Gjest gjesten Skrevet 19. juli 2005 #1 Skrevet 19. juli 2005 Skal ha lakseskiver til middag idag. Har med vilje kjøpt for mange fordi jeg har lyst på noe med kald kokt laks utover i uken. Noen ganger blander jeg laksebiter i en pastasalat og andre ganger moser jeg den litt og blander med rømme, litt majones og pepper. Detter er godt til en stor lunch osv. Har lyst til å prøve noe nytt. Noen andre forslag (favoritter) til hva man kan bruke kokt kald laks til?
Gjest piaf Skrevet 19. juli 2005 #2 Skrevet 19. juli 2005 Jeg lager iblant følgende enkle pastarett med rester av kokt laks: Løk, paprika, hvitløk, squash og purre eller vårløk surres mykt i olivenolje. Krydres med salt, pepper og oregano, tilsettes friske hakkede tomater, helst klasetomater o.l med god smak (boks kan også brukes). Ha i laksen mot slutten så den blir såvidt varm, og minst mulig overkokt. Kok noen minutter og bland med nykokt, grov speltpasta. Laksen jeg bruker til dette, er egentlig ikke kokt, men foliebakt med sitronskiver - da får jeg en fin, syrlig sjy som også går i sausen her. Evnt. kan man istedet smake til med litt friskpresset sitron. Det går sikkert an å bruke vanlig pasta også, det har jeg ikke prøvd - jeg synes laks, tomater og spelt smaker så bra sammen. Dessuten gjør den grove speltpastaen retten ekstra sunn! Kokt laks er forresten også fint å bruke i grønn salat til lunsj, feks sammen med rød ekeblad, ruccola, tomater, vårløk og kikerter, evnt. oliven - med en god vinaigrette, gjerne med friske urter i.
Arkana Skrevet 19. juli 2005 #3 Skrevet 19. juli 2005 Lakselasagne (4 pers.) 75 g smør 1 dl hvetemel 1 liter melk 2 ½ dl frisk finhakket dill salt/pepper 400 g kokt laks i små biter 100 g røkelaks (eller bruk mer kokt laks istedet) 1 purre 12-16 lasagneplater 6 dl revet ost Smelt smøret i en kjele, rør inn melet og spe med melk. La koke noen minutter. Tilsett dill, salt og pepper og avkjøl litt. Bland den kokte laksen med røkelaks skåret i strimler. Skjær purre i ringer og vend inn i lakseblandingen. Bre et tynt lag saus i bunnen av en ildfast form, legg 1/3 av lasagneplatene oppå sausen, legg 1/3 av lakseblandingen oppå og dryss over 1/3 av osten. Fortsett å fordele saus, plater, fyll og ost, avslutt med et tynt lag saus og revet ost. Stek ved 225 grader i 30-40 minutter. Eller prøv laksepizza. Denne er favoritten til en venninne av meg. Bruk den pizzabunnen du ønsker og bre på tomatsaus. Så fordeler du over revet squash, kokt laks i biter, tomat og champignon i skiver, dryss over hakket dill og litt oregano og revet ost (mozzarella er bra). Stekes ved 200 grader i 18-20 minutter.
Gjest gjesten Skrevet 19. juli 2005 #4 Skrevet 19. juli 2005 Takker så mye. Har to skiver tilovers. Tror nesten jeg burde ha mer med alt det spennende som er foreslått over
Gjest Violetta Skrevet 19. juli 2005 #5 Skrevet 19. juli 2005 Til pålegg på skiver! Gjerne med majones...
Gjest gjesten Skrevet 22. juli 2005 #6 Skrevet 22. juli 2005 Prøvde laksepizza denne gangen siden jeg aldri har smakt dette før. Hadde ikke dill eller squash så del ble litt fersk basilikum, løk og oliven istedenfor. Jeg brukte ca en og en halv lakseskive til dette. Alt på en tomatsaus med bl.a middelhavsanjos. Godt. En fin måte å variere på. Skal lages flere ganger. Tenker jeg prøver med litt reker neste gang.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #7 Skrevet 23. juli 2005 Lag en salat som du serverer brød til. Del opp laksen i biter. hakk opp smått paprika,vårløk litt agurk og tomater. Bland litt olje og sitron og ha over. Varm brødet i ovnen. Nam nam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå