikke hva jeg holder på med.

Skrevet

Jeg irriterer meg over oppskrifter på retter med flere momenter, f.eks. marinade og saus, der det ikke fremgår tydelig hvilke ingredienser som skal brukes til hva. Hvor vanskelig kan det være å liste opp at i marinaden skal det være A, B, C og E, mens sausen består av D, F, G, H og I. Særlig når beskrivelsen av fremgangsmåte er vag, typ "bland ingrediensene til marinaden og hell over kjøttet, la marinere i minst en time". Så leser man videre da og etter å ha lest gjennom hele oppskriften er man forhåpentligvis klokere på hva som skal brukes til hva. 

Anonymkode: 3c910...4da

• Liker 1
Skrevet

Bryr meg sjelden om mengde, om det er 2 eller tre gulerøtter i en rett spiller ikke noen rolle for smak. Det mest irriterende er at man ofte må kjøpe inn 43 forskjellige ting man ikke har i hus og det ender ofte opp med å bli nesten like dyrt som å spise ute.  

• Liker 4
Skrevet

Bruk av halvfabrikata i bakeoppskrifter. Typiske gjengangere er vaniljekrem og vaniljesaus. Personlig liker jeg ikke smaken av Piano-utgavene, så lager det heller selv. Men da stemmer heller ikke tidsberegninga, siden det tar litt tid å lage vaniljekrem eller -saus. 

Et annet pet peeve er skrivefeil i oppskriftene, f.eks. to ts salt er blitt til to ss salt, eller i stedet for en teskje cayenne, skal det være en spiseskje.  

Skal jeg lage gulrotkake, så vil jeg helst ha mer nøye mengdeangivelser enn "tre store gulrøtter". Det kan raskt bli ubalanse i oppskriften mht. mengden andre tørre ingredienser og væske. Er det til matlaging, så er det ikke så nøye. Da har man gjerne mer spillerom.

@Tamsi: En cup er 2,5 dl - hvis det er til hjelp. 

(Jeg har ei eldgammel håndskreven bakebok fra oldemor. Der er det brukt "kopp" i de fleste oppskriftene. Jeg vet bare at hun hadde sin egen "bakekopp", men hvor mye koppen rommet vet jeg ikke. Likeledes har hun slike fantastiske gullkorn som "stek i passe varm ovn", "ha i nok mel til deigen er passe", og "kjevle ut til tynn nok")

• Liker 2
Skrevet (endret)

At oppskriften lover mye større mengde enn jeg får til. "Oppskriften gir 15 stykker (av bestemt størrelse)." Jeg får maks åtte-ni. Oppskrift på kakefyll hvor det ser ut på bildet som at mengden er rikelig til  å fylle tre-fire lag pluss å dekke den. Jeg får fylt to lag, deretter er det tomt. Det er så irriterende, og jeg skjønner ikke hvorfor det blir sånn.

Endret av every woman
  • Liker 3
Skrevet

-Oppskrifter som er ment til å ta 10,15, eller 20 minutter. Får fnatt av "middag på 15 minutter!"-oppskrifter hvor det å kutte opp x antall grønnsaker ikke er tatt med i beregningen, samt at krydderet ikke blir tilsatt før i siste minutt slik at det ikke får utviklet de riktige smakene 

-Personer og porsjoner brukes om hverandre. Kan vi ikke komme med en standard snart? 

-Indiske oppskrifter av hobbykokker som ikke har peiling på hva de holder på med. Igjen, krydderet skal ikke oppi sausen rett før servering, nei nei. Samme med thai oppskrifter som ikke spesifiserer om kokosbasen skal skilles eller ei 

-Lange historier før selve oppskriften. Dette gjelder spesielt amerikanske bloggere som forteller om dagen sin med hjemmeskole for barna og deretter kirkemøtet hvor de hadde med seg x oppskrift og hvem som bare eeeelsket denne retten 

Anonymkode: 0b93b...65f

• Liker 6
Skrevet

"Smak til, du kjenner når det er nok" nei det gjør jeg faen ikke, derfor jeg leter etter oppskrifter og ikke står og "smaker til" noe som helst akkurat nå. 

Anonymkode: dab8e...17d

• Liker 5
Skrevet

Av og til, både i enkelte kokebøker og på nett, så står det ikke hvor mange personer retten er beregnet til. Fryktelig irriterende. 

Hvis man googler oppskrifter også kommer inn på sider hvor det først står side opp og ned om retten, også må man bla laaaangt ned til der ingredienser og oppskrift står. 

Skrevet

Porsjoner. Når det står 4 porsjoner og det du får ut er noe én person kan spise alene. 

Anonymkode: e7313...980

• Liker 3
Skrevet

At det er vanskelig å finne oppskrifter som er beregnet til én person for ett måltid uten at man må regne på det selv. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde nylig en tråd her selv der jeg klaget over hvorfor de aldri skriver annet enn «urter» i oppskrifter 😅😂

Generelt så irriterer det meg når de ikke skriver hva og mengde på det. Altså i oppskriften (fiskegrateng) med «urtene», står det forslag til hva man kan bruke i to av tilbehørene, og i brødraspen på toppen, men ingenting hva denne 1dl med hakka urter som skal være i gratengen skal være for noe. Og 1 dl, hvor mye av hver urt da? 🤪 jeg skal prøve meg frem, og håpe at det blir litt harmonisk 😅

Skrevet
16 timer siden, tangent skrev:

Helt urealistiske tidsberegninger på hvor lang tid det tar å lage noe. "Middag på 15 minutter!" - men koke poteter tar lengre tid enn det, og det forutsetter at du er utdannet kokk og kan kutte opp grønnsaker på 5 sekunder. 

Poteter blir best av å dampkokes synes jeg. Det gjør vi i mikroovnen. Ta en mikroboks med lokk, en skvett vann (2-3 ss) og kjør mikroen på høyeste effekt i ca. ett minutt per potet (tid varierer litt fra mikro til mikro, en svak 750W vil bruke lengre tid enn en på 1000W). 

Normalt bruker vi da 5-6 minutter på å koke potetene. 

Skrevet

"1 kopp". Jeg og en venninne skulle lage sveler hvor det skulle være x antall kopper sukker. Vi brukte krus... Jeg er glad i søtt altså, men det ble ikke mange sveler før jeg var kvalm 🤮

Det irriterer meg også med en del oppskrifter som er laget for flere eller færre porsjoner enn det jeg skal ha, og når jeg justerer antall porsjoner så blir det 0,8 ts pepper, 0,38 stk lime og 4,345 poteter. Det blir jeg bare forvirret av.

Jeg er blitt mye flinkere på kjøkkenet nå og da gjør det ikke så mye at oppskrifter blir litt unøyaktige, men før trengte jeg veldig detaljerte oppskrifter som sa akkurat hvor mye av hver ingrediens jeg trengte og helst forklare hvordan det skulle se ut underveis og nøyaktig hva jeg skulle gjøre. "Rør jevnlig" - hva er jevnlig?? 

Anonymkode: 570f6...65f

Skrevet

Enig med mange av punktene allerede nevnt. Noe annet som ergrer meg er når man får ørten stiliserte bilder av det ferdige produkter fra nesten samme vinkel. Sleng heller med noen bilder fra prosessen! Jeg er takknemlig når jeg vil prøve meg på en oppskrift og de har med bilder som f.eks viser hvordan røra/deigen ser ut når den has i formen e.l. slik at jeg kan se at det er samsvar med det jeg har rørt sammen. 

Anonymkode: 2e915...2fe

• Liker 2
Skrevet

Bruk at blandingskrydder. Karri er ikke enn gitt konstant. Om man må gjøre det så får man skrive ned produsent og type om det er flere å velge mellom. En annen ting er feks provencekrydder. Mye bedre å beskrive enkeltdelene og som et alternativ nevne ferdigblandinger. Veldig kjedelig om en spesiell blanding forsvinner og ingen vet hva den inneholdt.

• Liker 1
Skrevet

Det som irriterer meg mest er at amerikanerne fortsatt bruker cups, spesielt i bakverk. Det er jo veldig mange forskjellige måter å fylle en "cup" på for eksempel, og ingredienser veier forskjellig, kan ikke alle bare oppgi mel, sukker, kanel, smør osvv i gram i stedet for 2 cups flour 1 cup sugar blabla. :)

Anonymkode: 02493...c5b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer meg mest er at amerikanerne fortsatt bruker cups, spesielt i bakverk. Det er jo veldig mange forskjellige måter å fylle en "cup" på for eksempel, og ingredienser veier forskjellig, kan ikke alle bare oppgi mel, sukker, kanel, smør osvv i gram i stedet for 2 cups flour 1 cup sugar blabla. :)

Anonymkode: 02493...c5b

De bruker ikke gram i USA, så om du vil ha oppskriftene i vekt/volum må du nok regne om fra oz og fl oz ;) (1 oz = 28,349 gram mens 1 fl oz er 29,573 ml). 

Skrevet
1 hour ago, -jk- said:

De bruker ikke gram i USA, så om du vil ha oppskriftene i vekt/volum må du nok regne om fra oz og fl oz ;) (1 oz = 28,349 gram mens 1 fl oz er 29,573 ml). 

Og bare for å gjøre forvirringen enda "bedre", så må man være sikker på at det er en amerikansk oppskrift, da "cup" brukes av enkelte andre land også. https://en.wikipedia.org/wiki/Cup_(unit) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...