Gå til innhold

4 cm åpning og avflatet mormunn uten rier eller vannavgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er førstegangsfødende og hadde termin søndag og har nå vært hos jordmor på kontroll. Der fikk jeg beskjed om at det var avflatet mormunn, tøyelig og 4cm (!) åpning. Hodet har vært festet lenge. Jeg har ikke hatt noe særlige smerter, kun kynnere de siste ukene og tidvis svake mensensmerter (som har gått over fort). Ikke antydning til rier og vannet har ikke gått. Så nå er det bare å vente, jordmor trodde ikke jeg ble å gå over helgen. Må innrømme at jeg er veldig overrasket, da jeg trodde det måtte rier til for å få 4 cm åpning.

Noen ned lignende erfaringer som vil dele? :)

Anonymkode: 228fa...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk samme beskjed da jeg var på svangerskapskontroll på termindatoen. Jordmoren var overrasket over at ikke fødselen hadde startet. Jeg vet ikke hvor lenge det hadde vært slik. Jeg hadde kraftige, hyppige kynnere, som til tider var vonde fra uke 30, men ingen nyoppståtte tegn til at fødsel nærmet seg. Natten etter våknet jeg av at vannet gikk, og babyen ble født noen timer senere :) Lykke til med fødsel!

Anonymkode: a5fad...83c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn fra flere uker før fødselen med flere av mine barn. Bare vær forberedt på at fødselen kan gå fort når den først setter i gang.

Anonymkode: dbbea...f73

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk samme beskjed da jeg var på svangerskapskontroll på termindatoen. Jordmoren var overrasket over at ikke fødselen hadde startet. Jeg vet ikke hvor lenge det hadde vært slik. Jeg hadde kraftige, hyppige kynnere, som til tider var vonde fra uke 30, men ingen nyoppståtte tegn til at fødsel nærmet seg. Natten etter våknet jeg av at vannet gikk, og babyen ble født noen timer senere :) Lykke til med fødsel!

Anonymkode: a5fad...83c

Åh, så spennende! Tusen takk for svar :)

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det sånn fra flere uker før fødselen med flere av mine barn. Bare vær forberedt på at fødselen kan gå fort når den først setter i gang.

Anonymkode: dbbea...f73

Takk for svar! Leste at flergangsfødende kunne gå slik lenge, men siden dette er første håper jeg virjelig at det betyr at noe er rett rundt hjørnet :) Ja, hun sa at vi måtte være forberedt på at det kunne gå fort når det først satte i gang - bare å vente å se!

Skrevet

Fikk samme beskjed som deg da jeg hadde gått 3 dager over termin (det var på en torsdag). Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom til å gå over den helga, og at jeg måtte møte raskt til fødeavdeling for sjekk når riene startet, eller ved vannavgang.

Dagen etter startet riene kl 14 direkte på 3 minutters mellomrom. Fikk mannen hjem fra jobb, storebror levert til besteforeldre og var på plass på sykehuset kl 16. Stresset ikke så mye sidene riene ikke vonde selv om de var regelmessige. Pratet med jordmor og ble sjekket for hvor stor åpning det var (tror det var 5 cm). Etter sjekken begynte de å ta skikkelig tak så da gikk vi på fødestua. Da gikk vannet og etter 23 minutter med stormrier var barnet ute. Så fra første rie til fødsel tok det 3 1/2 time. Første gang tok det 19 timer, og da var jeg på 4 cm etter 10 timer med rier så det var stor forskjell. 

Anbefaler deg å gå deg en tur, det kan være med på å få ting litt i gang når du er så klar 🙂

Anonymkode: 074a0...53e

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk samme beskjed som deg da jeg hadde gått 3 dager over termin (det var på en torsdag). Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom til å gå over den helga, og at jeg måtte møte raskt til fødeavdeling for sjekk når riene startet, eller ved vannavgang.

Dagen etter startet riene kl 14 direkte på 3 minutters mellomrom. Fikk mannen hjem fra jobb, storebror levert til besteforeldre og var på plass på sykehuset kl 16. Stresset ikke så mye sidene riene ikke vonde selv om de var regelmessige. Pratet med jordmor og ble sjekket for hvor stor åpning det var (tror det var 5 cm). Etter sjekken begynte de å ta skikkelig tak så da gikk vi på fødestua. Da gikk vannet og etter 23 minutter med stormrier var barnet ute. Så fra første rie til fødsel tok det 3 1/2 time. Første gang tok det 19 timer, og da var jeg på 4 cm etter 10 timer med rier så det var stor forskjell. 

Anbefaler deg å gå deg en tur, det kan være med på å få ting litt i gang når du er så klar 🙂

Anonymkode: 074a0...53e

Tusen takk for svar og info, så artig å høre om andres erfaringer! :) Det var lurt, jeg skal prøve å komme meg ut en tur om litt. Dette blir spennende altså!

Skrevet

Hadde det også sånn med begge mine i noen uker før termin. Begge ble født rett rundt termin og det var styrtfødsler :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...