Gå til innhold

Folk som blir irriterte når navnet deres uttales feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns dette er litt rart. Er det så farlig hvis noen ikke uttaler navnet ditt rett? greit at man sier i fra altså, men ser og hører så tydelig på dem som blir irritert. 

Sånn som i et klasserom når læreren har navnopplesning for å registrere fravær. Det er to jenter i klassen min som alltid blir sier i fra med tydelig irritert eller oppgitt stemme når ulike lærere leser opp navnet og uttaler det feil. Hos hun ene gjelder det fornavn og hos den andre er det etternavn. Feilen er en bokstav som blir lagt til eller en bokstav som mangler. Lærerne leser jo opp navnene ganske fort, de studere jo ikke navnene så voldsomt....I den situasjonen syns jeg det er svært rart at de reagerer på måten de gjør. 

Noen som har noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er rart at du føler for å legge dette ut på KG. La det ligge, tenk på andre ting heller.

Anonymkode: 9b15e...e0b

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på. Navnet mitt blir uttalt på 2-3 forskjellige måter av familie og venner rundt meg, forskjellene går på dialekt uttale, bokmål/riksmålsuttale og utenlandsk families måte å uttale det på. Navnet mitt er vel omtrent i samme kategori som navnet Anne, den type navn som har så rett fram uttale at man ikke tenker at det kan uttales på andre måter enn rett fram(riksmål). Anne uttales rett fram på riksmål, det uttales som «Æinne» på dialekta mi, og det uttales som «Ænn» på engelsk. Navnet mitt er av samme ulla og folk kan bruke den varianten de vil uten at jeg bryr meg. Familien bruker riksmålsvarianten og det er den jeg introduserer meg som selv, men syns det er super koselig med dialektvarianten.

Kan derimot skjønne de som irriterer seg over at navnet deres blir uttalt feil og, og med det tenker jeg spesielt på ei lita jente jeg møtte en gang som allerede i barnehagen måtte gå rundt å rette på voksne folk som ikke klarte å uttale navnet hennes rett. Jeg gjorde seriøst mitt beste for å uttale det rett, men dette var i ett av nabolandene våre og jeg hadde dermed en bitteliten språkbarriere å komme meg over i tillegg. Det er klart at når jenta allerede måtte bruke så mye tid på å rette på folk fra hun var så lita så er det ikke rart hun ble irritert på meg og andre alt da, blir ikke overraska om den irritasjonen får vokse seg større jo eldre hun blir for navnet hennes var ekstremt vanskelig å uttale rett. I hennes tilfelle kan man klandre foreldrene hennes da, de var etnisk nordiske og hadde tatt et helt vanlig navn med lett uttale og byttet om bokstaver og lagt til bokstaver og spesiell uttale av enkelte bokstaver som gjorde det nær umulig for meg å uttale det rett ihvertfall. Om man bruker navnet Elise som eksempel så kan man si at navnet til jenta var omtrent sånn her: Elijzeéeh skrevet ned i tekstform. Nærmeste man kommer korrekt uttale er å blande riksmål med dialekta til en fra Kvam i Gudbrandsdalen(É-uttalen). 

Jeg har også ett veldig utenlandsklingende etternavn som egentlig er veldig lett å uttale rett, men som folk alltid klarer å stave/uttale feil. Er så vant til det så det er sjeldent jeg bryr meg. Noen ganger er det litt irriterende(sånn som når klasselister ble lest opp da jeg gikk på skolen), men som regel så syns jeg det bare er morsomt🙈 Uansett syns jeg ikke vi andre skal henge oss opp i om andre blir irriterte over at folk ikke klarer å uttale andres navn rett, som regel handler det om at det er slitsomt å måtte rette opp andres uttale hele tiden og at det er irriterende i lengden. Spesielt når man er ung og vil passe mest mulig inn i mengden.

Så for å svare direkte på spørsmålet ditt: nei, jeg syns ikke det er noe rart om de blir oppgitte/irriterte over at andre ikke klarer å uttale navnene deres rett, en liten bokstav kan gjøre stor forskjell på hvordan navnet uttales. Ta jentenavnet Tora for eksempel, fjerner man(glemmer) en bokstav i navnet Tora, så sitter man fort igjen med navnet Tor og det er jo ikke alltid like gøy?

Anonymkode: 5d11a...088

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så for å svare direkte på spørsmålet ditt: nei, jeg syns ikke det er noe rart om de blir oppgitte/irriterte over at andre ikke klarer å uttale navnene deres rett, en liten bokstav kan gjøre stor forskjell på hvordan navnet uttales. Ta jentenavnet Tora for eksempel, fjerner man(glemmer) en bokstav i navnet Tora, så sitter man fort igjen med navnet Tor og det er jo ikke alltid like gøy?

Nei klart, når det gjelder fra Tora til Tor blir det jo noe helt annet, da det er et jentenavn og et guttenavn.

Det jeg mente var f.eks en jente som heter Madelein også blir det utalt Madelen.

Eller et etternavn som er Lenvik og blir uttalt Levik. 

Skjønner at man sier i fra altså, syns bare det er så rart at når ulike lærere sier feil ved opprop og at det er noe som gjentar seg fordi de gjør det fort og ikke ser godt nok. Skjønner ikke hvorfor man da føler behovet for å påpeke det hver eneste gang og bli så oppgitt over det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at du føler for å legge dette ut på KG. La det ligge, tenk på andre ting heller.

Anonymkode: 9b15e...e0b

Joda, du har vel rett i det. Bare begynte å tenke på det å tenkte det ville vært gøy å høre andre sin mening! Det er ikke sånn at det holder meg våken om nettene altså. 

Skrevet

Folk blir alltid forvirret over navnet mitt, heter Kirstine, alltid spennende å se om de uttaler det rett frem som det står eller schistine, eller kjirstine, eller kichtine, eller rett og slett bare Kristine. Gidder ikke bli sur over det. Skulle jeg blir sur så måtte det vært på foreldrene mine som ikke kunne kalt meg eva eller Mona eller et annen sånn rett frem istedet 😄

Anonymkode: 43246...c19

Skrevet

Det kan jo være de faktisk er litt oppgitt fordi deres navn ALLTID er de som uttales feil. 

Altså, det hadde vært greit om en vikar av og til glemte en bokstav i et navn, eller la til en bokstav i et navn, hvis det var litt tilfeldig hvem det gikk utover. Men når det er samme personer HVER gang, og de ALLTID må rette på dem, så forstår jeg godt at de blir både irriterte og oppgitt. 

Den gangen jeg gikk på skolen hadde lærerene klasselista som utskrift. Og der hadde de markert med å streke under, hvilke navn den enkelte brukte. (Det er jo helt vanlig å ha 2-3 fornavn og et par etternavn, men ikke bruke alle til daglig.) 
Som at Tone Lise bare heter Tone, mens Frida Lill faktisk bruker begge navn, og Fredrik Johannes går under navnet Johannes. 

Likevel ville enhver vikar alltid lese opp klasselista og bruke KUN første fornavn på alle. 
Mange barn lot som ingenting. Noen sa ifra. Men det ble jo de samme hver gang. Og det er faktisk litt vanskelig for et barn å huske at "i dag har vi vikar, så da heter jeg ikke fornavnet mitt. Når jeg ropes opp, må jeg svare "ja" når det navnet jeg ikke bruker ropes opp." 
I enkelte klasser med mye vikar, vil det da kunne skje at 1/4 av skoletiden din, så må du kanskje akseptere å tiltales med et navn du ikke liker eller ikke egentlig bruker. Det er faktisk ganske respektløst av de voksne å forvente at barna skal gjøre dette uten å bli irritert eller oppgitt. 

Tipper du er en sånn vikar, som tar lett på det med navn, og tenker at det ikke er så nøye, og nå er du her og vil ha støtte for ditt syn. 

Jeg har vært en sånn, skjønner du, og det er kjempeirriterende. Og de andre i klassen plukker lett opp denne feiluttalelsen og begynner å bruke den som kallenavn. (Småerting, men veldig slitsom for den det gjelder, som da ikke skal ta seg nær av det.) 
For min del er jeg litt som en over her. Hvilken dialekt du uttaler navnet mitt på, bryr jeg meg ingenting om. Men du får pent ta deg bryet med å faktisk lese hva jeg heter, og bruke navnet mitt, og ikke et navn som ligner. 
Er navnet vanskelig å uttale, blir det noe annet. Da er det ikke den som leser dette opp sin feil, så lenge det gjøres et ordentlig forsøk. 

Vi har opplevd det samme med hvordan navn skrives. Faste ansatte på skolen og i barnehagen skrev konsekvent ene barnets navn med feil bokstaver. (Typisk navn som kan skrives på flere måter, som Kristian og Christian.) Det er mulig det kan virke som en bagatell for de voksne, men det er ikke så kult for lille Kristian å gå gjennom hverdagen i barnehagen med en plass der det står Christian på skapet. Eller at han i 1. klasse når han skal lære å lese og skrive får et fint navneskilt med Christian på pulten. 
(Vi opplevde at andre barn påpekte at det var skrevet feil til de voksne.) 

Hvorfor er det liksom greit å ikke respektere at noen heter det de heter? Og staver det på en gitt måte. 
Hva med å ta de 2 sekundene og dobbeltsjekke før du antar? 

Anonymkode: d2988...a5d

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Saral said:

Nei klart, når det gjelder fra Tora til Tor blir det jo noe helt annet, da det er et jentenavn og et guttenavn.

Det jeg mente var f.eks en jente som heter Madelein også blir det utalt Madelen.

Skjønner at man sier i fra altså, syns bare det er så rart at når ulike lærere sier feil ved opprop og at det er noe som gjentar seg fordi de gjør det fort og ikke ser godt nok. Skjønner ikke hvorfor man da føler behovet for å påpeke det hver eneste gang og bli så oppgitt over det.

Minner meg om min franske venn Michelle. Han fikk gang på gang fravær fordi det ikke var noen jente som het Michelle i klassen 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan jo være de faktisk er litt oppgitt fordi deres navn ALLTID er de som uttales feil. 

Altså, det hadde vært greit om en vikar av og til glemte en bokstav i et navn, eller la til en bokstav i et navn, hvis det var litt tilfeldig hvem det gikk utover. Men når det er samme personer HVER gang, og de ALLTID må rette på dem, så forstår jeg godt at de blir både irriterte og oppgitt. 

Den gangen jeg gikk på skolen hadde lærerene klasselista som utskrift. Og der hadde de markert med å streke under, hvilke navn den enkelte brukte. (Det er jo helt vanlig å ha 2-3 fornavn og et par etternavn, men ikke bruke alle til daglig.) 
Som at Tone Lise bare heter Tone, mens Frida Lill faktisk bruker begge navn, og Fredrik Johannes går under navnet Johannes. 

Likevel ville enhver vikar alltid lese opp klasselista og bruke KUN første fornavn på alle. 
Mange barn lot som ingenting. Noen sa ifra. Men det ble jo de samme hver gang. Og det er faktisk litt vanskelig for et barn å huske at "i dag har vi vikar, så da heter jeg ikke fornavnet mitt. Når jeg ropes opp, må jeg svare "ja" når det navnet jeg ikke bruker ropes opp." 
I enkelte klasser med mye vikar, vil det da kunne skje at 1/4 av skoletiden din, så må du kanskje akseptere å tiltales med et navn du ikke liker eller ikke egentlig bruker. Det er faktisk ganske respektløst av de voksne å forvente at barna skal gjøre dette uten å bli irritert eller oppgitt. 

Tipper du er en sånn vikar, som tar lett på det med navn, og tenker at det ikke er så nøye, og nå er du her og vil ha støtte for ditt syn. 

Jeg har vært en sånn, skjønner du, og det er kjempeirriterende. Og de andre i klassen plukker lett opp denne feiluttalelsen og begynner å bruke den som kallenavn. (Småerting, men veldig slitsom for den det gjelder, som da ikke skal ta seg nær av det.) 
For min del er jeg litt som en over her. Hvilken dialekt du uttaler navnet mitt på, bryr jeg meg ingenting om. Men du får pent ta deg bryet med å faktisk lese hva jeg heter, og bruke navnet mitt, og ikke et navn som ligner. 
Er navnet vanskelig å uttale, blir det noe annet. Da er det ikke den som leser dette opp sin feil, så lenge det gjøres et ordentlig forsøk. 

Vi har opplevd det samme med hvordan navn skrives. Faste ansatte på skolen og i barnehagen skrev konsekvent ene barnets navn med feil bokstaver. (Typisk navn som kan skrives på flere måter, som Kristian og Christian.) Det er mulig det kan virke som en bagatell for de voksne, men det er ikke så kult for lille Kristian å gå gjennom hverdagen i barnehagen med en plass der det står Christian på skapet. Eller at han i 1. klasse når han skal lære å lese og skrive får et fint navneskilt med Christian på pulten. 

Hvorfor er det liksom greit å ikke respektere at noen heter det de heter? Og staver det på en gitt måte. 

Anonymkode: ac03e...e66

Skrevet

Jeg skjønner at de blir irriterte hvis samme person gjør samme feil om og om igjen, selv etter de har sagt i fra. Og jeg skjønner at de sier i fra første gang noen gjør feil, for hvordan skal de ellers gjøre det riktig neste gang? De burde si det på en hyggelig måte, da. Men hvis en lærer gjør det om og om igjen, så er jo det ganske kjipt gjort av læreren. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Saral skrev:

Men så er det jo ikke relevant at du syns dette er uproblematisk og en ikke-sak? Sagt på en annen måte, den irritasjonen og oppgittheten du føler på fordi andre absolutt «må påpeke det hver eneste gang» er nok bare en brøkdel av hvor irriterende det er for noen å få navnet sitt feilstavet gang på gang på gang. Rart at du ikke klarer å sette deg inn i hvordan dette må kjennes ut for andre? Selv om jeg ikke irriterer meg så voldsomt over feilstavinger selv, så klarer jeg fortsatt å ha medfølelse med dem som syns det er slitsomt å få navnet sitt feilstavet gang på gang. Og du skriver jo selv at dette skjer ofte. Ofte nok til at du irriterer deg over det. Så hvordan tror du det kjennes ut å være i deres sko? Du hoppet galant over poenget mitt i det forrige innlegget mitt forresten. Tror du er mer ute enn å klage enn å sette deg inn i deres situasjon. Det her er jo virkelig ikke såå vanskelig å forstå eller sette seg inn i.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et navn som slutter på e, navnevarianten med a-ending er mye mer vanlig, og dermed blir jeg ofte kalt for feil navn. Nye folk får et par sjanser, men jeg retter dem alltid, først på en fin måte, deretter blir jeg som regel ganske irritert om de ikke klarer å fatte det! Noen blir tilgitt, f.eks psykologen min som har en datter med a-varianten, jeg vet at hun ikke sier feil med vilje til meg og jeg vet også at hun ikke blander datteren og meg som personer, det blir bare litt krøll på tungen hennes! 

Når jeg gikk i barnehagen var det en ansatt som ikke fattet å lære seg navnet mitt skikkelig, hun skyldte alltid på et annet barn med a-varianten! Til slutt foreslo en annen ansatt at jeg kunne kalle henne Anne istedenfor Anna, da fikk pipen en annen lyd og hun ble dritsur på meg, men jeg sa at så lenge hun ikke klarte å si riktig til meg kom jeg til å si feil til henne! Heldigvis var det noe som gikk opp for henne for dagen etter klarte hun å si navnet mitt med en e-ending! (Den andre ansatte hadde prøvd å hjelpe meg i lang tid med å få denne personen til å si riktig uten at det hjalp så mye)

Blir navnet mitt uttalt litt rart på en annen dialekt bryr jeg meg ikke derimot! 

Anonymkode: 57d7e...34e

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke respektløst. Om du heter Fredrik Johannes og forventer å bli kalt Johannes får du bytte navn til Johannes ass. 

Anonymkode: 82b4b...438

• Liker 4
Skrevet

Navnet mitt er identiteten min. Jeg irriterer meg grønn hver gang folk tar seg friheter til å bli noe annet enn det det er.

Jeg har dobbeltnavn, et helt vanlig et. La oss si jeg heter Anne Berit. Men opplever til stadighet at folk tror de kan kalle meg Anne. 

Mye mer høflig å høre hva folk presenterer seg som eller spørre om man bruker begge.

Skjønner at folk blir irritert jeg

Anonymkode: 7f608...762

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg snakker om noen som går i klassen min. Jeg er student. Bare noe jeg har lagt merke til.

Jeg mener ikke de som alltid uttaler navnet feil gang på gang, de burde jo virkelig lære seg navnene. jeg tenker på når det skjer med nye lærere...På universitetet har vi stadig nye forelesere. 

Og det blir selvsagt noe annet med barn på barneskolen,  jeg tenker på de som er godt voksne. 

Skrevet
1 time siden, tangent skrev:

Jeg skjønner at de blir irriterte hvis samme person gjør samme feil om og om igjen, selv etter de har sagt i fra. Og jeg skjønner at de sier i fra første gang noen gjør feil, for hvordan skal de ellers gjøre det riktig neste gang? De burde si det på en hyggelig måte, da. Men hvis en lærer gjør det om og om igjen, så er jo det ganske kjipt gjort av læreren. 

Som sagt så synes jeg det er helt på greit å si i fra., jeg skjønner bare ikke hvorfor de blir så synlig irriterte på grunn av det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det jo ikke relevant at du syns dette er uproblematisk og en ikke-sak? Sagt på en annen måte, den irritasjonen og oppgittheten du føler på fordi andre absolutt «må påpeke det hver eneste gang» er nok bare en brøkdel av hvor irriterende det er for noen å få navnet sitt feilstavet gang på gang på gang. Rart at du ikke klarer å sette deg inn i hvordan dette må kjennes ut for andre? Selv om jeg ikke irriterer meg så voldsomt over feilstavinger selv, så klarer jeg fortsatt å ha medfølelse med dem som syns det er slitsomt å få navnet sitt feilstavet gang på gang. Og du skriver jo selv at dette skjer ofte. Ofte nok til at du irriterer deg over det. Så hvordan tror du det kjennes ut å være i deres sko? Du hoppet galant over poenget mitt i det forrige innlegget mitt forresten. Tror du er mer ute enn å klage enn å sette deg inn i deres situasjon. Det her er jo virkelig ikke såå vanskelig å forstå eller sette seg inn i.

Jeg har jo aldri sagt at jeg irriterer meg over det?

Jeg bare undrer over det. 

Skrevet
8 timer siden, Saral skrev:

Som sagt så synes jeg det er helt på greit å si i fra., jeg skjønner bare ikke hvorfor de blir så synlig irriterte på grunn av det. 

Jeg kan forstå det. Ofte mener man ikke å bli så synlig irritert, men noen har opplevd dette helt fra barneskolen og begynner å gå lei. Jeg har et etternavn som er ulikt et mer vanlig etternavn med bytte av «e» mot «o» og selv om mitt skrives med «e» har alle lærere, leger, offentlige etater, resepsjonister, kundeservice osv alltid sagt/ skrevet det med «o». Det blir ekstremt irriterende i lengden for jeg regner jo med at folk kan lese, og når feilen gjøres gang på gang føles det bare provoserende 🤦🏼‍♀️.

Dialekt eller uheldig uttale fordi noen foreldre skal ha kreative stavelser av navn blir noe annet synes jeg. 

Anonymkode: 46232...af3

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et dobbeltnavn som alltid uttales med feil trykk av mye personer. Helt forståelig, for det uttales annerledes "etter boka". Jeg har alltid synes det er så utrolig flaut når det skjer, og kan grue meg til ulike settinger der navn skal leses opp. Jeg er nå 30, og har lyst å bare bruke det ene fornavnet mitt. Men er det rart å begynne med det nå, sånn plutselig. Skal begynne i ny jobb nå og jeg orker ikke rette på folk gang etter gang... 

Anonymkode: 194ee...af9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...