AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Hva irriterer deg mest med mat -og bakeoppskrifter? Jeg irriterer meg over unøyaktige mengder, som f.eks. - tre store gulrøtter (størrelse er relativt!!!) - en pakke majones (kjempefint hva om man ikke får kjøpt majonespakker? Eller hvilken pakke er det som menes? Porsjonspakker?) - en boks bønner (igjen, hvilken størrelse?!?) osv. osv. Anonymkode: 492fd...993
altflyter Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 (endret) Smak til med krydder 😂 for meg som et håpløs på slikt blir det alt for abstrakt. Jeg aner ikke når det smaker riktig! Eller tilsett Mel til deigen kjennes fin... Hvordan skal jeg vite hvordan en deig kjennes riktig ut når jeg aldri har laget det før? Slet med den da jeg laget smultringer. Jeg vet hvordan en fin bolledeig skal kjennes, men aner ikke hvordan smultringer skal være... Endret 26. august 2020 av altflyter 3
tangent Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Helt urealistiske tidsberegninger på hvor lang tid det tar å lage noe. "Middag på 15 minutter!" - men koke poteter tar lengre tid enn det, og det forutsetter at du er utdannet kokk og kan kutte opp grønnsaker på 5 sekunder. 15
Gjest ti10 Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Noe av det samme som deg, dvs. unøyaktig eller manglende informasjon. For eksempel runde kaker, hvilken str. er det snakk om på formen? Det varierer jo veldig, og det er lett å bomme hvis man tar den første og beste formen man har. Og hvis man prøver noe nytt som skal i stekeovnen, er det greit å vite hvor i ovnen det skal stekes.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 De aller fleste problemstillingene her er jo helt oppkonstruerte, jeg har aldri sett oppskrifter fra seriøse aktører uten de fleste av opplysningene dere påstår kan mangle her. Anonymkode: 6f788...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva irriterer deg mest med mat -og bakeoppskrifter? Jeg irriterer meg over unøyaktige mengder, som f.eks. - tre store gulrøtter (størrelse er relativt!!!) - en pakke majones (kjempefint hva om man ikke får kjøpt majonespakker? Eller hvilken pakke er det som menes? Porsjonspakker?) - en boks bønner (igjen, hvilken størrelse?!?) osv. osv. Anonymkode: 492fd...993 Dette synes jeg er flisespikkeri; det har sjelden avgjørende betydning hvor store gulrøttene er, og bønner o.l. kommer nesten alltid i samme størrelse bokser (ca. 400 gram/250 gram netto), så om ikke annet er presisert vil jeg anta det er det som menes. Og om det er en norsk oppskrift og det står en pakke majones vil jeg anta det er snakk om en standard Mills-pose; i utenlandske oppskrifter kan jeg gå med på at sånt kan være et problem. 1 minutt siden, tangent skrev: Helt urealistiske tidsberegninger på hvor lang tid det tar å lage noe. "Middag på 15 minutter!" - men koke poteter tar lengre tid enn det, og det forutsetter at du er utdannet kokk og kan kutte opp grønnsaker på 5 sekunder. Enig! Jeg er relativt habil på kjøkkenet, men synes sjelden sånne tidsangivelser holder. Akkurat nå, ti10 skrev: Noe av det samme som deg, dvs. unøyaktig eller manglende informasjon. For eksempel runde kaker, hvilken str. er det snakk om på formen? Det varierer jo veldig, og det er lett å bomme hvis man tar den første og beste formen man har. Og hvis man prøver noe nytt som skal i stekeovnen, er det greit å vite hvor i ovnen det skal stekes. Disse tingene synes jeg også kan være trøblete, ja, og har mye større betydning for resultatet enn hvor store gulrøttene er. Min personlige kjepphest er oppskrifter som har laaange innledninger med pjatt før man kommer til selve oppskriften, særlig sett i amerikanske blogger. Jeg driter i minnene om tante Gerties potetsalat hver 4.juli og hvilken farge hun hadde på duken, bare kom med den pokkers oppskriften! Anonymkode: f5ff9...92f 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: De aller fleste problemstillingene her er jo helt oppkonstruerte, jeg har aldri sett oppskrifter fra seriøse aktører uten de fleste av opplysningene dere påstår kan mangle her. Anonymkode: 6f788...aa4 Vet ikke om Tareq Taylor anses som "seriør aktør", men i denne oppskriften brukes "små" https://www.nrk.no/mat/risotto-med-bakte-gronnsaker-1.14165860 Anonymkode: 492fd...993
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Tidsaspektet. Å koke store poteter på 15 min? Nei. Og "kutt opp dette mens du steker dette". Nei, det blir bare stress. Jeg foretrekker å preppe, så lage. Jeg er mest fornøyd om mengdene er nøye, tida stemmer ok, og det er en fornuftig rekkefølge. Anonymkode: d3741...10a 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Apropos boksstørrelser: Man får de i følgende størrelser: 145, 200, 210, 250, 360, 400, 410, 425, 530, 800 grams bokser. Værsågod ... Anonymkode: 492fd...993 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Jeg har bare tilgang på vanlige matbutikker, så hvis oppskriftene har ingredienser som ikke finnes på Kiwi og Rema blir jeg irritert. Det er også irriterende med oppskrifter som ikke er tilpasset "norske pakkestørrelser" av ingredienser. Særlig hvis det er spesielle ingredienser man sjelden bruker. Derfor bruker jeg mest norske oppskrifter. Anonymkode: a6297...343 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Om maten ikke smaker bra når jeg er ferdig. Noen oppskrifter kan umulig være forsøkt av de som legger dem ut... Anonymkode: cedf8...a64 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Apropos boksstørrelser: Man får de i følgende størrelser: 145, 200, 210, 250, 360, 400, 410, 425, 530, 800 grams bokser. Værsågod ... Anonymkode: 492fd...993 Som sagt, flisespikking. Jeg vedder på at minst 90% av boksene som selges i norske forretninger er 400/410/425 gram, og det har virkelig INGEN betydning hvilken du bruker med mindre du skal lage et eller annet sofistikert bakverk (og da skal det neppe være hermetikk i uansett). Anonymkode: f5ff9...92f 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Når det står hvor mange porsjoner/personer (brukes litt om hverandre) oppskriften er beregnet til. Altså, hvor mye pizza er 4 porsjoner? Er 4 porsoner pannekaker nok til hele familien, eller bør det dobles? Og oppskrifter med ting som ikke er å oppdrive i normale butikker. En del kakeoppskrifter er av typen «dette får jeg min svigerinne i USA til å kjøpe og sende meg» eller «dette selger de i svenske butikker». Jess. Anonymkode: b5630...a29 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 36 minutter siden, altflyter said: Smak til med krydder 😂 for meg som et håpløs på slikt blir det alt for abstrakt. Jeg aner ikke når det smaker riktig! Eller tilsett Mel til deigen kjennes fin... Hvordan skal jeg vite hvordan en deig kjennes riktig ut når jeg aldri har laget det før? Slet med den da jeg laget smultringer. Jeg vet hvordan en fin bolledeig skal kjennes, men aner ikke hvordan smultringer skal være... Det er akkurat samme prinsipp med smultringdeiger. Alle deiger skal være enkle å kjevle ut. Ikke for seig, ikke for løs. Ang det å smake til, har med hva som smaker godt for deg. Når du koker mat til deg, så er det du som skal like smaken. Ergo smak til med krydder. Anonymkode: 946e8...d28
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Irriterer meg vel mest over alle kokkebloggene som fremstiller seg så profesjonelt og som kommer med fantastiske oppskrifter som egentlig er klipp og lim fra mer kjente kokebokforfattere i utlandet. Anonymkode: 946e8...d28 3
Persephone Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 Jeg syns oppskrifter som er skrevet som en stil er veldig slitsomt. Da klarer jeg ikke å få en oversikt over hva som skal gjøres når og glemmer fort punkter eller gjør dem i feil rekkefølge. Spesielt vanskelig er det med de som midt i forklarer noe med et langt avsnitt som ikke skal gjøres. Da går det helt i ball for meg! Jeg foretrekker oppskrifter med korte avsnitt eller en som har en punktliste. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 Når mel og diverse oppgis i dl/L mål. Foretrekker å få det i gram. Anonymkode: 9289d...cd4 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når mel og diverse oppgis i dl/L mål. Foretrekker å få det i gram. Anonymkode: 9289d...cd4 Akkurat min tanke! Anonymkode: 01e29...672 1
Roci Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 Hos oss er vi glade i indisk/indisk inspirert mat, og jeg må nesten alltid doble eller i alle fall justere opp mengden krydder for å få den smaken jeg vil ha. Jeg har.også kommet fram til at det gir best smak å steke/surre krydderne sammen med løk/grønnsaker og evt kjøtt før jeg tilsetter væske, selv om jeg har flere oppskrifter der det står at krydderne skal i etterpå. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 Hvis det står "3 store gulrøtter", er det ikke behov for noen mer nøyaktig angivelse. Vekt/mengde finnes det omregningstabeller for. Oppskrifter må alltid gjennomleses før man setter i gang. Hvor lang tid man selv bruker på hver oppgave, lærer man seg (og det kan gå raskere etterhvert som man får trening). Jeg tar alt sånt med en klype salt og knisende ro. At det er så mange av dem, og at hver enkelt er noe bortimot "revolusjonerende", er det som irriterer meg med oppskrifter. Anonymkode: 82070...c3b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå