AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jeg har vært ansatt som vikar i 8 mnd, i en jobb jeg stortrives i. I følge sjefen selv er det gode muligheter for å bli fast ansatt når kontrakten min utløpet etter 1 år, altså om 3 måneder. Nå har jeg imidlertid funnet ut at jeg er gravid. Har et barn på snart 3 år fra før, og har ønsket å få et til snart. Grunnet alder har jeg ingen tid å miste. Om 3 mnd håper jeg å få tilbud om fast stilling. Men på den tiden vil jeg (forhåpentligvis) også være 3 mnd gravid, og kjenner jeg gruer meg til hvordan dette vil bli mottatt. Firmaet har en «barnevennlig» profil. På intervjuet sa de at de ønsket flere småbarnsforeldre inn i stillingene. Likevel er jeg redd jeg ikke vil få tilbud om noe fast når jeg forteller om graviditeten. Hvordan skal jeg håndtere dette? Bør jeg ta det opp før kontrakten utløper, eller vente til sjefen kommer med et tilbud? (Dette er en veldig hyggelig sjef og jeg ønsker ikke å føre vedkommende bak lyset). Anonymkode: aafcf...16d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Du holder stilt om graviditeten. Enkelt og greit. Anonymkode: 306ce...669 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Jeg ville holdt kjeft om graviditeten. Det er ikke noe arbeidsgiver har lov til å ta med i betraktning når de skal ansette, ergo har de heller ingenting å klage på når det viser seg at du er gravid. Og det er også helt vanlig å ikke fortelle om graviditet de første månedene når sjansen for å miste er relativt stor, så jeg syns ikke egentlig du "fører sjefen bak lyset" uansett. Anonymkode: 10d75...02f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du holder stilt om graviditeten. Enkelt og greit. Anonymkode: 306ce...669 Det har jeg ikke samvittighet til å gjøre. Dette er en sjef som er veldig flink å tilrettelegge og hjelpe, og det vil være veldig ufint å oppføre seg sånn. Anonymkode: aafcf...16d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde kjeft om det. Jeg liker å være åpen og ærlig med mine ledere, og min opplevelse er at de da behandler meg på samme måte. Hvis de er fornøyd med deg som arbeidstaker, vil ikke det at du er gravid påvirke deres beslutning ang. fast ansettelse. Jeg forstår argumentene om å ikke si noe før etter du er ansatt, og kan hende det er det lureste. Men det hadde ikke jeg klart. Anonymkode: 9f8e3...f9b 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Tror jeg ville tatt det opp nå om hva de tenker, sånn at du får litt mer konkret svar. Hvis du ikke får avklaring må du se etter ny jobb, så det er lurt at du tar det opp nå. Ville ikke nevnt noe om at du er gravid nå helt med en gang (regner med at du kun er noen få uker på vei). Så ville jeg heller informert om det når du er litt nærmere tre mnd. Forhåpentligvis har de kommet såpass langt i prosessen da at de har bestemt seg- da vil de ikke ombestemme seg om de er gode arbeidsgivere. Anonymkode: 7c7bf...894 1
Stina234 Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Jeg ville være helt ærlig, fortelle om det. I det lange løp kommer du bedre ut med ærlighet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå