AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Etter 7 ivf forsøk har jeg endelig blitt gravid. Men igår var vi på ultralyd uke 12, og ble hjerteknust. Barnet har down syndrom. Hva ville dere gjort? Jeg er 41 år og han er 45. Jeg tror ikke vi er kapabel til å oppfostre ett barn med down syndrom. Vi vurderer sterkt abort. Anonymkode: 7646d...2a0 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Så trist for dere. Det gjør vondt, men jeg ville nok valgt abort. Anonymkode: 86b51...53b 11
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Hadde tatt abort, uten tvil. Down syndrom er mye mer enn de "de søte menneskene med mandelnese, smale øyne og som stammer litt": Det er å ha ett barn resten av livet, også når barnet blir voksen. Folk med ds lever sjeldent til mer enn 60 år, noen ytterst få til over 80. Flere komplikasjoner er helt normalt, og flere diagnoser som gjør livet enda mer krevende. Jeg har jobbet med mennesker som har ds og blir plassert på omsorgsbolig fordi de er for krevende for familien og evner ikke å kommunisere. Er ett uverdig liv med mye frykt og sinne, og det er "ingenting" annet familiene kunne ha gjort. For å utjevne innlegget litt så har jeg også jobbet med 2 stk med ds som var så godt som normaltfungerende, bare litt umodne. Det er den type folk som kommer på tv, som det skrives om på fb og som er en "velsignelse" for familie, venner og resten av verden. Det er ingen risiko jeg hadde ønsket, oddsene er alt for dårlige og det er ett sjansespill for både deres liv og barnets liv. Anonymkode: d834d...a4a 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Hvis du virkelig tror dere ikke klarer det er det vel abort som er lurest, men ville forsøkt å kontakte noen med kunnskap, og fått mer info om hvilke misdannelser man kan se på ul. Jeg har tatt senabort pga annet kromosomavvik som hvor barnet ville dødd kort tid etter fødsel og det var det tyngste jeg har gjort. Jeg ville aldri valgt abort pga downs, men det er bare min mening og ikke ment som kritikk. Anonymkode: 3fc0d...03e 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Abort. Fordi dette barnet vil mest sannsynlig lide og kan ikke ta vare på seg selv. Dere kommer kanskje til å dø før ungen, da har han/henne kun seg selv og betalte folk som skal ta hånd over det. Anonymkode: 7eef2...539 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Jeg var eldre enn deg og ble etter lang prøving gravid, men det ble påvist utviklingsavvik, så jeg tok abort. Ble gravid igjen seinere og tok da NIPT-test i utlandet som viste overveldende sannsynlighet for at alt var ok og fødte da et nydelig friskt barn. Anonymkode: ada82...fef 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Ultralyd kan vel ikke avdekke downs syndrom? Indikasjon, ja, men det kan ikke fastslå det. Du må jo få det bekrefta, regner med du ble henvist til fostervannsprøve (som sammen med NIPT er det eneste som faktisk med stor sikkerhet kan fastslå kromosomfeil hos foster)? Hvis dette er sant, da...
Siri_H Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Jeg hadde valgt abort. Jeg har allerede et barn med spesielle behov (som ikke kan ses på UL) og jeg er ikke i tvil om at dersom jeg ved en framtidig graviditet hadde sett avvik hadde jeg valgt å ikke fortsette svangerskapet. 4
kaleidoskop Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, Anonymus Notarius said: Ultralyd kan vel ikke avdekke downs syndrom? Indikasjon, ja, men det kan ikke fastslå det. Du må jo få det bekrefta, regner med du ble henvist til fostervannsprøve (som sammen med NIPT er det eneste som faktisk med stor sikkerhet kan fastslå kromosomfeil hos foster)? Hvis dette er sant, da... Jo de måler nakkefolden, det er første indikasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Jeg hadde soleklart valgt abort. Uansett omstendigheter. Anonymkode: fe98d...087 3
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Jeg hadde tatt abort. Ingenting skamfullt med det. Ønsker dere alt godt ❤️
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Jeg føler med deg / dere ❤️ Anonymkode: 5ac6c...01e
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 2 minutter siden, kaleidoskop skrev: Jo de måler nakkefolden, det er første indikasjon. Nettopp, indikasjon. En ultralyd kan ikke fastslå downs syndrom, som jeg skrev. Indikerer måling av nakkefolden avvik, så blir man henvist videre. Ingen slår fast på ultralyd at "barnet har downs syndrom".
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Hvor sikker er legen? Dersom fosteret viser klare tegn på DS hadde jeg garantert tatt abort. Så hjerterå er jeg. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet, bare kjent meg trygg i mitt valg. Jeg har venner og bekjente som har DS. Det er harde liv de lever...❤ Unner ikke mitt eget barn den skjebnen. Anonymkode: 85265...19c 1
C8H10N4O2 Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 Uansett hva dere velger; det er deres valg, og ingen andre sin bissniss. Lykke til ❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 Først av alt, få dette her bekreftet med nip-test. Ikke stol 100% på ultralyd. Ha skikkelig bekreftelse. Når dere har et skikkelig svar, da må dere ta avgjørelsen. Om dere oppriktig ikke føler at dere kan ta vare på et vanskeligstilt barn, da er abort det riktige valget. Men kun dere kan ta det valget. Jeg er selv en av dem som ville valgt abort, da Downs syndrom sjelden er det eneste som er «problemet» med barnet, mange andre sykdommer opptrer ofte samtidig. Anonymkode: 96436...d9b 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 Jeg har møtt svært mange med downs, og dette er min erfaring. Det er helt opp til deg om du vil ta abort, og jeg mener ingen kvinne burde lastes for å ta det valget dersom barnet har downs eller andre avvik. Men jeg vil bare også si at du kan bli lykkelig selv om du får et barn med downs, og barnet kan bli lykkelig. Jobben med dette barnet vil nok bli annerledes enn med et annet barn, men MANGE med downs lever oppriktig gode liv. Ja, det er slitsomt å være forelder, men man kan også bli berika av dette barnet som er litt annerledes. Og downs kommer i mange varianter - noen har svært store hjelpebehov og helseplager, andre klarer seg ganske fint, f.eks. med å bo på en omsorgsbolig, og lever ganske selvstendig der. En jeg jobber med gjør alle sine daglige rutiner på egenhånd, han står opp og steller seg uten noe påminnelser fra oss, han går til jobb selv, handler selv og klarer det meste helt selv. Vi hjelper han kun med å lage mat og å vaske litt i leiligheten hans. Som sagt, jeg har møtt nærmere 50 personer med downs, både på jobb og i privat sammenheng. De fleste har gode liv. Noen har det ikke. De fleste kan kommunisere godt med de rundt, noen kan det ikke. De fleste har noen helseplager slik som problemer med neseganger/slim, overvekt, hjerteproblemer m.m. men de får god hjelp og lever slik som andre ville levd med lignende plager. Dette skriver jeg ikke for å gi dårlig samvittighet eller å skulle guilte deg til å beholde barnet. Men som en betryggelse OM dere beholder - det kan gå helt fint, og både dere og barnet kan få gode liv selv om barnet har ekstra utfordringer. Anonymkode: 0b8af...cc2 4
Støvsugerør Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 Hva hvis barnet blir den neste einstein da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå