Gå til innhold

Er det dugnad?

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å sitte i snøhelvete og fryse 10 måneder i året. Her i nord har vi hatt verste vinter siden 1917. Statistisk sett på grunnlag av historiske opplysninger. Det har ligget snø her fra september 2019 til slutten av mai 2020. I første halvdel av mai snødde det tett så å si hver dag, mange byttet ikke over til sommerdekk før etter 17. mai. 2. januar (!) var årets varmeste dag frem til slutten av mai. Det var målt lavere temperaturer i Finnmark enn på Nordpolen første uka i mai 2020. Så kom sommeren med 2 fine uker (mens de fleste jobbet og var på skole), og så regn, regn og regn. I natt kom frosten, og vi er enda ikke ferdig med august. Veldig morsomt å skrape frontruta på bilen og oppdage at utetemperatur var på 2 plussgrader. Jeg håpet sånn på at man i hvert fall skulle få fin sommer og høst etter en helvetesvinter, den verste på over 100 år. Men neida, her kommer kulda igjen og vinteren har begynt. Du vet at å ha vinter hele året sliter enormt på immunforsvaret? Altså det der som vi må ha for å bekjempe virus og sånn?

Anonymkode: 82b0c...671

All ære til dere som orker å bi der oppe. Jeg hadde flyttet på dagen. Og dere hadde fortjent noen uker i varme strøk. 

Anonymkode: 2cfdc...f40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All ære til dere som orker å bi der oppe. Jeg hadde flyttet på dagen. Og dere hadde fortjent noen uker i varme strøk. 

Anonymkode: 2cfdc...f40

Jeg kan ikke flytte fordi jeg har barn med 50/50-ordning med eksen. Så jeg er stuck her oppe i 10 år til. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er kjipt om du ikke får igjen pengene for ferien. Men dette med at ferie og utenlandsreiser blir sett på som noe nødvendig og nærmest et primærbehov er særdeles underlig. Går man 2-3 generasjoner tilbake i tid, så var ikke ferie og sydenturer en gang i vokabularet. Det normale i et lengre tidsperspektiv er ikke sydenturer og å gå ut på byen. Det er greit å ønske noe, men det virker enormt overdrevent med at folk skal nærmest få psykiske problemer fordi de ikke kan dra til utlandet. 

Anonymkode: e6e23...e50

Det er da ikke bare kjipt? Det er hardt opptjente penger, avkastning på arbeid utført. Man har kjøpt et produkt på et tidspunkt ingen kunne forutse at verden skulle bli som den er. Og nå får ikke folk pengene tilbake. Det er faktisk ikke reiseselskapene sine penger, de har tatt imot og ikke levert varene. Da må de levere pengene tilbake. 

Anonymkode: 72702...50b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke bare kjipt? Det er hardt opptjente penger, avkastning på arbeid utført. Man har kjøpt et produkt på et tidspunkt ingen kunne forutse at verden skulle bli som den er. Og nå får ikke folk pengene tilbake. Det er faktisk ikke reiseselskapene sine penger, de har tatt imot og ikke levert varene. Da må de levere pengene tilbake. 

Men reiseselskapene har gjerne brukt en del av pengene allerede. Og det er myndighetene som nekter å la reiseselskapene drive sin virksomhet for å tjene nok til å betale tilbake.

Dermed bør myndighetene betale tilbake til reiseselskapenes kunder.

Anonymkode: 96e39...705

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men reiseselskapene har gjerne brukt en del av pengene allerede. Og det er myndighetene som nekter å la reiseselskapene drive sin virksomhet for å tjene nok til å betale tilbake.

Dermed bør myndighetene betale tilbake til reiseselskapenes kunder.

Anonymkode: 96e39...705

Det er helt klart en "alle peker på alle, men ingen tar et faktisk ansvar" situasjon, og forbrukerne må sitte på sidelinjen og se at pengene deres kanskje kommer. En gang. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er kjipt om du ikke får igjen pengene for ferien. Men dette med at ferie og utenlandsreiser blir sett på som noe nødvendig og nærmest et primærbehov er særdeles underlig. Går man 2-3 generasjoner tilbake i tid, så var ikke ferie og sydenturer en gang i vokabularet. Det normale i et lengre tidsperspektiv er ikke sydenturer og å gå ut på byen. Det er greit å ønske noe, men det virker enormt overdrevent med at folk skal nærmest få psykiske problemer fordi de ikke kan dra til utlandet. 

Her må du bare akseptere at vi er forskjellige. Jeg elsker å reise og å oppleve andre ting i ferien enn min lille bolig. Jeg har ikke hytte eller båt, og ei heller bil. Så en del av innsatsen for min del er at jeg ikke reiser på de vanlige feriene til utlandet. Jeg har fått pengene tilbake, og bestiller ingen ny ferietur til utlandet før koronasituasjonen har bedret seg og landene går fra gult til grønt.

Heldigvis har jeg fått gleden av å disponere noen andre sin hytte deler av ferien og har kommet meg litt bort. Det har gjort underverker å få litt andre opplevelser enn "hjemmekontoret".

2-3 generasjoner tilbake - da snakker du om mellomkrigs- og etterkrigsgenerasjonen - de hadde en helt annen økonomi enn oss. Det er opplagt at de ikke hadde råd eller mulighet til å reise. Jeg, derimot, har reist sammen med min familie, til utlandet siden jeg var baby. Det var riktignok med bil og tog, men vi var utenlands mange ganger gjennom barndommen. Foreldrene mine fortsatte med dette og begynte til og med med sydenreiser da jeg var voksen.

Som sagt: her er vi forskjellige og har forskjellige interesser. Jeg vet ikke hva din hobby er, men se for deg at du ikke fikk drive med den grunnet korona viruset, så skjønner du nok kanskje hva det er snakk om.

Skrevet
38 minutter siden, Blondie65 skrev:

Her må du bare akseptere at vi er forskjellige. Jeg elsker å reise og å oppleve andre ting i ferien enn min lille bolig. Jeg har ikke hytte eller båt, og ei heller bil. Så en del av innsatsen for min del er at jeg ikke reiser på de vanlige feriene til utlandet. Jeg har fått pengene tilbake, og bestiller ingen ny ferietur til utlandet før koronasituasjonen har bedret seg og landene går fra gult til grønt.

Heldigvis har jeg fått gleden av å disponere noen andre sin hytte deler av ferien og har kommet meg litt bort. Det har gjort underverker å få litt andre opplevelser enn "hjemmekontoret".

2-3 generasjoner tilbake - da snakker du om mellomkrigs- og etterkrigsgenerasjonen - de hadde en helt annen økonomi enn oss. Det er opplagt at de ikke hadde råd eller mulighet til å reise. Jeg, derimot, har reist sammen med min familie, til utlandet siden jeg var baby. Det var riktignok med bil og tog, men vi var utenlands mange ganger gjennom barndommen. Foreldrene mine fortsatte med dette og begynte til og med med sydenreiser da jeg var voksen.

Som sagt: her er vi forskjellige og har forskjellige interesser. Jeg vet ikke hva din hobby er, men se for deg at du ikke fikk drive med den grunnet korona viruset, så skjønner du nok kanskje hva det er snakk om.

Godt sagt. Hund er min hobby. Kunne ikke forestilt meg livet uten hund.

Anonymkode: 34719...2c4

• Liker 3
Skrevet
På 26.8.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

brukes ordet for å mane til en allmennmoral for å få legitimitet i folket? 

Ja

Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der ser du - reise er min hobby. Livet mitt blir fattig uten. Akkurat som ditt ville blitt uten hund.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Nord-Korea må hundeeiere nå gi fra seg hundene sine slik at de blir spist. Man kan sammenligne dette med at man ikke kan reise for å se sine familiemedlemmer på ubestemt tid. Man blir frarøvet noe man holder kjært. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Nord-Korea må hundeeiere nå gi fra seg hundene sine slik at de blir spist. Man kan sammenligne dette med at man ikke kan reise for å se sine familiemedlemmer på ubestemt tid. Man blir frarøvet noe man holder kjært. 

Det er nord Korea. De hadde ingen normale menneskerettigheter før corona heller... 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Blondie65 skrev:

Der ser du - reise er min hobby. Livet mitt blir fattig uten. Akkurat som ditt ville blitt uten hund.

Da får du finne deg en ny hobby, da. Det er nok å velge i! 

Anonymkode: 81195...f2e

• Liker 1
Skrevet
På 26.8.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kalles det dugnad når myndighetene bestemmer at det skal være slik og sånn. Er drt egentlig en dugnad da? Eller brukes ordet for å mane til en allmennmoral for å få legitimitet i folket? 

Er enig i tiltakene, men har hele tiden reagert på ordvalget

hva er galt med å kalle det dugnad? med unntak for de få tiltakene som er pålagt ved lov, så er denne dugnaden akkurat like frivillig eller ufrivillig som andre dugnader. De fleste smittevernstiltakene er jo frivillige. Du får ikke straff for ta bussen i rushtiden.

Jeg vasker og hender og holder avstand og hjemme når jeg er syk, fordi det er riktig å gjøre det. Men det er jo ikke lovpålagt.

Akkurat som dugnaden i borettslaget eller idrettslaget - jeg opplever det som riktig å delta uten at det er lovpålagt. 

Og begge deler opplever jeg som pålagt. Jeg har aldri tenkt at jeg er helt fri til å droppe dugnaden i borettslaget. 

Anonymkode: 03537...25d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke behovet ditt for å være så ufin. For tiden, grunnet korona pandemien, er hobbyen min lagt på hyllen. Det lever jeg fint med, men det er like fullt en del av innsatsen jeg gjør for at pandemien skal bli kortvarig eller for å unngå at jeg bidrar til smittespredning. 

Hvorfor trenger jeg å finne en ny hobby, og hvordan skal jeg kunne gjennomføre den når jeg er avhengig av å reise med offentlig transport nær sagt uansett hva slags hobby det er snakk om? 

Ufine kommentarer som mer eller mindre går ut på at jeg har en teit hobby fordi du ikke har samme hobby forteller mer om deg enn det gjør om meg.

Skrevet
32 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ser jeg hva? Jeg har ikke snakket om ferie eller hytte...tror du tenker på en annen anonym 😉

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser jeg hva? Jeg har ikke snakket om ferie eller hytte...tror du tenker på en annen anonym 😉

Du sa at du ikke kunne se for deg hvordan ditt liv skulle bli uten hund. Det var det jeg mente.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er galt med å kalle det dugnad? med unntak for de få tiltakene som er pålagt ved lov, så er denne dugnaden akkurat like frivillig eller ufrivillig som andre dugnader. De fleste smittevernstiltakene er jo frivillige. Du får ikke straff for ta bussen i rushtiden.

Jeg vasker og hender og holder avstand og hjemme når jeg er syk, fordi det er riktig å gjøre det. Men det er jo ikke lovpålagt.

Akkurat som dugnaden i borettslaget eller idrettslaget - jeg opplever det som riktig å delta uten at det er lovpålagt. 

Og begge deler opplever jeg som pålagt. Jeg har aldri tenkt at jeg er helt fri til å droppe dugnaden i borettslaget. 

Anonymkode: 03537...25d

Det å miste jobben og inntekten eller ikke kunne besøke barn, ektefelle eller foreldre er ikke en dugnad. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Du sa at du ikke kunne se for deg hvordan ditt liv skulle bli uten hund. Det var det jeg mente.

Å ja. Jeg forsto deg så godt når det kom fram at det var en hobby du hadde hatt lenge, og som ga deg mye glede i livet.😊 Men sier ikke at det gjelder alle (Aya Napa festing teller inng host host). 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reise er for mange en livsstil, ikke bare en hobby. Verden (og særlig Europa) er dypt integrert på tvers av landegrenser. Slikt kan ikke bare kuttes over natten. Selv vokste jeg opp på reise. Det er det eneste livet jeg kjenner.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette folk ikke skjønner. 

Den reisevanene og velferden vår som veldig mange opplever som "normalen" har bare vært "normalen" i noen tiår. Vi trenger ikke gå en hel generasjon tilbake en gang før det var langt mindre vanlig å farte rundt som vi har gjort de siste årene.

Det sier seg selv at dette ikke kan eskalere enda mer. Om det ikke var en pandemien som førte til en nedregulering så ville det kommet en annen global krise som gjorde at vi ble nødt til å slakke ned på reisemanien. 

Syns selv at det er litt rart at folk er så historieløse og lider psykisk av alle reisene de ikke får tatt. Klart det er gøy å reise! Det gir masse gode opplevelser, og det er spennende å utforske andre land og kulturer. Men det er et overflodsgode.

Anonymkode: 9300b...dc3

• Liker 2
  • Opprett ny...