Gå til innhold

Større bad eller separat toalett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp badet og blir ikke helt enige med oss selv. Slik det er nå har vi et relativt lite bad (dusjkabinett, servant med overskap og et høyskap) pluss et ganske stort separat toalettrom. Disse er vegg i vegg. 

Alternativ 1 er da om vi skal slå ned veggen og ha et større bad med toalett. Alternativ 2 er å pusse opp badet sånn det er og ha bedre løsninger slik at vi får utnyttet plassen bedre, men beholde det separate toalettrommet (eventuelt sette inn et toalett på det allerede lille badet slik at vi har to, men da blir det gaaanske trangt). Alternativ 3 er å dele toalettrommet i to og slå ned veggen på den ene halvdelen slik at vi kan lage en dusjnisje der fra baderomssiden, slik at vi får mindre toalettrom, større baderom og mulighet til å sette inn ett toalett på hovedbadet. 

Noen innspill eventuelt andre løsninger? Jeg kjenner at jeg syns det er deilig med separat toalett da man ikke trenger å ha eventuelt besøk inn på badet for å gå på do, pluss at man slipper andres dolukt i feks morgenstellet. Mulig et komplett og større bad øker verdien på leiligheten når vi skal selge igjen, så det er flere hensyn å ta her 😄

Skrevet

Jeg hater bad uten toalett.  Liker gå på do i forbindelse med dusj og stell om morgenen.  Men, det betinger at du har flere do tilgjengelig for andre når badet er opptatt. Ville heller hatt et trangt bad med do enn et stort bad uten do.  Verdimessig så vil jeg tro at et bad uten do prises langt lavere enn et bad hvor alle fasiliteter er på plass.

• Liker 1
Skrevet

Alternativ 3, med toalett. Uten tvil!

Anonymkode: cecf0...766

• Liker 3
Skrevet

Ja, hvis man har bare et bad, kan jeg se at noen synes at det er praktisk med separat toalett. Men for meg er det bare nei.. Spesielt med barn, er så praktisk å ha doen på badet. Men også uten barn da. Er det nødvendig å løpe imellom rommene, sånn egentlig? Og helt ærlig, ser for meg scenario, først dobesøk - så dusje. Vil noen da vaske hender? Nope, tror ikke det, for man skal jo uansett dusje nå. Men da tar man på ikke mIndre enn to håndtak imellom. Plutselig ikke så hygienisk med separat toalett alikevel. 

Annen ting, av et eller annen grunn føles det som mindre jobb å vaske et bad. Enn å vaske et bad og separat toalett.. 

Anonymkode: ed9d6...3fa

Skrevet
9 minutter siden, jentafralandet skrev:

Vi skal pusse opp badet og blir ikke helt enige med oss selv. Slik det er nå har vi et relativt lite bad (dusjkabinett, servant med overskap og et høyskap) pluss et ganske stort separat toalettrom. Disse er vegg i vegg. 

Alternativ 1 er da om vi skal slå ned veggen og ha et større bad med toalett. Alternativ 2 er å pusse opp badet sånn det er og ha bedre løsninger slik at vi får utnyttet plassen bedre, men beholde det separate toalettrommet (eventuelt sette inn et toalett på det allerede lille badet slik at vi har to, men da blir det gaaanske trangt). Alternativ 3 er å dele toalettrommet i to og slå ned veggen på den ene halvdelen slik at vi kan lage en dusjnisje der fra baderomssiden, slik at vi får mindre toalettrom, større baderom og mulighet til å sette inn ett toalett på hovedbadet. 

Noen innspill eventuelt andre løsninger? Jeg kjenner at jeg syns det er deilig med separat toalett da man ikke trenger å ha eventuelt besøk inn på badet for å gå på do, pluss at man slipper andres dolukt i feks morgenstellet. Mulig et komplett og større bad øker verdien på leiligheten når vi skal selge igjen, så det er flere hensyn å ta her 😄

To toaletter er det veldig fint å ha i alle boliger der det befinner seg mer enn en person.

• Liker 2
Skrevet

Vi har nettopp bygd om fra stort bad med toalett til to rom. Både fordi den som må på do skal slippe å vente på den som dusjer, og for at ikke gjester trenger å være på badet ( har jenter i prepubereten, venninnene er super-nysgjerrige og roter gjennom badeskuffene).

Anonymkode: 24bb2...9c0

• Liker 3
Skrevet

TS, du må spørre alderen og nasjonalitet/tro på de som ønsker seg separat toalett. Det er i noen kulturer der doen må være separat. Og mange av de 60+ ønsker seg separat toalett. Men begge de gruppene er ikke nødvendigvis målgrupper du ønsker mening fra. 

Anonymkode: ed9d6...3fa

Skrevet

I dagens situasjon: er det husets eneste do? I så fall: alternativ 3, eller 2. Jeg ser for meg at alternativ 2 er en del billigere, så her kommer det an på budsjettet deres. 

Hvis dere allerede har flere doer: velg alternativ 1. 

Jeg er verken 60+ eller bundet av religiøse motforestillinger. Det er helt og holdent et praktisk syn på saken. 

Skrevet (endret)

Slå ned veggen og lag et litt større bad og et veldig lite separat toalettrom. 

Vi hadde samme utfordring, og jeg er utrolig glad for at mannen som ville ha bad + toalettrom vant den diskusjonen. 

Vårt separate toalettrom er minimalt, men gjør sin fantastiske nytte. Toalett, liten vask og bare akkurat plass man trenger, for det er definitivt ikke et rom man går inn i for å danse. Lite er nok til nytten det har, og den nytten er så stor at jeg er veldig glad for at min mann ikke lot meg lage det om til ett større bad. 

Alternativ 3 altså. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 6
Skrevet

Nr 3 . Unngå do kø på morgen eller etter jobb

Skrevet

Alternativ 3! Dere får mye verdi med to toaletter i hus!

Anonymkode: 931d8...926

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 3 barn, så her er 2 toaletter førstevalg, fulgt av separat bad og toalett. Alt på ett rom ville jeg aldri kjøpt.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er planløsningen i dag? Kan du tegne det opp? 

Det er ikke nødevdnigvis slik at badet må bli knøttlite om dere setter inn et toalett. :)

Er dette husets eneste toalett og baderom? Dersom dere har flere ville jeg nok laget et stort rom. Men hvis det er eneste bad og toalett og det er la oss si 3 soverom i boligen så er det praktisk med separat toalett og bad.

Skrevet

Takk for alle svar! Er enig i at separat toalett og bad er en kjip løsning, så alternativ 3 virker forlokkende slik er vi får to toaletter. 
Per dags dato er dette boligens eneste toalett og eneste bad ja. Det er en leilighet med tre soverom så i utganspunktet hadde jeg ikke reagert dersom det var et komplett (og litt større) bad når vi kjøpte, men nå har vi jo muligheten til å få en litt annen løsning og da er det greit å se på ulike løsninger.

Foreløpig er det ikke noe problem med kø på badet om morgenen da jeg drar 1,5 time før samboeren. Men ser for meg at når 7-åringen som er her annenhver uke blir større og vi eventuelt får felles barn at det er meget kjekt med to toalett. 

Skrevet

Separat toalett er gull.

Vil aldri ha et hus uten. Jeg kan bruke lang tid på badet, hva om mannen vil bruke toalettet imens? Vi er ikke interessert i å gå på do foran hverandre.

Kunne selvsagt hatt et toalett på hovedbadet også, men så lenge det finnes et separat toalett fra hovedbadet er jeg fornøyd.

Anonymkode: 91da6...95c

Skrevet

Her er et utklipp av plantegningen. Veldig dårlig kvalitet, men dere skjønner greia. Boden på tegningen kan dere bare se bort fra, for den beholdes som den er 

16273675-5B6E-4F1E-8B87-97E4E76AE4DF.jpeg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Separat toalett er gull.

Vil aldri ha et hus uten. Jeg kan bruke lang tid på badet, hva om mannen vil bruke toalettet imens? Vi er ikke interessert i å gå på do foran hverandre.

Kunne selvsagt hatt et toalett på hovedbadet også, men så lenge det finnes et separat toalett fra hovedbadet er jeg fornøyd.

Egentlig enig, men ser at det er litt upraktisk med separat toalett og bad når det kun er ett toalett og ett bad i boligen 

Skrevet

Her har vi separat toalett og bad, og jeg kommer ikke til å forandre på det om jeg en gang pusser opp badet. Det er kun 1 toalett i huset her, men med en tenåring i hus er det perfekt med adskilt toalett og bad.

Her synes jeg det er helt fint at gjester ikke ser rotet på badet.

Anonymkode: 34fef...3fc

• Liker 1
Skrevet

Holder med å se for seg at hele gjengen får omgangssyke eller matforgiftning samtidig, så blir det tydelig at alternativ 3 som gir to toaletter totalt i leiligheten er det beste alternativet 🤮😀

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Separat toalett er gull.

Jeg hater bad med separat toalett. Ville aldri kjøpt et hus med en slik løsning. 

Anonymkode: ba408...52c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...