AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Hvorfor kalles det dugnad når myndighetene bestemmer at det skal være slik og sånn. Er drt egentlig en dugnad da? Eller brukes ordet for å mane til en allmennmoral for å få legitimitet i folket? Er enig i tiltakene, men har hele tiden reagert på ordvalget Anonymkode: 72702...50b 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Regjeringen bruker ord som dugnad fordi det har en posititiv klang hos folk flest. Selv om det de driver med i realiteten er tvang som ødelegger mer enn det viruset i seg selv noen gang vil klare å gjøre. Bruken av ordet dugnad er misbruk av ordet. De sier også at vi er sammen om dette osv. Men byrdene ved tiltakene er svært ulikt fordelt hos befolkningen. Noe som får regjeringens ord til å høres veldig hule ut. Anonymkode: 96e39...705 16
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Som utlending så tror jeg at ordet "dugnad" og hele konseptet "dugnad" er hellig for nordmenn. Det er svært høy terskel for å takke nei til å delta i en dugnad. Da er man usolidarisk, egoistisk osv. Det er imidlertid helt kurant å ikke følge anbefalinger fra myndighetene som griper for mye inn i ens liv og har store konsekvenser økonomisk/sosialt/familiemessig. Derfor bruker man ordet "dugnad" - for å tvinge folk til å følge anbefalingene og holde kjeft. Anonymkode: 82b0c...671 15
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regjeringen bruker ord som dugnad fordi det har en posititiv klang hos folk flest. Selv om det de driver med i realiteten er tvang som ødelegger mer enn det viruset i seg selv noen gang vil klare å gjøre. Bruken av ordet dugnad er misbruk av ordet. De sier også at vi er sammen om dette osv. Men byrdene ved tiltakene er svært ulikt fordelt hos befolkningen. Noe som får regjeringens ord til å høres veldig hule ut. Anonymkode: 96e39...705 Nettopp! Vi er ikke sammen om dette når jeg måtte slite meg ut med økt press på jobb grunnet økt mengde saker per person, på hjemmekontor med dårlig internett, fravær av optimale lys- og sitteforhold, samtidig som jeg måtte undervise førsteklassingen, løpe etter fireåringen og hjelpe ungdomsskoleeleven i 10. klasse slik at hun fikk høyt snitt for å komme inn på det studiet hun har drømt om siden 8. klasse. Samtidig som min frisørvenninne satt hjemme og fikk penger fra staten samtidig som hun pusset opp huset og strikket. Og ut fra det at undervisningen for førsteklassinger i mitt barns skole var totalt fraværende, regner jeg med at lærerne på trinnet også hadde det svært behagelig. Det samme med barnehageansatte i kommunen, der det var 10 barn totalt som oppfylte kriterier for "begge foreldre i samfunnskritiske yrker på dagtid". Det er heller ingen dugnad for oss som har hele familien i utlandet og ingen omgangskrets her i Norge. Det er store forskjeller på å treffe sine foreldre/besteforeldre/søster/venner med 1 meters avstand på kafe og ikke treffe noe familie og venner i det hele tatt på ubestemt tid. Mine foreldre er gamle. Hvis det blir forbud mot å dra til mitt hjemland i flere år til, vil jeg nok ikke treffe dem flere ganger før de dør. Det er ingen dugnad for dem som har barn med behov for oppfølging av PPT, BUP, spesiallærer og alt det andre som ble stengt over natten og så vidt jeg forstår enda ikke kommet tilbake for fullt. Barn har ikke flere år på å vente på hjelp. De utvikler seg raskt og taper terrenget fort hvis hjelpen uteblir i lang tid. Det er disse som risikerer å bli skoletapere og oppleve konsekvenser av det i voksen alder. Det er ingen dugnad for studenter som er avhengig av deltidsjobben sin som badevakt, butikkansatt på bokhandelen, frisørsalongen, hotellet osv for å få endene til å møtes. Disse fikk ingen kompensasjon for å ha mistet sin deltidsjobb som følge av nedstengningen. Så ja, slutt å bruke ordet "dugnad". Det er bare kvalmt å høre på. Hakk i plata. Anonymkode: 82b0c...671 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Alle hater dugnad, og ordet har ikke blitt noe bedre i 2020. Dugnad de forøvrig noe man ikke kan pålegges å være med på, så jeg søker om å slippe. Jeg gidde ikke bidra i hysteriet til regjeringen lenger. Det holder nå. Anonymkode: 2cfdc...f40 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle hater dugnad, og ordet har ikke blitt noe bedre i 2020. Dugnad de forøvrig noe man ikke kan pålegges å være med på, så jeg søker om å slippe. Jeg gidde ikke bidra i hysteriet til regjeringen lenger. Det holder nå. Anonymkode: 2cfdc...f40 Dugnad er også gratis. Det er ikke vanlig at man mister jobb, familie og inntekt av å delta i dugnad. Anonymkode: 82b0c...671 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 På 26.8.2020 den 13.02, AnonymBruker skrev: Alle hater dugnad, og ordet har ikke blitt noe bedre i 2020. Dugnad de forøvrig noe man ikke kan pålegges å være med på, så jeg søker om å slippe. Jeg gidde ikke bidra i hysteriet til regjeringen lenger. Det holder nå. Hvorfor er du så hysterisk? God håndhygiene og å holde avstand er stort sett det du blir bedt om. Det er jo ingen ting, om du ikke klarer det så er du jo fullstendig svak og hysterisk. Anonymkode: 788fe...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så hysterisk? God håndhygiene og å holde avstand er stort sett det du blir bedt om. Det er jo ingen ting, om du ikke klarer det så er du jo fullstendig svak og hysterisk. Anonymkode: 788fe...5e7 Neida, vi blir bedt om så mye mer. Ikke besøke våre foreldre, ektefeller og barn i andre land. La eiendom i utlandet forfalle og bli okkupert av andre, og med dette bli påført flere hunder tusen økonomisk tap. Ikke sende barn på skolen hvis de snufser med den konsekvens at de går glipp av verdifull utdanning. Ikke gjennomføre svangerskapskontroller når vi er snufsete slik at vi ikke får noe oppfølging av graviditeten overhode og kan risikere fosterskade, uoppdaget svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og så videre. Vi blir bedt om å vente i det uendelige på å få titusenvis av kroner tilbake fra flyselskap, reiseselskap og forsikringsselskap som sitter og ruger på pengene. Samtidig som vi blir oppfordret til å bruke penger i Norge for å hjelpe norske bedrifter. Studentene blir bedt om å stramme beltet og klare seg på enda mindre, fordi de får jo ingen dagpenger eller erstatning for tapt inntekt som følge av koronatiltak. Samtidig som disse studentene avspises med nettundervisning av varierende kvalitet. Mye av nødvendig helsehjelp og annen hjelp, for eksempel fra BUP, DPS, PPT og så videre blir avlyst på ubestemt tid, selv om man har et vedtak om at man har krav på slik hjelp. Jeg er så lei folk som sier at vi kan jo bare vaske hendene og holde avstand. Som om vi ikke hadde noe hygiene før korona kom, eller hadde som vane å presse oss inn på folk i køene og diverse. Anonymkode: 82b0c...671 7
Gjest Blondie65 Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så hysterisk? God håndhygiene og å holde avstand er stort sett det du blir bedt om. Det er jo ingen ting, om du ikke klarer det så er du jo fullstendig svak og hysterisk. Anonymkode: 788fe...5e7 Jeg er vel ikke helt enig i at dugnaden består i kun å holde avstand og vaske hender, her jeg sitter, uten å kunne gjennomføre den planlagte ferien og med hjemmekontor. Altså består dugnaden i langt mer enn "bare" sosial distansering og håndhygiene. Jeg noterer meg også at, i likhet med all annen dugnad, er det noen som føler at de er fritatt for dugnaden fordi de ikke liker den. Dem om det. Forøvrig synes jeg kanskje ikke ordet dugnad er rett å bruke - her må vi alle gjøre en innsats og det har ingenting med dugnad å gjøre. Det er en forpliktelse vi har til samfunnet som vi alle må delta på.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 På 26.8.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev: Som utlending så tror jeg at ordet "dugnad" og hele konseptet "dugnad" er hellig for nordmenn. Det er svært høy terskel for å takke nei til å delta i en dugnad. Da er man usolidarisk, egoistisk osv. Det er imidlertid helt kurant å ikke følge anbefalinger fra myndighetene som griper for mye inn i ens liv og har store konsekvenser økonomisk/sosialt/familiemessig. Derfor bruker man ordet "dugnad" - for å tvinge folk til å følge anbefalingene og holde kjeft. Anonymkode: 82b0c...671 Tror du er inne på noe her. Dugnad høres så positivt ut. Men dette er faen meg ingen dugnad. Det er å spytte i ansiktene til de som har mistet jobben og fortsatt venter på dagpenger de søkte om i mars. Anonymkode: 1aac2...28f 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så hysterisk? God håndhygiene og å holde avstand er stort sett det du blir bedt om. Det er jo ingen ting, om du ikke klarer det så er du jo fullstendig svak og hysterisk. Anonymkode: 788fe...5e7 Jeg lurer veldig på hva slags liv du lever som ikke har flere begrensninger enn dette som følge av koronatiltakene. Anonymkode: 2cfdc...f40 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 Det er dugnad selv om det ikke er på eget initiativ. Det er dugnad i idrettslaget, korpset, barnehagen og velforeningen, selv om det ikke er frivillig. Dugnad = innsats for fellesskapet. Det er ikke alle som bidrar like mye, men det er likevel dugnad. Anonymkode: 3575f...5f5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 På 26.8.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev: Som utlending så tror jeg at ordet "dugnad" og hele konseptet "dugnad" er hellig for nordmenn. Det er svært høy terskel for å takke nei til å delta i en dugnad. Da er man usolidarisk, egoistisk osv. Det er imidlertid helt kurant å ikke følge anbefalinger fra myndighetene som griper for mye inn i ens liv og har store konsekvenser økonomisk/sosialt/familiemessig. Derfor bruker man ordet "dugnad" - for å tvinge folk til å følge anbefalingene og holde kjeft. Anonymkode: 82b0c...671 Har aldri fulgt noe av det. Da får jeg bare være usolidarisk. Går veldig greit. Anonymkode: 45206...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, vi blir bedt om så mye mer. Ikke besøke våre foreldre, ektefeller og barn i andre land. La eiendom i utlandet forfalle og bli okkupert av andre, og med dette bli påført flere hunder tusen økonomisk tap. Ikke sende barn på skolen hvis de snufser med den konsekvens at de går glipp av verdifull utdanning. Ikke gjennomføre svangerskapskontroller når vi er snufsete slik at vi ikke får noe oppfølging av graviditeten overhode og kan risikere fosterskade, uoppdaget svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og så videre. Vi blir bedt om å vente i det uendelige på å få titusenvis av kroner tilbake fra flyselskap, reiseselskap og forsikringsselskap som sitter og ruger på pengene. Samtidig som vi blir oppfordret til å bruke penger i Norge for å hjelpe norske bedrifter. Studentene blir bedt om å stramme beltet og klare seg på enda mindre, fordi de får jo ingen dagpenger eller erstatning for tapt inntekt som følge av koronatiltak. Samtidig som disse studentene avspises med nettundervisning av varierende kvalitet. Mye av nødvendig helsehjelp og annen hjelp, for eksempel fra BUP, DPS, PPT og så videre blir avlyst på ubestemt tid, selv om man har et vedtak om at man har krav på slik hjelp. Jeg er så lei folk som sier at vi kan jo bare vaske hendene og holde avstand. Som om vi ikke hadde noe hygiene før korona kom, eller hadde som vane å presse oss inn på folk i køene og diverse. Anonymkode: 82b0c...671 Problemet er at folk tror at ting skulle være som i Norge 1970-2020 til evig tid. Det folk hadde opplevd og erfart gjennom to verdenskriger og karrige år, den lærdommen om livet kastet vi vekk på 2 generasjoner. De siste 50 årene er ikke normaltilstanden, folk som har levd i Norge i den perioden har hatt gullhår i ræva, for hverken før eller etter denne gullperioden er det likedan. De problemene vi opplever grunnet Korona-tiltak er ingen ting i en historisk sammenheng. Det er kun de bortskjemte og historieløse som trodde at livet skulle være en dans på roser. Tiltakene nå er ingen ting målt mot hva som kan komme av problemer i framtiden, dette er absolutt ingen ting å klage over. Ta for eksempel kjøp av eiendom i utlandet, den naiviteten til folk som har kjøpt er grufull. Det er mennesker som tror at de siste 40-50 årene av historien er en normaltilstand. Om man greier å utvide horisonten litt, så skjønner man at det er enorm risiko å kjøpe bolig i et annet land. Landet kan forandres, andre lover og regler. Det sier vel alt om naiviteten når folk faktisk ikke hadde sjekket at det er lov å overta tomme boliger i Spania. Dette er fortsatt en gylden tid, og de ''problemene'' som du beskriver vil fortone seg som særdeles gyldne og gode år i et historisk perspektiv. Anonymkode: 788fe...5e7 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 24 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg er vel ikke helt enig i at dugnaden består i kun å holde avstand og vaske hender, her jeg sitter, uten å kunne gjennomføre den planlagte ferien og med hjemmekontor. Altså består dugnaden i langt mer enn "bare" sosial distansering og håndhygiene. Jeg noterer meg også at, i likhet med all annen dugnad, er det noen som føler at de er fritatt for dugnaden fordi de ikke liker den. Dem om det. Forøvrig synes jeg kanskje ikke ordet dugnad er rett å bruke - her må vi alle gjøre en innsats og det har ingenting med dugnad å gjøre. Det er en forpliktelse vi har til samfunnet som vi alle må delta på. Skjønner at det er kjipt om du ikke får igjen pengene for ferien. Men dette med at ferie og utenlandsreiser blir sett på som noe nødvendig og nærmest et primærbehov er særdeles underlig. Går man 2-3 generasjoner tilbake i tid, så var ikke ferie og sydenturer en gang i vokabularet. Det normale i et lengre tidsperspektiv er ikke sydenturer og å gå ut på byen. Det er greit å ønske noe, men det virker enormt overdrevent med at folk skal nærmest få psykiske problemer fordi de ikke kan dra til utlandet. Anonymkode: e6e23...e50 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #16 Skrevet 31. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sier vel alt om naiviteten når folk faktisk ikke hadde sjekket at det er lov å overta tomme boliger i Spania. Enig. Den som ikke gjør hjemmeleksa si, må lære leksa på den harde måten. Bedre å vite, enn å annta at hele verden er en forlengelse av Norge😷 Anonymkode: 34719...2c4 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #17 Skrevet 31. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er dugnad selv om det ikke er på eget initiativ. Det er dugnad i idrettslaget, korpset, barnehagen og velforeningen, selv om det ikke er frivillig. Dugnad = innsats for fellesskapet. Det er ikke alle som bidrar like mye, men det er likevel dugnad. Anonymkode: 3575f...5f5 Dugnad i idrettslag osv ER frivillig. Du blir ikke satt i fengsel eller mister jobb/inntekt ved å takke nei. Anonymkode: 82b0c...671 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #18 Skrevet 31. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det er kjipt om du ikke får igjen pengene for ferien. Men dette med at ferie og utenlandsreiser blir sett på som noe nødvendig og nærmest et primærbehov er særdeles underlig. Går man 2-3 generasjoner tilbake i tid, så var ikke ferie og sydenturer en gang i vokabularet. Det normale i et lengre tidsperspektiv er ikke sydenturer og å gå ut på byen. Det er greit å ønske noe, men det virker enormt overdrevent med at folk skal nærmest få psykiske problemer fordi de ikke kan dra til utlandet. Anonymkode: e6e23...e50 Prøv å sitte i snøhelvete og fryse 10 måneder i året. Her i nord har vi hatt verste vinter siden 1917. Statistisk sett på grunnlag av historiske opplysninger. Det har ligget snø her fra september 2019 til slutten av mai 2020. I første halvdel av mai snødde det tett så å si hver dag, mange byttet ikke over til sommerdekk før etter 17. mai. 2. januar (!) var årets varmeste dag frem til slutten av mai. Det var målt lavere temperaturer i Finnmark enn på Nordpolen første uka i mai 2020. Så kom sommeren med 2 fine uker (mens de fleste jobbet og var på skole), og så regn, regn og regn. I natt kom frosten, og vi er enda ikke ferdig med august. Veldig morsomt å skrape frontruta på bilen og oppdage at utetemperatur var på 2 plussgrader. Jeg håpet sånn på at man i hvert fall skulle få fin sommer og høst etter en helvetesvinter, den verste på over 100 år. Men neida, her kommer kulda igjen og vinteren har begynt. Du vet at å ha vinter hele året sliter enormt på immunforsvaret? Altså det der som vi må ha for å bekjempe virus og sånn? Anonymkode: 82b0c...671 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at folk tror at ting skulle være som i Norge 1970-2020 til evig tid. Det folk hadde opplevd og erfart gjennom to verdenskriger og karrige år, den lærdommen om livet kastet vi vekk på 2 generasjoner. De siste 50 årene er ikke normaltilstanden, folk som har levd i Norge i den perioden har hatt gullhår i ræva, for hverken før eller etter denne gullperioden er det likedan. De problemene vi opplever grunnet Korona-tiltak er ingen ting i en historisk sammenheng. Det er kun de bortskjemte og historieløse som trodde at livet skulle være en dans på roser. Tiltakene nå er ingen ting målt mot hva som kan komme av problemer i framtiden, dette er absolutt ingen ting å klage over. Ta for eksempel kjøp av eiendom i utlandet, den naiviteten til folk som har kjøpt er grufull. Det er mennesker som tror at de siste 40-50 årene av historien er en normaltilstand. Om man greier å utvide horisonten litt, så skjønner man at det er enorm risiko å kjøpe bolig i et annet land. Landet kan forandres, andre lover og regler. Det sier vel alt om naiviteten når folk faktisk ikke hadde sjekket at det er lov å overta tomme boliger i Spania. Dette er fortsatt en gylden tid, og de ''problemene'' som du beskriver vil fortone seg som særdeles gyldne og gode år i et historisk perspektiv. Anonymkode: 788fe...5e7 For 40-50 år siden kunne man overleve på EN lønn, mens dama var husmor. Man levde ikke som rikinger, men hadde råd til mat og sånt. I dag overlever ikke barnefamilier på en inntekt på grunn av de grufulle avgiftene på absolutt alt. Mat, særlig sunn mat, er dyrt. Vinterklær og utstyr for barn, som er nødvendig i skole og barnehage, er svindyrt. Strømmen er dyr, spesielt på vinteren. Så kommer kommunale avgifter, internett (som man må ha i 2020 når alt gjøres via nett), telefon, bil evt. kollektivtransport osv. Du kan ikke sammenlignet tilværelsen for 50 år siden med det som er nå. En annen ting er at mange av restriksjonene mangler sidestykke i norsk historie. Når var det sist forbudt å besøke sin egen familie, naboen eller gå på jobb? Hvilket år varte denne restriksjonen sist? Når var det forbudt å se sine egne barn i Sverige? Ferdes fritt innenlands i Norge uten å havne i 14 dagers karantene? Når var det sist så høy arbeidsledighet som i mars 2020? Stemmer, FØR andre verdenskrig. Anonymkode: 82b0c...671 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #20 Skrevet 31. august 2020 På meg virker det som det er en ønsket destruksjon av økonomien som foregår. Kanskje for å bygge den opp igjen senere på en grønn og bærekraftig måte? Anonymkode: 96e39...705
Anbefalte innlegg